2021-05-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Enda gången denna varit sund.
En kort stund.

För han har inte varit det varken före eller efter.

Han är uppenbart en känslomänniska och där tror jag inte det är mer imponerande än att oro tar över.
Äkta oro.

Han vill dock gärna framstå med ett stort rättspatos Captain america.
Tanken är säkert god men hur han prioriterar är det värre med.

Det har du rätt i. Får känslan av att JG har nerverna utanpå kroppen, som man sa förr i tiden. Inte bara när det handlar om mordet på Lena. Lätt för att bli upprörd, men då menar jag inte aggressivitet. Synd att hans prioritet gällande vänner är så märklig.
Citera
2021-05-25, 12:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
"Enda gången denna varit sund"? Kan du utveckla eller överdriver du medvetet av nån anledning?
Hans partitagande och beteende är uppenbart och han uppvisar allt annst än goda sidor om rättspatos kommer på tapeten.

Det kan jag återkomma till senare och vederlägga. För självklart ska jag fixa det bland gluten-HD, dråp-SD, personalbrist-PW. 😂
Citera
2021-05-25, 12:53
Medlem
Citat:
I din Wall of text är man väl inte värst förvånad att du försöker tona ner HDs roll.

Inte kan väl hon vara medveten om att SD brutalt gett sig på LW?
Gör du nåt annat än ägnar dig att tona ner HDs roll och försköna hennes väsen?

Har du nån gång funderat över om att risken finns att hon är skyldig och vad det innebär i relation till LW?

Man kan ställa de motsatta frågorna till dig då HD är mer ansatt från ditt håll än vad Nötis tar henne i "försvar". Att ställa i perspektiv till Nötis mer resonerande ton alltså.

Så här skulle ett inlägg kunna se ut som ifrågasätter det DU skriver om HD:

"I din Wall of text (jodå de förekommer alla tider på dygnet) är man väl inte värst förvånad att du försöker överdriva HDs roll. Är hon verkligen medveten om att SD brutalt gett sig på LW? Gör du nåt annat än ägnar dig att betona HDs roll och svartmåla hennes väsen? Har du nån gång funderat över om att risken finns att hon är oskyldig och vad det innebär i relation till LW?"

Du är inte medveten själv hur vinklat du skriver om HD va? Med lite framåtlutad aggressiv ton upplevs det samtidigt.
Citera
2021-05-25, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Det blev ju friande dom i dag i ett mål där åklagaren fått resning till nackdel för en tidigare friad eftwrsom att han inte kan knytas till platsen. Svårt att känka från telefonen men det står om fallet i dagens juridik. Frias sd i hovrätten lär han nog aldrig dömas såvida ingen hittar ett bacebolls trä eller liknande med sd fingeravtryck och lenas blod på

Du läste uppenbarligen inte vad jag skrev ovan. För resning krävs bevis - som att man hittar mordvapnet och hennes mobil så kan resning beviljas. Jag skrev inte utförligt för jag förutsatte att folk härinne har hjärna att tänka med, så jag fortsätter eftersom du inte begriper innebörden av vad jag beskrev: På mordvapnet bör då finnas Lenas blod och SDs fingeravtryck på. Detsamma gäller mobilen. DÅ kan man bevilja resning. Men resning beviljas inte för att SD pratar bredvid mun.

Så här skrev jag tidigare idag. Läs och begrunda innan du leker besserwisser:

Citat:
Även om SD skryter och försäger sig, så kan man inte plocka in honom. Även om HD bekräftar det, så måste man ha mordvapen och helst LWs mobil. Blir han frikänd nu så krävs rejäla bevis för att bevilja resning i fallet.
Citera
2021-05-25, 12:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det har du rätt i. Får känslan av att JG har nerverna utanpå kroppen, som man sa förr i tiden. Inte bara när det handlar om mordet på Lena. Lätt för att bli upprörd, men då menar jag inte aggressivitet. Synd att hans prioritet gällande vänner är så märklig.
Precis, han reagerar instinktivt men har säkert ett samvete och glimtar av äkta oro tittar fram, sen faller han tillbaka.
Han följer likaväl HDs nycker som SD och servar henne.
Åker efter SD och snokar, fjäskar för HD och kontaktar folk ang cacher hon vill logga.

