2021-05-24, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Om man tror något är det ett påstående.
Om man fått veta att det inte stämmer, men fortsätter påstå samma sak, då är det en lögn.
Förstår du nu?

I Sveriges rikes lag är det svart eller vitt.
Ansvarsfördelning i dom, beror på i hur hög grad den eller dom deltagit i brott.
Slår trngw dig på käften en gång och jag gör det två gånger, betalar jag högre skadestånd.
Det är svart eller vitt vid ansvar.

Gråskala vid psykisk sjukdom finns inte, där gäller hur sjuk man var vid en viss tidpunkt.
Det är inte gråskala utan sjukdoms nivå.

Vi ser väl bara annorlunda på svart/vitt.
Det du beskriver är vad jag menar INTE är svart/vitt.

Det finns ju inget svart på vitt - ett slag, 10 000kr, två slag 20 000kr osv.

Slog jag trngw först, och han inte klarade av att resa sig och du försvarade honom så kanske du klarar dig helt. Men angrep du mig med övervåld så åker du dit ändå.
Det är verkligen inte svart/vitt.
2021-05-24, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Beror kanske på vad som är målet. Desto fler domare, desto större chans att någon är oenig vilket gör att du kan fortsätta din smutskastning utan att behöva ta målet till en högre instans.

Att vinna målet kan de knappast själva tro på.
Just ja. Så kan man tänka också. Slippa risk för högre kostnad vid överklagande.

Jag är inte tillräckligt elak för att såna planer ska komma naturligt…
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Utnyttjat? De slutade betala hyran. Såg mellan fingrarna för det då de hade gjort en del saker - av deras egna fria vilja.

Men har inte alltid fått saker utförda som det varit behov av, hade en familj som började måla om hela bottenvåning (nästan). Grundmålade, började spackla etc.

SEN... "ojda, vi glömde fråga barnen om att flytta till landet - de vägrar".
De sa upp kontraktet, och jag lät det vara OM de målade klart. Kunde ju inte ha en halvklar ommålning.
Det behövdes inte eg, men visst - det blev väl en uppfräschning. = nyttiga idioter.

Behövdes ingen uppfräschning ?

Du verkar vara en kopia på Esb.

Har du också rostiga gifttunnor och bilar över hela tomten?

Du har kanske precis som Esb ett hemligt rum på vinden kanske som hyresgästerna/besiktningsmän inte får titta i? Vad förvarar du där?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ok, din förutsättning är att man är överens om villkor innan.

Jag krånglar till det lite och antar att det är i ett arv från testamente. Går det då? Kan man neka en gåva i ett arv oavsett ev förbehåll eller ej?

Intressant fråga, jag antar man inte behöver registrera sig som ägare av dessa delar.
Utan de kommer ligga kvar i dödsboet.

Vet inte om de i slutändan hamnar i arsvfonden?
Kan vara så att det bara ligger kvar, och sedan när man själv vill göra något med fastigheten tilldelas dessa "ägarlösa" andelar en god man.

MEN.. skulle dessa andelar vara av betydande del, och förbehållet skulle vara tex "måste sälja inom släkten" sk hembud så tror att jag en god man för dessa ägarlösa delar skulle hävda att hembud gäller.
2021-05-24, 10:26
Medlem
nova68s avatar
Citat:
Ok, om det var så det uttalades förstår jag mer, och måsåvara att den är relevant men den täcker ju ändå inte in detta.

Så varför är denna fråga relevant?

Vad tror ni alla som blir utsatta för bedrägeri skulle säga? Var det fri vilja?
Förmodligen "ja". Så då faller ett åtal direkt? Nej. Skulle inte tro det.

Det förekom inget tvång, eller hot - att det var Esbjörn fria vilja säger inget om det var att han förstod hela sammanhanget eller inte.

Och där har vi ju kärnpunkten.
Ebba har förmodligen sitt på det torra, men det är ändå intressant hur kommer läggas fram till slut.
Kommer Ebbas vänner eller Esbjörns vänner vara de mest trovärdiga....

Påtryckningar!
Domstolen frågar om påtryckningar.
I lagtext står det också påtryckningar.
Utsätts du för bedrägeri är det just påtryckningar av olika slag som förekommer.
Bl.a tjat, övertalningar och lögner.

Det är också påtryckningar i lagens mening.
Domstolen frågade alltså Esbjörn om det förekommit tjat och övertalning.
Det hade det inte enligt hans svar
2021-05-24, 10:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Just ja. Så kan man tänka också. Slippa risk för högre kostnad vid överklagande.

Jag är inte tillräckligt elak för att såna planer ska komma naturligt…

Du är kanske inte så elak, Binninge är det garanterat.
2021-05-24, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q6
Behövdes ingen uppfräschning ?

Du verkar vara en kopia på Esb.

Har du också rostiga gifttunnor och bilar över hela tomten?

