2021-05-25, 20:42
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det VAR det, på sätt och vis, förr men är idag omformulerat. Mord var förr planerat och dråp var dödande i stundens hetta - om man förenklar det hela. Idag ligger mord och dråp mycket nära varandra.

Trodde som sagt att dråp var helt och hållet oavsiktligt dödande och att mord var helt och hållet avsiktligt dödande (oavsett föregående noggrann planering vs impulsivt) dvs att mord och dråp var varandras motsatser rent uppsåtsmässigt.
Men nu vet jag bättre.
Citera
2021-05-25, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lova33
Oj, då har jag fattat fel hela tiden, har seriöst alltid trott att dråp är oavsiktligt dödande. I själva verket är det alltså en mildare form av mord!😳 Där ser man.

Man lär så länge man lever 😊
Jag kan i alla fall inte se att SD någonsin kan dömas för ”bara” dråp.
LW får ändå betraktas som närstående, i underläge, slagen med minst 17 slag, gm har varit likgiltig för och struntat i att offret riskerar att dö, utdraget våld, skriken bevisar tydligt LWs dödsångest, gärningen är synnerligen hänsynslös....
Alla dessa rekvisit utesluter rubricering dråp.
Åtminstone det finns inte anledning att oroa sig för.
Tyvärr oroar jag mig personligen för att svinpälsen kommer att gå fri 🥺.
Citera
2021-05-25, 20:47
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Man lär så länge man lever 😊
Jag kan i alla fall inte se att SD någonsin kan dömas för ”bara” dråp.
LW får ändå betraktas som närstående, i underläge, slagen med minst 17 slag, gm har varit likgiltig för och struntat i att offret riskerar att dö, utdraget våld, skriken bevisar tydligt LWs dödsångest, gärningen är synnerligen hänsynslös....
Alla dessa rekvisit utesluter rubricering dråp.
Åtminstone det finns inte anledning att oroa sig för.
Tyvärr oroar jag mig personligen för att svinpälsen kommer att gå fri 🥺.

Håller med här, tror tyvärr också att han går fri.
Citera
2021-05-25, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Problemet med att betrakta brottet här alls som ett möjligt dråp är nog att synsätten skärpts med brottsbalkens införande och i o m samhällets förändring o rättspraxis. Förr var utgångspunkten dråp, som kunde bli mord, nu är utgångspunkten mord, som kan betraktas som dråp. Vilket i praktiken verkar innebära att förmildrande omständigheter måste föreligga. Det gör det inte i detta fall. Alla fall är förvisso olika men ett scenario med 17 slag är svårt att förena med möjligheten att LW utgjort en livsfara för SD. Och vid det typiska dråpet så ringer mamma eller GM polisen själv.

”Dråp” hör mer hemma på vedhuggningens tid när man gjorde upp på torget o det inte fanns cctv och landsfiskalen behövde ett par dagar på sig med att cykla till grannbyn o ringa riks.

Och att gå runt beväpnad med nåt inte alltid var en så tokig idé.

Men i vår tid döms till dråp endast när särskilt förmildrande omständigheter råder, och att slå ihjäl pastor wesstr*m bakom planket, mitt i villaidyllen, stolt trebarnsmor och kommunanställd och en rackare på vuxenlekar, för att man inte vet hur man uppför sig, och tillika med 17 slag mot skallben o kropp med grovt tillhygge, och lämna henne där mosad för huskattor och skolbarn att springa på, vuxna tillsvidareanställda karln, är ingalunda i något avseende vad man annars kunde betrakta med försonliga glasögon. Ett mord som är ”mindre allvarligt” är ett mord där de allra flesta mänskligt sett kan anse att det är rimligt att döma lindrigare. Skulle jag tro.

