2021-05-25, 11:52
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TacoKryddmix
Sanning med en liten intressant bieffekt. I Malmö har det blivit så höga hyror för nyproduktion att de flesta som skulle kunna tänka sig att lägga de summorna hellre köper. Vilket resulterar i att de som är villiga att betala är kommunen, så de bidragstagare och flyktingar som annars hade tryckts ut till förorten nu sitter på bättre bostäder i finare områden än många vanliga knegare...

Ja det där är ju helt jävla sjukt... så fort man försöker kämpa i Sverige blir man bestraffad liksom! Är man helt värdelös och inte gör ett skit får man istället allt serverat. Dessutom tycker jag att politiker pratat om att bygga billiga hyresrätter i över 20år, skulle vara kul att veta var dessa "billiga hyresrätter" finns någonstans
Citera
2021-05-25, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
Jo men som du märker gör dom det svårare och svårare att kunna köpa bostadsrätter med högre krav o.s.v. inom en snar framtid kommer inte en arbetare kunna köpa en BR det lovar jag dig!

Du måzzttee tänka så här - skit i kraven - men de som tvingas ta hyresOrätt i nyproduktion
hur skall de få pengar över om de vill ha barn o bil.

O hur mycket får de över efter skilsmässor o barn med kanske 2 pers sen i olika nyproduktionshyresorätter

I sthlm har egennyttan två justa "gamla" hyresOrätter för 40,000 kr mån/st dom är det bara att ta
om man har minst 45,000 kr net mån - men vem med 45,000 kr net vill betala 40,000 kr i hyra?
Citera
2021-05-25, 13:33
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Du måzzttee tänka så här - skit i kraven - men de som tvingas ta hyresOrätt i nyproduktion
hur skall de få pengar över om de vill ha barn o bil.

O hur mycket får de över efter skilsmässor o barn med kanske 2 pers sen i olika nyproduktionshyresorätter

I sthlm har egennyttan två justa "gamla" hyresOrätter för 40,000 kr mån/st dom är det bara att ta
om man har minst 45,000 kr net mån - men vem med 45,000 kr net vill betala 40,000 kr i hyra?

Nej och det absurdaste är ju att dom som skulle kunna ha råd att bo i en etta för 9000kr i månaden det är ju oftast dom som är så välbetalda att dom köper en bostadsrätt ist! och så hamnar bidragstagarna på kontrakten för att knegarna inte har råd... 40 papp i månaden vill inte ens dom som har råd med det betala. Jag själv har 15års kötid och det jag har lärt mig är att det alla vill ha är bra läge + schysst hyra och då får man köa 20-25år, kan man hyra till vilket pris som helst så tar det ett par månader att få förstahandskontrakt.... så det är som vanligt att dom kommer på sätt för rika att gå runt kösystemet.
Citera
2021-05-25, 18:34
Moderator
Tystnads avatar
Kan bara svara för hur det ser ut här på orten med dyr nyproducerade hyresrätter.

Mycket flyktingar/invandrare placeras där pga finns inga andra lediga & dom får ju dessa betalda via etableringsersättningen ändå (gratis typ)

Flyttkarusell uppstår sen när bidragen tar slut eller för vanligt arbetande folk med låga löner då dom ej klarar bo där i längden.

Flyttkarusellen går till små orterna runt staden där billiga äldre nergångna hyreshus finns.
alternativ man köper hus utanför centralorten som är billiga.
flyttas även till privata värdar i centralorten med äldre omoderna lägenheter med låg hyra

Någon hemlöshet har jag inte sett här.

Anser det är helt klart att hyresnivåerna nu är i taket för vanligt folk med vanliga normala arbetsinkomster , och flyktingar/invandrare med låga löner eller bidrag.

Och dom ÄR många i Sverige
Senast redigerad av Tystnad 2021-05-25 kl. 18:37.
Citera
2021-05-25, 19:33
Medlem
_killahs avatar
Hela Turning Torso i Malmö är i princip uthyrt konstant, flyttar kanske 10 pers / år och då är det många lägenheter.

De dyraste kostar mer än 30000:-/mån.

