2021-05-24, 17:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Men herregud. De har en stor IT outsourcing verksamhet där - jag har jobbat där, av den anledning.
En hel del svenska storföretag har verksamhet där antingen med råvaror eller att man säljer saker eller tjänster.
De har också väldigt fina jaktresor för folk som gillar att jaga älg och hjort och sånt. Det är även ett transitland.
Finns massor av anledningar att man skulle hamna där.

Kände du dig övervakad och förföljd? Det är trots allt en kommunistisk terrorstat där folk jagas enligt vissa.
Citera
2021-05-24, 17:27
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
De motiverar det med att det var en bomb ombord, eller rättare sagt, man "trodde" det. Det är den officiella anledningen. De ljuger alltså.

Lukasjenko har självklart stöd hos en del av befolkningen, men stödet är relativt obefintligt bland de stora massorna. Jag har också varit där relativt ofta och gillar landet och folket, det är inget fel på dem så, men de lyder under en diktator och det är är det som är problemet. Som besökare märker man inte förtrycket, men försök tala om vad du tycker om Lukasjenko och de hopplöst ofria valen och korruptionen inom makteliten så kommer du sannolikt märka att det fria ordet inte står högt i kurs.
Jag talar tillräck ryska för att ha samtal om sånt här och jag var genuint intresserad, så jag frågade allt från kollegor, till främlingar om Lukashenko. Jag uppfattade det som en blandad kompott. En del hatade honom med passion och sa exempelvis att han är mentalsjuk andra sa "det finns ingen bättre just nu", vissa sa att han är okej, eller att de skiter i vem som styr eftersom alla politiker är korrupta.

Huruvida de här valen är manipulerade eller inte är i princip omöjligt för dig eller mig att påstå att vi vet något om. Det är så klart i regimkritikernas intresse att påstå det. Det kan vara sant... eller inte.
Jag tror också att Lukashenkos populäritet gradvis sjunkit genom åren.

Han gjorde helt klart en bra insats när han räddade Vitryssland från totalmisären och gangsterväldet som rådde i Ryssland i uppåt 15 år under 90-talet och tidigt 2000 tal. Men det finns ju idag vitryska oligarker och det är nog sannolikt att det finns ett visst mått av korruption - med eller utan Lukashenkos vetskap.

Men betänk alternativet: Ukraina! Där har man pendlat mellan Västs marionett efter "färg - revolutioner" och andra gubbar som varit bättre på att komma överens med Moskva.... Det är bara cirkus av alltihop och vitryssarna har en mycket mer stabil situation där folk kan leva sina liv på ett mer förutsägbart sätt... Detta säger de själva också och förstår att deras situaton är bättre än ukrainarnas.

Jag har inga svar eller lösningar - men jag skulle inte för en enda sekund lita på t.ex. DN när det gäller rapportering därifrån. Det var en massa ståhej i svensk media kring Vitryssland under den tiden jag var där - vissa saker var rena lögnerna om demonstrationer som inte hade skett osv.

Man ska alltid försöka få fler perspektiv på sånt här innan man bildar sig en uppfattning. Som jag sa, jag ska försöka hitta några ryska eller vitryska källor beträffande det här och se vad de säger. Sen får man väga det ena mot det andra och försöka gissa vad som verkligen är på gång och varför Vitryssland agerade på det här märkliga sättet.
Senast redigerad av orgonit 2021-05-24 kl. 17:31.
Citera
2021-05-24, 17:27
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Högst otroligt men inte omöjligt. Man måste ju ha i åtanke att de där tre eller fyra infiltratörerna hade gripits direkt de landade i Vilnius. De hade förmodligen blivit åtalade för all möjlig skit och uthängda offentligt.

