2021-05-23, 06:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ser nu att jag uttryckte mig lite konstigt där, om SE:s "påhittade" gärningsman. Det jag menar är väl egentligen precis tvärtom, dvs. att SE ger en beskrivning av den verklige gärningsmannen (sedd ur ett mordplatsvittnes perspektiv). Troligen en korrekt beskrivning av gärningsmannens position och rörelsemönster bara några sekunder efter skotten. Det SE berättar för journalisten dagen efter (enligt SvD-artikeln som Gunnar Wall nu har hittat och fotograferat) är alltså att "mördaren stod still någon sekund innan han sprang vidare", och utifrån SE:s egna uppgifter om när han själv skall ha kommit fram till mordplatsen så bör gärningsmannen inte ha hunnit springa särskilt långt in i gränden när den här (påstådda) observationen görs. De här uppgifterna går bra ihop med de uppgifter som Lisbeth P och Hans J lämnar om den flyende gärningsmannen som stannar till en bit in i gränden och sedan springer vidare:
Senast redigerad av Draifos 2021-05-23 kl. 07:45.
Citera
2021-05-23, 09:13
Medlem
Citat:
Ser nu att jag uttryckte mig lite konstigt där, om SE:s "påhittade" gärningsman. Det jag menar är väl egentligen precis tvärtom, dvs. att SE ger en beskrivning av den verklige gärningsmannen (sedd ur ett mordplatsvittnes perspektiv). Troligen en korrekt beskrivning av gärningsmannens position och rörelsemönster bara några sekunder efter skotten. Det SE berättar för journalisten dagen efter (enligt SvD-artikeln som Gunnar Wall nu har hittat och fotograferat) är alltså att "mördaren stod still någon sekund innan han sprang vidare", och utifrån SE:s egna uppgifter om när han själv skall ha kommit fram till mordplatsen så bör gärningsmannen inte ha hunnit springa särskilt långt in i gränden när den här (påstådda) observationen görs. De här uppgifterna går bra ihop med de uppgifter som Lisbeth P och Hans J lämnar om den flyende gärningsmannen som stannar till en bit in i gränden och sedan springer vidare:

Ok, jag kan tyvärr inte läsa artikeln via bilden.

Men att SE har sett LJ är jag övertygad om. Och hur SE resonerar kan man bara sia om..

Om SE inte har sett LJ i ögonvrån; så vet inte SE var denne man i kommer ifrån; det är då mycket rimligt, för att inte säga sannolikt, att SE först då tror att LJ kommer från MP.

(Men har han uppfattat LJ i ögonvrån så förstår han att LJ inte kommer från MP.)

Dock; LJ stod ju blickstilla när SE vänder sig om. Dvs en jagande man som vill i fatt står inte blickstilla.

Jag tror dock inte SE tror att man jagar en beväpnad man för att komma ikapp. Snarare för att se vart GM tar vägen.

Med detta sagt; SE kanske till slut anar under timmarna dagen efter att det inte är så att denne man kommer från just MP för att LJ bör vara i rörelse framåt just när SE vänder sig om dvs iallafall hunnit ett eller annat steg framåt innan han stannar upp för att ser att GM vänder sig om.

Men; det blir enbart spekulationer detta.

Oavsett vilket; just där och då står LJ still. Synlig från MP. Och just detta vet SE.

I övrigt vad som sker strax innan LJ står still där han står vet inte SE: då kan man t ex kolla klockan i skyltfönstret och dessutom snedda in mot det och därmed slå två flugor i en smäll.
Citera
2021-05-24, 11:03
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
En kommentar på Gunnar Walls blogg angående förbindelserna till Täby.

"När jag gick på KTH i början av 80-talet och samtidigt bodde i Täby vill jag minnas att nattbussarna från Odenplan började gå 00:10. Innan dess gick det att ta sig till Täby antingen via Roslagsbanan eller tunnelbana till Mörby eller Danderyds sjukhus och anslutningsbuss därifrån. Möjligen gick det även att ta pendeltåget till Sollentuna och någon tvärbusslinje därifrån.

