2021-05-24, 18:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag tolkat lagen rätt så ska försvaret få uppgifter efterhand som utredningen pågår, dvs när protokoll, pm, förhör etc är utskrivna. Men endast sånt som åklagaren anser inte är till men för utredningen. Så ALLT får de inte. Men lite grand. Det är upp till förundersökningsledaren. Det finns regler kring sånt här. Men jag har inte så stor koll längre.
Så tror jag också att det är.
Däremot tror jag att när det närmar sig åtal får advokaterna förundersökningen en tid innan det beslutas om åtal och förundersökningen blir offentlig.
Jag tror att de ska ha lite tid på sig att begära ytterligare undersökningar om de anser att det krävs.
Citera
2021-05-24, 18:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det är nåt som skaver där... Svårt att sätta fingret på. Vill JG att HDs lgh ska kunna avföras snabbt rent allmänt? Eller är HD orolig att SD (eller GM) har planterat nåt i lgh, eller kan göra det senare? Och vem exakt sätter grillerna i JGs huvud och varför? Han använder uttrycker ”spärra av”, inte ”undersöka”.
Tror snarare han hört en hel del i det samtal han nämner som sker den dag hon försvinner, att det gör honom bekymrad.
Tidigare den dagen har hon ju inte ens koll på vad hon vräker ur sig i sin sjuksköterskeroll på jobbet.
Hon håller inte direkt tillbaka sitt hat inför JG (ses i deras chatt i april).

Äkta oro initialt men kör huvudet i sanden likt flertal andra kring paret D.

"de måste kolla hennes lägenhet."
Senast redigerad av develi 2021-05-24 kl. 18:53.
Citera
2021-05-24, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Så tror jag också att det är.
Däremot tror jag att när det närmar sig åtal får advokaterna förundersökningen en tid innan det beslutas om åtal och förundersökningen blir offentlig.
Jag tror att de ska ha lite tid på sig att begära ytterligare undersökningar om de anser att det krävs.
De blev delgivna fupen en bra tid innan åtal väcktes. Det står i slutet av varje aktbilaga när SD och försvaret fick den kompletta fupen. SD fick sitt exemplar på läsplatta.
Citera
2021-05-24, 19:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror han hört en hel del i det samtal han nämner som sker den dag hon försvinner, att det gör honom bekymrad.
Tidigare den dagen har hon ju inte ens koll på vad hon vräker ur sig i sin sjuksköterskeroll på jobbet.
Hon håller inte direkt tillbaka sitt hat inför JG (ses i deras chatt i april).

Äkta oro initialt men kör huvudet i sanden likt flertal andra kring paret D.

"de måste kolla hennes lägenhet."

Ja HDs nojiga framställning kan säkert ha bidragit till att sätta skruv på JGs hjärna. Vill man tolka välvilligt så får kanske JGs grå celler lite frispel. Nästa steg är kanske att JG ändå upplever HDs noja som utslag av oskuld. Och sen projicerar han det på SD? Eller: han ”vill” att de två ska vara oskyldiga och konstruerar därför ett scenario i ett anspänt huvud där de formellt bör vara misstänkta, därför kollas, och på så sätt avföras? Lite freudiansk rondellkörning där i så fall. Eller velodromcykling. Ring polisen mitt i natten och tala om att HDs lägenhet genast bör spärras av för att SD är oskyldig?

Ska man ovanpå det tänka sig att SD förstulet bett HD inte ringa JG o småprata lite om väder o vind?

Nå, det kanske inte tar oss hela vägen fram...
Senast redigerad av Lonnrot 2021-05-24 kl. 19:09.
Citera
2021-05-24, 19:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja HDs nojiga framställning kan säkert ha bidragit till att sätta skruv på JGs hjärna. Vill man tolka välvilligt så får kanske JGs grå celler lite frispel. Nästa steg är kanske att JG ändå upplever HDs noja som utslag av oskuld. Och sen projicerar han det på SD? Eller: han ”vill” att de två ska vara oskyldiga och konstruerar därför ett scenario i ett anspänt huvud där de formellt bör vara misstänkta, därför kollas, och på så sätt avföras? Lite freudiansk rondellkörning där i så fall. Eller velodromcykling. Ring polisen mitt i natten och tala om att HDs lägenhet genast bör spärras av för att SD är oskyldig?