Ja det hade blivit ett mega fuck up för Lukashenka, han hade tagits med byxorna nere, mycket värre än det misslyckade mordförsöket mot Navalny.
KGB agenter tagna på bar gärning när de försökt kapa ett passagerarflygplan,
nu hoppas jag att Grekland samarbetar och visar filmer från flygplatsen i Aten så att vi får se dessa KBG agenters fula nunor när de skuggar killen.
Citera
2021-05-24, 17:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Rysk och vitrysk KGB har resurser att att infiltrera och skugga deras fiender, kanske nån i hans närhet mot betalning eller genom utpressning berättade att han ska på semester till Grekland.
KGB kan säkert få fram passagerarlistor... och visste att han ska resa tillbaka just den dagen och köpte biljetter för att placera sina agenter där.
Han var säkert övervakad under semestern i Grekland. Kan inte uteslutas att grekisk säkerhetstjänst berättade för KGB när han ska resa tillbaka i utbyte mot annan information eller tjänst.

Killen litade på flygrutten... Aten--> Vilnius , direktflyg, han kanske tänkte att på 10.000 meters höjd kan de inte nå honom,
man kan undra vad hade hänt om piloten skitit i hotet om nedskjutning och fortsatt till Litauen, det handlade om ett par minuter och han hade lämnat det vitryska luftrummet.

Piloten vågade inte riskera sitt eget och passagerarnas liv men tror ni att Lukashenka hade gett order om att skjuta ned planet?
Vore det inte enklare att avlyssna internettrafik och kolla olika centrala kontaktpersoner.
Via mejl, chatt och sociala medier så kan man säkert få reda på rätt mycket om den gripnes resplaner.
Citera
2021-05-24, 17:31
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jj299792458
För det första i Syrien och Ukraina. USA och Nato har lämnat Syrien o Ukraina för Putin på en guldplatta.

För den andra, sanktioner. Så länge alla sanktioner mot Ryssland är ett skämt.

För tredje, stöd för den ryska oppositionen. Så länge tittar västen på den den ryska oppositionen längst ifrån utan att ge konkret hjälp, bara fördömer.

Sist, USA borde göra en plan för palatskupp. Så länge ingen plan, Är det rädslan eller oförmåga vet jag inte, men USA borde börja gör en plan
USA jobbar redan med den typen av verksamhet både i Vitryssland och Ryssland.
Men hur skall man lyckas med att åtala Putler är frågan? Kina mfl skulle hjälpa till och blockera dylika beslut.
Citera
2021-05-24, 17:33
Medlem
rex144s avatar
Idag höll megalögnaren tillika den ryske utrikesministern Lavrov presskonferens där han oroade sig för bloggarens flickvän... som är rysk medborgare... och anhållen i Minsk.

Det kan betyda dels att Putin vill ta avstånd från Lukashenkas flygkapning och ställa sig bland offren...

En dimridå...

Putin har jo direktkontakt med Lukashenka och även deras KGB och behöver inte skicka fram den tunge Lavrov angående en rysk jäntas väl och ve.
Citera
2021-05-24, 17:34
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orgonit
Jag talar tillräck ryska för att ha samtal om sånt här och jag var genuint intresserad, så jag frågade allt från kollegor, till främlingar om Lukashenko. Jag uppfattade det som en blandad kompott. En del hatade honom med passion och sa exempelvis att han är mentalsjuk andra sa "det finns ingen bättre just nu", vissa sa att han är okej, eller att de skiter i vem som styr eftersom alla politiker är korrupta.

Huruvida de här valen är manipulerade eller inte är i princip omöjligt för dig eller mig att påstå att vi vet något om. Det är så klart i regimkritikernas intresse att påstå det. Det kan vara sant... eller inte.
Jag tror också att Lukashenkos populäritet gradvis sjunkit genom åren.

Han gjorde helt klart en bra insats när han räddade Vitryssland från totalmisären och gangsterväldet som rådde i Ryssland i uppåt 15 år under 90-talet och tidigt 2000 tal. Men det finns ju idag vitryska oligarker och det är nog sannolikt att det finns ett visst mått av korruption - med eller utan Lukashenkos vetskap.

