2021-05-25, 01:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Ja precis, det är beräkningar av framtida kostnader, förutom kvartsmiljonen per dag i produktionsbortfall under själva stängningen.

Lite så som man kan räkna på hur mycket man kan tjäna eller förlora på en åtgärd.
Det är lite så som de likställer skolk med hemundervisning. De tar ju förgivet att varje dag är en dag då barnen och ungdomarna inte lärt sig något och att de inte skulle kunna lära sig något av detta i en senare tidpunkt.

I Sverige ser vi ju att intresset för att utbilda sig har ökat under pandemin. Det kan ju hända att denna tid faktiskt blir en tid av ökat lärande och inte ett minskande av lärande.

Av dessa 1,7 miljarderna är 1,4 miljarder förväntad minskning av livsinkomsten p.g.a minskat lärande. Man kan inte sia om framtiden med sådan säkerhet. Framtiden är föränderlig. Jag tror att de som har drivkraften att utbilda sig ändå kommer att göra det. Man kan inte förvänta sig att en driftig ung människa förvandlas till en skolkande person bara för att de sätts på hemundervisning under en period. Så tror jag i all fall. Men det är klart att man har undervisning i skola i normala fall av en anledning.
Citera
2021-05-25, 01:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
När jag har läst om den rapporten handlar det ju om gissningar om att barnen när de blir vuxna kommer ha minskad inkomst p.g.a distansundervisning under några månader i sin barndom, det är ju det man har kommit fram till.

Likadant finns det ekonomiska fördelar med att ha skolan stängd som minskad smittspridning och då minskad kostnad för extra sjukvård och detta har man inte räknat in.

Vilket fall som helst är detta inte en summa vad skolan kostar att ha stängt eller bedriva distansundervisning per dag utan en uppskattning vad det kan komma att kosta samhället i framtiden. En framtid som inte nödvändigtvis behöver se så ut. En mindre del av kostnaden är dok ren kostnad här och nu.

Och för alla i tråden som enbart är här för att bråka. Jag argumenterar alltså inte för att ha skolorna stängda till vilket pris som helst.
Då är det bättre att barnen/familjen inte träffar äldre släktingar och sprider smittan på den vägen. Det kan aldrig rättfärdiga att hela samhället kollapsar för att sjukvården får det lite tuffare (sjukvården har det ALLTID tufft). Dessutom har flertalet 80+ som avlidit inte fått komma till på IVA utan kvävts till döds på sina äldreboende, medan syrgas kunde räddat dem. Där ligger ansvaret igen på sjukvården. Så snarare är det politikerna som underprioriterat sjukvården som du bör lägga skulden på och inte barn som går till skolan eller deras föräldrar som går till jobbet.
Citera
2021-05-25, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Verkar gå bra på Malta nu.

Malta är första EU-land att vaccinera 70 procent av den vuxna befolkningen mot covid-19. Fast än så länge är det bara en dos som getts till så många.
– I dag har vi nått flockimmunitet. Vaccinet är vårt vapen mot viruset, säger hälsominister Chris Fearne till journalister i Malta enligt nyhetsbyrån AFP.
Totalt har 475 000 vaccindoser injicerats på Medelhavsön, där 42 procent av befolkningen nu är vaccinerad fullt ut.
Smittspridningen har på sistone sjunkit rejält på Malta och är för tillfället klart lägst i EU, med endast 25 nya fall per 100 000 invånare under de senaste två veckorna.
Malta har heller inte redovisat något nytt dödsfall i covid-19 under de tre senaste veckorna.

Kanske kommer även Sverige dit någon gång till hösten eller så, förhoppningsvis redan år 2021....

Anledning till att Malta har högre täckning beror ju på att Sverige inte använder sig inte av Janssen vaccinet och ingen under 65 vaccineras med Astra.

och om Sverige använt dom vaccinen hade du gnällt om det istället...
Senast redigerad av painkiler 2021-05-25 kl. 01:27.
Citera
2021-05-25, 01:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Och din rimlighetsbedömning är...?
Min rimlighetsbedömning är att det inte kan kosta en hel statsbudget att utbilda ett år med fjärrundervisning istället för klassrumsundervisning.
Det är helt enkelt inte rimligt.

