2021-05-24, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, redan 2018-05-18 13:20 gjordes en för att:

A 155/141

"Ändamål med åtgärden Brott
• Utröna omständigheter som kan ha betydelse för 0430 - Människorov
utredning om brott
Omfattning/direktiv
Husrannsakan för att utröna omständigheter som kan ha betydelse för utredningen.
"

Inga beslag gjordes.

Sedan också

A 155/ 145

"Färdemansgatan 45 , Örebro 2019-08-28 10:57"

"Utröna omständigheter som kan ha betydelse för utredning av brott, Eftersöka person.
Kompletterande uppgifter: Husrannsakan skall genomföras i Hanna Davidssons bostad på
Färdemansgatan 45 i Örebro samt dätiill hörande utrymmen för eftersökande av person samt för teknisk
undersökning i bostaden.
"

Då blev det också avspärrat. Vissa beslag gjordes då.

Det är ordning på Dig!

Den första kan hon väl tacka sin vän JG för att den blev utförd.
Citera
2021-05-24, 13:24
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Jo, redan 2018-05-18 13:20 gjordes en för att:

A 155/141

"Ändamål med åtgärden Brott
• Utröna omständigheter som kan ha betydelse för 0430 - Människorov
utredning om brott
Omfattning/direktiv
Husrannsakan för att utröna omständigheter som kan ha betydelse för utredningen.
"

Inga beslag gjordes.

Sedan också

A 155/ 145

"Färdemansgatan 45 , Örebro 2019-08-28 10:57"

"Utröna omständigheter som kan ha betydelse för utredning av brott, Eftersöka person.
Kompletterande uppgifter: Husrannsakan skall genomföras i Hanna Davidssons bostad på
Färdemansgatan 45 i Örebro samt dätiill hörande utrymmen för eftersökande av person samt för teknisk
undersökning i bostaden.
"

Då blev det också avspärrat. Vissa beslag gjordes då.

Tack, Nötis! Hjärnan - och datorn - är numera fullproppad med detta fall, men ibland får man blackout när det gäller vissa saker.

VÄGRA defeatism, se fram emot
SD´s dom i HR - Nedräkningen aka The Final Countdown... Tick, tack, tick, tack....

#TeamÅsaHiding

Cykelturerna - The Movie:

https://gofile.io/d/XgceV5
Citera
2021-05-24, 13:27
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Just det, det var väl då de slängde ett getöga och fotade vinden, genom luckan, varpå man ser ficklampa, väska mm. Ingen direkt undersökning däruppe.

Ja, det var 2019 i samband med hennes gripande.

Man tog i beslag någon hårddisk och skor mm.
Foton av lägenheten, huset och sedan gjordes en husrannsakan av ett sopprum på Färdemansgatan oxå.

Det är då man ser hur skiiig HDs egen golvbrunn är.
A 57/414 ff.
Citera
2021-05-24, 13:34
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toccooa80
Inget av dnabevisen bevisar att SD är mördaren.
Ingen av de där indicierna knyter SD till mordplatsen.
Det här är inte särskilt svårt.
Jag garanterar att HR kommer resonera precis som TR gjorde

Trots konkreta bevis och den stora mängden samlade indicier finns naturligtvis risken att HR kommer fram till samma beslut som TR. Om SD innan fredag får veta att det kommer bli en fällande dom så tror jag inte det finns någon flyktrisk, men däremot att han kan utgöra en allvarlig fara för sig och sina närmaste.

ÅH hänvisade till Balkongfallet i överklagan och begärde att HR skulle se till den samlade bevisningen. I Balkongfallet friades mannen för mordförsök i såväl TR som HR. I princip ansåg målsägarbiträdet att rätterna hade drabbats av någon form av "hjärnsläpp". Utredningen fortsatte privat med hjälp av kvinnans målsägarbiträde I*a Sveg*er, offrets bror, advokaten Vikt*or Carlbe*rg (som tidigare varit åklagare) och den pensionerade polisen Sonn*y Bjö*rk. Det gjordes privata tekniska undersökningar med mätningar och rekonstruktioner. Kontakter togs med experter för utlåtanden och så fann man ett vittne som inte riktigt hörts tidigare - det var en granne som hade flyttat. Chansen att HD skulle bevilja prövningstillstånd var liten, men HD tog överraskande upp fallet och mannen fälldes i sin frånvaro till fängelse i 14 år för mordförsök. Mannen hade då lämnat landet, men nu står det klart att turkiska myndigheter kommit fram till att han ska avtjäna straffet i Turkiet. Det är dock oklart om han fått inställa sig.
Kvinnan i balkongfallet överlevde, men fick livslånga men och håller sig gömd i rädsla för att mordförsöket kommer att slutföras. I Hjärstamordet dog offret för att mördaren var motiverad till att slutföra det hen påbörjat.

