2021-05-24, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Sedan yrket uppfanns, ja du har missat något.

Har alltid uppfattat det som ett pajasyrke i stil med bilförsäljare som mest existerar för att dränera statskassan maximalt, men då vet jag.
Citera
2021-05-24, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Nej, inte alls. Det finns däremot för en advokat inget absolut förbud mot att företräda en släkting, kompis eller liknande.

Advokatens krav på oberoende framgår redan av portalparagrafen i de etiska reglerna:

Oberoende är ett av de s.k kärnvärdena enligt samfundet. De förtydligar i kommentar att oberoende även gäller gentemot klienten:

Det är således upp till den enskilde advokat att bedöma varje fall/klient och väga det gentemot de advokatetiska reglerna. Av stor vikt vid en sådan bedömning när det gäller en släkting eller liknande är förstås hur nära släkt man är.

De klassiska jävssituationerna - som hindrar domare och åklagare - är att personen som ska jävsbedömas har en koppling till part. En sådan koppling kan på objektiv grund göra att partiskheten ifrågasätts. Antingen negativt eller positivt i någon mening. Exempelvis släktskap med part. Sådana jävsregler syftar till att gynna båda parter och säkerställa en rättvis rättegång.

Dessa principer och tankar återfinns dock inte i god advokatsed. Orsaken till det är att advokatens roll som ombud primärt inte är att skipa rättvisa eller säkerställa en rättvis rättegång. Advokaten har mixen meningen ingen annans intresse att beakta än sin klientens. Det innebär också advokaten inte får ha egna motstående intressen i förhållande till sin klient. Självklart får advokaten heller inte på något sätt agera olagligt i syfte att tillvarata klientens intresse. Att vara släkt med sin klient är således på objektiv grund inget hinder för advokaten. Lämpligheten är en annan fråga.
Citera
2021-05-24, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Har alltid uppfattat det som ett pajasyrke i stil med bilförsäljare som mest existerar för att dränera statskassan maximalt, men då vet jag.

Kan du utveckla hur bilförsäljare dränerar statskassan?
Citera
2021-05-24, 15:44
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
De klassiska jävssituationerna - som hindrar domare och åklagare - är att personen som ska jävsbedömas har en koppling till part. En sådan koppling kan på objektiv grund göra att partiskheten ifrågasätts. Antingen negativt eller positivt i någon mening. Exempelvis släktskap med part. Sådana jävsregler syftar till att gynna båda parter och säkerställa en rättvis rättegång.

Dessa principer och tankar återfinns dock inte i god advokatsed. Orsaken till det är att advokatens roll som ombud primärt inte är att skipa rättvisa eller säkerställa en rättvis rättegång. Advokaten har mixen meningen ingen annans intresse att beakta än sin klientens. Det innebär också advokaten inte får ha egna motstående intressen i förhållande till sin klient. Självklart får advokaten heller inte på något sätt agera olagligt i syfte att tillvarata klientens intresse. Att vara släkt med sin klient är således på objektiv grund inget hinder för advokaten. Lämpligheten är en annan fråga.

Att klassiska jävssituationer inte gör sig gällande i god advokatssed är en sanning med modifikation. Advokater gör alltid jävskontroller vid antagande av nya uppdrag, för att se om intressekonflikter föreligger. Däremot är det ju, som du är inne på, inte så att jäv gentemot en klient är att bedöma på samma sätt som jäv i förhållande till motpart.

Med det sagt - mina citat i föregående inlägg angående att advokaten ska vara "fri och obunden" även gentemot klienten kommer ju direkt från samfundets vägledande regler om god advokatsed, så att säga att "principerna och tankarna" inte återfinns i god advokatsed tycker jag är felaktigt.
Citera
2021-05-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att klassiska jävssituationer inte gör sig gällande i god advokatssed är en sanning med modifikation. Advokater gör alltid jävskontroller vid antagande av nya uppdrag, för att se om intressekonflikter föreligger. Däremot är det ju, som du är inne på, inte så att jäv gentemot en klient är att bedöma på samma sätt som jäv i förhållande till motpart.

Med det sagt - mina citat i föregående inlägg angående att advokaten ska vara "fri och obunden" även gentemot klienten kommer ju direkt från samfundets vägledande regler om god advokatsed, så att säga att "principerna och tankarna" inte återfinns i god advokatsed tycker jag är felaktigt.

Jag tror vi är överens om mycket och att jag kanske uttryckt mig otydligt.

En advokat är skyldig att kontrollera eventuell intressekonflikt innan uppdraget accepteras (klassiskt advokatjäv). Typiska sådana intressekonflikter är att advokaten, eller någon annan på byrån, företräder eller tidigare har företrätt part med motstående intressen gentemot den tilltänkta klienten. Eller bedöms kunna få ett sådant motstående intresse i ett framtida tänkbart händelseförlopp. Typexemplet på det senare är flera tilltalade i samma brottmål. Där ligger det ofta i farans riktning att de tilltalade börjar skylla på varandra om de inte redan gjort det. Där kan en advokat eller byrå inte företräda flera tilltalade pga intressekonflikt (jäv).

En advokat ska heller inte ha ekonomiskt samröre med klienten eller andra liknade bindningar som riskerar att innebära att advokaten och klienten får motstående intressen. Det är ett av skälen till att det inte är tillåtet för svenska advokater att ingå renodlade sucessfee-avtal med klient rörande uppdrag där ersättningen baseras på utfallet i tvisten. Det anses kunna skapa situationer med motstående intressen mellan advokaten och klienten. Upplägget är dock accepterat i flera andra rättsordningar.

Men sett mer konkret till denna tråden så uppfattade jag den nu aktuella frågan ifall det var förenligt med krav på advokatens oberoende att den aktuella advokaten företrätt en släkting (om det nu skett). Mitt spontana svar på den frågan är att inget hinder föreligger. Utifrån den info som finns i tråden. Det var den skillnaden jag försökte belysa jmf med domare och åklagare. Och att skälet till skillnaden är advokatens roll och uppgift.
Citera
2021-08-23, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sokofinn
Men sett mer konkret till denna tråden så uppfattade jag den nu aktuella frågan ifall det var förenligt med krav på advokatens oberoende att den aktuella advokaten företrätt en släkting (om det nu skett). Mitt spontana svar på den frågan är att inget hinder föreligger. Utifrån den info som finns i tråden. Det var den skillnaden jag försökte belysa jmf med domare och åklagare. Och att skälet till skillnaden är advokatens roll och uppgift.

Om advokaten och klienten är släkt är advokaten knappast "fri och obunden" gentemot sin klient.
Citera
2021-08-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthewpopper
Om advokaten och klienten är släkt är advokaten knappast "fri och obunden" gentemot sin klient.

Släktskap mellan advokat och klient är inte automatik i strid med god advokatsed.
Citera
2021-08-24, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matthewpopper

Kan väl sannolikt betyda att advokaten jobbar extra hårt o bra
Citera
2021-08-24, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Kan väl sannolikt betyda att advokaten jobbar extra hårt o bra

Eller har större incitament att begå lagbrott och ljuga på grund av klanlojalitet.
Citera
2022-02-03, 14:34
Medlem
Örebro tingsrätt tar ifrån den kriminella babbe-advokaten Neo Barstedt hans behörighet att verka som offentlig försvarare:

https://www.expressen.se/nyheter/krim/toppadvokat-stoppas-varnad-flera-ganger/

Sötesbrödesdagarna som gangsteradvokat där han kunde mjölka skattepengar är över.
Citera
2022-02-03, 15:14
Medlem
Oförståndig
Ologisk
Oskicklig
Bristande omdöme
Bristande kunskaper
Babbaradarn ger fullt utslag
Citera
2022-02-03, 15:43
Medlem
Funderar på det där om att "inte" inte kan ha fallit bort av misstag. Vad finns det egentligen för meningar som förstörs av att man lägger till en negation?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in