Ska man ovanpå det tänka sig att SD förstulet bett HD inte ringa JG o småprata lite om väder o vind?

JG har ju dels pratat en del med HD själv och vet hennes iställning till Lena. JG har säkerligen också viss oro kring sitt eget beteende mot Lena, där han betett sig illa mot henne (kallat henne fula saker) och tagit avstånd från henne. Det kanske gör att han dels är orolig för att han själv ska få blickarna mot sig, men också kan han ha dåligt samvete.

Men han visar upp misstänksamhet helt klart mot både SD och HD i samtalet, t ex:
A 158/328

"M: så att, å Hanna, Stefan fru,jag umgås med henne precis lika mycke och även om hon, du
vet när man börjar tänka tillbaka å, och om, om, om dom skulle vara som bräcklig som en
som person som skulle försöka utföra sån här, har dom planterat ideer i mitt huvud så att säga
P:Mmm,mmm
M: Ehh en, en bilnyckel, de finns bara en bilnyckel sa Hanna till mej ehh och den va hos
henne, så Stefan kunde inte ha använts deras bil sa hon
P: Okey
M: Åjag lånade deras bil för, för tre veckor sen, å då Stefan säger till mej, se till att du inte
tappar bort nyckeln, för jag är ganska glömsk, se till att du inte tappar bort nyckeln för de är
den enda nyckel vi har.
P:Mmm
M: Å då kom jag å tänka, har dom planterat den ideen i mitt huvud så att säga
"

Just det här, att han ens tänker i de termerna att de skulle ha planterat info om enbart ett par nycklar...
Citera
2021-05-24, 19:38
Medlem
develis avatar
Citat:

Bortom alla välvilliga tolkningar:

Om jag hör en försmådd kvinna, som hatar älskarinnan i ett mångårigt triangeldrama prata i termer likt på jobbet samma dag ( hoppas hon är död) eller rent värre:
Då hade jag också ringt polisen.
Mer komplicerat än så behöver det inte vara.

HDs reflektioner på jobbet är för övrigt hur hennes död skulle påverka henne personligen.
Samt om SD kommer sitta och typ grubbla över LW ang deras resa för bla återförening.
Citera
2021-05-24, 19:51
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
JG har ju dels pratat en del med HD själv och vet hennes iställning till Lena. JG har säkerligen också viss oro kring sitt eget beteende mot Lena, där han betett sig illa mot henne (kallat henne fula saker) och tagit avstånd från henne. Det kanske gör att han dels är orolig för att han själv ska få blickarna mot sig, men också kan han ha dåligt samvete.

Men han visar upp misstänksamhet helt klart mot både SD och HD i samtalet, t ex:
A 158/328

"M: så att, å Hanna, Stefan fru,jag umgås med henne precis lika mycke och även om hon, du
vet när man börjar tänka tillbaka å, och om, om, om dom skulle vara som bräcklig som en
som person som skulle försöka utföra sån här, har dom planterat ideer i mitt huvud så att säga
P:Mmm,mmm
M: Ehh en, en bilnyckel, de finns bara en bilnyckel sa Hanna till mej ehh och den va hos
henne, så Stefan kunde inte ha använts deras bil sa hon
P: Okey
M: Åjag lånade deras bil för, för tre veckor sen, å då Stefan säger till mej, se till att du inte
tappar bort nyckeln, för jag är ganska glömsk, se till att du inte tappar bort nyckeln för de är
den enda nyckel vi har.
P:Mmm
M: Å då kom jag å tänka, har dom planterat den ideen i mitt huvud så att säga
"

Just det här, att han ens tänker i de termerna att de skulle ha planterat info om enbart ett par nycklar...