Planerat och planterat
LW mördades av en högst motiverad gärningsman som inte hade för avsikt att skona hennes liv. Jag är av uppfattningen att även om MGM är väldigt impulsstyrd så är mordet inget dråp i hastigt mod. Tankar om mord har uttalats och hot mot LW har indikerats återkommande. Det finns mycket som talar för att han hade tänkt sig ett genomförande på fredagen då han planterade hotfulla män i området, men blev då avbruten p g a av att han stötte på polispatrullen och grannen med hunden. Han ringde ju även polisen på söndagen då han pratade om sin stulna cykel i ett onödigt långt samtal, så kanske han hade tänkt sig ett genomförande även den kvällen, men tvekade in i det sista? Vid tredje försöket lyckades han övervinna ett inre motstånd och bestämde sig för nu eller aldrig?

Njuter av blodsmak?
Skrikvittnena hörde stötvisa fasansfulla skrik under flera minuters intervall. Enligt rättsmedicinska har minst 17 slag tillfogats mot offrets huvud och ansikte. Att slå dessa slag hade kunnat utföras under en halv minut, men den här mördaren hade tydligen bestämt sig för att plåga sitt offer med en utdragen process. Mordet är utfört av någon som tycks njuta av blodsmaken i munnen och kanske därför man fann den misstänktes sperma på offrets kjol.

Grävandet tar inte slut vid ett frikännande
Om det blir ett frikännande på fredag kan den misstänkte räkna med ett fortsatt grävande likt det som hände i Balkongfallet. Jag tror knappast att Len*s anhöriga med det eminenta målsägarbiträdet tänker ge upp om domen blir friande. De har dessutom stöd från kända och okända som kommer arbeta pro bono för att se rättvisan segra. Ingen vill se en grym mördare fortsätta gå fri och hånskratta för att hen visste detta kommer inte att lösas redan när offret var rapporterad försvunnen.

---

"Min första instinkt var att ringa den personen som var konstigast i hennes närvaro och det var ju Stefan" Citat, offrets äldsta son

SD´s sjuka meddelande till ÅH:
www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt

Trailer för kortfilmen ”Goddag Domkraftskaft - Hjärstamannen på solskenshumör”:
https://gofile.io/d/mG9dzO (hur många hjärnceller i SD:s huvud är i funktion egentligen?)
Citera
2021-05-24, 13:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det är ordning på Dig!

Den första kan hon väl tacka sin vän JG för att den blev utförd.

Haha, jag får skriva ut det här inlägget och sätta på väggen. Barnen har inte samma bild som du har. Och inte jag heller, det snurrar runt mycket info.

Och efter tre år har mycket hunnit glömmas.

Jag tror faktiskt att JG kan vara orsaken till bägge husrannsakningarna.

Den första för att hanvar orolig för att Lena var inlåst där.
Den andra för att han i avlyssningen(?) (typiskt här som jag inte minns exakt) nämner till SD att han inte har berättat för polisen om att SD hade för avsikt att utplåna sin familj.

Minns också ett samtal JG har med HD, där han är så vag, men helt tydligt föröker att fiska om hon vet/minns något sådant (utplåning av familj). Men hon fattar inte eller nappar inte. Det är också då JG nämner (om jag minns rätt) att någon polis som han känner har glappat lite och pratar om byte av åklagare eller liknande.

Min gissning är att det är då den andra åklagaren kommer med i bilden och det är det som JG fått lite om bakfoten.

Hursom helst, tror jag att det är därför man gjorde en kupp med insatsstyrkan. Man fick klart för sig vem man hade att göra med, och att man blev orolig för att barnen skulle kunna vara i fara vid en ev omhäktning på annat sätt.

Min spekulation.
Citera
2021-05-24, 13:36
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Tack, Nötis! Hjärnan - och datorn - är numera fullproppad med detta fall, men ibland får man blackout när det gäller vissa saker.

SD´s dom i HR - Nedräkningen aka The Final Countdown... Tick, tack, tick, tack....

#TeamÅsaHiding

Cykelturerna - The Movie:

https://gofile.io/d/XgceV5

Det känns närapå overkligt.