Brottsbalken antogs 1962 men rättspraxis har kanske förändrats ja. Nu vet jag inte hur många landsfiskaler resp tillsvidareanställda eller kommunalare, eller huskattor heller för den delen, det fanns då men det här med dråp har diskuterats utifrån den hypotetiska kontexten att han blivit vansinnig på henne och där och då i stunden slagit ihjäl henne. Per definition enligt brottsbalken då dråp. Rubriceringen finns ju även om landsfiskalerna och telefonväxlarna försvunnit s a s. En man kan alltså i teorin slå ihjäl en kvinna och bli dömd för dråp. Anno 2021.

MEN sen kommer vi då till det som du är inne på då med platsen. Väl vald för ett planerat mord eller inte? Svårt att avgöra. Men det verkar tyvärr vara så att den lämpat sig både för dråp och mord och all möjlig "skit" då han blev friad i tingsrätten och det finns inga bevis vare sig på det ena eller det andra.

Så för att skilja på dråp, som finns som rubricering i nådens år 2021 (eller i teorin då 2018 då brottet begicks) trots att det säkert dömdes fler "dräpare" på farfars tid, och mord så behövs då bevis för det ena eller det andra.

Och det är rätt tydligt att det saknas. Iaf enligt Lindén & Co. Och en lekman kanske kan kämpa sig genom domen också och uppfatta lite som nån form av uppvärmning till högskoleprovets läsförståelse alltså.

Så mina tankar har mer handlat om planerat vs oplanerat. Och då har jag touchat vid dråp såklart då det ligger nära till hands då ett brott sker i stunden.

Vad stämmer och vad hände? Ingen har en susning. Århundradets gissningstävling. Det enda vi vet är att hon är död.

Man kan ju sen vidare i en annan diskussion hävda att det kanske var lite svårt att bevisa mord förr på vedhuggningens tid. Så det stannade vid dråp då kanske. Ord mot eeh inga ord så att säga. Om inga vittnen fanns vill säga. De hade ju inget cyber space (vissa av oss har upplevt även den tiden) och inget sånt där bra NFC eller vad det nu heter i Holland där.
Citera
2021-05-25, 20:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja, hon verkade väldigt säker. Hon och en kollega till henne reagerade på just det ordet då LW endast var försvunnen vid det tillfället. Att någon ringer in och efterfrågar en "kropp" i det läget lär nog minst sagt väcka motfrågor.

Om man lyssnar till JG:s förhör från TR, nr 1, så berättar han vid ca 41 minuter kvar att han kontaktat polisen flera gånger. Han blev dock inte kontaktad tillbaka, vilket var överenskommet. Han fick ringa själv flera gånger. Detta kan man ju tycka är lite märkligt i sammanhanget, att han inte blev uppringd.
Lite symptomatiskt dock, när man tänker på hur många fadäser det finns i utredningen från början.
(Sorry om nu detta är avhandlat redan, ligger, i vanlig ordning, efter...)
Citera
2021-05-25, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Jag tror det hade varit svårt att bevisa mord även om de hittat teknisk bevisning för gärningen i sig. Paret hade ju historik av gräl och handgemäng och det bäddar för att det gick för långt i stundens hetta och blev ett dråp till slut. Det är vad försvaret hade hävdat och åklagarsidan måste därför bevisa planering för att få sitt mord och inte bara dråp.

Du får nog backa i tråden och läsa fakta om dråp vs mord. Dråp finns INTE på kartan! Oavsett ett handgemäng som gick överstyr så blir det uppsåt och eftersom 17 slag etc är allt annat än förmildrande.
Mord eller ogillande av åtal, sistnämnda innebär att SD inte åker in på kåken.
Citera
2021-05-25, 20:58
Medlem
Citat:
Du får nog backa i tråden och läsa fakta om dråp vs mord. Dråp finns INTE på kartan! Oavsett ett handgemäng som gick överstyr så blir det uppsåt och eftersom 17 slag etc är allt annat än förmildrande.
Ogillande av åtal finns nog inte här i Hovrätten. Frikännande finns dock. Åtalad blev han på våren 2020.
Citera
2021-05-25, 20:59
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om man lyssnar till JG:s förhör från TR, nr 1, så berättar han vid ca 41 minuter kvar att han kontaktat polisen flera gånger. Han blev dock inte kontaktad tillbaka, vilket var överenskommet. Han fick ringa själv flera gånger. Detta kan man ju tycka är lite märkligt i sammanhanget, att han inte blev uppringd.
Lite symptomatiskt dock, när man tänker på hur många fadäser det finns i utredningen från början.
(Sorry om nu detta är avhandlat redan, ligger, i vanlig ordning, efter...)