Sen ska han på lika emotionell bas försöka ställa till rätta. Som till Noa.
Citera
2021-05-25, 13:02
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså medicinvagnen är inte ute stup i kvarten, men vanligtvis två gånger per dag. Vid de andra tillfällena som medicin delas ut, har man vanligtvis inte vagnen med sig.

A 149/516
MT:
"Patienterna på avdelningen får medicin på morgonen och ibland vid kl. 12 och kl. 14. En del
patienter har även intravenösa mediciner, exempelvis antibiotika, vars tidsintervaller kan
variera. Läkemedel kan administreras många gånger under ett arbetspass. Marias minnesbild
är att Hanna har vagnen med sig, vilket man inte har vid medicindelning vid andra tillfällen
under dagen än under morgonen och under kvällen.
Den aktuella dagen var inte Hanna på
plats på kvällen. Vid övrig medicindelning under dagen tar man endast med dosen och ingen
vagn. På morgonen däremot har nästan alla patienterar medicin och vagnen är därav med.
"

Så jag tror inte att MT skjuter från höften på det sättet, utan hon visar faktiskt varför hon tror (koppling tid och medicinvagn) att det är på morgonen. Det finns ju också schema för vilken arbetstid HD hade, vilket finns med i FUP . Något som jag minns var ett byte till FM pass, vilket då överensstämmer med att HD ska ha gått med vagnen på morgonen.

Jag tror lite som Gracefulmind och Lönnrot, att HD är lite tagen av att Lena försvinner så väldigt "opassande" just när de ska resa och att hon utbrister obetänksamt i de här orden.

HD är förbannad på lena "som ständigt" förstör hennes liv. Just nu har hon haft en pärs med SD som nätt och jämt fixat med sitt ESTA, bråkat om och med barnen om allt från kaninburar till skola och avsägande av föräldraskap. Precis när hon tror att allt är i hamn, då kommer den där Lena och hoppar in som "Jack-in-the-box". Samtidigt är HD kanske lite chockad, för jag misstänker att hon har något på känn.

Hon skriver ju till S*illen (?) ungefär "Vad har han nu gjort?".

Jag tänker att HD kan ha problem med att orka med "verkligheten", som är för stressfull för henne. Hon har lärt sig mindre fungerande strategier i sin barndom, dvs att förneka, trycka bort och blunda, istället för att bearbeta. Därav hennes mixade och förvirrade beteende.

Och ja, hon är här väldigt centrerad runt sig själv. Vad det beror på kan ha flera olika oraker.
Att HD inte vet att Lena är borta för att hon är död. Hon tror att Lena djävlas. Men innerst inne, känner HD på sig det otäcka, att SD har gjort något. Men inte tror jag att HD i sin vildaste fanstasi tror att SD mördat Lena.

SD har ju inte velat åka, har det verkat som. Kanske har HD trott att det har något med Lena att göra? Att det är därför nu Lena är borta?

Ja, nu tappade jag tråden här.

Jag tror inte att MT hade en aning om att hon skapar trubbel för HD, utan försöker vara så precis och noggran hon kan. MT verkar vara väldigt lyhörd för personalen och visar på empati, vilket bäddar för att hon gör sitt bästa.

Det finns väl lite olika altrnativ hur allt ligger till.
Som du brukar påpeka, här kunde man kanske ha förhört henne på nytt. Men det sorgliga är ju att första förhöret är så sent.

Man känner sig trygg när man blir omsorgsfullt refererad ! 🙂
Citera
2021-05-25, 13:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Man kan ställa de motsatta frågorna till dig då HD är mer ansatt från ditt håll än vad Nötis tar henne i "försvar". Att ställa i perspektiv till Nötis mer resonerande ton alltså.

Så här skulle ett inlägg kunna se ut som ifrågasätter det DU skriver om HD:

"I din Wall of text (jodå de förekommer alla tider på dygnet) är man väl inte värst förvånad att du försöker överdriva HDs roll. Är hon verkligen medveten om att SD brutalt gett sig på LW? Gör du nåt annat än ägnar dig att betona HDs roll och svartmåla hennes väsen? Har du nån gång funderat över om att risken finns att hon är oskyldig och vad det innebär i relation till LW?"