Men betänk alternativet: Ukraina! Där har man pendlat mellan Västs marionett efter "färg - revolutioner" och andra gubbar som varit bättre på att komma överens med Moskva.... Det är bara cirkus av alltihop och vitryssarna har en mycket mer stabil situation där folk kan leva sina liv på ett mer förutsägbart sätt... Detta säger de själva också och förstår att deras situaton är bättre än ukrainarnas.

Jag har inga svar eller lösningar - men jag skulle inte för en enda sekund lita på t.ex. DN när det gäller rapportering därifrån. Det var en massa ståhej i svensk media kring Vitryssland under den tiden jag var där - vissa saker var rena lögnerna om demonstrationer som inte hade skett osv.

Man ska alltid försöka få fler perspektiv på sånt här innan man bildar sig en uppfattning. Som jag sa, jag ska försöka hitta några ryska eller vitryska källor beträffande det här och se vad de säger. Sen får man väga det ena mot det andra och försöka gissa vad som verkligen är på gång och varför Vitryssland agerade på det här märkliga sättet.
Kul med en till som talar ryska! :-)

Jo, det FINNS de som gillar Lukasjenko, men jag finner ingen anledning att tvivla på den västerländska mediabilden av vad som inträffade den här gången. De inhemska medierna skyller på ett säkerhetshot, men varför man skulle tvinga planet att åka mycket längre i stället för att landa i Vilnius då, ja, det är en övning som inte jag får ihop...
Citera
2021-05-24, 17:34
Medlem
Snapcounts avatar
Nog væntade man på honom..

A witness told Radio Free Europe’s Belarus department that Pratasevich started to panic when the Ryanair flight turned course. When the plane arrived in Minsk, Pratasevich’s luggage was "thrown out on the runway" and he was separated from the rest of the passengers, according to the German news outlet Deutsche Welle.

https://www.foxnews.com/politics/us-condemns-belarus-regime-over-shocking-act-to-divert-commercial-flight

Pratasevic har ju haft kontakter i Vitryssland, som har givit honom nyheter angående vad som sker. Antar att dessa kontakter har nog packat snabbt...
Citera
2021-05-24, 17:35
Medlem
Många här säger: kaptenen gjorde fel.

Det folk inte förstår är under hela pilotutbildning lär man sig att när man blir '' Intercepted'' av stridslyg som ropar på 121,5 MHz' ' this is Belarus military fighter jet you have been intercepted, you have to follow us.' ' att man följer order no matter what. Man leker inte hjälte utan det finns lagar och regler som måste följas. När man blir Intercepted.

Och så flyger stridsflygplan 100 Meter från flygplanet.

Piloterna handlade rätt.
Citera
2021-05-24, 17:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Rysk och vitrysk KGB har resurser att att infiltrera och skugga deras fiender, kanske nån i hans närhet mot betalning eller genom utpressning berättade att han ska på semester till Grekland.
KGB kan säkert få fram passagerarlistor... och visste att han ska resa tillbaka just den dagen och köpte biljetter för att placera sina agenter där.
Han var säkert övervakad under semestern i Grekland. Kan inte uteslutas att grekisk säkerhetstjänst berättade för KGB när han ska resa tillbaka i utbyte mot annan information eller tjänst.

Killen litade på flygrutten... Aten--> Vilnius , direktflyg, han kanske tänkte att på 10.000 meters höjd kan de inte nå honom,
man kan undra vad hade hänt om piloten skitit i hotet om nedskjutning och fortsatt till Litauen, det handlade om ett par minuter och han hade lämnat det vitryska luftrummet.

Piloten vågade inte riskera sitt eget och passagerarnas liv men tror ni att Lukashenka hade gett order om att skjuta ned planet?

Inte bara ge order. Det skulle ju vara upp till enskilda stridspiloten också. Utöver fanns det ju som det verkar fyra KGB-agenter på planet som också i så fall hade dött. Det hade kanske inte varit populärt inom KGB som Lukasjenko måste ha på sin sida.