Det skulle ha kostat att övergå till fjärrundervisning eftersom det är nytt för de flesta och alla kan inte göra allt hemma.

Som jag skrev tidigare så avrådde Norge från att stänga skolor, det kostade på en hel del, men jag anser inte att hemundervisning och/eller fjärrundervisning är katastrofalt dåligt. Vissa elever skulle säkert klara sig bättr än i den traditionella skolan.
Citera
2021-05-25, 01:33
Avslutad
Citat:
Det är lite så som de likställer skolk med hemundervisning. De tar ju förgivet att varje dag är en dag då barnen och ungdomarna inte lärt sig något och att de inte skulle kunna lära sig något av detta i en senare tidpunkt.

I Sverige ser vi ju att intresset för att utbilda sig har ökat under pandemin. Det kan ju hända att denna tid faktiskt blir en tid av ökat lärande och inte ett minskande av lärande.

Av dessa 1,7 miljarderna är 1,4 miljarder förväntad minskning av livsinkomsten p.g.a minskat lärande. Man kan inte sia om framtiden med sådan säkerhet. Framtiden är föränderlig. Jag tror att de som har drivkraften att utbilda sig ändå kommer att göra det. Man kan inte förvänta sig att en driftig ung människa förvandlas till en skolkande person bara för att de sätts på hemundervisning under en period. Så tror jag i all fall. Men det är klart att man har undervisning i skola i normala fall av en anledning.
Nej, de likställer inte hemundervisning med skolk, de pratar om de ekonomiska följderna av den minskade inlärningen när eleverna sitter ensamma hemma.
Citera
2021-05-25, 01:36
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Nej, de likställer inte hemundervisning med skolk, de pratar om de ekonomiska följderna av den minskade inlärningen när eleverna sitter ensamma hemma.
Men i Sverige ser vi att intresset för utbildning har ökat under pandemin och inte minskat. Varför tror du att vi kommer att se en minskning i lärande?
Citera
2021-05-25, 01:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Min rimlighetsbedömning är att det inte kan kosta en hel statsbudget att utbilda ett år med fjärrundervisning istället för klassrumsundervisning.
Det är helt enkelt inte rimligt.

Det skulle ha kostat att övergå till fjärrundervisning eftersom det är nytt för de flesta och alla kan inte göra allt hemma.

Som jag skrev tidigare så avrådde Norge från att stänga skolor, det kostade på en hel del, men jag anser inte att hemundervisning och/eller fjärrundervisning är katastrofalt dåligt. Vissa elever skulle säkert klara sig bättr än i den traditionella skolan.
Här är en OECD-rapport på samma ämne. Enligt den kommer tillväxten att krympa 1,5 % de kommande hundra åren på grund av skolstängningarna.

https://www.oecd.org/education/The-economic-impacts-of-coronavirus-covid-19-learning-losses.pdf
Citera
2021-05-25, 01:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Då är det bättre att barnen/familjen inte träffar äldre släktingar och sprider smittan på den vägen. Det kan aldrig rättfärdiga att hela samhället kollapsar för att sjukvården får det lite tuffare (sjukvården har det ALLTID tufft). Dessutom har flertalet 80+ som avlidit inte fått komma till på IVA utan kvävts till döds på sina äldreboende, medan syrgas kunde räddat dem. Där ligger ansvaret igen på sjukvården. Så snarare är det politikerna som underprioriterat sjukvården som du bör lägga skulden på och inte barn som går till skolan eller deras föräldrar som går till jobbet.
Jag har varken lagt skuld på barnen eller på deras föräldrar.
Jag var tydlig med att jag inte argumenterade för stängda skolor.