Okej, tack. Psykologiskt är det inte orimligt att han vid LWs försvinnande men HDs säkert obrutet offensiva tirader mot LW (kanske med ett mått snarlik överkompensation) slår till bromsen o reflekterar över sin egen position i förhållande till de involverade. Hatet mot en som verkligen försvunnit (från sin sons födelsedag) förefaller inte längre fullt lika charmigt. Så kan det absolut va. Sen då känner han sig plötsligt ledd. Vilket i sin tur kan hänga ihop med att HD kämpar med liknande frågor kontra SD...

Ändå rätt skruvat. Möjligen en social grej.
Citera
2021-05-24, 20:28
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Om jag hör en försmådd kvinna, som hatar älskarinnan i ett mångårigt triangeldrama prata i termer likt på jobbet samma dag ( hoppas hon är död) eller rent värre:

HDs reflektioner på jobbet är för övrigt hur hennes död skulle påverka henne personligen.
Samt om SD kommer sitta och typ grubbla över LW ang deras resa för bla återförening.

Jo jo. Just de två hade ju fått sitta emellan en del också... I smeten.
Citera
2021-05-24, 21:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo jo. Just de två hade ju fått sitta emellan en del också... I smeten.
Sjukt nog har hon knappt försvunnit och inte är det de oroliga barnen hon tänker på.
Det är sig själv (hur hennes död påverkar hennes tillvaro) och resan (hur det typ förstör om han sitter och tänker primärt på LW).
Citera
2021-05-24, 21:09
Medlem
Citat:

Okomplicerat? Vad bra.
Påminn gärna de som kan ha glömt om vilka termer HD pratar i med JG som kan likställas med att hon önskar LW död eller värre. Likt på jobbet.

Och vad i de termerna som då skulle fått JG att reagera och ringa polisen.

Har JG blivit förhörd om dessa termer han hört från HD? Hennes hat och önskan. För polisen måste ju ha stort intresse i dessa dödsönskni gar som du är inne på?

Eller är allt bara en ovälvillig tolkning du gör av omständigheterna runt deras samtal och hans samtal till polisen där?
Senast redigerad av Avel 2021-05-24 kl. 21:11.
Citera
2021-05-24, 21:59
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Sjukt nog har hon knappt försvunnit och inte är det de oroliga barnen hon tänker på.
Det är sig själv (hur hennes död påverkar hennes tillvaro) och resan (hur det typ förstör om han sitter och tänker primärt på LW).

Det är just DÄR som det är så konstigt !!!!

HD; en sjuksköterska som inte bryr sig ett skvatt om att tre omyndiga barn (då...),,,har BLIVIT AV med sin mamma ;antingen så är hon kidnappad eller i värsta fall har någon tagit livet utav henne !

Och den enda tanken från sjuksköterskan HD är ; -Hoppas hon är död !

Trodde att ; Bry sig om ! hörde till prio ETT när det gällde folk inom Vården ?

Även om L*na gjort HD ledsen så är det så fruktansvärt att HD inte bryr sig om att tre oskyldiga barn är utom sig över var deras mor är ?, (för de har ju inte varit med i SD:s och LW:s kuttrasju ,utan de är och har ju varit helt oskyldiga ,och därför undrar jag varför hon inte är engagerad i att dessa tre barns mamma är försvunnen ?)

Det är DÅ man anar oråd i det hela och undrar över vem som egentligen har planerat / typ bragt L*na om livet ?

En som inte verkar bry sig ett dugg om andra grannbarns sorg och ledsamhet ?
Känslokallt ...
Senast redigerad av landbandy 2021-05-24 kl. 22:20.
Citera
2021-05-24, 22:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Okomplicerat? Vad bra.
Påminn gärna de som kan ha glömt om vilka termer HD pratar i med JG som kan likställas med att hon önskar LW död eller värre. Likt på jobbet.

