2021-05-25, 15:04
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Att vaccinationen av de "yngre" inte ännu tagit tillräcklig fart. Alltför många regioner är kvar i fas 3.

Expertgrupper som ber FoHM och regeringen att avvakta med avtrappniingen av restriktioner.
Smitsspridningen är fortsatt alltför hög.

Obs. Jag anser inte att dessa faktorer är oroväckande, endast fakta.
Vore ju rätt sjukt om vaccinationsgraden skulle vara ett argument när man lyfter bort AZ och Janssen och inte ens tillåter folk att ta dem frivilligt.

Sen, detta med att vissa regioner är kvar i fas 3 - det beror ju till stor del på hur brett man definierat fasen. T ex Östergötland som inleder fas 4 nu på torsdag med 55-59 hade redan förra veckan täckt in 46% av hela gruppen 50-59...
Citera
2021-05-25, 15:06
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagex
Jaha artikeln handlade senast om Sverige. Ja men då förstår jag. Tidigare har man kunnat läsa om att ca 80% överlever IVA. Men nu är det alltså nästan 80% som dör där? Jo men så är det nog.

Jag lovar dig att det var så. Argentina var en annan del

Skräcksiffrorna: 75 procent av iva-patienterna dör. PLUS Argentina är på väg in i sin andra coronavinter och läget är det värsta hittills under pandemin. Det var två skilda saker och det var löpet om Sverige och inte Argentina. Men det var aftonbladet som skrev det. Man kanske inte hade fog för det men så stod det.
Citera
2021-05-25, 15:06
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Vore ju rätt sjukt om vaccinationsgraden skulle vara ett argument när man lyfter bort AZ och Janssen och inte ens tillåter folk att ta dem frivilligt.

Sen, detta med att vissa regioner är kvar i fas 3 - det beror ju till stor del på hur brett man definierat fasen. T ex Östergötland som inleder fas 4 nu på torsdag med 55-59 hade redan förra veckan täckt in 46% av hela gruppen 50-59...
Vaccinationsgraden är linjärt kopplad till hur effektivt smittspridningen bromsar in.

Men oavsett, detta är vad jag tror på. Jag hävdar inte att jag kan se in i framtiden.
Citera
2021-05-25, 15:09
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Men din idiot!
I Sverige har vi ungefär överlevnad på 80% på IVA.
Om denna siffran är någorlunda konstant, så är det ju jävligt positivt om det minskar.

Eller är du så in i helvete efterbliven att du tolkar en minskning som om att det dött drivor av folk.
På ett dygn kan det självklart påverka, men på en veckas tid för det ju inte det.

Som sagt var. Jag tog det som stod på löpet och som jag bara hänvisade. Om de sedan tagit tillbaka det mm är en annan sak men det var den info som stod. Det är stor skillnad.

Men jag står fast om att vi fortfarande i 14 månader har en bedrövlig sits och även om greppar alla hamnstrån om att det blir bättre mm så kan inte kan jävel säga att Sverige sköt detta bra.
Citera
2021-05-25, 15:10
Medlem
okok1s avatar
Vaccinerade med en dos: 43,4% (3 556 089)
Vaccinerade med två doser: 14,8% (1 213 015)

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/
Citera
2021-05-25, 15:11
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jag lovar dig att det var så. Argentina var en annan del

Skräcksiffrorna: 75 procent av iva-patienterna dör. PLUS Argentina är på väg in i sin andra coronavinter och läget är det värsta hittills under pandemin. Det var två skilda saker och det var löpet om Sverige och inte Argentina. Men det var aftonbladet som skrev det. Man kanske inte hade fog för det men så stod det.

Här är artiklen som är ursprunget till AB-artikeln:
https://www.theguardian.com/global-development/2021/may/20/argentina-covid-coronavirus-cases-deaths-hospitals

AB: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyoWx5/skracksiffrorna-75-procent-av-iva-patienterna-dor

Det handlar om Argentinas IVA och inget annat.
Citera
2021-05-25, 15:23
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Här är artiklen som är ursprunget till AB-artikeln:
https://www.theguardian.com/global-development/2021/may/20/argentina-covid-coronavirus-cases-deaths-hospitals

AB: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyoWx5/skracksiffrorna-75-procent-av-iva-patienterna-dor

Det handlar om Argentinas IVA och inget annat.

