Citat:
Vilka livliga fantasier! 😂🤣Det händelseförlopp som beskrivits i media är till största delen vad som faktiskt har hänt.
Vitryska ATC har begärt att piloten vänder mot Minsk. Piloten ska ha motsatt sig att göra det. Då har Vitryssland skickat attackplan och attackhelikopter. Piloten har kontaktat Ryanairs ledning och sedan bestämt att följa Vitrysslands krav på att gå ner i Minsk. Jaktplan ska dock ha varit 40 km ifrån Ryanairplanet.
Vitryssland påstår att Ryanairplanet skickat transponderkod 7700 (nödsituation) efter ett bombhot ombord och att man svarat på det med att hjälpa planet. Ryanair hävdar att piloten kontaktats av vitrysk ATC om ett bombhot mot planet. Ryanairs version är den som stämmer, eftersom planet vänt mot Minsk 2 minuter innan det sickat 7700.
Vitryska ATC har begärt att piloten vänder mot Minsk. Piloten ska ha motsatt sig att göra det. Då har Vitryssland skickat attackplan och attackhelikopter. Piloten har kontaktat Ryanairs ledning och sedan bestämt att följa Vitrysslands krav på att gå ner i Minsk. Jaktplan ska dock ha varit 40 km ifrån Ryanairplanet.
Vitryssland påstår att Ryanairplanet skickat transponderkod 7700 (nödsituation) efter ett bombhot ombord och att man svarat på det med att hjälpa planet. Ryanair hävdar att piloten kontaktats av vitrysk ATC om ett bombhot mot planet. Ryanairs version är den som stämmer, eftersom planet vänt mot Minsk 2 minuter innan det sickat 7700.
Enligt FlightRadar24 förloppet är helt annat:
Ryanair Sun 737-800 SP-RSM departed Athens (ATH) at 07:29 UTC and entered Belarus airspace at 09:30.
At 09:46 UTC the flight changed course and began diverting to Minsk.
Two minutes later at 09:48 UTC, FR4978 began squawking 7700, the internationally recognized transponder code for “general emergency”.
The aircraft landed in Minsk (MSQ) at 10:16. After 7 hours on the ground, the flight departed Minsk at 17:47 UTC and finally arrived in Vilnius (VNO) at 18:26.
09:46 UTC Ryanair flyg svängt mot Minsk
09:48 UTC Ryanair flyg skickade emergency kod 7700
09:48 UTC flygledare i Minsk skickade information vidare
09:58 UTC flypvapens flygledare fick order att lyfta upp Mig-29
10:04 UTC Mig-29 lyft upp
10:16 UTC Ryanair flyg landat i Minsk
Alltså Ryanair flyg svängde först mot Minsk och 15 min senare kom upp från marken en Mig-29. Helt normal praktik för att följa upp flygplan med emergency kod 7700
Citat:
Personer kanske valde att ta bil eller bus istället för att vänta i 7 timmar på flygplatsen i Minsk
5 personer som var på flyget från Grekland kom inte till Vilnius. Roman Protasevich, Sofia Sapega, två vitryska medborgare, enligt BNS (sannolikt KGB-agenter) och ytterligare en person.
Citat:
Fick Michael O’Leary permission från dårhuset?
Michael O'Leary säger att han tror att det är KGB-agenter som avlastats i Minsk och inte flugit vidare till Vilnius.
Senast redigerad av loislois 2021-05-25 kl. 08:46.
Senast redigerad av loislois 2021-05-25 kl. 08:46.