Om mindre än 4 dagar har vi svaret!
Citera
2021-05-24, 13:55
Medlem
Fyra dagar kvar. Och domen är färdigskriven, granskad och korrekturläst. Om domen blev fällande så borde man informerat åklagaren och denna borde anhållit och hämtat SD vid det här laget. Tror jag. De kan knappast hoppas att man meddelar domen via media och SD skall låta sig plockas in snällt och undergivet.

Så - min slutsats blir... frikännande.
Citera
2021-05-24, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Fyra dagar kvar. Och domen är färdigskriven, granskad och korrekturläst. Om domen blev fällande så borde man informerat åklagaren och denna borde anhållit och hämtat SD vid det här laget. Tror jag. De kan knappast hoppas att man meddelar domen via media och SD skall låta sig plockas in snällt och undergivet.

Så - min slutsats blir... frikännande.
Någon som har koll på vad Steffe gör idag?
Citera
2021-05-24, 14:02
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Det känns närapå overkligt.

Om mindre än 4 dagar har vi svaret!

Oavsett utfall, så lär vi väl bli kvar i denna tråd ett bra tag till. Så jag ser fram emot mer tid i sällskap av dig och de flesta andra här med.

Och som Honan6 skrev nyss, granskning av detta fall kommer inte att stoppa OM han skulle bli frikänd (vilket jag INTE tror att han blir).

Alla VET att det är han och ingen vettig människa vill att han ska vara fri bland en massa oskyldiga människor. Troligen allra minst de som jobbat med fallet och vet mycket mer om detta mord än vi gör.

Var det inte någon som skrev i tråden och sa att domare och nämndemän var i lite högre ålder?

Stämmer det, så tror jag det är bra för fallet. Både erfarenhetsmässigt och för att de då kommer från en tid då man faktiskt ville ha brottslingarna bakom galler.

#TeamÅsaHiding

Stefan skriver ”kärleksbrev” till ÅH

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt
Citera
2021-05-24, 14:07
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Om jag tolkat lagen rätt så ska försvaret få uppgifter efterhand som utredningen pågår, dvs när protokoll, pm, förhör etc är utskrivna. Men endast sånt som åklagaren anser inte är till men för utredningen. Så ALLT får de inte. Men lite grand. Det är upp till förundersökningsledaren. Det finns regler kring sånt här. Men jag har inte så stor koll längre.
En tolkningsfråga då med andra ord, som så mycket annat
Citera
2021-05-24, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Oavsett utfall, så lär vi väl bli kvar i denna tråd ett bra tag till. Så jag ser fram emot mer tid i sällskap av dig och de flesta andra här med.

Och som Honan6 skrev nyss, granskning av detta fall kommer inte att stoppa OM han skulle bli frikänd (vilket jag INTE tror att han blir).

Alla VET att det är han och ingen vettig människa vill att han ska vara fri bland en massa oskyldiga människor. Troligen allra minst de som jobbat med fallet och vet mycket mer om detta mord än vi gör.

Var det inte någon som skrev i tråden och sa att domare och nämndemän var i lite högre ålder?

Stämmer det, så tror jag det är bra för fallet. Både erfarenhetsmässigt och för att de då kommer från en tid då man faktiskt ville ha brottslingarna bakom galler.

#TeamÅsaHiding

Stefan skriver ”kärleksbrev” till ÅH

https://www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt
Nämndemännen var äldre, den ena riktigt antik, hade fupen i pappersform..
Domaren var alert, 50-60, de andra två juristdomarna(?)i medelåldern, en kvinna och en man.
Citera
2021-05-24, 14:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det är väl här som Linden ansågs vara jävig, iom han hade beslutat och tagit del av information kring paret Dson, gällande häktningar, beslagmm? Eller har jag blandat ihop allt nu?

Citat:
Lindén beslutade om hemlig övervakning på olika sätt, mitt under förundersökningen. Han är lagman (chef för tingsrätten), men dessutom skulle han då agera domare i målet. Det gillade inte åklagare Hiding. Så hon lämnade in en jävsskrivelse. Och Lindén skickade onda ögat på henne. Här skulle inte vinnas något mål för hennes räkning. (Mina spekulationer de två sista meningarna).

Känns mer logiskt om försvaret hade lämnat in denna skrivelse om jäv.
Men det är nu vatten under broarna, om jag förstår saken rätt, BL har inte längre något med saken att skaffa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in