Tack. Men sjukt läskigt då jag läste det tillsammans med en kollega direkt när den kom. Dom måste varit fel direkt när de la ut.
Men absolut är det rätt och jag har fel så inga konstigheter men det måste ha blivit ett fel som man korrigerade direkt.
Men tack för länk.
Citera
2021-05-25, 15:25
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Tack. Men sjukt läskigt då jag läste det tillsammans med en kollega direkt när den kom. Dom måste varit fel direkt när de la ut.
Men absolut är det rätt och jag har fel så inga konstigheter men det måste ha blivit ett fel som man korrigerade direkt.
Men tack för länk.
Även AB har länken till den brittiska förlagan i sitt "flash"-meddelande från i morse.
Det är dock inte första gången som svenska media misstolkar det som skrivs på annat språk.
Citera
2021-05-25, 15:46
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Att vaccinationen av de "yngre" inte ännu tagit tillräcklig fart. Alltför många regioner är kvar i fas 3.

Expertgrupper som ber FoHM och regeringen att avvakta med avtrappniingen av restriktioner.
Smitsspridningen är fortsatt alltför hög.

Obs. Jag anser inte att dessa faktorer är oroväckande, endast fakta.
Har svårt att tro att regeringen skjuter fram de aviserade lättnaderna. Man vet väl aldrig, men jag hoppas verkligen inte att jag har fel.

Skulle regeringen skjuta fram de aviserade lättnaderna tre veckor kommer det bli riktigt knasigt, eftersom jag tror att vi i princip kommer vara i ett läge där vi uppfyller "kraven" för nivå 2. Det är väl IVA- och slutenvårdsinläggningar som riskerar att inte riktigt vara där redan då, men det kommer nog inte vara så långt ifrån.

Edit: Äh, jag drar iväg en chansning. Jag tror att vi kommer möta kriterierna för nivå 2 i vart fall den 1 juli och kriterierna för nivå 1 i vart fall den 1 augusti. Om det sedan medför att beslut om lättnader faktiskt kommer då är jag däremot inte beredd att sia om.
Senast redigerad av sunessensommar 2021-05-25 kl. 15:49.
Citera
2021-05-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Har svårt att tro att regeringen skjuter fram de aviserade lättnaderna. Man vet väl aldrig, men jag hoppas verkligen inte att jag har fel.

Skulle regeringen skjuta fram de aviserade lättnaderna tre veckor kommer det bli riktigt knasigt, eftersom jag tror att vi i princip kommer vara i ett läge där vi uppfyller "kraven" för nivå 2. Det är väl IVA- och slutenvårdsinläggningar som riskerar att inte riktigt vara där redan då, men det kommer nog inte vara så långt ifrån.

Edit: Äh, jag drar iväg en chansning. Jag tror att vi kommer möta kriterierna för nivå 2 i vart fall den 1 juli och kriterierna för nivå 1 i vart fall den 1 augusti. Om det sedan medför att beslut om lättnader faktiskt kommer då är jag däremot inte beredd att sia om.

Förstår inte varför de skulle göra det!
Smittspridningens avtagande accelererar ju fortfarande.
Om det vore bäst att vänta kan ju inte jag som lekman avgöra, men enligt de kriterier som FHM givit regeringen, så finns det väl inget som pekar på att man skulle vänta!

Att Ann Linde tycker annorlunda lär ju inte förändra något. Regeringen har hela tiden gått på FHMs linje..
Citera
2021-05-25, 16:01
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Förstår inte varför de skulle göra det!
Smittspridningens avtagande accelererar ju fortfarande.
Om det vore bäst att vänta kan ju inte jag som lekman avgöra, men enligt de kriterier som FHM givit regeringen, så finns det väl inget som pekar på att man skulle vänta!

Att Ann Linde tycker annorlunda lär ju inte förändra något. Regeringen har hela tiden gått på FHMs linje..
Det blir vad det blir helt enkelt.
Vi får vara nöjda med att sommaren snart är här, och då hoppas att restriktionerna kan skalas ner på ett sätt som låter regringen ta åt sig äran för att ha bekämpat smittan.

Dvs låta makthavarna känna att det är de som styr.
Citera
2021-05-25, 16:01
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Finns det någon som kan ge exempel på en tydlig korrelation som pekar mot att restriktioner som införts/skärpts av vår regering lett till en betydande minskning i smittspridning?

Det närmaste jag kan hitta är när Region Östergötland för någon månad sedan rekommenderade "personlig lockdown". De hade dock den kreativa strategin att införa det just då smittspridningen äntligen börjat dala i någon vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in