Utan jag ställer mej frågande till att man så enkelt kan konstatera att barn som har distansundervisning inte lär sig något och därför kommer ha en stor minskning av sin inkomst när de blir vuxna. Tvärt om ser vi ett ökat intresse för att utbilda sig nu under pandemin. Det ser snarare ut som om pandemi tiden kommer att vara en tid av ökat lärande och inte en tid av minskat lärande. Kanske för att det inte finns så mycket annat att göra.

Sedan menar jag på att när man ser till utgifter av restriktioner måste man också räkna in vad man slipper för andra utgifter. Det har man inte gjort i detta fallet.

Vi ser att smittspridningen är hög bland barn och ungdomar, detta gör ju att man kan gissa på att de faktiskt är drivande i smittspridningen. Jag kan ju tycka att detta berättigar att till viss del ha hemundervisning i all fall i skolor som har utbrott av covid och att se till att barnen kan hålla avstånd. Detta görs inte nu. Barnen trängs i skolan och mycket lite görs för att begränsa smittan i skolan. Det finns massa olika alternativ och saker man kan göra för att begränsa smittan i skolan.

Det bästa är naturligtvis att sätta in åtgärder så tidigt som möjligt när man ser att smittspridningen ökar. Då kan man hålla skolorna öppna, smittspridningen låg och öppna samhället snabbare. Inte som vi gör i Sverige med andra ord. Lika så finns det mellanting för skolorna.
Citera
2021-05-25, 01:42
Avslutad
Citat:
Men i Sverige ser vi att intresset för utbildning har ökat under pandemin och inte minskat. Varför tror du att vi kommer att se en minskning i lärande?
Pratade vi inte om rapporten om kostnaden för norska barns minskning i lärande på grund av deras skolstängningar?
Senast redigerad av Ipsi 2021-05-25 kl. 01:44.
Citera
2021-05-25, 01:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Pratade vi inte om rapporten om norska barns minskning i lärande på grund av deras skolstängningar?
Jo men de tar ju för givet att det kommer att ske en minskning av lärande och det är den minskning som kommer att kosta så mycket.

Men i Sverige och säkert i Norge också ser vi en ökning av lärande. Fler unga söker sig till utbildning i stället för att resa eller för att jobba.

Ser du inte detta? Hur kan man då argumentera för att kunskapen och då kompetensen kommer att minska och skapa dessa enorma utgifter när fler utbildar sig?
Citera
2021-05-25, 01:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Var skulle de som har barn och arbetar med de äldre ha bott då?
Om de bor med sina barn blir ju de äldre lik förbaskat smittade.

Den största missen är att regeringen/FoHM mässade om att vi måste skydda våra sköra äldre utan att hjälpa till med riktlinjer, råd och tips på hur man borde göra för att skydda våra sköra äldre.

Om inte jag minns fel rekommenderades tom. paliativ vård för äldre smittade våren 2020.
En 90-årig släkting i danmark fick covid då förra våren och när vi pratade med äldreboendet i Danmark blev det helt absurdt eftersom vi var så inställda på paliativ vård.

Men så dræber vi hende! Skriker de nästan i telefonen.
Hun skal til hospitalet, hvor hun kan få ilt og anden pleje.

Ja, allt gick bra och vår släkting är fortfarande i livet.

Här i Sverige gick det inte lika bra för de äldre och det bör man klandra regeringen/FoHM för som inte gav kommunerna och andra som vårdade äldre den stöttning de så väl hade behövt.
Citera
2021-05-25, 01:52
Avslutad
Citat:
Jo men de tar ju för givet att det kommer att ske en minskning av lärande och det är den minskning som kommer att kosta så mycket.

Men i Sverige och säkert i Norge också ser vi en ökning av lärande. Fler unga söker sig till utbildning i stället för att resa eller för att jobba.

Ser du inte detta? Hur kan man då argumentera för att kunskapen och då kompetensen kommer att minska och skapa dessa enorma utgifter när fler utbildar sig?
Men snälla. Det minskade lärandet är redan konstaterat eftersom de redan haft skolorna stängda. Det är de ekonomiska följderna av detta som beräknats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in