2021-05-24, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Påtryckningar!
Domstolen frågar om påtryckningar.
I lagtext står det också påtryckningar.
Utsätts du för bedrägeri är det just påtryckningar av olika slag som förekommer.
Bl.a tjat, övertalningar och lögner.

Det är också påtryckningar i lagens mening.
Domstolen frågade alltså Esbjörn om det förekommit tjat och övertalning.
Det hade det inte enligt hans svar

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Väl talat!

Jag antar att då var frågan gällande om Ebba utövat påtryckning?

Eller var frågan eller kan frågan bli om RO och pensionatsgänget utövat påtryckningar för Esb att vilja backa ur det hela pga att de velat ärva och satt honom i knipa med sina övertalningar/fullmakter/biståndsansökningar gällande bla hygien och byk mm och att det inte var Esb som gjort polisanmälan och att det dessutom kanske har skrämts upp med att träd var markerade med färg.
(de som inte skulle fällas/röras antar jag)
2021-05-24, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Och trngw har 1923.
Tror jag inte ens hamnar topp 5.
Jo men det förklaras ju av att din intellektuella nivå är på en femårings och han tvingas upprepa allt ett tiotal gånger - och inte ens då begriper du något...
Skyll inte DINA tillkortakommande på oss andra.
2021-05-24, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jo men det förklaras ju av att din intellektuella nivå är på en femårings och han tvingas upprepa allt ett tiotal gånger - och inte ens då begriper du något...

Var fick du luft från?

Jag tar gärna en diskussion - lär mig gärna nya saker inom det juridiska området, gett referenser om allt och har läst en hel del relevanta rättsfall. Han har inte gett en enda referens mot det jag påstår.
Så det är klart han upprepar samma mantra hela tiden när han vet att han inte har något att komma med. Det är svagt helt enkelt. Han har upprepat samma nonsens flera gånger för det finns ingen substans.

Så vad är MINA tillkortakommanden?
Förklara gärna.
2021-05-24, 18:39
Medlem
Citat:

Citat:
Var fick du luft från?

Jag tar gärna en diskussion - lär mig gärna nya saker inom det juridiska området, gett referenser om allt och har läst en hel del relevanta rättsfall. Han har inte gett en enda referens mot det jag påstår.
Så det är klart han upprepar samma mantra hela tiden när han vet att han inte har något att komma med. Det är svagt helt enkelt. Han har upprepat samma nonsens flera gånger för det finns ingen substans.

Förklara gärna.

Såja pojkar, ska ni diskutera era tillkortakommanden så får ni fråga era respektive
(antar ni är män)
Nu kommer jag få en varning av moderator, duckar, förlåt kunde inte låta bli
2021-05-24, 19:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag antar att då var frågan gällande om Ebba utövat påtryckning?

Eller var frågan eller kan frågan bli om RO och pensionatsgänget utövat påtryckningar för Esb att vilja backa ur det hela pga att de velat ärva och satt honom i knipa med sina övertalningar/fullmakter/biståndsansökningar gällande bla hygien och byk mm och att det inte var Esb som gjort polisanmälan och att det dessutom kanske har skrämts upp med att träd var markerade med färg.
(de som inte skulle fällas/röras antar jag)

Esbjörn har klart och tydligt redogjort för att Ebba inte utövat påtryckningar, utan att han har valt att sälja huset till henne av egen fri vilja. Därmed torde det stå ställt bortom allt rimligt tvivel att det skulle förhålla sig på något annat vis.

Att det finns folk runt Esbjörn som utövat påtryckningar har det funnits misstankar om redan från början, och till och med Ebba har vittnat om detta, eftersom även hon har utsatts för påtryckningar från vissa av dessa individer. I tillägg till det så har vi t.ex. Aftonbladets rapportering i ärendet och de olika videoinslagen där vi ser hur människor runt Esbjörn dirigerar honom, vi har också brevet som Esbjörn inte skrivit själv, vi har polisanmälan som Esbjörn inte gjorde själv och som han inte ens visste om att den gjorts och vi har generalfullmakten. Därmed torde det stå ställt bortom allt rimligt tvivel att det skulle förhålla sig på något annat vis.
2021-05-24, 19:46
Medlem
trngws avatar
Citat:

Tack för årets skratt!

Där träffar du verkligen huvudet på spiken!
2021-05-24, 19:47
Medlem
trngws avatar
Citat:
Var fick du luft från?

Förklara gärna.

