2021-05-24, 22:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Sedan tolkar du in att det BARA är 1/3 han äger.
Han är lagfaren ägare, det kan sedan vara att han redan är överens med övriga delägare.

Jag tolkar ingenting, det är vad som framgår av din "referens".

"Tolkningarna" är det du som står för. T.ex att han är "lagfaren ägare" framgår INTE av din "referens".
Inte heller vet vi om han är överens med övriga delägare, det är ett antagande från din sida, det troliga är tvärtom att han inte är överens med någon, eftersom det efterfrågas juridisk hjälp i ärendet.

De rimliga tolkningarna är således, som vanligt, precis tvärtemot dina påhitt, att fadern inte är ensam lagfaren ägare eftersom han bara äger 1/3 av fastigheten, samt att han inte är överens med övriga parter.
2021-05-24, 22:47
Medlem
nova68s avatar
Citat:
"Är det möjligt att göra så mot kronis?"
Japp.

https://lawline.se/answers/kan-man-skydda-egendom-fran-utmatning-genom-gava#:~:text=Trots%20att%20egendom%20vid%20%C3%B6v erl%C3 %A5telse,byta%20eller%20ge%20bort%20g%C3%A5van.

" gåvotagaren är förbjuden att sälja, byta eller ge bort gåvan. I sådant fall kan KFM inte tvinga er att sälja bostaden för utmätning"

edit:
https://lagen.nu/1981:774#K5P5S1
"5 § Egendom, som till följd av sin beskaffenhet, enligt föreskrift vid gåva eller i testamente eller på annan grund som gäller mot envar ej får överlåtas, får ej heller utmätas, om ej annat följer av andra stycket eller av särskild föreskrift."

Då tar vi andra stycket också!

2a st
Egendom, som gäldenären har förvärvat på kredit under förbehåll om återtaganderätt för kreditgivaren, får utmätas utan hinder av att egendomen ej får överlåtas.
2021-05-24, 22:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Vi vet inte om det är BARA 1/3 han äger, det kan vara så enkelt att hans sambo köpt in sig på resterande. Så pappan äger 2/3 och sambon 1/3.
Men sambon fick inte köpa in sig på denna tredjedel pga denna formulering.
"... gåvotagarens enskilda egendom, vari make icke äger giftorätt"

Skulle detta par inte vara överens, och det inte ens blir försäljning är ju överlåtelseförbud rätt meningslöst. Så de är nog överens.

Sedan - vem köper delar av en normal bostadsfastighet?
Vem får lån på en fastighet som man inte äger till 100%?
I praktiken är det ju ett stopp av försäljning.

Jösses, så är du där igen med dina helgalna påhitt. Det finns ingen sambo, fadern är gift, ditt pucko!

Pappan äger 1/3 med förbehåll som han fått i gåva. Resten ägs av någon annan. Det framgår av din "referens".

Jösses igen. "detta par inte vara överens"? Vilket par? Menar du pappan och hans fru? Du har inte en jävla aning om vad "enskilda egendom" betyder va?
2021-05-24, 22:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Det är ett märkligt gåvobrev. Står även:

” Texten i gåvobrevet
''Den bortgivna egendomen får ej tagas i mät eller utgöra tillgång i konkurs eller annorledes tillgripas för gäldande av annan skuld än inteckningslån. Gåvan jämte därav fallande avkastning samt egendom, som trätt i gåvans ställe, skall utgöra gåvotagarens enskilda egendom, vari make icke äger giftorätt. ''

Detta betyder att fastigheten inte kan utmätas eller utgöra tillgång i konkurs om din far exempelvis skulle hamna hos Kronofogden.”

Är det möjligt att göra så mot kronis?

Ja, det är det faktiskt, generellt sett.