Så tror inte han hade gett skarp order om det. Men som sagt piloterna vågade väl inte chansa.
Citera
2021-05-24, 17:57
Medlem
orgonits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kände du dig övervakad och förföljd? Det är trots allt en kommunistisk terrorstat där folk jagas enligt vissa.
Nej absolut inte. Jag hade ingen koll på det politiska läget förrän precis innan jag skulle dit. En amerikansk kollega skrämde upp mig med saker som visade sig vara rena rövarhistorierna.

Myndigheterna visade noll intresse för mig.

På sommaren så erbjöd företaget sina anställda gratis semesterboende på en anläggning vid en sjö, med lite spa-behandlingar (sanatorium). Jag bestämde mig för att hänga med - det var extremt billigt för mig. När jag var där så blev jag uppraggad av en kille som jobbade med IT som jag. Vi var ute och sprang, promenarade och badade tillsammans, och hängde på en dansbana. Efter ett tag kom det fram att han jobbade för KGB! Han jobbade med IT, inom KGB. De använde samma anläggning för semester för sin personal - eller snarare, KGB ägde anläggningen och mitt företag hade hyrt in sig där, eftersom det var en av de bättre, i landet.

Han var en helt normal vettig människa - patriotisk. ville se Vitryssland som ett starkt, välfungerande självständigt land. Inte överdrivet pro-rysk men lite skeptisk mot EU/USA. Möjligen tyckte jag att han var lite orealistisk att tro att ett land av den kalibern kan stå helt fri från alla allianser. Jag berättade lite om hur det skrivs om Vitryssland och saker som jag hört precis innan jag reste dit - vilket gjorde honom ganska irriterad. Han presenterade mig för sina kollegor, också IT folk från KGB. De frågade lite frågor om hur det var som utlänning i Vitryssland och vad jag tyckte om det ena och det andra. Jag svarade och sa att jag blivit positivt förvånad, vilket var sant. Mina egna kollegor tyckte det var sanslöst komiskt att jag inte hade förstått att anläggningen tillhörde KGB och att de flesta andra som var där, förutom vår avdelning, var från KGB. De skämtade och "akta dig" osv. Ingen brydde sig det minsta om dem eller sa något elakt om dem. Verkade som helt normala människor.

Under min tid i Vitryssland så mötte jag två personer som verkligen hatade Lukashenko och bägge var egenföretagare i Minsk som ansåg att den ekonomiska politiken som bedrevs inte passade dem. Om marknaden var friare så skulle de ha bättre ekonomi, ansåg dem. De är personer som nästan garanterat deltagit i protesterna nyligen - men jag har ingen kontakt med dem längre, så jag vet inte det säkert.

Jag upplevde också att en konsert som jag skulle gå på med några bekanta, blev inställd pga att bandet råkat i politisk onåd. Minns inte varför - men de flyttade sin konsert till en stad på andra sidan gränsen, i Ryssland. En del åkte dit, men inte jag. Minns inte varför deras konsert blev bannad, har för mig att de yttrat sig om någon intern politisk fråga.

Ingen spionerade på mig, eller brydde sig om vad jag sa eller gjorde. Dessutom bodde jag inte ens där jag skulle bo, eftersom lägenheten som angavs på mitt arbetstillstånd hade vattenskador. Jag bodde på en helt annan address men det upptäckte myndigheterna inte ens.
Citera
2021-05-24, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Inte bara ge order. Det skulle ju vara upp till enskilda stridspiloten också. Utöver fanns det ju som det verkar fyra KGB-agenter på planet som också i så fall hade dött. Det hade kanske inte varit populärt inom KGB som Lukasjenko måste ha på sin sida.

Så tror inte han hade gett skarp order om det. Men som sagt piloterna vågade väl inte chansa.

Inte hade de vågat skjuta ner planet om Ryan Air-piloten per radio meddelat omvärlden om påtryckningarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in