Du är inte medveten själv hur vinklat du skriver om HD va? Med lite framåtlutad aggressiv ton upplevs det samtidigt.

Känsloladdad?
Trampat på nån öm tå när det gäller stackars HD?

Du kan väl snarare berätta varför du letar syndabockar inom kåren, vilket är helt ok för min del, men jagar upp dig om tex HD ifrågasätts?
Citera
2021-05-25, 13:04
Medlem
Citat:
Hans partitagande och beteende är uppenbart och han uppvisar allt annst än goda sidor om rättspatos kommer på tapeten.

Det kan jag återkomma till senare och vederlägga. För självklart ska jag fixa det bland gluten-HD, dråp-SD, personalbrist-PW. 😂

Men om han saknar rättspatos och sunda sidor före och efter det korta ögonblick du hänvisade till, varför ringer han in på tisdagen och sen igen natten mot 18/5 för att ventilera vad han vet? Uttrycker oro för att något allvarligt hänt och att hans och hennes vänner kan vara inblandade i försvinnandet. Sånt rättspatos att han "hänger ut" sina vänner som misstänkta samtidigt som han pratar om UW, och de båda syskonskarorna hur hemskt de har det.

Sen att han gör en massa knäppa grejer som att raderar meddelanden och springer i SD:s hus och annat är ju inte bevis för att han INTE har lite råg i ryggen även om han så att säga är rätt yvig av sig.

Att han ballar ur på LW vet vi kanske bakgrunden då med tanke på hans egna historik. Men att ta rygg på SD har vi lärt oss är inte alltid det bästa draget man kan göra. Hade JG varit lite chill med sin relation till SD och HD och tagit ett par steg tillbaka så hade han inte varit så omskriven här. Men å andra sidan så var han lojal på sitt sätt och det finns en gnutta "sundhet" i det också¨även om det är lite frågetecken här och där.
Men precis som med HD så simmar SD i vassen i bakgrunden. Den riktiga roten till det onda som en rad människor nu fått anpassa sig till bäst de kunnat.

Du glömde flygplansdörren där i sista listan. Den man inte kunde öppna.
Citera
2021-05-25, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Alltså medicinvagnen är inte ute stup i kvarten, men vanligtvis två gånger per dag. Vid de andra tillfällena som medicin delas ut, har man vanligtvis inte vagnen med sig.

A 149/516
MT:
"Patienterna på avdelningen får medicin på morgonen och ibland vid kl. 12 och kl. 14. En del
patienter har även intravenösa mediciner, exempelvis antibiotika, vars tidsintervaller kan
variera. Läkemedel kan administreras många gånger under ett arbetspass. Marias minnesbild
är att Hanna har vagnen med sig, vilket man inte har vid medicindelning vid andra tillfällen
under dagen än under morgonen och under kvällen.
Den aktuella dagen var inte Hanna på
plats på kvällen. Vid övrig medicindelning under dagen tar man endast med dosen och ingen
vagn. På morgonen däremot har nästan alla patienterar medicin och vagnen är därav med.
"

Så jag tror inte att MT skjuter från höften på det sättet, utan hon visar faktiskt varför hon tror (koppling tid och medicinvagn) att det är på morgonen. Det finns ju också schema för vilken arbetstid HD hade, vilket finns med i FUP . Något som jag minns var ett byte till FM pass, vilket då överensstämmer med att HD ska ha gått med vagnen på morgonen.

Jag tror lite som Gracefulmind och Lönnrot, att HD är lite tagen av att Lena försvinner så väldigt "opassande" just när de ska resa och att hon utbrister obetänksamt i de här orden.

HD är förbannad på lena "som ständigt" förstör hennes liv. Just nu har hon haft en pärs med SD som nätt och jämt fixat med sitt ESTA, bråkat om och med barnen om allt från kaninburar till skola och avsägande av föräldraskap. Precis när hon tror att allt är i hamn, då kommer den där Lena och hoppar in som "Jack-in-the-box". Samtidigt är HD kanske lite chockad, för jag misstänker att hon har något på känn.

Hon skriver ju till S*illen (?) ungefär "Vad har han nu gjort?".