Du har kanske precis som Esb ett hemligt rum på vinden kanske som hyresgästerna/besiktningsmän inte får titta i? Vad förvarar du där?

"Du verkar vara en kopia på Esb."
Eh. Och din tolkning kommer från vad?

Nej, det var nymålat och ordnat sisådär 4 år innan. Det fanns inget behov.

Men dessa ville sätta sin prägel på sitt hem, vilket är mycket vanligt - och jag sa ok till det.
Det blev till slut bara vitt och till vissa delar trist över hela huset, men överlag "fräscht" med ett färgval som gav kommande hyresgäst att enkelt ordna egna färger där så önskades.
2021-05-24, 10:43
Medlem
Citat:
Intressant fråga, jag antar man inte behöver registrera sig som ägare av dessa delar.
Utan de kommer ligga kvar i dödsboet.

Vet inte om de i slutändan hamnar i arsvfonden?
Kan vara så att det bara ligger kvar, och sedan när man själv vill göra något med fastigheten tilldelas dessa "ägarlösa" andelar en god man.

MEN.. skulle dessa andelar vara av betydande del, och förbehållet skulle vara tex "måste sälja inom släkten" sk hembud så tror att jag en god man för dessa ägarlösa delar skulle hävda att hembud gäller.
Knepigt läge kanske.
Jordbruksfastighet har jag för mig måste vara skiftat inom 4 år från dödsfallet. Hur länge det kan ta för ett dödsbo i övrigt att bli avslutat vet jag inte, men det verkar rimligt att det inte kan vara oändligt. Dvs på nåt sätt måste det lösas.

Arvsfonden vill man inte ha med att göra. Jag har känslan att de tvingar fram en försäljning oavsett läge i såfall för att få ut de ekonomiska medel som går så snart som möjligt. Det ligger inte i deras intresse att vara delägare i en massa små fastigheter antar jag.
2021-05-24, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Citat:
Så vad - vi ska alltså bevisa vad Ebba sagt eller inte sagt?
Löjligt. Verkligen.

Du antar, påstår vad som är rimligt eller inte på vad Esbjörn sagt.
Men DÅ är det helt ok.

Deras ombud skriver det i sin inlaga.
Du vill alltså på påstå att de ljuger helt medvetet?

Anmäl dem till advokatförbundet.
Kom igen nu - gör det. Du är ju så säker.

Oj så svårt.
Den ena är dömd för xxxxxx och rykten om inte betalade skadestånd och ingen inkomstskatt osv osv
Den andra är en kvinna som rakryggat lyckats ta sig fram.
Oj så svårt :P :P

haha, det är väl mer pest eller kolera om det där valet.

politiker står rakryggat, tills de faller. Det är deras naturliga tillstånd.

Ebbas väg till makten var ingen slump.
Älskar hur hon anmälde sin chef till behandlingshem, tog över hans jobb, och sedan nomineringen efter det. Snabba puckar.

Kan inte riktigt se det där "nu ska jag göra gott för folket" utan det är mer hur hon kommer till makten på snabbast möjliga sätt.

Jag kan absolut se det hela som skickligt och starkt jobbat. Men skulle inte riktigt sätta upp henne på en piedestal och se henne som extra trovärdig.
Hon skulle lätt göra exakt vad som krävs, i alla lägen, noga planerande. För sin skull.
2021-05-24, 10:55
Medlem
Citat:
Knepigt läge kanske.
Jordbruksfastighet har jag för mig måste vara skiftat inom 4 år från dödsfallet. Hur länge det kan ta för ett dödsbo i övrigt att bli avslutat vet jag inte, men det verkar rimligt att det inte kan vara oändligt. Dvs på nåt sätt måste det lösas.

Arvsfonden vill man inte ha med att göra. Jag har känslan att de tvingar fram en försäljning oavsett läge i såfall för att få ut de ekonomiska medel som går så snart som möjligt. Det ligger inte i deras intresse att vara delägare i en massa små fastigheter antar jag.

Nej, det skulle kunna bli så "ta emot andelen eller så blir det tvångsförsäljning."
2021-05-24, 11:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Redogjort. En helt egen komponerad text.
Tyvärr. Jag har inte riktigt så högt förtroende för dina inlägg. Minst sagt.

Återigen, skicka gärna något relevant.
Annars leder jag i referensligan - och går mot en stor seger avseende detta!

Om det nu hade funnits någon referensliga så hade du inte ens tagit dig in på resultatlistan. Du hade fått DNS.

Men att du tror att det är en tävling förvånar inte.
2021-05-24, 11:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
"Därtill har Esbjörn själv berättat att han velat sälja huset"
lögn

Ja, som sagt, du påstår att andra ljuger, trots att du vet att de talar sanning. Det är en av de saker som gör dig till trådens för närvarande största troll, och lögnare.

Det är verkligen ingen nyhet att Esbjörn sagt att han ville sälja huset. Det har han sagt på många olika vis vid många olika tillfällen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in