Jag har däremot inget minne av att det vid någon tidpunkt gick att välja antingen Roslagsbanan/Tunnelbanan eller nattbuss. Som jag minns det började nattbussarna gå när andra alternativ redan slutat gå, "

"Att Engström redan klockan 23:20 skulle välja att gå norrut på Sveavägen verkar därför långsökt, men rent teoretiskt skulle han kunnat välja att promenera till Östra Station. Dock är detta en bra bit att gå en kall och blåsig februarikväll, och dessutom om man har sina halkiga kontorsskor på fötterna."

https://gunnarwall.wordpress.com/2021/05/17/uppsluppna-spekulationer-om-engstrom-som-systematisk-lognare/#comment-26320

Här är tidtabell för Roslagsbanan från januari 1986.
https://file.io/FnHNO9kyebbF

Från Stockholm Östra till Roslags Näsby så gick sista tåget 03:15
Citera
2021-05-24, 12:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Förutom detta med 20 årsåldern då som på intet sätt sas i media. Så visst fan såg SE LJ
Citera
2021-05-24, 12:55
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Förutom detta med 20 årsåldern då som på intet sätt sas i media. Så visst fan såg SE LJ

Det är iakttagelsen av LJ som knyter SE till mordplatsen.
Citera
2021-05-24, 21:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamNotChevyChase
Ok, jag kan tyvärr inte läsa artikeln via bilden.

Men att SE har sett LJ är jag övertygad om. Och hur SE resonerar kan man bara sia om..
//
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det är iakttagelsen av LJ som knyter SE till mordplatsen.
Artikeln verkar inte finnas att tillgå inskannad. Det här är synd för de som nu inte riktigt kan läsa den, eftersom den ger en bättre förståelse av hur allt det här har gått till. Dels då kring det här med vilka uppgifter SE egentligen lämnade dagen efter (dvs. vilken bild han ville förmedla), men indirekt också angående vad som faktiskt hände den där kvällen när Palme blev skjuten. Och om polis och åklagare inte har haft tillgång till den här artikeln blir det också lättare att första varför de (enligt mig troligen felaktigt) trodde att SE hade gjort en iakttagelse av Lars J.
Citera
2021-05-25, 06:29
Medlem
Citat:
Här är tidtabell för Roslagsbanan från januari 1986.
https://file.io/FnHNO9kyebbF

Från Stockholm Östra till Roslags Näsby så gick sista tåget 03:15

Märkligt inlägg om tiderna för nattbussen. Han säger att han vill minnas att nattbussen gick 00:10 och att det inte gick några buss uppar innan på den sträckan.

Jag är stockholmare och är inte benägen att lita på denna uppgift. Vem fan minns när en buss gick på minuten för 30 år sedan? Påhittad uppgift.

Dessutom är det så att alla stockholmare vet att med "nattbuss" bara menas
att bussarna börjar gå andra tider. Alla nattbussar jag har åkt i Stockholm under 90-talet gick samma sträcka även under dagtid, med skillnaden att de inte gick lika frekvent under natten. "Nattbuss" är ett löst begrepp och betyder ofta bara att ett annan tidtabell börjar gälla. Särskilt på helger kan det innebära att bussarna börjar gå oftare på kvällarna.

På de allra flesta sträckorna i Sthlm kan du ta antingen t-bana, buss eller tåg under hela dygnet.

Vi har en helt säker uppgift om utstämplingstiden, men finns det någon säker uppgift om tiderna för nattbussar? SE kan ju inte ha haft bråttom till t-bana eftersom han hade 30 minuter till godo och det bara tar fem minuter att gå till centralen, så det är helt säkert att det inte var dit han skulle. Det måste ha varit nattbussen från Odenplan han skulle till. Det går därför inte ihop att han skulle ha varit ett vittne eftersom han i något skede måste ha vänt om när han såg makarna Palme.
Senast redigerad av Stabatmater 2021-05-25 kl. 07:28.
Citera
2021-05-25, 07:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabatmater
Märkligt inlägg om tiderna för nattbussen. Han säger att han vill minnas att nattbussen gick 00:10 och att det inte gick några bussar innan på den sträckan.

Jag är stockholmare och är inte benägen att lita på denna uppgift. Vem fan minns när en buss gick på minuten för 30 år sedan? Påhittad uppgift.

Dessutom är det så att alla stockholmare vet att med "nattbuss" bara menas
att bussarna börjar gå andra tider. Alla nattbussar jag har åkt i Stockholm under 90-talet gick samma sträcka även under dagtid, med skillnaden att de inte gick lika frekvent under natten. "Nattbuss" är ett löst begrepp och betyder ofta bara att ett annan tidtabell börjar gälla. Särskilt på helger kan det innebära att bussarna börjar gå oftare på kvällarna.

