2021-05-25, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlashBaronen
Politiet opplyste om at det var benyttet en VPN-tjeneste for å opprette e-postkontoen.

Jeg merker meg at de ikke sier noe om hva de har fått ut av hastebin.com. Det kan kanskje tenkes at gjerningsperson koplet seg til hastebin direkte, uten VPN eller Tor?

I så fall kan politiet ha IP-adressen som ble brukt på tidspunktet. Dette vil i så fall avsløre hvilken internettleverandør som er brukt.

I dag er det slik at internettleverandører kun har lov til å lagre IP-adressen kundene har brukt i inntil 21 dager, så politiet har nok ikke fått et konkret navn.

Men det kan tenkes at internettleverandøren kan si noe omtrentlig om i hvilket geografisk område IP-adressen har vært tildelt på tidspunktet.

Ja, politiet virker å ha gjort flere interessante funn.

Kan det du er inne på også være en av årsakene til hvorfor motpart gikk bort fra hastebin.com kanskje? Politiet ønsker ikke å fortelle noe om hvor kontoen ble opprettet fra - pr nå - så det virker nesten som de vet mer om dette.
Citera
2021-05-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Bet meg merke i det samme. Dette er virkelig interessant!

Hvem er denne brukeren som skriver på forumet?
Citera
2021-05-25, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Ville det samme være mulig om de sporer BTC-kommunikasjonen?

Nei, politiet har ikke mulighet til å spore BTC-transaksjoner slik man kan spore besøk til et nettsted som f.eks. hastebin.com.

De får ingen IP-adresse ut av å spore BTC-transaksjoner.
Citera
2021-05-25, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1

Vet ikke, men politiet kjenner nok identiteten til denne brukeren. Hvis brukeren er involvert, har hen nok fulgt med på denne tråden på Flashback.
Citera
2021-05-25, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Er det ikke elektrikeren likevel...
Hei ! Jeg heter Arne og trader med en helt ny kryptovaluta som ikke har vært kjent for offentligheten, jeg handler på en ny, ukjent kryptobørs, og bruker et VPN-program som skjuler spor. Forøvrig gjør jeg dette av geek interesse for kryptovaluta og har kun hederlige hensikter med tradingen min, ønsker alle i politiet og skatteetaten fullt innsyn, hele tiden. Hejdå!
Citera
2021-05-25, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askeladd1
Har ikke hatt tid til å følge så mye med, men tror de snakker om CryptoClan. https://www.diskusjon.no/topic/1782672-compound-crypto-strategy-for-nybegynnere/
Hvis du klikker på brukernavn, kommer det opp en rubrikk.
CryptoClan har visst ikke vært aktiv på en stund? Den som har tid kan jo grave.
Edit: se Lorentzens innlegg fra idag morges.
Senast redigerad av Ittno 2021-05-25 kl. 19:30.
Citera
2021-05-25, 19:19
Medlem
Jeg tror at det begynner å bli hett for den eller de som står bak den digitale delen av saken.
Citera
2021-05-25, 19:19
Medlem
Svartedikets avatar
NRK følger opp VG-saken fra i går:

https://www.nrk.no/norge/har-fatt-tips-etter_krypto-etterlysning-i-lorenskog-saken-1.15506899
Citera
2021-05-25, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
NRK følger opp VG-saken fra i går:

https://www.nrk.no/norge/har-fatt-tips-etter_krypto-etterlysning-i-lorenskog-saken-1.15506899

Tipsene kommer inn og nettet snører seg.
– Hvor mange mener dere har både denne kryptokunnskapen og viljen til å begå en kriminell handling i 2018?
– Når vi ser dette i sammenheng og spoler tilbake til 2018, så mener vi at det er en begrenset krets av personer.
Citera
2021-05-25, 19:25
Medlem
La merke til dette fra VGs artikkel i går.
"Når man skal overføre kryptovaluta, som bitcoin, må man betale en transaksjonsavgift.

Dersom man velger å betale en forhåndsbestemt høy avgift, kommer forsendelsen raskere frem. Ved en lav avgift, tar det lengre tid og man risikerer at transaksjonen ikke kommer frem.

Motparten velger ved flere anledninger å betale en svært lav transaksjonsavgift når de skal kommunisere med Hagen etter forsvinningen. De er altså villige til å risikere at meldingene ikke når frem og at den bare er synlig en kort periode i blokkjeden før den returneres til avsender.
På listen over transaksjoner sendt fra Motparten, er det slik at alle transaksjoner ikke nødvendigvis nådde frem til kommunikasjons-felles-bitcoin-konto?

Der det er sendt tre transaksjoner like etter hverandre, kan det være at de to første transaksjonene ikke nådde frem til felles-kontoen, men først den tredje? Eller kanskje ingen nådde frem?

Synes det er vanskelig å forstå. Jeg har gått ut fra at det som ble sendt også kom frem. Det ser ikke ut til at det er slik det er.

Kilde:
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/R9kb0x/de-ukjente-kryptosporene
Citera
2021-05-25, 19:30
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Der det er sendt tre transaksjoner like etter hverandre, kan det være at de to første transaksjonene ikke nådde frem til felles-kontoen, men først den tredje? Eller kanskje ingen nådde frem?

På felleskontoen ser man samtlige av de transaksjonene som er blitt listet opp av Kryptografen.

Link til felleskonto.
Citera
2021-05-25, 19:35
Medlem
Ha, ha da fant jeg et mulig spor. I kravbrevet vil kidnapperen at TH (også kjent som Hvalen) skal kjøpe Monero over the counter hos cumberlandmining.com

Denne artikkelen fra 17 april 2018 som heter « Bitcoin Over the Counter Trades (OTC): How the Whales Purchase Cryptocurrency»

nevner og har link til cumberlandmining.com hvor hvaler må kjøpe krypto valuta for minst 100.000 USD av gangen

https://blockonomi.com/bitcoin-otc/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in