Det är inte min sak att bevisa att dina påhitt är falska. Det är din sak att visa att de är sanna, och det har du som vanligt inte gjort. Att du lämnar en "referens" som du tror är relevant, men som inte alls säger det du påstår, hjälper inte. Det är då inte en referens. Men, återigen, vi förstår att du inte förstår, det heller.
2021-05-24, 20:07
Medlem
"jag gav (gåvobrev) min 3del av en fastighet till min far så var det med villkor om att inte sälja på marknaden eller att jag skulle vara den som först fick möjlighet till att "köpa/få tillbaka"min del"

https://lawline.se/answers/salja-andel-i-fastighet-som-ar-en-villkorad-gava#:~:text=Villkoret%20%C3%A4r%20att%20din%20far ,och%2 0g%C3%A5van%20ska%20g%C3%A4lla%20%C3%B6verhuvudtag et.

"en villkorad gåva av andel i fastighet juridiskt bindande om denne uppfyller kraven i JB som nämnts ovan. Om gåvobrevet uppfyller kraven i 4 kap. 1 § JB och villkoren finns antecknade hos inskrivningsmyndigheten samt att din far fått lagfart på fastigheten är svaret på din fråga att din far inte får sälja andelen av fastigheten enligt lag (förutom till dig). En eventuell köpare kommer att få avslag p.g.a.villkoren i gåvan."
2021-05-24, 20:23
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BestOfTheBestSS
Jag har inte anklagat trngw för att kasta sten i glashus, eller hur?

Whataboutism är f:ö världens sämsta debatteringsteknik.

Citat:
Det är inte whataboutism, det är ett konstaterande - om du med ditt inlägg vill påpeka jag kastar sten i glashus utifrån mitt antal så har ju du ju ett fel utgångsläge där.

Det är en lång tråd, och andra har skrivit mångt fler inlägg än vad jag gjort.
Så jag har gott och väl grund för mitt påstående.

För övrigt, räknar vi tecken - så finns det några fina noveller - fiction - hos andra skribenter.
Jag blir snarare anmäld för att skriva för kort....

Ja du herr Whataboutism.
Eller Garre 74 som du även kallas.
Är det inte du som är OM fixerad?
Allt du skriver bygger på alternativen, OM det istället vore så här, tänk OM det hade gjorts så här, OM man tänker så här, OM inte det hade gjorts, men OM det hade gjorts.

Du till och med svarar med ett OM!
"OM du med ditt inlägg"
2021-05-24, 20:34
Medlem
nova68s avatar
Citat:
"jag gav (gåvobrev) min 3del av en fastighet till min far så var det med villkor om att inte sälja på marknaden eller att jag skulle vara den som först fick möjlighet till att "köpa/få tillbaka"min del"

https://lawline.se/answers/salja-andel-i-fastighet-som-ar-en-villkorad-gava#:~:text=Villkoret%20%C3%A4r%20att%20din%20far ,och%2 0g%C3%A5van%20ska%20g%C3%A4lla%20%C3%B6verhuvudtag et.

"en villkorad gåva av andel i fastighet juridiskt bindande om denne uppfyller kraven i JB som nämnts ovan. Om gåvobrevet uppfyller kraven i 4 kap. 1 § JB och villkoren finns antecknade hos inskrivningsmyndigheten samt att din far fått lagfart på fastigheten är svaret på din fråga att din far inte får sälja andelen av fastigheten enligt lag (förutom till dig). En eventuell köpare kommer att få avslag p.g.a.villkoren i gåvan."

Det är faktiskt så att man kan sälja sina egna andelar till en köpare, avslaget gäller vid försäljning av hel fastighet.
Så 2/3 av fastighet kan försäljas och själv behålla den 1/3 som inte får säljas.
Så Esbjörn hade om det villkoret funnits, ändå kunnat sälja 23/27 av fastigheten utan att köparen fått avslag.
Senast redigerad av nova68 2021-05-24 kl. 20:36.
2021-05-24, 20:47
Medlem
Citat:

Fast det är lite otydligt skrivet. I ett annat stycke säger hon:
” När hembudsvillkoret och överlåtelseförbudet är inskrivet i fastighetsregistret utgör detta hinder mot att gåvotagaren överlåter (t.ex. säljer) fastigheten utan att hembjuda fastigheten enligt förbehållet. ”

Det läser jag som att det är ok om frågeställaren får frågan och säger nej. Då kan delen säljas lagligt.

Eller har jag tolkat fel?
2021-05-24, 20:58
Medlem
trngws avatar
Citat:

Du glömde visst berätta om denna lilla detaljen

Citat:
"Det bör även nämnas att din far endast fått 1/3 av fastigheten i gåva. Han får alltså inte ens sälja hela fastigheten, eftersom han inte äger hela fastigheten. Vid en försäljning av hela fastigheten måste alla ägare till fastigheten vara överens."

Hans far äger inte hela fastigheten. Hans far äger BARA den 1/3 som han fått i gåva med förbehåll. Självklart gäller då förbehållet denna 1/3, som är hela det ägandet hans far har i fastigheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in