2021-05-25, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar gå bra på Malta nu.

Malta är första EU-land att vaccinera 70 procent av den vuxna befolkningen mot covid-19. Fast än så länge är det bara en dos som getts till så många.
– I dag har vi nått flockimmunitet. Vaccinet är vårt vapen mot viruset, säger hälsominister Chris Fearne till journalister i Malta enligt nyhetsbyrån AFP.
Totalt har 475 000 vaccindoser injicerats på Medelhavsön, där 42 procent av befolkningen nu är vaccinerad fullt ut.
Smittspridningen har på sistone sjunkit rejält på Malta och är för tillfället klart lägst i EU, med endast 25 nya fall per 100 000 invånare under de senaste två veckorna.
Malta har heller inte redovisat något nytt dödsfall i covid-19 under de tre senaste veckorna.

Kanske kommer även Sverige dit någon gång till hösten eller så, förhoppningsvis redan år 2021....
I fredags rapporterades att 42% av den vuxna befolkningen i Sverige fått första dosen (antar att det var torsdagens siffror).
Citera
2021-05-25, 00:01
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Här kan man se statistik för dödligheten hos friska människor under 65 år.

"People <65 years old without underlying predisposing conditions accounted for only 0.7–3.6% of all COVID-19 deaths in France, Italy, Netherlands, Sweden, Georgia, and New York City and 17.7% in Mexico."

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7327471/
Tack för länk.
Intressant. Helt otroligt att det är samma sjukdom men ser så olika ut i Indien, Mexiko och Europa.
Det kan ju absolut inte handla om att man lyckats skydda de äldre utan måste bero på att man kunnat ge bra vård åt de yngre. USA ser sämre ut en Europa, vilket jag tänker beror till viss del i alla fall på kosthållet.

Som jag förstår det är det rapporterade siffror för covid man använt. Det kan ju också handla lite om hur bra man varit på att rapportera dödsfall hos äldre. Tänker mig att de kanske varit lite slarviga med den biten i Indien och Mexiko.

Men i Europa kan man ju se att dödligheten bland yngre är större i England och det stämmer ju med deras överdödlighet om man tittar på euromomo. De har ju ganska stor överdödlighet hos yngre speciellt i deras andra våg jämfört med resten av länderna i euromomo.

Men det får i all fall mig att tänka på att sjukdomen varit helt annorlunda om den drabbat oss i en annan tid då vi inte haft så bra sjukvård.
Citera
2021-05-25, 00:03
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
I fredags rapporterades att 42% av den vuxna befolkningen i Sverige fått första dosen (antar att det var torsdagens siffror).

och drygt 10% dos 2...., känns som det kommer ta tid det här.
Citera
2021-05-25, 00:04
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Vad är det som är så oklart? Är det så svårt att förstå att det kostar att ha en hel generation som inte kan arbeta, producera och betala skatt?
Det som alla borde fundera över är hur nästan en hel svensk statsbudget skulle kunna gå åt för att man stäner skollokaler och bedriver fjärrundervisning i ett år.

Alla borde också fundera på varför man inte kortar grundskolan till åtta år genom att kurta av sommarlovet med fem veckor när det är så mycket att vinna ekonomiskt på det.

Verkar det troligt, eller ens möjligt, att en coronastängd skola verkligen kostar 3,4 miljarder kronor per dag?
Citera
2021-05-25, 00:12
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det som alla borde fundera över är hur nästan en hel svensk statsbudget skulle kunna gå åt för att man stäner skollokaler och bedriver fjärrundervisning i ett år.

Alla borde också fundera på varför man inte kortar grundskolan till åtta år genom att kurta av sommarlovet med fem veckor när det är så mycket att vinna ekonomiskt på det.

Verkar det troligt, eller ens möjligt, att en coronastängd skola verkligen kostar 3,4 miljarder kronor per dag?

Självklart inte, men ett antal skribenter här inne har uppenbarligen målat in sig i ett hörn att det skulle vara fruktansvärt dyrt rent samhällsekonomiskt att övergå till distansundervisning.
Antagligen en "sanning" spridd av regimtrogna som inte tål kritik över att Sverige inte stängde ned skolan på det sätt som omvärlden gjorde för att spara människoliv genom minskad smittspridning. Kan även tänka mig att lärarförbunden var med på ett hörn, då man inte gärna vill belysa att det skulle fungera lika bra, om inte bättre med undervisning på distans, för vad ska vi då med en kvarts miljon pedagoger till? Nu tror jag väl visserligen att en stor del av dem kommer att behövas ändå, men jag tror oron fanns där. Därav "sanningen" att det inte går att distansundervisa...
Citera
2021-05-25, 00:23
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
https://www.skd.se/2021/05/24/vi-borde-byggt-ett-eget-system/

Tycker det är många stockholmare som har gnällt om deras system. Är det så bra?
NEJ!
Ordet bra och den app vi har i Stockholm bör inte nämnas i samma mening, fast nu gjorde jag ju det.

Den kan säkert bli bra med tiden, men än så länge är det många användare som inte får appen att fungera.

Läs på playbutiken vad användarna tycker så förstår ni varför man inte ska använda just den appen.
Citera
2021-05-25, 00:24
Avslutad
Citat:

Jag tar det väl för fjärde gången då:

En kvarts miljard per dag för produktionsbortfall hos föräldrarna (för Norge).

