Citat:
Ursprungligen postat av
OldFashioned
Hyresvärden kommer inte att godkännas som medlem i föreningen eftersom det är tämligen uppenbart att br:en köps för att hyras ut.
BRF kan inte neka kommuner medlemsskap/köp - det är allmännyttan jag syftar på som skall
lösa hyresproblemen för folk med långa inkomster och efter lyxrenovering.
Det är uppenbart att pengarna kommer tillbaka för snabbt.
Har en bekant på gärdet som betalade 10-11,000 för en 5a - den renoverades och skall upp
till 18,000 (han bor ensam o har hur mycket pengar som helst). Vad betalr du nu (efter renovering)
13,500 mån - låter inte så mycket den skulle upp till 18,000. Han bor hos privatvärd.
Han svarade - Ja men de slår ut denna stora hyreshöjning på 5 år.
Men det är ju en ännu jävla större rysare eftersom då bor folk kvar o klarar det och ser detta kortsiktigt och efter 5-6 år klarar de inte av att betala - är denna bostad inte bytbar så blir
det ut på gatan och hemlöshet.
Som jag skrev ovan - hur skall de i nyproduktion med bil o barn få pengar över - med
pengar över menade jag till handpenning för köpebostad för det går ju inte att bo i
nyproduktion.
Däremot var lägenheterna på Drakenbergsgatan exakt så dyra som vi talar om här och krav
på garageplats som gjorde folk förbannade - hyran är så jävla dyr så jag har inte råd med bil
och dessutom bor jag i stan. Just idag är dessa bostäder inte så dyra om man kommer över
men ett antal har ju plundrats på hyror när bostäderna var nya