Tex här, en 1a ledig
https://www.hsb.se/malmo/sok-boende/sok-hyresratter/lagenhet/?FastNetId=jROEluGUM3BygqBqMwRaLWi+bJVTEJ6GMHNfY7g rVis=

Våning 47. 15000:-

Oftast hyrs de ut till folk i extern kö i Malmö. Bospar du 200:- så får du en lägenhet.
Citera
2021-05-25, 20:00
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Så skrev jag inte - köpa för att hyra ut billigt till den som har rätt till bostad men inte kan bo
kvar pga dyra hyran efter renovering - man skall inte hamna på gatan för att hyrevärden lyxrenoverar istället för att att fixa underhållet som hyresgästerna löpande har betalat för

Hyresvärden kommer inte att godkännas som medlem i föreningen eftersom det är tämligen uppenbart att br:en köps för att hyras ut.
Citera
2021-05-25, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Hyresvärden kommer inte att godkännas som medlem i föreningen eftersom det är tämligen uppenbart att br:en köps för att hyras ut.

Men hyresvärden är kommunalägd o kan sätta in kommunen o det är märkligt nog lagligt
(hur fan kan annars azylköret bo i de BR som kommunerna köpt - nacka o malmö bl a o
lidingö?)
Citera
2021-06-09, 03:44
Medlem
GHZHJs avatar
Citat:
Det blir färre o färre billiga hyresOrätter o ingen byter bara stammar o el utan man gör massa annat skit
för att få tillbaka pengar med råge - hyreshöjningar minst 50%

Nu påstår (Egen) allmännyttan att för att få hyra måste man ha 5,000 kr kvar.

50 kvm lär kosta 80,000 kr per år eller mer o 65 kvm nästan 100,000 kr

typ 7 - 8,000 kr mån - detta kräver 12,000 resp 13,000 kr netto i pension eller löneinkomst.

Vad händer med dom som inte har dessa inkomster o således inte blir godkända

Alla har rätt att bo kvar efter renovering - OM DE KAN BETALA DVS BLI GODKÄNDA

1. Privata hyresvärdar - de har inga skyldigheter att skaffa ersättningsbostad

2. Egennyttan får hjälp av Bostadsförnedringen - om de inte kan lösa själva
vilket de ofta kan - vet någon som gick från 50-60 kvm i evakuering till typ 100 kvm
med samma hyra under ombyggnadstid - där var normalhyran vettig o personen bad
att få förstahandskontrakt på evakueringslägenheten mot normalhyra för den - Nej
sa Egennyttan. Något år senare gavs invandrarfamilj förstahandskontrakt på den
lägenheten.

Så vad händer med de som anses ha för låga inkomster - blir de utan kontrakt o kastas
ut på gatan i hemlöshet
- eller har de rätt till annan hyresOrätt med vettig hyra (under några
år sen renoveras väl den också eftersom alla billiga lägenheter skall bort enligt hyreshuskrämarna)

Det här är en intressant fråga som många kommer att drabbas av.

Men det finns enkla lösningar - Hyresvärden kan köpa BR med NOLL i avgift o sälja till
den med låga inkomster som betalar gamla hyran i amortering (o ev ränta) - sen får hyresvärden
tillbaka lägenheten om den blir ledig - alt går kommunen in emellan o hyr ut till gamla hyran-
o tjäänaar grova pengar- pengarna ligger ju kvar o kommuner (trots juridisk person) har rätt att köpa o bli medlemmar'
o hyra ut i andra hand.

Citat:
Det här är ett steg i ledet att alla mindre bemedlade ska tryckas ut i förorterna helt enkelt... jävligt sorgligt men sant.

Bra trådstart och som jag hoppas fler får ögonen på.

För jag ger detta 15 år att när 75% av befolkningen är utslagna i husvagnsparker så avstannar denna planen. Detta har pågått i cirka 15 år, att den största delen av Sveriges befolkning ska slås ut.
Det här gäller allt, inte endast tak över huvudet utan även att äga en bil, ha råd att studera. Ja, allt som är att ha ett liv ska bara en liten del av befolkningen kunna ha.
Och uteliggare blir alla som inte har råd att köpa, äga och bo i en husvagn.
Citera
2021-06-09, 12:06
Medlem
Gynekologstols avatar
Jag ser inte riktigt problemet. Att hyra något är tillfälligt, och villkoren kan därför ändras. Det är inte hyresgästens lägenhet, så köp eget eller sluta gnäll.