MEN, du har ändå helt rätt i att det är ett märkligt gåvobrev. Det finns nämligen en direkt motsägelse här. För, trots alla förbehåll, så står följande

"egendomen får ej tagas i mät eller utgöra tillgång i konkurs eller annorledes tillgripas för gäldande av annan skuld än inteckningslån"

Enligt ett beslut i HD får en fastighet som är belagd med överlåtelseförbud inte pantsättas. Frågan är om ovan skrivning kringgår den prejudicerande domen. Det är allt annat än självklart.
2021-05-24, 23:10
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Observera som sagt att fadern i exemplet INTE ägde mer än den 1/3 han fått i gåva med förbehåll. Så exemplet är inte aktuellt i det fall som trollet vill göra gällande, och än mindre i Esbjörns fall.
Men frågan var ju :

"Min fråga är om jag kan stoppa en försäljning av min gåva till min far?
2021-05-24, 23:10
Medlem
nova68s avatar
Citat:

MEN, du har ändå helt rätt i att det är ett märkligt gåvobrev. Det finns nämligen en direkt motsägelse här. För, trots alla förbehåll, så står följande

"egendomen får ej tagas i mät eller utgöra tillgång i konkurs eller annorledes tillgripas för gäldande av annan skuld än inteckningslån"

Enligt ett beslut i HD får en fastighet som är belagd med överlåtelseförbud inte pantsättas. Frågan är om ovan skrivning kringgår den prejudicerande domen. Det är allt annat än självklart.

Fastighet som är belagd med överlåtelseförbud, ja.
Men det är inte fråga om att hela fastigheten har överlåtelseförbud, utan det är 1/3 av fastighet som är belagd med överlåtelseförbud.
Hur ställer sig frågan om pantsättning av 2/3 av fastigheten då?
2021-05-24, 23:12
Medlem
trngws avatar
Ja, trollet Garre74 glömmer och förbiser allting hela tiden. Konstant.

Som mycket riktigt noteras får man inte pantsätta en fastighet med överlåtelseförbud.
Esbjörn pantsatte sitt hus i samband med överlåtelserna, sannolikt för att betala de han köpte ut ur fastigheten.

En gåva får inte kräva en motprestation, vilket Matz krävde. Det var därmed ingen gåva, och då kan ej heller förbehåll om vare sig överlåtelseförbud eller hembud göras.

Ett överlåtelseförbud ger inte heller Matz fastigheten vid Esbjörns frånfälle, vilket var vad Matz ville. Han kommer bara att ärva tillbaka sin arvslott, inget mer, jämte övriga arvtagare. Vilka var de han försökte blåsa.

Ett förbehåll om hembud ger inte heller Matz fastigheten vid Esbjörns frånfälle, vilket återigen var vad Matz ville. Han kommer bara att ärva tillbaka sin arvslott, inget mer, jämte övriga arvtagare. Vilka var de han försökte blåsa.

Om det hade gått att ha ett förbehåll om hembud, och om Esbjörn hade accepterat det, hade Matz fått köpa fastigheten för 3.9 mille. Varsågod Matz. Men Esbjörn har förklarat att Matz tackat nej till att köpa fastigheten, och därmed har Ebba rätt att köpa den, och hade haft rätt att så göra, även om det funnits ett förbehåll om hembud.

Så, ännu en gång, trollet Garre74's vilda fantasier är just det, vilda fantasier, och inget annat. Rena och totala galenskaper påhittade av ett troll utan kunskap. Som läser något på google hen inte förstår, och sedan tror att det har med Esbjörns fall att göra.
2021-05-24, 23:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Men frågan var ju :

"Min fråga är om jag kan stoppa en försäljning av min gåva till min far?

Frågan i Lawlines exempel ja, där fadern bara äger 1/3 av fastigheten, med förbehåll.
Men det har inga likheter med trollets fantasier i fallet Esbjörn
2021-05-24, 23:23
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Fastighet som är belagd med överlåtelseförbud, ja.
Men det är inte fråga om att hela fastigheten har överlåtelseförbud, utan det är 1/3 av fastighet som är belagd med överlåtelseförbud.
Hur ställer sig frågan om pantsättning av 2/3 av fastigheten då?

Den som äger en del i en fastighet, och den delen ägs utan förbehåll, så kan den delen av fastigheten pantsättas.
Men här gällde det den delen av fastigheten som hade överlåtelseförbud.
2021-05-24, 23:38
Medlem
Citat:
Jag tolkar ingenting, det är vad som framgår av din "referens".

