Citat:
Ursprungligen postat av
Helge.Palmcrantz
Kände du dig övervakad och förföljd? Det är trots allt en kommunistisk terrorstat där folk jagas enligt vissa.
Nej absolut inte. Jag hade ingen koll på det politiska läget förrän precis innan jag skulle dit. En amerikansk kollega skrämde upp mig med saker som visade sig vara rena rövarhistorierna.
Myndigheterna visade noll intresse för mig.
På sommaren så erbjöd företaget sina anställda gratis semesterboende på en anläggning vid en sjö, med lite spa-behandlingar (sanatorium). Jag bestämde mig för att hänga med - det var extremt billigt för mig. När jag var där så blev jag uppraggad av en kille som jobbade med IT som jag. Vi var ute och sprang, promenarade och badade tillsammans, och hängde på en dansbana. Efter ett tag kom det fram att han jobbade för KGB! Han jobbade med IT, inom KGB. De använde samma anläggning för semester för sin personal - eller snarare, KGB ägde anläggningen och mitt företag hade hyrt in sig där, eftersom det var en av de bättre, i landet.
Han var en helt normal vettig människa - patriotisk. ville se Vitryssland som ett starkt, välfungerande självständigt land. Inte överdrivet pro-rysk men lite skeptisk mot EU/USA. Möjligen tyckte jag att han var lite orealistisk att tro att ett land av den kalibern kan stå helt fri från alla allianser. Jag berättade lite om hur det skrivs om Vitryssland och saker som jag hört precis innan jag reste dit - vilket gjorde honom ganska irriterad. Han presenterade mig för sina kollegor, också IT folk från KGB. De frågade lite frågor om hur det var som utlänning i Vitryssland och vad jag tyckte om det ena och det andra. Jag svarade och sa att jag blivit positivt förvånad, vilket var sant. Mina egna kollegor tyckte det var sanslöst komiskt att jag inte hade förstått att anläggningen tillhörde KGB och att de flesta andra som var där, förutom vår avdelning, var från KGB. De skämtade och "akta dig" osv. Ingen brydde sig det minsta om dem eller sa något elakt om dem. Verkade som helt normala människor.
Under min tid i Vitryssland så mötte jag två personer som verkligen hatade Lukashenko och bägge var egenföretagare i Minsk som ansåg att den ekonomiska politiken som bedrevs inte passade dem. Om marknaden var friare så skulle de ha bättre ekonomi, ansåg dem. De är personer som nästan garanterat deltagit i protesterna nyligen - men jag har ingen kontakt med dem längre, så jag vet inte det säkert.
Jag upplevde också att en konsert som jag skulle gå på med några bekanta, blev inställd pga att bandet råkat i politisk onåd. Minns inte varför - men de flyttade sin konsert till en stad på andra sidan gränsen, i Ryssland. En del åkte dit, men inte jag. Minns inte varför deras konsert blev bannad, har för mig att de yttrat sig om någon intern politisk fråga.
Ingen spionerade på mig, eller brydde sig om vad jag sa eller gjorde. Dessutom bodde jag inte ens där jag skulle bo, eftersom lägenheten som angavs på mitt arbetstillstånd hade vattenskador. Jag bodde på en helt annan address men det upptäckte myndigheterna inte ens.