Jag tänker att HD kan ha problem med att orka med "verkligheten", som är för stressfull för henne. Hon har lärt sig mindre fungerande strategier i sin barndom, dvs att förneka, trycka bort och blunda, istället för att bearbeta. Därav hennes mixade och förvirrade beteende.

Och ja, hon är här väldigt centrerad runt sig själv. Vad det beror på kan ha flera olika oraker.
Att HD inte vet att Lena är borta för att hon är död. Hon tror att Lena djävlas. Men innerst inne, känner HD på sig det otäcka, att SD har gjort något. Men inte tror jag att HD i sin vildaste fanstasi tror att SD mördat Lena.

SD har ju inte velat åka, har det verkat som. Kanske har HD trott att det har något med Lena att göra? Att det är därför nu Lena är borta?

Ja, nu tappade jag tråden här.

Jag tror inte att MT hade en aning om att hon skapar trubbel för HD, utan försöker vara så precis och noggran hon kan. MT verkar vara väldigt lyhörd för personalen och visar på empati, vilket bäddar för att hon gör sitt bästa.

Det finns väl lite olika altrnativ hur allt ligger till.
Som du brukar påpeka, här kunde man kanske ha förhört henne på nytt. Men det sorgliga är ju att första förhöret är så sent.

Tack för att du utvecklade. Ja om hon mindes rätt där angående medicinvagnen eller inte lär vi nog aldrig få veta tyvärr. Hon mindes så gott hon kunde.
Citera
2021-05-25, 13:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
I din Wall of text är man väl inte värst förvånad att du försöker tona ner HDs roll.

Inte kan väl hon vara medveten om att SD brutalt gett sig på LW?
Gör du nåt annat än ägnar dig att tona ner HDs roll och försköna hennes väsen?

Har du nån gång funderat över om att risken finns att hon är skyldig och vad det innebär i relation till LW?

Tona ner HDs roll?
Exakt vilken roll pratar du om att hon har? Som jag tonar ner?

Hm, vi båda har ofta mycket text. Du är inget undantag där.

Du och du och du... Mycket anklagelser i ditt inlägg.

Jag fär väl säga att sedan du kom in i tråden så har fokus på HD växlat från närapå noll till hundra.

Om vi vänder på steken, ägnar du dig åt något annat än att peka på HDs roll och svärta ner hennes väsen?

Som jag ser det är HDs roll oklar.
Jag ser inga tydliga bevis för att hon är den skyldiga till mordet.

Jag är enbart ute efter att försöka se bilden så sanningsenlig som möjligt. Det är inte svart-vitt.

Jag tänker också att det är ganska empatilöst att lägga så mycket ansvar på henne när vi vet så lite. Hon har under lång tid lidit av psykisk ohälsa, hon har levt med en gravt störd och kontrollerande individ.

Det vi vet är att hon skyddar SD (och sig själv) genom att undanhålla, minnesförluster och att ljuga i förhör.

Personligen tycker jag att jag har skrivit inlägg om allt möjligt i den här tråden. Om allt.

Du kan väl ändå vara nöjd hittills. Du har ju fått med dig så gott som alla i tråden på ditt tåg? Räcker inte det?

Man får väl ha en annan åsikt/tro/spekulation än vad du har?
Citera
2021-05-25, 13:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Sen att han gör en massa knäppa grejer som att raderar meddelanden och springer i SD:s hus och annat är ju inte bevis för att han INTE har lite råg i ryggen även om han så att säga är rätt yvig av sig.
En vanlig dag för JG då, likt när SD yrar runt på natt till lördag och mordkvällen?

Bara lite yvig och gör en massa knäppa grejer...
Citera
2021-05-25, 13:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man känner sig trygg när man blir omsorgsfullt refererad ! 🙂

Oj, jag hoppas att jag skrev rätt?
Du får rätta mig om jag slarvade här.

Tiöllägg:

Det var väl lite betoning på orden " obetänksamt", vilket förstås var mitt eget ordval.
Jag ber om ursäkt. Borde förstås varit noggrannare, vill inte använda dig eller någon annan på det här felaktiga sättet.
Senast redigerad av notknapparen 2021-05-25 kl. 13:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in