"Tolkningarna" är det du som står för. T.ex att han är "lagfaren ägare" framgår INTE av din "referens".
Inte heller vet vi om han är överens med övriga delägare, det är ett antagande från din sida, det troliga är tvärtom att han inte är överens med någon, eftersom det efterfrågas juridisk hjälp i ärendet.

De rimliga tolkningarna är således, som vanligt, precis tvärtemot dina påhitt, att fadern inte är ensam lagfaren ägare eftersom han bara äger 1/3 av fastigheten, samt att han inte är överens med övriga parter.

" Jag antar att din far redan fått lagfart sedan 2003"

"det troliga är tvärtom att han inte är överens med någon"
Det är SONEN som frågar, inte pappan. Sonen skulle väl inte fråga om pappans utsikter att kunna sälja är små? Pappan är överesn
2021-05-24, 23:38
Medlem
nova68s avatar
Citat:

Hmm....
Frågan är ju om inte fastigheten redan var intecknad vid gåvan.
Fadern övertog då troligen betalningsansvaret för inteckningslånet.
Skulle kunna förklara just den skrivningen i gåvobrevet.
Men.....
Om fadern betalat inteckningslånet, är det ingen gåva i juridisk mening.
Banken ägde i så fall rätten till den 1/3 som ”skänktes” till fadern.
Banken har då godkänt att fadern övertar betalningsansvaret.
Efter betalning av inteckning har banken då till fadern, överlåtit fastigheten.
2021-05-24, 23:53
Medlem
Citat:
Ja, trollet Garre74 glömmer och förbiser allting hela tiden. Konstant.

Som mycket riktigt noteras får man inte pantsätta en fastighet med överlåtelseförbud.
Esbjörn pantsatte sitt hus i samband med överlåtelserna, sannolikt för att betala de han köpte ut ur fastigheten.

En gåva får inte kräva en motprestation, vilket Matz krävde. Det var därmed ingen gåva, och då kan ej heller förbehåll om vare sig överlåtelseförbud eller hembud göras.

Ett överlåtelseförbud ger inte heller Matz fastigheten vid Esbjörns frånfälle, vilket var vad Matz ville. Han kommer bara att ärva tillbaka sin arvslott, inget mer, jämte övriga arvtagare. Vilka var de han försökte blåsa.

Ett förbehåll om hembud ger inte heller Matz fastigheten vid Esbjörns frånfälle, vilket återigen var vad Matz ville. Han kommer bara att ärva tillbaka sin arvslott, inget mer, jämte övriga arvtagare. Vilka var de han försökte blåsa.

Om det hade gått att ha ett förbehåll om hembud, och om Esbjörn hade accepterat det, hade Matz fått köpa fastigheten för 3.9 mille. Varsågod Matz. Men Esbjörn har förklarat att Matz tackat nej till att köpa fastigheten, och därmed har Ebba rätt att köpa den, och hade haft rätt att så göra, även om det funnits ett förbehåll om hembud.

Så, ännu en gång, trollet Garre74's vilda fantasier är just det, vilda fantasier, och inget annat. Rena och totala galenskaper påhittade av ett troll utan kunskap. Som läser något på google hen inte förstår, och sedan tror att det har med Esbjörns fall att göra.

Återigen lägger du ord på mig som jag varken sagt eller påstått.
Har inte pratat om hembud, eller motprestation

Läget från början - det jag kommenterade - var trådens uppfattning att det inte alls gick att hindra en framtida överlåtelse.
Då la jag fram detta om överlåtelseförbud. Förklarade att det hade varit möjligt under vissa förutsättningar, och om Esbjörn och Matz lagt in överlåtelseförbud enligt JB osv.

Sedan kan ni spekulera hur mycket ni vill om Ebba velat köpa ett hus utan 100% ägande - och Matz hade då blivit tillfrågad. Det hade kunna varit en intressant situation!

Nu kommer du in med "förbehåll om hembud". Det har jag inte ens tagit upp alls.
Överlåtelseförbud. Thats it.
Liksom, försök hålla dig till spåret.

Det går hindra en framtida överlåtelse, det hade kunnat gjorts juridiskt korrekt av dem DÅ.
Men nu är det försent. Så kan vi gå vidare?
Har du lärt dig nåt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in