2021-05-24, 12:21
Medlem
folketsdomstols avatar
Oavsett den kommande domen är mamman för evigt dömd för mord på sin dotter i FOLKETSDOMSTOL det livstidsstraffet avtjänas aldrig!
Citera
2021-05-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelloFriend85
Just det att han var så oberäknelig som får mig att tro att han kan fått en snetändning/humörsvängning och inte kunnat behärska sig... R sa i förhör att han ofta bröt ihop i gråt efter sina "vredesutbrott", så att han med sitt instabila sinnesläge bröt ihop efteråt tycker jag inte är konstigt. Läst att benso i höga doser kan göra att man blir aggressiv, och det har även RS konstaterat och att han inte fick träffa deras barn en period p.g.a. humöret han fick av benso. (Antar att även känslorna blockeras av det och man blir kall)

Sedan tror jag att R själv var så avtrubbad och less på livet (besviken på hur livet som trebarnsmamma blev, med ständig jakt efter droger för att "klara" dagen som "supermorsa" och levandes med en kontrollerande psykopat på det). Så pass att hon inte orkade skydda E från P och säkerligen själv behandlade henne väldigt illa i brist på känslor och sympati, vilket vara blev värre med tiden.. S var djungelkungen och E Göthel, bara de säger att de behandlades som kung och häxa...
Snälla sluta att sätta R på någon pedistal.
Om du är så jävla dum att du tror att hon är oskyldig så borde du faan bli omyndigförklarad..........
Citera
2021-05-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mamabunny
Exakt. Mycket för en person att klara av både tre barn men framförallt att dela livet med en sådan människa. Han hade stora problem med både benzo som du säger och fel i huvudet. Sorgligt för honom själv och inte minst för barnen. Så tragiskt att allt blev som det blev för alla inblandande. Vissa människor kanske inte är kapabla helt enkelt att någonsin ändra på sig.
Ännu en som anser att R är världens bästa kvinna......skäms
Citera
2021-05-24, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrs.natt
Man kan följa det på Corren. Behövs tyvärr abonnemang. Skaffade det för rättegången. Tycker ändå det tas upp lite grejer som inte tagits upp innan vilket känns hoppfullt.

Exempelvis så var Esmeralda inlindad i sex lager av filtar och plast. Mellan lager 3 och 4 var det ett snöre runt hennes huvud. Detta kommer jag inte ihåg sedan sist.

Skulle du kunna citera huvuddragen i den här artikeln i tråden? https://corren.se/bli-prenumerant/artikel/jv9995pl
Stort tack på förhand!
Citera
2021-05-24, 12:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folketsdomstol
Oavsett den kommande domen är mamman för evigt dömd för mord på sin dotter i FOLKETSDOMSTOL det livstidsstraffet avtjänas aldrig!

Hur tänkte du där? När R dör så är väl livstidsstraffet avtjänat, eller?
Citera
2021-05-24, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Jag ser det som tvärtom- att man istället ska se det här som ett avskräckande ex och därmed våga be om hjälp oftare, så att man inte slutar i den här tragiska situationen. Barn blir inte omhändertagna bara sådär. Känner man att man som förälder är i en situation som kanske för stunden känns övermäktig kan man ju alltid be om stöd, ex i form av stödfamilj för avlastning. Jag har förståelse för att det kan kännas svårt/ jobbigt att ta hjälp men vill man barnens bästa bör man ta den hjälpen.

Om du tror att barn inte kan bli omhändertagna hur som helst så tror du tyvärr fel. Många gånger är det godtyckliga och ibland falska grunder som leder till ett omhändertagande.
Självklart finns det fall där en placering är nödvändig och det är bra.
Socialtjänsten är ganska duktiga på att göra en höna av en fjäder.

Vissa föräldrar får inte ens hem sina barn, trots att omhändertagandet var felaktigt. Ta detta exempel, där det misstänktes att barnet misshandlades men sedan bevisades inte stämma: https://www.youtube.com/watch?v=hSkoQdSMdv4

Det kommer tyvärr inte bli så som du önskar. I så fall hade folk varit glada att man kan orosanmäla anonymt, oavsett om man har grund för sitt påstående eller inte.
Eftersom det är avskräckande, liksom.
Citera
2021-05-24, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smartastirummet
Snälla sluta att sätta R på någon pedistal.
Om du är så jävla dum att du tror att hon är oskyldig så borde du faan bli omyndigförklarad..........