Ja, det är otroligt dåligt att de inte ringde upp honom! Mot bakgrund av det så är det inte lika konstigt att JG var såpass "intensiv" när han äntligen fick komma till tals.
Citera
2021-05-25, 20:59
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:

Ingen av oss vet egentligen vad som finns på kartan utom mördaren. Domstolar dömer efter bevis och vilket yrkande åklagaren har. Dråp är lättare att bevisa än mord och det är också därför åklagare kan välja att lägga till det i sitt mordyrkande som andrahandsalternativ. För att inte riskera just att mördare går helt fria.

Jag tror inte jag är den enda som går i tankar om att SD åtminstone kunde dömts för dråp istället för att gå helt fri. För det kommer han att göra, utan tvekan nu. Domen är redan fattad och färdigskriven och han är inte häktad. Vid fällande dom hade han blivit det igår eller idag.
Citera
2021-05-25, 21:00
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ja, det är otroligt dåligt att de inte ringde upp honom! Mot bakgrund av det så är det inte lika konstigt att JG var såpass "intensiv" när han äntligen fick komma till tals.
Ja, och särskilt då om JG pratat om en "kropp" borde det tagits på allvar.
Citera
2021-05-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Din dryga jävel, du har ju spårat ur fullständigt. Sd misshandlade henne, är det jäkla svårt att skriva så tycker jag du ska lämna tråden. Våld är fel ord, det kan vara vadsomhelst och det låter som det kommer från båda parter.
Du bråkar med alla, hackar på allt, anklagar mig för att tala i skägget när jag skrev att JG frågat om "kroppen" vilket det nu visar sig att han har gjort, även om det är vid ett annat datum.

En ursäkt från dig vill jag allt ha. Om inte det heller är jävligt svårt att säga. Och hur fan du kan prata om "dråp" är helt oförklarligt, visst kan du spekulera om dråp, men våga inte påstå att det var det för då går jag bananas.

Ja ber om ursäkt för att jag skrev att du felaktigt påpekat det där med kroppen.

Men bakgrunden är som du säkert läst att två gånger efterlyste jag källan, varav en gång hos dig utan svar, sen kollade jag det samtalet själv med genomläsning istället för sökfunktion, som diskuterades och där fanns inte ett spår av något prat om kropp.

Sen visade det sig att det fanns ett referat till ett prat JG haft med operatören. Det hade du eller någon kunnat hänvisa till. För jag har bara läst detta om kroppen men aldrig fattat vad det kom från. Nu trodde vi här ett par stycken att det var utrett men sen kom Lova med en hänvisning så är den saken utredd. Klart som tusan att det blir missförstånd i denna soppa av info alla ska ha koll på.

Gå du banananas om det är din grej. Jag har behandlat i några inlägg här nu i vilket hänseende jag varit inne på dråp.

Och nej jag bråkar inte med alla. Och nej jag hackar inte på allt. Men jag ifrågasätter och försöker diskutera utifrån olika perspektiv. Det borde fler testa kanske.

Men en och annan kanske bråkar lite med mig och då hugger jag tillbaka ett par varv om jag tycker det är värt det. Men jag går aldrig bananas. Det kan andra ägna sig åt.

Dryg kan jag uppfattas som men det är bättre än att upplevas som aggressiv och hotfull gentemot andra medlemmar.
Citera
2021-05-25, 21:04
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, och särskilt då om JG pratat om en "kropp" borde det tagits på allvar.

Verkligen!

Den 18/5 kan iof vara första gången han använde det ordet?
Senast redigerad av Lova33 2021-05-25 kl. 21:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in