2021-05-25, 19:39
Medlem
Klar melding fra sjefen i NC3 til de som står bak krypto-oppsettet

I likhet med optimismen fra Kripos i dagens VG-artikkel, bekrefter også avdelingsdirektøren i NC3 (Nasjonalt cyberkrimsenter) til NRK nå i kveld at de vil kunne bryte ned teknologien bak kryptovalutaene og avsløre motparten:
– Vi kommer som regel alltid i mål. Det gir oss på mange måter en motivasjon til å fortsette. Vi ser at vi har kommet gjennom krypto de har brukt i en årrekke. Når vi først får et gjennombrudd i en sak der store kriminelle nettverk har brukt krypteringer for å skjule informasjon, får vi tak i masse informasjon, sier avdelingsdirektøren i NC3.
Videre sier NC3-sjefen dette om de som står bak krypto-oppsettet.
- De har nok ikke noen grunn til å føle seg trygge
https://www.nrk.no/norge/har-fatt-tips-etter_krypto-etterlysning-i-lorenskog-saken-1.15506899
Senast redigerad av Jayce 2021-05-25 kl. 19:49.
Citera
2021-05-25, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
På felleskontoen ser man samtlige av de transaksjonene som er blitt listet opp av Kryptografen.

Link til felleskonto.

Kan ikke si jeg ble så veldig mye klokere. Må se mer på det.
Citera
2021-05-25, 19:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
I likhet med optimismen fra Kripos i dagens VG-artikkel, bekrefter også avdelingsdirektøren i NC3 (Nasjonalt cyberkrimsenter) til NRK nå i kveld at de vil kunne bryte ned teknologien bak kryptovalutaene og avsløre motparten:
– Vi kommer som regel alltid i mål. Det gir oss på mange måter en motivasjon til å fortsette. Vi ser at vi har kommet gjennom krypto de har brukt i en årrekke. Når vi først får et gjennombrudd i en sak der store kriminelle nettverk har brukt krypteringer for å skjule informasjon, får vi tak i masse informasjon, sier avdelingsdirektøren i NC3.
Videre sier sjefen i NC3 dette om motparten:
- De har nok ikke noen grunn til å føle seg trygge, sier OS om dem som står bak krypto-oppsettet.
https://www.nrk.no/norge/har-fatt-tips-etter_krypto-etterlysning-i-lorenskog-saken-1.15506899
GM kan ha hackat sig till krypto i början, eller fått den tvättad. Då blir det ännu svårare att spåra källan. Men jag håller tummarna för att GM har begått ett misstag på vägen och att politiet tar honom. Sen kan han ha nån kumpan som står för våldskapitalet, om han inte besitter det själv.

Verkar vara bra poliser som håller i utredningen nu. Det inger hopp.
Citera
2021-05-25, 19:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Kan ikke si jeg ble så veldig mye klokere. Må se mer på det.

Hvis du ser gjennom transaksjonene, så ser du f.eks. at den 01/12/18 blir det sendt
tre like beløp etter hverandre, ett kl. 11:02, og så to til kl. 13:15. Jeg antar at det
var slike repeterende transaksjoner du siktet til?

Det ser jo unektelig ut som "dobbelposter", det skulle holde å sende transaksjonene én gang.

Kanskje det var dårlig dekning der avsenderen befant seg?
Citera
2021-05-25, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Ha, ha da fant jeg et mulig spor. I kravbrevet vil kidnapperen at TH (også kjent som Hvalen) skal kjøpe Monero over the counter hos cumberlandmining.com

Denne artikkelen fra 17 april 2018 som heter « Bitcoin Over the Counter Trades (OTC): How the Whales Purchase Cryptocurrency»

nevner og har link til cumberlandmining.com hvor hvaler må kjøpe krypto valuta for minst 100.000 USD av gangen

https://blockonomi.com/bitcoin-otc/

I et av avhørene om trusselbrevet lurte visst TH på om han måtte betale USD 100.000 ifbm løsepengekravet...
Så kan man spørre seg hvor han fikk det beløpet fra når kravet var i EUR 9 mill. Forsnakkelse eller villedning?
Senast redigerad av Jayce 2021-05-25 kl. 20:04.
Citera
2021-05-25, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Jeg vet at det har blitt tipset om før, men jeg synes denne tråden om kryptovaluta fra et annet diskusjonsforum, er interessant.

Mye av språket og formuleringene til trådstarter, minner om trusselbrevet. Han har noen skrivefeil som går igjen. F.eks. "vis" i stedet for "hvis". Akkurat som i trusselbrevet.

"Så vis du leser hele innlegget ser du at jeg ANBEFALER folk å følge skattesystemet, men ettersom de har friheten til å velge med Bitcoin er det opp til dem. På grunn av FRIHET blir Bitcoin større og større for hver dag som går, kanskje du enda ikke ser hva som skjer bak kulissene men du kommer til å skjønne det snart."

"Bitcoin er anonymitet, frihet og mye mer."

"Monero kan bli en av Bitcoin sine største konkurrenter."

Siste aktivitet fra brukeren er 7.mai 2018. Det er like før planleggingen starter i denne saken.

Noen av skrivefeilene kan forklares med at han har Nederlandsk bakgrunn, der de har dobbel vokal i stedet for dobbel konsonant. Dagen etter AEH blir kidnappet, 1.november 2018, blir et domene med samme navn som brukeren registrert i Nederland.

Dette er helt sikkert bare tilfeldigheter, men jeg tenkte jeg kunne nevne det.

Jeg synes du skal tipse politiet og så får de vurdere om det er av interesse.
Citera
2021-05-25, 20:04
Medlem
Kidnapperens store drøm var at Hvalen skulle kjøpe Monero for $10,000,000

her på https://cumberland.io/onboard-individual trykk på START

«I understand the minimum trade size is $100,000»
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-05-25 kl. 20:23.
Citera
2021-05-25, 20:08
Medlem
Citat:
TT skriver mye rart.
Dagen i dag er intet unntak.

Desperasjon kanskje?
Citera
2021-05-25, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Desperasjon kanskje?

Ja, kanskje mye å fordøye etter 4-5 artikler med nye avsløringer siste døgn.
Citera
2021-05-25, 20:11
Medlem
Citat:
I et av avhørene om trusselbrevet lurte visst TH på om han måtte betale USD 100.000 ifbm løsepengekravet...
Så kan man spørre seg hvor han fikk det beløpet fra når kravet var i EUR 9 mill. Forsnakkelse eller villedning?
Kanskje han hadde vært innom den siden kidnapperen sier han skal gå til cumberlandmining.com

«I understand the minimum trade size is $100,000»

Kanskje også der han kjøpte Monero ?
Senast redigerad av OleStoltenberg 2021-05-25 kl. 20:14.
Citera
2021-05-25, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Jeg synes du skal tipse politiet og så får de vurdere om det er av interesse.

Jeg har tipset politiet for lenge siden.
Citera
2021-05-25, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
Kanskje han hadde vært innom den siden kidnapperen sier han skal gå til

Helt på egen hånd? TH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto