2021-05-23, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kompani
Hur står sig priset per kvadrat meter i Stockholm (innerstad) med andra storstäder (Huvudstäder)
i europa.

Jag läste att 100,000kr per m2 är all time high. Men det var väl några månader sedan.

100 000 per kvm? det får man ju inte ens en sommarstuga med utedass i luleå för

"I Luleå gick ett fritidshus på 33 kvadratmeter på Lövudden upp med 62 procent. Priset slutade på 3 250 000 kronor."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/glodhet-marknad-for-fritidshus

och mäklarinnan tror på högre priser framöver..

" Jag ser inget stopp på prisuppgången, säger Ida Simonsson."

ingves måste ha allvarliga problem med nattsömnen?
2021-05-23, 23:38
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Fabriksmiljö är en annan femma. Lackering av bilar har väl automatiserats för länge sedan. Då är "programmeringen" något som inte behöver göras så ofta.

Kan man producera billigare så tjänar man mer. Vinstintresse finns i allra högsta grad.
Men förmågan att bygga billigare är inte så stor.

Jag får säga till dig som till de andra. Vet du hur man producerar billigare bostäder så sätt igång och bygg och tjäna pengar.
Men ingen av er som vet att man minsann tjänar mycket på att bygga, eller tjänar på att bygga billigare tar det minsta initiativ till att göra det. Ni bara vet.

Robotteknik och AI går framåt. Den jag länkade till är ju ett exempel på just det. Tidigare teknik har varit mer anpassad för fabriksmiljö men även detta kan ändras. Småhusbyggare verkar redan ha en högre grad av industrialisering än lägenhetsdinosaurierna vilket syns på priser och ledtider.

Att bygga i Sverige kräver dels kapital, men även kunskap och kontakter. Detta har redan ältats en hel del, och bara för att man identifierar en möjlighet behöver man inte släppa det man gör just nu och bli husbyggare. Det känns dock allt mer lockande att ge sig in i byggsvängen, så det kanske blir nästa steg och då framförallt med det som diskuterats just nu (ingenjör som man är så är ny teknik intressant).
2021-05-23, 23:51
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

"I Luleå gick ett fritidshus på 33 kvadratmeter på Lövudden upp med 62 procent. Priset slutade på 3 250 000 kronor."

Här är huset ifråga:

https://www.hemnet.se/salda/fritidsboende-2rum-lovskar-lulea-kommun-honovagen-104-1301679

Inte ens någon rejäl tomt, utan drygt 1000kvm bara.

Ida ser inget stopp såklart, så det kan gå upp till det tiodubbla eller varför inte ett par miljarder för ett stycke mark med ett ruckel på i närheten till metropolen Luleå...
2021-05-24, 00:06
Medlem
Citat:
1. Vad består spekulationen i?

2. Vad för ökat låneutrymme har du sett?
Max utlåning har varit detsamma i minst tio år.

3. Hur skulle befolkningsökning öka bostadspriserna?
Har bilpriserna också ökat pga befolkningsökningen?
(Svar nej).

4. Återbetalas inte bostadslånen?
Hur stora kreditförluster har bankerna på bostadslån?

1. Spekulationen består i att bostadsaffärer "alltid" är goda affärer och stiger alltid i värde.

Vet ett flertal par som sitter på dubbla bostäder antigen för uthyrning eller för bekvämlighet.

2. Är väl viss skillnad att låna 5x disponibel inkomst om räntan är 6% eller 1%.

Förhållandet disponibel inkomst och skulder har fortsatt stigit de sista tjugo åren i alla fall.

3. Tillgång och efterfrågan.

Lägg på det fytt från mindre orter och landsbygd till storstad och ett byggande som inte håller samma takt.

Nej bilpriserna har hållits nere bl.a p.g.a teknisk utveckling inom halvledarfronten.
Du kan nog räkna med att bilpriserna kommer att öka i fortsättningen med tanke på nuvarande läge.

4. Har dessvärre inte Nordeas årsrapport tillgänglig men det är väl allmänt känt att bankernas marginaler på bolån faller med lägre räntor.
Volymen är en annan sak.

Är dock inte särskillt bekymrad över bankerna, mer över innevånarnas privatkonomi.

Nu är mitt boende redan betalt men om det inte hade varit det skulle jag inte amortera något givet ränteläget.

En ekonomi drivs inte av bolån eller investeringar i värdepapper den drivs av konsumtion. Där har du ett problem.

Så nu har jag svarat på dina frågor.

Nu måste jag fråga dig i och med att du sågar mina teser.
Vad är det som driver bostadspriserna och vad driver stadsfinanserna?
Senast redigerad av slutataxera 2021-05-24 kl. 00:15.
2021-05-24, 09:23
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
2. Är väl viss skillnad att låna 5x disponibel inkomst om räntan är 6% eller 1%.

Förhållandet disponibel inkomst och skulder har fortsatt stigit de sista tjugo åren i alla fall.
Varför skulle det bli ett problem om man lånat 5x lön när inflationen och lönen stiger med 6% om året under ett antal år?
2021-05-24, 09:34
Medlem
Citat:
1. Vad består spekulationen i?

2. Vad för ökat låneutrymme har du sett?
Max utlåning har varit detsamma i minst tio år.

3. Hur skulle befolkningsökning öka bostadspriserna?
Har bilpriserna också ökat pga befolkningsökningen?
(Svar nej).

4. Återbetalas inte bostadslånen?
Hur stora kreditförluster har bankerna på bostadslån?
Vi vet att du försöker försvara dagens system men nu har man inte så många knep att ta till längre. Tänk att Reporäntans utveckling är meningslös att försöka förutse och att titta på historiskt eftersom det står 0.00 i varenda kolumn numera på Riksbankens hemsida. Man skulle lika gärna kunna stänga den och döpa om den till 0.00
2021-05-24, 10:42
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Vi vet att du försöker försvara dagens system men nu har man inte så många knep att ta till längre. Tänk att Reporäntans utveckling är meningslös att försöka förutse och att titta på historiskt eftersom det står 0.00 i varenda kolumn numera på Riksbankens hemsida. Man skulle lika gärna kunna stänga den och döpa om den till 0.00
Vadå inga knep kvar? Har du kollat på RBs balansräkning?
2021-05-24, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vadå inga knep kvar? Har du kollat på RBs balansräkning?
Jo vi har minusvapnet så klart. Att man skulle ta till minusränta var helt otänkbart bara för tjugo år sen.

Att köpa statspapper gör ju alla men det var inte heller självklart. Nu ses det som en av Riksbankens främsta uppgifter av marknadsliberalistextremisterna.

Om inte staten intervenerade och störde marknaden, var skulle vi hamna då? I helvetet förstår alla.

Att 'störa' marknaden är numera helt nödvändigt enligt marknadsextremisterna Annars väntar avgrunden.
2021-05-24, 11:16
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jo vi har minusvapnet så klart. Att man skulle ta till minusränta var helt otänkbart bara för tjugo år sen.

Att köpa statspapper gör ju alla men det var inte heller självklart. Nu ses det som en av Riksbankens främsta uppgifter av marknadsliberalistextremisterna.

Om inte staten intervenerade och störde marknaden, var skulle vi hamna då? I helvetet förstår alla.

Att 'störa' marknaden är numera helt nödvändigt enligt marknadsextremisterna Annars väntar avgrunden.
Det går inte att undvika att man "stör marknaden". Följer man det förutbestämda regelverket så kan man förutse vad som händer och bäddar för långsiktig stabilitet.

Att störa marknaden genom att förändra regelverket ska man vara väldigt försiktig med.
2021-05-24, 18:39
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen

Det var ju en del. Annars verkar priserna ligga en bra bit under produktionskostnad i den kommunen.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-5rum-brandon-lulea-kommun-skogardsvagen-46-17563276
Här har vi 233 kvm totalyta till 1.7 MSEK. Det tvivlar jag på att någon här i forumet går med på att bygga och sälja för.

Kanske är det som mäklaren antyder. Folk är väldigt betalvilliga för en tomt intill vatten. Och det var det det handlade om här.
2021-05-24, 18:50
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Robotteknik och AI går framåt. Den jag länkade till är ju ett exempel på just det. Tidigare teknik har varit mer anpassad för fabriksmiljö men även detta kan ändras. Småhusbyggare verkar redan ha en högre grad av industrialisering än lägenhetsdinosaurierna vilket syns på priser och ledtider.
Småhus görs nästan alltid i trä. Och då finns bättre möjligheter till prefab.

Finns de som bygger flerfamiljshus i trä också. Och jobbar mer med prefab.
https://lindbacks.se/europas-modernaste-produktionsanlaggning/

Vi får väl se om dom kan öka sin marknadsandel drastiskt. Eller gör enorma vinster.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Att bygga i Sverige kräver dels kapital, men även kunskap och kontakter. Detta har redan ältats en hel del, och bara för att man identifierar en möjlighet behöver man inte släppa det man gör just nu och bli husbyggare. Det känns dock allt mer lockande att ge sig in i byggsvängen, så det kanske blir nästa steg och då framförallt med det som diskuterats just nu (ingenjör som man är så är ny teknik intressant).
Du kan börja i liten skala. Då krävs inte så mycket kapital.
Sedan kan du ragga kapitalister som ställer upp med mer kapital.
När du väl börjar bygga och leverera så tjänar du ju grova pengar som du kan återinvestera och bygga större och mer. Varvid du tjänar ännu mer.

Jag förstår uppriktig inte varför en verksamhet som sägs vara så extremt lönsam inte lockar horder av folk som vill tjäna stora pengar.
En utomstående betraktare skulle kunna få uppfattningen av att det tvärtom inte är så lönsamt.
2021-05-24, 19:37
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
1. Spekulationen består i att bostadsaffärer "alltid" är goda affärer och stiger alltid i värde.

Vet ett flertal par som sitter på dubbla bostäder antigen för uthyrning eller för bekvämlighet.
Har man för uthyrning eller bekvämlighet så är det inte spekulation.

Spekulation blir det däremot om man köper, betalar kostnaderna under innhavstiden, med avsikten att kunna sälja för ett pris som är högre in inköpspris plus aggregerad kostnad för innehav.

Vet inte om jag hört talas om det direkt.

Citat:
Det är ingen skillnad i lånebelopp dock.
Är det samma realränta vi talar om i de båda fallen så är det ingen skillnad där heller.

Citat:
3. Tillgång och efterfrågan.

Lägg på det fytt från mindre orter och landsbygd till storstad och ett byggande som inte håller samma takt.

Nej bilpriserna har hållits nere bl.a p.g.a teknisk utveckling inom halvledarfronten.
Du kan nog räkna med att bilpriserna kommer att öka i fortsättningen med tanke på nuvarande läge.
??
Priser för de enklaste bilarna lär inte bero på halvledar-komponenter.
Men antalet bilar har iaf ökat i landet mer än vad befolkningen ökat.
Och folk talar väl inte om någon bil-bubbla direkt.

Eftersom det går att producera bilar så lär det gå producera bostäder.
Sedan lär man ha flyttat mycket av komponent-produktionen för bilar till low cost länder.
Det har väl inte skett på samma sätt för bostads-produktionen. Och därmed så förbilligas inte den på samma sätt.

Priset på highend bilarna (700 kSEK) lär väl vara kopplad till halvledare. Men då nog snarare utvecklingskostnad. Små försäljningsvolymer på sådana features.

Citat:
4. Har dessvärre inte Nordeas årsrapport tillgänglig men det är väl allmänt känt att bankernas marginaler på bolån faller med lägre räntor.
Volymen är en annan sak.
Varför skulle marginalerna vara lägre med lägre räntor???
Ser inget som helst skäl till det. Marginalerna beror på konkurrensen.

Lånen återbetalas väl. Eller hur? Tittar du i årsrapporterna så lär du se att kreditförlusterna på bolån är mikroskopiska. Och då återbetalas dom. Och folk betalar sina räntor.

Citat:
Är dock inte särskillt bekymrad över bankerna, mer över innevånarnas privatkonomi.
Hur tänker du dig att det skall vara då?
Vi äldre skall inte låna ut till de yngre?
De yngre skall bo i tält tills de fyller 60 och har sparat ihop till en bostad?
Är det verkligen bättre?

Citat:
En ekonomi drivs inte av bolån eller investeringar i värdepapper den drivs av konsumtion. Där har du ett problem.
Oklart vad du menar med drivs.
Men med 0-tillväxt så arbetar vi och har inkomst och köper så att andra som arbetar får inkomst. Svårare än så är det inte.
För att kunna importera så exporterar vi och får oss utländsk valuta att betala importen med.

Och så rullar det på, år efter år.

Vidare så kan man ha tillväxt. För att få det måste incitament att riskera sitt sparande i arbete med innovationer och förbättringar finnas. Vinstmöjlighet med andra ord.
För att det skall ske kräver det kapitalister och handel med värdepapper.

Citat:
Så nu har jag svarat på dina frågor.

Nu måste jag fråga dig i och med att du sågar mina teser.
Vad är det som driver bostadspriserna och vad driver stadsfinanserna?
Vad du menar med termen driver är synnerligen oklart.

Men bostadspriser beror av fem komponenter.
* Lönekostnader.
* Råvarupriser.
* "Adress".
* Yta
* Standard

Lönekostnaderna stiger stadigt varje år. Boytan ökar med åren. Standarden stiger. Råvarorna fladdrar en del men är högre nu än för 20 år sedan.

Priset för adressen har ökat med åren. Och speciellt för attraktiva platser.

På vissa ställen så kommer inte priserna på successionsmarknaden upp i produktionskostnad. Och då byggs inget. Där det byggs bestämmer produktionskostnaden priserna på successionsmarknaden.

Vad du menar med driver statsfinanserna blir jag inte klok på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in