Och vad i de termerna som då skulle fått JG att reagera och ringa polisen.

Har JG blivit förhörd om dessa termer han hört från HD? Hennes hat och önskan. För polisen måste ju ha stort intresse i dessa dödsönskni gar som du är inne på?

Eller är allt bara en ovälvillig tolkning du gör av omständigheterna runt deras samtal och hans samtal till polisen där?
Prata för dig själv.

I deras chatt i slutet på april pratar HD pratar om LW som psykiskt sjuk, labil, läskig och rent farlig.
Varav JG gasar på från sin front om att LW är "skitzofren" osv.

HD:
" Helt ärligt så tycker jag att det är lite läskigt med henne just för att hon hennes sätt är så
sjukligt. Vet aldrig vad hon tar sig till."

Hon fokuserar på samma sak i förhör då
LW är fortfarande inte återfunnen och dess innan kör hon hur sjuk LW är även på viber.

Trakasserad trots att de knappt har kontakt 2018 mer än det HD själv är med och påverkar (flytt och att logga cacher hon inte medverkat fysiskt på).

Här är tråden till mina nuvarande argument.

Att JG är bekymrad framgår med all tydlighet i det han säger till LÅ och via att han ringer polis den 18 maj och tycker de borde leta efter "kroppen" även där.

1. Jag utgår från citat och vad han säger till LÅ:

" Hanna och jag pratade en hel del om försvinnande på tisdag, då S var på ett annat förhör.Jag vill veta om polisen har uteslutit H's inblandning."

Samma dag som sjuksköterskan säger följande till sin chef MT:

"Mot slutet av samtalet tittade Hanna på Maria och sa, "jag hoppas att hon är död". Då hon sa det var hennes ansiktsuttryck inte särskilt allvarligt. Ofta då Hanna pratar om även allvarliga och svåra saker har hon ett leende i mungipan.

"M beskriver det som att Hanna gjorde en "resa" under samtalet. Att hon kastades mellan
olika känslor. Det var båda delarna; en bestörtning men samtidigt inte oro över att hon var borta, men också funderingar över vad det skulle kunna innebära för Hanna på sikt.
M uppfattade det Hanna sa som något som hon sa i förbifatien. Hon sa det inte på ett allvarligt eller hotfullt sätt utan mer med en underton att det skulle lätta på trycket för hennes familj."

HD vill ha SD med på resan och pratar hon med chefen om följande i månadsskiftet mars/april:

" Vid det samtalet visste Hanna fortfarande
inte om de faktiskt skulle åka. Hon sa, "jag kan tänka mig det, men Stefan vill inte". M
fick uppfattningen att Stefan inte ville åka på resan med anledningen av att han tyckte att det var jobbigt att resa iväg med Hanna utifrån hur deras relation såg ut."

Åter till tisdag då LW försvinnit varav ressugna HD säger att " det är så typiskt att det ska hända nu när vi ska åka utomlands, nu ska väl Stefan sitta och oroa sig för vart hon
är hela resan".

➡️ Detta är egocentrering versus LWs barn och hon drar snabbt växlar om att hon är död fast hon knappt ens är anmäld försvunnen.

Att hon avskyr LW framkommer på olika ställen i FUP bla hennes chef, JS, JEB och mer förutom tyckte jätteilla om LW och var förbannad, såg rött och förbjöd att hennes namn ens fick uttalas.

Nån granne ser hur hon mulnar till erinrar jag mig i skrivande stund och enligt JS orkar hon inte ens se LWs cacher, så illa tyckte hon om henne (logga om dem efter hennes död går dock bra).

➡️ Jag kan återkomma separat med hur HDs hat med all tydlighet framgår i en sammantaget bild via FUP (citat):
... och är det nån som lär ha insyn så är det JG. Han är inte ett strå bättre själv via sitt allierande kring syndabocken.

Han säger även att HD påstår att LW hotat henne i närtid till mordet, men det dementerar hon när hon får frågor i förhör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in