2021-05-25, 01:10
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tänkte precis samma sak, annektera Vitryssland på samma manér som Ryssland annekterade Krim. Lär ju finnas folkligt stöd i regionen för ett regim byte.

vem ska annektera vad?
Vitryssland ingår i militär allians med Ryssland som innebär att WW3 med kärnvapen startas
Citera
2021-05-25, 01:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
otroligt lamt med sanktioner. gå in militärt istället och skjut ihjäl den där jävla dåren
Jo. Hade varit mumma det, men det är ju såhär det ser ut tyvärr. Man är ju såklart inte rädda för honom eller Belarus i sig utan det är ju Ryssland som är dilemmat där man inte vill indirekt försämra dom diplomatiska förbindelserna ytterligare plus att man skulle driva Belarus ännu mer i händerna på Putin vilket skulle kunna skapa en ännu farligare situation. Så kommer det ju bli ändå, men man var ju tvungna att göra någonting.
Senast redigerad av Steff83 2021-05-25 kl. 01:20.
Citera
2021-05-25, 01:16
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loislois
vem ska annektera vad?
Vitryssland ingår i militär allians med Ryssland som innebär att WW3 med kärnvapen startas

Om du följt situationen i Krim så vet du att själva stridandet skett genom "separatister" som sedan röstade för att gå upp i Ryssland. Tycker vi kan ge området till Ukraina som kompensation för Krim. Tror absolut inte att Putin skulle starta WW3 över Vitryssland och definitivt inte använda några kärnvapen.
Citera
2021-05-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Jag talar tillräck ryska för att ha samtal om sånt här och jag var genuint intresserad, så jag frågade allt från kollegor, till främlingar om Lukashenko. Jag uppfattade det som en blandad kompott. En del hatade honom med passion och sa exempelvis att han är mentalsjuk andra sa "det finns ingen bättre just nu", vissa sa att han är okej, eller att de skiter i vem som styr eftersom alla politiker är korrupta.

Huruvida de här valen är manipulerade eller inte är i princip omöjligt för dig eller mig att påstå att vi vet något om. Det är så klart i regimkritikernas intresse att påstå det. Det kan vara sant... eller inte.
Jag tror också att Lukashenkos populäritet gradvis sjunkit genom åren.

Han gjorde helt klart en bra insats när han räddade Vitryssland från totalmisären och gangsterväldet som rådde i Ryssland i uppåt 15 år under 90-talet och tidigt 2000 tal. Men det finns ju idag vitryska oligarker och det är nog sannolikt att det finns ett visst mått av korruption - med eller utan Lukashenkos vetskap.

Men betänk alternativet: Ukraina! Där har man pendlat mellan Västs marionett efter "färg - revolutioner" och andra gubbar som varit bättre på att komma överens med Moskva.... Det är bara cirkus av alltihop och vitryssarna har en mycket mer stabil situation där folk kan leva sina liv på ett mer förutsägbart sätt... Detta säger de själva också och förstår att deras situaton är bättre än ukrainarnas.

Jag har inga svar eller lösningar - men jag skulle inte för en enda sekund lita på t.ex. DN när det gäller rapportering därifrån. Det var en massa ståhej i svensk media kring Vitryssland under den tiden jag var där - vissa saker var rena lögnerna om demonstrationer som inte hade skett osv.

Man ska alltid försöka få fler perspektiv på sånt här innan man bildar sig en uppfattning. Som jag sa, jag ska försöka hitta några ryska eller vitryska källor beträffande det här och se vad de säger. Sen får man väga det ena mot det andra och försöka gissa vad som verkligen är på gång och varför Vitryssland agerade på det här märkliga sättet.

Huruvida de här valen är manipulerade eller inte är i princip omöjligt för dig eller mig att påstå att vi vet något om. Det är så klart i regimkritikernas intresse att påstå det. Det kan vara sant... eller inte. ”

Jag har en bekant som varit valobservatörer där longterm. Det var inte direkt så att man fick någon insyn i valprocessen eller rösträkningen. Obehaglig övervakning. Det värsta han varit med om och då har deltagit vid flera längre uppdrag för osce. Det kan inte vara så att dina kontakter med KGB medarbetar har färgat din uppfattning?
Citera
2021-05-25, 01:31
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Om du följt situationen i Krim så vet du att själva stridandet skett genom "separatister" som sedan röstade för att gå upp i Ryssland. Tycker vi kan ge området till Ukraina som kompensation för Krim. Tror absolut inte att Putin skulle starta WW3 över Vitryssland och definitivt inte använda några kärnvapen.
Du får tro vad du vill men Ryssland låter aldrig att väst/NATO annekterar Vitryssland
Citera
2021-05-25, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det är klart att det är en ömsesidig skada. Men EU tror att Vitryssland är en koloni. Det är det inte. Det har alternativ. Vad EU gör är att det skjuter sönder sina politiska möjligheter i Vitryssland samtidigt som det skadar sig själv. Ganska osmart.