Sedan så tycker jag att man bör överväga baracker i Norrland för bidragstagare. På det sättet så kan man dels få ner överhettningen på bostadsmarknaden, dels göra samhället mer rättvist (det vill säga, att bidragstagare får lägre standard än låginkomsttagare), dels göra Sverige mindre attraktivt för invandrare.
Citera
2021-06-09, 19:43
Medlem
Citat:
Nej och det absurdaste är ju att dom som skulle kunna ha råd att bo i en etta för 9000kr i månaden det är ju oftast dom som är så välbetalda att dom köper en bostadsrätt ist! och så hamnar bidragstagarna på kontrakten för att knegarna inte har råd... 40 papp i månaden vill inte ens dom som har råd med det betala. Jag själv har 15års kötid och det jag har lärt mig är att det alla vill ha är bra läge + schysst hyra och då får man köa 20-25år, kan man hyra till vilket pris som helst så tar det ett par månader att få förstahandskontrakt.... så det är som vanligt att dom kommer på sätt för rika att gå runt kösystemet.

Att ta nyproduktionshyror är inte att vara rik (om vi inte talar 20-kvadratare) utan man är dum-i-huvudet - 45 k net lägger man inte på hyresOrätt för 40 k utan man köper något bra som på totalen
kostar max 25 k mån
Citera
2021-06-09, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned

BRF kan inte neka kommuner medlemsskap/köp - det är allmännyttan jag syftar på som skall
lösa hyresproblemen för folk med långa inkomster och efter lyxrenovering.

Det är uppenbart att pengarna kommer tillbaka för snabbt.

Har en bekant på gärdet som betalade 10-11,000 för en 5a - den renoverades och skall upp
till 18,000 (han bor ensam o har hur mycket pengar som helst). Vad betalr du nu (efter renovering)
13,500 mån - låter inte så mycket den skulle upp till 18,000. Han bor hos privatvärd.

Han svarade - Ja men de slår ut denna stora hyreshöjning på 5 år.

Men det är ju en ännu jävla större rysare eftersom då bor folk kvar o klarar det och ser detta kortsiktigt och efter 5-6 år klarar de inte av att betala - är denna bostad inte bytbar så blir
det ut på gatan och hemlöshet.

Som jag skrev ovan - hur skall de i nyproduktion med bil o barn få pengar över - med
pengar över menade jag till handpenning för köpebostad för det går ju inte att bo i
nyproduktion.

Däremot var lägenheterna på Drakenbergsgatan exakt så dyra som vi talar om här och krav
på garageplats som gjorde folk förbannade - hyran är så jävla dyr så jag har inte råd med bil
och dessutom bor jag i stan. Just idag är dessa bostäder inte så dyra om man kommer över
men ett antal har ju plundrats på hyror när bostäderna var nya
Citera
2021-06-09, 19:55
Medlem
Citat:
Det blir färre o färre billiga hyresOrätter o ingen byter bara stammar o el utan man gör massa annat skit
för att få tillbaka pengar med råge - hyreshöjningar minst 50%

Nu påstår (Egen) allmännyttan att för att få hyra måste man ha 5,000 kr kvar.

50 kvm lär kosta 80,000 kr per år eller mer o 65 kvm nästan 100,000 kr

typ 7 - 8,000 kr mån - detta kräver 12,000 resp 13,000 kr netto i pension eller löneinkomst.

Vad händer med dom som inte har dessa inkomster o således inte blir godkända

Alla har rätt att bo kvar efter renovering - OM DE KAN BETALA DVS BLI GODKÄNDA

1. Privata hyresvärdar - de har inga skyldigheter att skaffa ersättningsbostad

2. Egennyttan får hjälp av Bostadsförnedringen - om de inte kan lösa själva
vilket de ofta kan - vet någon som gick från 50-60 kvm i evakuering till typ 100 kvm
med samma hyra under ombyggnadstid - där var normalhyran vettig o personen bad
att få förstahandskontrakt på evakueringslägenheten mot normalhyra för den - Nej
sa Egennyttan. Något år senare gavs invandrarfamilj förstahandskontrakt på den
lägenheten.

Så vad händer med de som anses ha för låga inkomster - blir de utan kontrakt o kastas
ut på gatan i hemlöshet - eller har de rätt till annan hyresOrätt med vettig hyra (under några
år sen renoveras väl den också eftersom alla billiga lägenheter skall bort enligt hyreshuskrämarna)

Det här är en intressant fråga som många kommer att drabbas av.

Men det finns enkla lösningar - Hyresvärden kan köpa BR med NOLL i avgift o sälja till
den med låga inkomster som betalar gamla hyran i amortering (o ev ränta) - sen får hyresvärden
tillbaka lägenheten om den blir ledig - alt går kommunen in emellan o hyr ut till gamla hyran-
o tjäänaar grova pengar- pengarna ligger ju kvar o kommuner (trots juridisk person) har rätt att köpa o bli medlemmar'
o hyra ut i andra hand.

I framtiden kommer säkert fler och fler bo i husvagnar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in