2021-05-25, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Jättebra agerat av Belarus!
Haha, va?! Kan du utveckla lite där?
Citera
2021-05-25, 13:02
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
ICAOs regler är internationella och gäller alla. Att Belarus vägrar rätta in sig i ledet gör att de får känna på konsekvenserna nu och blir av med sina privilegier att flyga till andra länder i EU. De blir en vit fläck på kartan.

Som du såg i länken är det även tydligt att ett polskregistrerat flygplan är polskt territorium så ditt skrattande mot mina inlägg och jämförelse med bilar ter sig rent patetiskt nu.
Jag hade rätt och du hade fel, komiskt att det blev du som länkade en källa.

Blanda inte bort korten. Du har inte fattat innebörden i ICAOs portalregel om vem som har suveränitet.

Bara för att ett antal stater kommer överens om andra avtal i vilket "first fredom of air" och en massa andra koder gäller, så innebär det inte att de som står utanför avtalet är bundna av det.

Vitryssland har full suveränitet över sitt luftrum, vilket framgår av artikel 1 i 1944 Chicago Convention. Eftersom Vitryssland inte har ruckat på denna princip genom att ansluta sig till "first fredom of air” etc, innebär det att polska flygplan INTE har suveränitet i Vitryskt luftrum, utan det har Vitryssland.

1944 Chicago Convention:
”Article 1: Every state has complete and exclusive sovereignty over airspace above its territory.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Chicago_Convention_on_International_Civil_Aviation
Citera
2021-05-25, 13:08
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Blanda inte bort korten. Du har inte fattat innebörden i ICAOs portalregel om vem som har suveränitet.

Bara för att ett antal stater kommer överens om andra avtal i vilket "first fredom of air" och en massa andra koder gäller, så innebär det inte att de som står utanför avtalet är bundna av det.

Vitryssland har full suveränitet över sitt luftrum, vilket framgår av artikel 1 i 1944 Chicago Convention. Eftersom Vitryssland inte har ruckat på denna princip genom att ansluta sig till "first fredom of air” etc, innebär det att polska flygplan INTE har suveränitet i Vitryskt luftrum, utan det har Vitryssland.

1944 Chicago Convention:
”Article 1: Every state has complete and exclusive sovereignty over airspace above its territory.”
https://en.wikipedia.org/wiki/Chicago_Convention_on_International_Civil_Aviation

Jo, så är det. Nu får Belarus leva med konsekvenserna av det.

Jag har inte skrivit under på svensk lag men om jag hör något som bryter mot den så får jag möta konsekvenserna av det som kan bli fängelse.
Senast redigerad av Phantom042 2021-05-25 kl. 13:11.
Citera
2021-05-25, 13:16
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och? Så länge du bryter mot den vitryska värdegrunden som råder för tillfället så blir det så.
Bjud in det vitryska toppskiktet för förhandlingar och erbjud fördelaktiga lån och förmåner. Ge presidenten Nordstjärneorden och knyt Vitryssland närmare EU.

Du har rätt. Sanktioner biter inte men Putin jublar. Nu måste de komma krypande till honom och när hela landet är pantsatt tar han över.
Det behövs en smartare strategi här.
Citera
2021-05-25, 13:20
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Vilnus var ca 70 km bort men Ryanairs Boeing fortfarande låg på maxhöjd utan att påbörja nedstigning. Varför? Har du länk till kommunikation mellan litauisk ATC och Boeing ?
För många ord, för lite fakta.

Varför? Det vet jag inte men ganska troligt att dom försökte hinna till Litauiskt luftrum. Länk till Flightradar 24 som visar på den normala nedstigningen finns i tråden. Den aktuella nedstigningen hann aldrig påbörjas innan MIG:en tvingade planet kvar i Vitrysslands luftrum

Vad jag vet så fanns det ingen kommunikation med Litauisk ATC. Kommunikationen var med ATC: i Minsk.

För många ord?
Vad har du för fakta som inte är smittad av dina överordnanden?
Citera
2021-05-25, 13:25
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
Vilket flygplan var kapat? Har jag missat nåt?
https://twitter.com/RyanairPress/status/1396543331878981632?s=20

Ryanair visste inte bakgrunden då och har senare gjort följande uttalanden:

https://twitter.com/RyanairPress/status/1396767221058359299?s=20

https://twitter.com/RyanairPress/status/1397127561583419392?s=20
Citera
2021-05-25, 13:26
Medlem
Phantom042s avatar
Som en följd så drar nu svenska exportkreditmämnden in krediter erbjudna till Belarus för att köpa gasturbiner tillverkade i Finspång.
Nu får Belarus hosta upp pengarna själv eller köpa från någon annan.
Blir jobbigare och jobbigare för Belarus.

https://www.di.se/nyheter/sverige-backar-om-miljardlofte-i-belarusaffar/
Citera
2021-05-25, 13:27
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Jo, så är det. Nu får Belarus leva med konsekvenserna av det.

Jag har inte skrivit under på svensk lag men om jag hör något som bryter mot den så får jag möta konsekvenserna av det som kan bli fängelse.

Trots det sitter du inte i finkan då du garanterat brutit mot någon lag, någon gång. Luka is safe!
Citera
2021-05-25, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Du har rätt. Sanktioner biter inte men Putin jublar. Nu måste de komma krypande till honom och när hela landet är pantsatt tar han över.
Det behövs en smartare strategi här.
Ja exakt , och lyckas han med NS2 så blir han väll hjälte på hemmaplan. Vilket jävla vakum när den gubben dör.
Citera
2021-05-25, 13:34
Moderator
Neksnors avatar
Vitryssland är förvisso ett skithålsland, men vad är det som är konstigt/upprörande i att ett fordon stoppas i ett land och att personer ombord grips?

Är man i Vitryssland så får man göra som Vitryssland säger, vill man inte ha problem med Vitryssland så får man köra runt.
Citera
2021-05-25, 13:42
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Dumheter. Enligt internationell rätt har Vitryssland full suveränitet över sitt luftrum. Sedan låter Vitryssland andra länders flygplan passera, men detta innebär inte att dess suveränitet upphävs. Flygplanens personal måste lik förbannat lyda de Vitryska myndigheternas instruktioner. Vitryssland har heller inte avtalat bort sin suveränitet, vilket framgår nedan:

”Under the 1944 Chicago Convention, each country has sovereignty over its own airspace, though the treaty prohibits any use of civil aviation that may endanger safety.

But the right to overfly other countries is enshrined in a side treaty called the International Air Services Transit Agreement, of which Belarus is not listed as a member. Non-treaty members grant overflights according to varying rules.”
https://www.reuters.com/business/aer...on-2021-05-23/
Men Vitryssland har ju godkänt och godkänner hela tiden att civila flygplan korsar dess luftrum, precis som nästan alla andra länder i världen godkänner detta. Det innebär inte att man godtyckligt på vilka grunder som helst kan välja att stoppa just ett av dessa civila flygplan.
Citera
2021-05-25, 13:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Som en följd så drar nu svenska exportkreditmämnden in krediter erbjudna till Belarus för att köpa gasturbiner tillverkade i Finspång.
Nu får Belarus hosta upp pengarna själv eller köpa från någon annan.
Blir jobbigare och jobbigare för Belarus.

https://www.di.se/nyheter/sverige-backar-om-miljardlofte-i-belarusaffar/
Jobbigast blir det för Sverige och Finspång, turbiner kan säkerligen Vitryssland hitta någonstans. Om inte så drabbas civilbefolkningen av elbrist och nedstigningar.
Vilken framgång
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in