Ömsesidig skada? 20% av handeln står EU för. Ytterligare sanktioner kommer drabba Vitryssland betydligt värre än EU, vi kommer inte märka shit. Vanligt folk får det sämre, ännu mer missnöje, ännu mer protester. Bra jobbat diktatorn!
Citera
2021-05-25, 02:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ponzi
Ömsesidig skada? 20% av handeln står EU för. Ytterligare sanktioner kommer drabba Vitryssland betydligt värre än EU, vi kommer inte märka shit. Vanligt folk får det sämre, ännu mer missnöje, ännu mer protester. Bra jobbat diktatorn!

Menar du protester eller demonstrationer? I diktator styrda länder är demonstrationer förbjudna. Demonstrationerna i Belarus inleddes förhållandevis lugna, när det vart en fara för rikets säkerhet klev polisen in och demonstranterna som begick lagbrott greps. Inget konstigt.
Citera
2021-05-25, 02:11
Medlem
loisloiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ponzi
Mest kommer skadas av sanktioner ukrainare som flög till Ryssland via Minsk
Citera
2021-05-25, 02:11
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
EU kommer som vanligt inte göra ett skit. Bara lite arga brev och lite sanktioner. Sen är det glömt.
+1

Ge det två år så sitter höga politiker och tjänstemän på Finspångs slott och förhandlar om att gynna Svensk/Siemens export till Vitryssland igen...

.....2022 är det val, så inte optimalt.
Citera
2021-05-25, 03:07
Medlem
RAMMVOGELs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Så terroristen har nu börjat erkänna sina brott. Bra första steg. Sanning är första steget till acceptans av sitt straff och återgäldande av sin skuld till det vitryska folket för den skada som han åsamkat det.

”Belarusian blogger Roman Protasevich appeared in online videos this evening, claiming to be in good health and ‘confessing’ to having played a role in organising mass protests in Minsk last year.”
https://www.independent.ie/world-news/kidnapped-belarusian-journalist-roman-protasevich-in-video-confession-as-eu-40465378.html

Vad är det du har så svårt att förstå?
Fattar du inte att du är så körd så att ingen normal människa går på det du skriver i denhär tråden?

Du svarar inte på frågor
Du har svårt att ta till dig fakta
Du verkar var hjärndöd

Det ovanstående beteendet är oftast ett resultat av att ha blivit så indoktrinerad att det egna tänkandet tagit skada.
När egna tankar och slutsatser ersatts av "överhetens" påfund.

Bara så tråkigt att se ännu en som inte fattat vad det handlar om eller insett att han själv ramlat i fällan.
Citera
2021-05-25, 04:12
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
För det första är det uppenbart att du citerar Ryss-propaganda.
För det andra, även om snubbe vore fullbodsnazi (vilket känns som Ryss-propaganda) skulle det inte rättfärdiga en sån här aktion.
Och jag försöker bara förklara att Lukasjenko fått tag i rätt kille. Det blev jackpot för hans del.
Citera
2021-05-25, 04:18
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Det händelseförlopp som beskrivits i media är till största delen vad som faktiskt har hänt.

Vitryska ATC har begärt att piloten vänder mot Minsk. Piloten ska ha motsatt sig att göra det. Då har Vitryssland skickat attackplan och attackhelikopter. Piloten har kontaktat Ryanairs ledning och sedan bestämt att följa Vitrysslands krav på att gå ner i Minsk. Jaktplan ska dock ha varit 40 km ifrån Ryanairplanet.

Vitryssland påstår att Ryanairplanet skickat transponderkod 7700 (nödsituation) efter ett bombhot ombord och att man svarat på det med att hjälpa planet. Ryanair hävdar att piloten kontaktats av vitrysk ATC om ett bombhot mot planet. Ryanairs version är den som stämmer, eftersom planet vänt mot Minsk 2 minuter innan det sickat 7700.

5 personer som var på flyget från Grekland kom inte till Vilnius. Roman Protasevich, Sofia Sapega, två vitryska medborgare, enligt BNS (sannolikt KGB-agenter) och ytterligare en person.

Michael O'Leary säger att han tror att det är KGB-agenter som avlastats i Minsk och inte flugit vidare till Vilnius.
"This was a case of state-sponsored hijacking… state-sponsored piracy."

"It appears the intent of the authorities was to remove a journalist and his travelling companion… we believe there were some KGB agents offloaded at the airport as well."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in