Ursäkta, har jag missat något?! Har jag sagt att hon är oskyldig? Vilket schysst påhopp och läsning mellan raderna...

Efter det jag läst om båda så tror jag att P påverkade R med sitt sätt och humör.. Jag anser att hon är lika skyldig som lät det hända och är även jag övertygad om att hon behandlade E väldigt illa.... tycker lätt hon är värd livstid!
Citera
2021-05-24, 15:00
Medlem
LuiLuis avatar
Jag hoppas även sketkärringen till mor tar livet av sig. Hon ska inte vara mamma åt något barn.
Förihelvete.
Citera
2021-05-24, 15:39
Medlem
"Med den här kritiken från IVO vill jag peka på att socialförvaltningen inte hade insyn i hur det såg ut i hemmet under de sista nio månaderna", säger åklagaren.
"Oavsett vilken verksamhet vi pratar om så finns det alltid något som kan bli bättre. Men vi orsakade inte Esmeraldas död."

Va? Ingen insyn de sista 9 månaderna - i ett ökänt knarkarpar som vanvårdat sin son tidigare och får en dotter (Esmeralda) som har abstinens vid födseln. Jo, ni är medskyldiga, barnets enda skyddsnät skulle ni föreställa. Hur kan man bara lämna fallet utan uppföljning, utan kontroll?
Citera
2021-05-24, 15:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
"Med den här kritiken från IVO vill jag peka på att socialförvaltningen inte hade insyn i hur det såg ut i hemmet under de sista nio månaderna", säger åklagaren.
"Oavsett vilken verksamhet vi pratar om så finns det alltid något som kan bli bättre. Men vi orsakade inte Esmeraldas död."

Va? Ingen insyn de sista 9 månaderna - i ett ökänt knarkarpar som vanvårdat sin son tidigare och får en dotter (Esmeralda) som har abstinens vid födseln. Jo, ni är medskyldiga, barnets enda skyddsnät skulle ni föreställa. Hur kan man bara lämna fallet utan uppföljning, utan kontroll?

Hur fungerar detta efter en officiell dom - i detta fallet en slutgiltig dom, eftersom det var i Kammarrätten - där socialen velat ha (i det här fallet fortsatt) LVU, men förlorat? Har de (socialen) rätt att fortsätta kräva insyn i familjen då, på en gång (t.ex. regelbundna hembesök, pisseprov, hemmahosare vissa timmar i veckan), eller måste det komma in nya anmälningar utifrån först, innan de kan starta en ny utredning?
Citera
2021-05-24, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hur fungerar detta efter en officiell dom - i detta fallet en slutgiltig dom, eftersom det var i Kammarrätten - där socialen velat ha (i det här fallet fortsatt) LVU, men förlorat? Har de (socialen) rätt att fortsätta kräva insyn i familjen då, på en gång (t.ex. regelbundna hembesök, pisseprov, hemmahosare vissa timmar i veckan), eller måste det komma in nya anmälningar utifrån först, innan de kan starta en ny utredning?

Det kom ju orosanmälningar hela tiden. Desssutom kan jag inte tänka mig att den domen också innebär att barnet lämnas vind för våg. Det står inget om det i domen.

Det verkar som om de av någon anledning blev duperade av pappan, så får det inte gå till.
Citera
2021-05-24, 15:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tokugawa
Det kom ju orosanmälningar hela tiden. Desssutom kan jag inte tänka mig att den domen också innebär att barnet lämnas vind för våg. Det står inget om det i domen.

Ja, det gjorde ju det (kom in orosanmälningar). Dom - socialen - kanske hade gett upp? Hemskt i så fall.

Vet ej, det är därför jag undrar. Socialen och rättsväsendet samarbetar ju till en viss grad i barnavårdsärenden, men ibland kan de även komma till olika resultat och handla var för sig. Jag tänker t.ex. på sådana fall där föräldrar friats från barnmisshandel i brottsmålet, men där det ändå dömts till LVU p.g.a. att socialen rekommenderat det (fast då i en annan rättsprocess såklart).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in