Citat:
Ursprungligen postat av
trngw
Ja, trollet Garre74 glömmer och förbiser allting hela tiden. Konstant.
Som mycket riktigt noteras får man inte pantsätta en fastighet med överlåtelseförbud.
Esbjörn pantsatte sitt hus i samband med överlåtelserna, sannolikt för att betala de han köpte ut ur fastigheten.
En gåva får inte kräva en motprestation, vilket Matz krävde. Det var därmed ingen gåva, och då kan ej heller förbehåll om vare sig överlåtelseförbud eller hembud göras.
Ett överlåtelseförbud ger inte heller Matz fastigheten vid Esbjörns frånfälle, vilket var vad Matz ville. Han kommer bara att ärva tillbaka sin arvslott, inget mer, jämte övriga arvtagare. Vilka var de han försökte blåsa.
Ett förbehåll om hembud ger inte heller Matz fastigheten vid Esbjörns frånfälle, vilket återigen var vad Matz ville. Han kommer bara att ärva tillbaka sin arvslott, inget mer, jämte övriga arvtagare. Vilka var de han försökte blåsa.
Om det hade gått att ha ett förbehåll om hembud, och om Esbjörn hade accepterat det, hade Matz fått köpa fastigheten för 3.9 mille. Varsågod Matz. Men Esbjörn har förklarat att Matz tackat nej till att köpa fastigheten, och därmed har Ebba rätt att köpa den, och hade haft rätt att så göra, även om det funnits ett förbehåll om hembud.
Så, ännu en gång, trollet Garre74's vilda fantasier är just det, vilda fantasier, och inget annat. Rena och totala galenskaper påhittade av ett troll utan kunskap. Som läser något på google hen inte förstår, och sedan tror att det har med Esbjörns fall att göra.
Återigen lägger du ord på mig som jag varken sagt eller påstått.
Har inte pratat om hembud, eller motprestation
Läget från början - det jag kommenterade - var trådens uppfattning att det inte alls gick att
hindra en framtida överlåtelse.
Då la jag fram detta om överlåtelseförbud. Förklarade att det hade varit möjligt under vissa förutsättningar, och om Esbjörn och Matz lagt in överlåtelseförbud enligt JB osv.
Sedan kan ni spekulera hur mycket ni vill om Ebba velat köpa ett hus utan 100% ägande - och Matz hade då blivit tillfrågad. Det hade kunna varit en intressant situation!
Nu kommer du in med
"förbehåll om hembud". Det har jag inte ens tagit upp alls.
Överlåtelseförbud. Thats it.
Liksom, försök hålla dig till spåret.
Det går hindra en framtida överlåtelse, det hade kunnat gjorts juridiskt korrekt av dem DÅ.
Men nu är det försent. Så kan vi gå vidare?
Har du lärt dig nåt?