Resterande kostnader för kompetensbortfall: elever som inte klarar skolan, elever som måste gå om ett år, framtida minskade livsinkomster och skatteinbetalningar på grund av att skoltiden måste förlängas, elever med sämre kunskaper för att komma in på eller klara av en högre utbildning, elever som går ut med ofullständiga betyg, inte klarar av gymnasiet utan hoppar av med mera.

Eller hur stora bedömer du själv att kostnaderna för ovanstående blir?
Citera
2021-05-25, 00:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Självklart inte, men ett antal skribenter här inne har uppenbarligen målat in sig i ett hörn att det skulle vara fruktansvärt dyrt rent samhällsekonomiskt att övergå till distansundervisning.
Antagligen en "sanning" spridd av regimtrogna som inte tål kritik över att Sverige inte stängde ned skolan på det sätt som omvärlden gjorde för att spara människoliv genom minskad smittspridning. Kan även tänka mig att lärarförbunden var med på ett hörn, då man inte gärna vill belysa att det skulle fungera lika bra, om inte bättre med undervisning på distans, för vad ska vi då med en kvarts miljon pedagoger till? Nu tror jag väl visserligen att en stor del av dem kommer att behövas ändå, men jag tror oron fanns där. Därav "sanningen" att det inte går att distansundervisa...
Ja dessa jävla regimtrogna norrmän som inte tål kritik över att Sverige inte följde deras exempel för att spara människoliv genom minskad smittspridning
Senast redigerad av Ipsi 2021-05-25 kl. 00:32.
Citera
2021-05-25, 00:40
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Resterande kostnader för kompetensbortfall: elever som inte klarar skolan, elever som måste gå om ett år, framtida minskade livsinkomster och skatteinbetalningar på grund av att skoltiden måste förlängas, elever med sämre kunskaper för att komma in på eller klara av en högre utbildning, elever som går ut med ofullständiga betyg, inte klarar av gymnasiet utan hoppar av med mera.

Jag kan inte göra den bedömningen bättre än de norska nationalekonomerna, men jag kan göra en rimlighetsbedömning enligt tidigare inlägg.

Jag ifrågasätter inte att det skapar problem att ha fjärrundervisning istället för klassrumsundervisning, både direkt och indirekt. Det jag ifrågasätter är den enorma kostnad som detta sägs generera.

För övrigt finns det också elever som klarar sig bättre med modern fjärrundervisning än med traditionell klassrumsundervisning.
Citera
2021-05-25, 00:41
Avslutad
Citat:
Jag kan inte göra den bedömningen bättre än de norska nationalekonomerna, men jag kan göra en rimlighetsbedömning enligt tidigare inlägg.

Jag ifrågasätter inte att det skapar problem att ha fjärrundervisning istället för klassrumsundervisning, både direkt och indirekt. Det jag ifrågasätter är den enorma kostnad som detta sägs generera.

För övrigt finns det också elever som klarar sig bättre med modern fjärrundervisning än med traditionell klassrumsundervisning.
Och din rimlighetsbedömning är...?
Citera
2021-05-25, 00:43
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

När jag har läst om den rapporten handlar det ju om gissningar om att barnen när de blir vuxna kommer ha minskad inkomst p.g.a distansundervisning under några månader i sin barndom, det är ju det man har kommit fram till.

Likadant finns det ekonomiska fördelar med att ha skolan stängd som minskad smittspridning och då minskad kostnad för extra sjukvård och detta har man inte räknat in.

Vilket fall som helst är detta inte en summa vad skolan kostar att ha stängt eller bedriva distansundervisning per dag utan en uppskattning vad det kan komma att kosta samhället i framtiden. En framtid som inte nödvändigtvis behöver se så ut. En mindre del av kostnaden är dok ren kostnad här och nu.

Och för alla i tråden som enbart är här för att bråka. Jag argumenterar alltså inte för att ha skolorna stängda till vilket pris som helst.
Citera
2021-05-25, 00:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När jag har läst om den rapporten handlar det ju om gissningar om att barnen när de blir vuxna kommer ha minskad inkomst p.g.a distansundervisning under några månader i sin barndom, det är ju det man har kommit fram till.

Likadant finns det ekonomiska fördelar med att ha skolan stängd som minskad smittspridning och då minskad kostnad för extra sjukvård och detta har man inte räknat in.

Vilket fall som helst är detta inte en summa vad skolan kostar att ha stängt eller bedriva distansundervisning per dag utan en uppskattning vad det kan komma att kosta samhället i framtiden. En framtid som inte nödvändigtvis behöver se så ut. En mindre del av kostnaden är dok ren kostnad här och nu.

Och för alla i tråden som enbart är här för att bråka. Jag argumenterar alltså inte för att ha skolorna stängda till vilket pris som helst.
Ja precis, det är beräkningar av framtida kostnader, förutom kvartsmiljonen per dag i produktionsbortfall under själva stängningen.

Lite så som man kan räkna på hur mycket man kan tjäna eller förlora på en åtgärd.
Senast redigerad av Ipsi 2021-05-25 kl. 00:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in