På de allra flesta sträckorna i Sthlm kan du ta antingen t-bana, buss eller tåg under hela dygnet.

Vi har en helt säker uppgift om utstämplingstiden, men finns det någon säker uppgift om tiderna för nattbussar? SE kan ju inte ha haft bråttom till t-bana eftersom han hade 30 minuter till godo och det bara tar fem minuter att gå till centralen, så det är helt säkert att det inte var dit han skulle. Det måste ha varit nattbussen från Odenplan han skulle till.

Nej, alla nattbussar gick inte alls samma sträcka dagtid.
Ut till de södra förorterna gick nattbuss 91 (om jag minns numret rätt) och den gick som sagt endast nattetid samt att det var lika glest mellan hållplatserna som stationerna för tunnelbanan i princip.
Undrar om det var så att den gick hela vägen ut till Tumba?
Citera
2021-05-25, 07:44
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Artikeln verkar inte finnas att tillgå inskannad. Det här är synd för de som nu inte riktigt kan läsa den, eftersom den ger en bättre förståelse av hur allt det här har gått till. Dels då kring det här med vilka uppgifter SE egentligen lämnade dagen efter (dvs. vilken bild han ville förmedla), men indirekt också angående vad som faktiskt hände den där kvällen när Palme blev skjuten. Och om polis och åklagare inte har haft tillgång till den här artikeln blir det också lättare att första varför de (enligt mig troligen felaktigt) trodde att SE hade gjort en iakttagelse av Lars J.

Det verkar vara någon sport i att hitta så många lögner av SE som möjligt och "gärna nya saker som ingen annan sett".
Här ser vi då ytterligare en där han istället för att som vittne eller GM verkligen iakttagit LJ så ska han ha ljugit ihop hela iakttagelsen? I detta fall är det kanske värt risken då det faktiskt är den iakttagelsen som man pekar på knyter honom till mordplatsen.

Men har du någonsin listat alla lögner som GM SE måste ha farit med? Gör jobbet, tror du behöver se dessa sammantaget.

Du som även vill påstå att att SE 3 år efter mordet inkallad av försvaret i rättegången mot CP försöker ljuga sig till ett alibi med en lögn om utstämplingstiden...
Citera
2021-05-25, 07:44
Medlem
Citat:
Nej, alla nattbussar gick inte alls samma sträcka dagtid.
Ut till de södra förorterna gick nattbuss 91 (om jag minns numret rätt) och den gick som sagt endast nattetid samt att det var lika glest mellan hållplatserna som stationerna för tunnelbanan i princip.
Undrar om det var så att den gick hela vägen ut till Tumba?

Varför använder du ett enstaka undantag om en buss till söderort som exempel? SE hade den goda smaken att bo i norrort. Förbindelserna till Täby har alltid varit väldigt goda, till skillnad från något pundarställe i söder.

Alla stockholmare vet att söderort är skräp och att förbindelserna dit också är skräp.
Senast redigerad av Stabatmater 2021-05-25 kl. 07:52.
Citera
2021-05-25, 07:50
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabatmater
Varför använder du ett enstaka undantag om en buss till söderort som exempel? Täby ligger ju norr om stan.

Alla stockholmare vet att söderort är skräp och att förbindelserna dit också är skräp.

För att ditt påstående om ALLA inte stämde, så klart... vilket jag skrev.
Jag har sedan inte påstått något annat om bussarna ut mot Täby...

Så sluta tramsa och leta reda på busstabellerna för 690 och 691 istället!
Citera
2021-05-25, 08:01
Medlem
Citat:
För att ditt påstående om ALLA inte stämde, så klart... vilket jag skrev.
Jag har sedan inte påstått något annat om bussarna ut mot Täby...

Så sluta tramsa och leta reda på busstabellerna för 690 och 691 istället!

Min poäng var att det är helt felaktigt att påstå att bussarna gick endast nattetid. Det var snarare regel än undantag att bussarna gick under hela dygnet, särskilt till ett vettigt ställe som Täby till skillnad från någon pundarhåla i Söderort.

Jag efterfrågar också dessa tidtabeller så vi kan sluta dividera
Senast redigerad av Stabatmater 2021-05-25 kl. 08:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in