2021-05-25, 14:49
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Sammanvägt den information som kommit senaste dagarna, så kommer man inte lätta på regelverket den 1 juni. Min gissning är man skjuter fram detta runt tre veckor.

Vilken info?
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Sammanvägt den information som kommit senaste dagarna, så kommer man inte lätta på regelverket den 1 juni. Min gissning är man skjuter fram detta runt tre veckor.
Vilken information? Läget har ju förbättrats i paritet med FHMs scenario 0 - dvs ett scenario som ansågs vara för optimistiskt när det togs fram.
Citera
Medlem
Maravillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skumt att antalet avlidna inte sjunker i samma takt. Vad kan man dra för slutsatser kring det? Farligare virus? Fler i riskgrupp som blir sjuka?

Är du på riktigt trög? Antalet döda speglar ju smittoläget ca två veckor bakåt då det brukar ta mellan 10-14 dagar från att du smittas till att du dör. Hur kan denna simpla logik gå över ditt huvud?
Citera
2021-05-25, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Har väldigt svårt att se att lättnaderna från 1 juni skulle påverka läget så pass negativt så att det skulle ge nya stora utbrott och en ny våg. Kanske har missat något men lättnaderna är ju väldigt försiktiga - krogen öppet till 22.30, stora tivolin öppna och väldigt begränsade evenemang.

Erfarenheten från andra länder, säsongen och att vaccinationstäckningen samt leveranserna ökar gör åtminstone mig trygg.

Vad krävs för nästa nivå i lättnader?

Under 100 på IVA va?

Vad mer, vet du det kanske?
Citera
2021-05-25, 14:52
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Vad krävs för nästa nivå i lättnader?

Under 100 på IVA va?

Vad mer, vet du det kanske?
Taget från huvudet < 70 på IVA och en incidens kring 200 fall per 100k invånare senaste 14 dagarna. Dessutom ska trenden vara tydligt avtagande. Finns på FHMs sida om man letar lite.

EDIT: Mer än 50% dos 1 av 18+ och färre än 300 i slutenvården också.
Citera
2021-05-25, 14:53
Medlem
Nivå 2
Innebär ett tillstånd nationellt där sjukvården i de flesta regionerna har goda
förutsättningar att klara av vård av covid-19-patienter. Det är en platåfas i
smittspridningen på en relativt låg nivå eller ett minskande antal fall i flertalet
regioner.

• 14-dagars incidens <200 fall/100 000 invånare
• Utvecklingen i smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två
veckor

• Totalt antal patienter i slutenvården på grund av covid-19 <300
• Varav patienter behov av intensivvård <70
• Vaccinationstäckningen, minst 1 dos, i befolkningen över 18 år > 50 %

Hur nära är vi detta? Vaccinationstäckning med en dos är ju bara ett fåtal procent ifrån. Dom fetmarkerade är typ uppfyllda.

Hur långt är vi ifrån dom andra? Antal på Intensiven vet jag men jag tänker på Slutenvården + 14-dagars inidensen. Nu är vi på ca 600/100.000 invånare right?
Citera
2021-05-25, 14:56
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Vilken information är det du syftar på? Kanske är jag naiv och godtrogen, men för mig är det svårt att föreställa sig att de skulle skjuta fram det efter att smittspridningen sannolikt kommer vara lägre än hälften av vad den var senast de sköt upp det (då den redan hade fallit kraftigt). Om du trots allt får rätt är det en fullständig skandal som inte borde accepteras av någon som kallar sig demokrat.
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Vi kan inte tacka regeringen för något de gjort. De senaste veckorna har Sverige öppnat upp fast man egentligen borde göra tvärtom för kaoset blir inte bättre. När man har noll koll som Sverige har så borde man vara ödmjuk och försöka stävja detta.
Men nu är det prestige och man skiter i vården, kommuner mm. Ekonomin börjar tära på Sverige och nu börjar paniken om att öppna allt bli synlig.
Vad menar du med att kaoset inte blir bättre? Om du syftar på spridningen av Corona så pekar all statistik åt helt rätt håll. Smittspridning, sjukhusinläggningar, dödsfall, vaccinering, leveranser av vaccin. Exakt vad är det som försämrats?
Citera
Medlem
Citat:
Brukar fortfarande skratta om de som pratar hur man hyllar minskning på IVA

Den här kom igår på aftonbladet. Begär inte att visa ska förstå men om 75% dör så minskar antalet och då är det bra alltså

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyoWx5/skracksiffrorna-75-procent-av-iva-patienterna-dor

Men din idiot!
I Sverige har vi ungefär överlevnad på 80% på IVA.
Om denna siffran är någorlunda konstant, så är det ju jävligt positivt om det minskar.

Eller är du så in i helvete efterbliven att du tolkar en minskning som om att det dött drivor av folk.
På ett dygn kan det självklart påverka, men på en veckas tid för det ju inte det.
Citera
Medlem
Citat:
jag såg det nu och dom har ändrat och låst artikeln som senast handlade om Sverige(stod på löpet för någon dag sedan) men nu har man ändrat till Argentina. Märkligt

Jaha artikeln handlade senast om Sverige. Ja men då förstår jag. Tidigare har man kunnat läsa om att ca 80% överlever IVA. Men nu är det alltså nästan 80% som dör där? Jo men så är det nog.
Citera
2021-05-25, 14:58
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Vilken info?
Att vaccinationen av de "yngre" inte ännu tagit tillräcklig fart. Alltför många regioner är kvar i fas 3.

Expertgrupper som ber FoHM och regeringen att avvakta med avtrappniingen av restriktioner.
Smitsspridningen är fortsatt alltför hög.

Obs. Jag anser inte att dessa faktorer är oroväckande, endast fakta.
Citera
2021-05-25, 14:59
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Nivå 2
Innebär ett tillstånd nationellt där sjukvården i de flesta regionerna har goda
förutsättningar att klara av vård av covid-19-patienter. Det är en platåfas i
smittspridningen på en relativt låg nivå eller ett minskande antal fall i flertalet
regioner.

• 14-dagars incidens <200 fall/100 000 invånare
• Utvecklingen i smittspridningen ska ha varit stabilt nedåtgående i minst två
veckor

• Totalt antal patienter i slutenvården på grund av covid-19 <300
• Varav patienter behov av intensivvård <70
• Vaccinationstäckningen, minst 1 dos, i befolkningen över 18 år > 50 %

Hur nära är vi detta? Vaccinationstäckning med en dos är ju bara ett fåtal procent ifrån. Dom fetmarkerade är typ uppfyllda.

Hur långt är vi ifrån dom andra? Antal på Intensiven vet jag men jag tänker på Slutenvården + 14-dagars inidensen. Nu är vi på ca 600/100.000 invånare right?
Slutenvården är väl runt 850 idag men har fallit med närmare 1 000 på en månad.

14-dagarsincidensen från senaste rapporten (vecka 18 och 19 sammanlagt) var 577 fall per 100 000 invånare. Men för vecka 19 ensam var incidensen 250 per 100 000 invånare så det kommer gå neråt snabbt. Blir spännande med nästa veckorapport att se 14-dagarvärdet där, med de ytterligare nedgångar som varit.
Citera
2021-05-25, 14:59
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Vilken information är det du syftar på? Kanske är jag naiv och godtrogen, men för mig är det svårt att föreställa sig att de skulle skjuta fram det efter att smittspridningen sannolikt kommer vara lägre än hälften av vad den var senast de sköt upp det (då den redan hade fallit kraftigt). Om du trots allt får rätt är det en fullständig skandal som inte borde accepteras av någon som kallar sig demokrat.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in