Citat:
Ursprungligen postat av
Toccooa80
Inget av dnabevisen bevisar att SD är mördaren.
Ingen av de där indicierna knyter SD till mordplatsen.
Det här är inte särskilt svårt.
Jag garanterar att HR kommer resonera precis som TR gjorde
Trots konkreta bevis och den stora mängden samlade indicier finns naturligtvis risken att HR kommer fram till samma beslut som TR. Om SD innan fredag får veta att det kommer bli en fällande dom så tror jag inte det finns någon flyktrisk, men däremot att han kan utgöra en allvarlig fara för sig och sina närmaste.
ÅH hänvisade till Balkongfallet i överklagan och begärde att HR skulle se till den samlade bevisningen. I Balkongfallet friades mannen för mordförsök i såväl TR som HR. I princip ansåg målsägarbiträdet att rätterna hade drabbats av någon form av "hjärnsläpp". Utredningen fortsatte privat med hjälp av kvinnans målsägarbiträde I*a Sveg*er, offrets bror, advokaten Vikt*or Carlbe*rg (som tidigare varit åklagare) och den pensionerade polisen Sonn*y Bjö*rk. Det gjordes privata tekniska undersökningar med mätningar och rekonstruktioner. Kontakter togs med experter för utlåtanden och så fann man ett vittne som inte riktigt hörts tidigare - det var en granne som hade flyttat. Chansen att HD skulle bevilja prövningstillstånd var liten, men HD tog överraskande upp fallet och mannen fälldes i sin frånvaro till fängelse i 14 år för mordförsök. Mannen hade då lämnat landet, men nu står det klart att turkiska myndigheter kommit fram till att han ska avtjäna straffet i Turkiet. Det är dock oklart om han fått inställa sig.
Kvinnan i balkongfallet överlevde, men fick livslånga men och håller sig gömd i rädsla för att mordförsöket kommer att slutföras. I Hjärstamordet dog offret för att mördaren var motiverad till att slutföra det hen påbörjat.
Planerat och planterat
LW mördades av en högst motiverad gärningsman som inte hade för avsikt att skona hennes liv. Jag är av uppfattningen att även om MGM är väldigt impulsstyrd så är mordet inget dråp i hastigt mod. Tankar om mord har uttalats och hot mot LW har indikerats återkommande. Det finns mycket som talar för att han hade tänkt sig ett genomförande på fredagen då han planterade hotfulla män i området, men blev då avbruten p g a av att han stötte på polispatrullen och grannen med hunden. Han ringde ju även polisen på söndagen då han pratade om sin stulna cykel i ett onödigt långt samtal, så kanske han hade tänkt sig ett genomförande även den kvällen, men tvekade in i det sista? Vid tredje försöket lyckades han övervinna ett inre motstånd och bestämde sig för nu eller aldrig?
Njuter av blodsmak?
Skrikvittnena hörde stötvisa fasansfulla skrik under flera minuters intervall. Enligt rättsmedicinska har minst 17 slag tillfogats mot offrets huvud och ansikte. Att slå dessa slag hade kunnat utföras under en halv minut, men den här mördaren hade tydligen bestämt sig för att plåga sitt offer med en utdragen process. Mordet är utfört av någon som tycks njuta av blodsmaken i munnen och kanske därför man fann den misstänktes sperma på offrets kjol.
Grävandet tar inte slut vid ett frikännande
Om det blir ett frikännande på fredag kan den misstänkte räkna med ett fortsatt grävande likt det som hände i Balkongfallet. Jag tror knappast att Len*s anhöriga med det eminenta målsägarbiträdet tänker ge upp om domen blir friande. De har dessutom stöd från kända och okända som kommer arbeta pro bono för att se rättvisan segra. Ingen vill se en grym mördare fortsätta gå fri och hånskratta för att hen visste detta kommer inte att lösas redan när offret var rapporterad försvunnen.
---
"Min första instinkt var att ringa den personen som var konstigast i hennes närvaro och det var ju Stefan" Citat, offrets äldsta son
SD´s sjuka meddelande till ÅH:
www.bildtagg.se/bild/aupydkvc23o5twbln56df1dt
Trailer för kortfilmen ”Goddag Domkraftskaft - Hjärstamannen på solskenshumör”:
https://gofile.io/d/mG9dzO (hur många hjärnceller i SD:s huvud är i funktion egentligen?)