2021-05-25, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Massonite
Det med att Ebba yrkat på skadestånd utöver , är ju bara för att sätta ett tvång på Esbjörn. Tror mer att Ebba får gå hem utan något gehör med tanken riktad på vad hon själv har ställt till med. Dra en 81 årig pensionär inför rätta .. va??? , när man själv är 34 bast.. Nja det blir sveda och värk .. åt båda hållen.
Du är ju dum på riktigt!
2021-05-25, 18:24
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillen-68
Ja just detta

"Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde."

Esbjörn har tagit emot 390.000:-.

"Var den, med vilken avtalet slöts, i god tro, äge han rätt att i den omfattning, som prövas skälig, ersättning för den förlust, som föranletts av avtalet. Lag (1991:1550)"

Prövas skälig, det ska prövas skälighet om ersättning utöver återbetalning av handpenning.

Är följande kostnader skäliga?
Kostnad för besiktning av fastigheten?
Kostnad för värdering av fastigheten?
Räntekostnader på handpenningen?
Advokatkostnader?
Kostnader för att hitta motsvarande bostad?
Avbokning av hantverkare?

Jag tolkar att det är svårt att få ersättning för psykisk påfrestning eller om man skulle ha dragit på sig en massa kostnader för tex renovering av fastigheten efter att tvisten var ett faktum.
2021-05-25, 18:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Det är väl i dag som Ebbas advokat, skall svara på knatteadvokaternas inlaga?
2021-05-25, 19:03
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Det är väl i dag som Ebbas advokat, skall svara på knatteadvokaternas inlaga?

Stämmer, men när jag kollade vid lunchtid så hade inget inkommit, gör en ny koll imorgon, då borde Katrin inkommit med sitt genmäle.
2021-05-25, 19:07
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Stämmer, men när jag kollade vid lunchtid så hade inget inkommit, gör en ny koll imorgon, då borde Katrin inkommit med sitt genmäle.

Jepp, inget när jag kollade heller tidigare idag. Det inkom väl under eftermiddagen.
2021-05-25, 19:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Köpeavtalet uppfyller formkraven och Esb advokater kör väl på linjen att han var rättsoförmögen vilket innebär att följande lag skulle vara giltig vid ett ogiltigförklarande av avtalet. Så ett ogiltigförklarande borde ge full ersättning till EB.

Lag (1924:323) om verkan av avtal, som slutits under påverkan av en psykisk störning
Departement
Justitiedepartementet L2
Utfärdad
1924-06-27
Ändring införd
SFS 1924:323 i lydelse enligt SFS 1991:1550
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad
2018-08-19
Ett avtal som någon har ingått under påverkan av en psykisk störning är ogiltigt. Var och en skall då lämna tillbaka vad han har tagit emot eller, om det inte kan ske, betala ersättning för dess värde. Om inte annat följer av andra stycket är dock den som har ingått avtal i sådant sinnestillstånd, inte skyldig att betala ersättning i vidare mån än vad han mottagit använts till skäligt underhåll eller annars befinns ha medfört nytta för honom.
Var den, med vilken avtalet slöts, i god tro, äge han rätt att i den omfattning, som prövas skälig, ersättning för den förlust, som föranletts av avtalet. Lag (1991:1550).

Mycket riktigt.

Därtill ska beaktas att Esbjörn är fullt medveten om att han har en kognitiv funktionsnedsättning, att han haft denna i över tio år, samt att han inte meddelat Ebba detta. Ej heller har Ebba meddelats detta skyndsamt så snart Esbjörns ombud blev varse detsamma. Utan detta framkom istället indirekt via media och via flummiga uttalanden i inlagor till tingsrätten, innan det till sist kom papper på saken.

Det är alltså även så, att till följd av att Esbjörn ignorerat att informera om detta, så blir han skyldig att ersätta Ebba för den skada hon åsamkats genom att han inte informerat om denna, för honom, kända, och ack så viktiga, fakta.

Detta är något som Ebbas ombud också mycket riktigt påtalat, det gjorde hon i stort sett så snart det blev känt via inlaga till tingsrätten, att Esbjörn åberopade denna funktionsnedsättning som grund för att ogiltigförklara avtalet.

Så, precis som Q6 säger, och som jag sagt många gånger ända sedan i början av året (om jag minns rätt), så kan Esbjörn bli skyldig att ersätta Ebba för i stort sett alla hennes utgifter, även om Esbjörn skulle vinna målet i sig. Och det inkluderar då hela eller delar av Ebbas rättegångskostnader.
2021-05-25, 19:16
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Tack Reimer, du är en pärla!
2021-05-25, 19:52
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jepp, inget när jag kollade heller tidigare idag. Det inkom väl under eftermiddagen.

Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tack Reimer, du är en pärla!

Har mailat Tingsrätten, om Katrin har inkommit med något så får jag det på förmiddagen.
2021-05-25, 20:35
Medlem
trngws avatar
Citat:
Har mailat Tingsrätten, om Katrin har inkommit med något så får jag det på förmiddagen.

Då är vi två
2021-05-25, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Det skulle jag inte rekommendera. Alla är inte lika rättskaffens som Ebba. Lura fel människor, så hjälper inga pensionärsintyg. När Hells Angels indrivare trycker in foten genom dörren klockan fyra på morgonen, så finns det nog ingen ångerrätt heller.

Jag skulle ju aldrig göra så här, men det var ju folk i den här tråden som tyckte Ebba skulle stå sitt kast och förlora allt bara för att Esb är en pensionär.
2021-05-25, 22:09
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Konstigt att jag missat det i så fall fast jag följt tråden noggrant. Kollade nu i hans egen tråd och där har ingen tagit upp det efter avslöjandet att kan köpt en bil. Sedan är det så klart avgörande om han gjort sig skuldfri eller gjort en mindre avbetalning.

Ja tror det var en delbetalning, kanske Vitne-x som la upp det
2021-05-25, 22:15
Medlem
Hon får välja mellan politisk karriär och denna husaffär.
Det valet har hon gjort.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in