2021-05-24, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu spånar jag bara lite.
Funderar på:

1. Uppgiften verkar ha inkommit sent, för annars skulle den väl ha funnits med tidigare i utredningen om dels HD som borde ha förhörts om det, men särskilt SD.

2. Om det hade varit barnen, då borde väl uppgiften kommit in tidigt?

3. Eftersom uppgiften kommer in så sent känns det som att det är någon som suttit och klurat på det här, eller att det kommit fram i avlyssningarna?

4. Om det är något fån JG, borde väl det framkommit i förhören som vi har i FUP. Känns osannolikt att ingen i tråden skulle ha settt en sådan kommentar.

5.Jag minns (ganska säker)på att SD inte tillfrågades i första förhöret iaf om vad han gjort under mordnatten.

6. Om det inte är någon missuppfattning (hört fel, sagt fel) borde väl både SD och HD ha manglats om det under 2019 när de satt häktade?

7. Kan det ha varit någon granne, arbetskamrat till HD, eller någon av Lenas avförda män?

Kan det vara något som inte stämmer här? Annars borde vi sett att båda bombas med frågor om det, men också att uppgiften kommer så sent?

I värsta fall är det något vittne som har ändrat sig? Blivit påverkad av SD/HD? Men då borde det förhöret väl finnas med i FUP?

Varför finns det med först 2019?

Lite konstigt är det, men intressant.

Det kan vara så att barnen D blev förhörda först efter att HD blev satt i kurran.
Citera
2021-05-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu spånar jag bara lite.
Funderar på:

1. Uppgiften verkar ha inkommit sent, för annars skulle den väl ha funnits med tidigare i utredningen om dels HD som borde ha förhörts om det, men särskilt SD.

2. Om det hade varit barnen, då borde väl uppgiften kommit in tidigt?

3. Eftersom uppgiften kommer in så sent känns det som att det är någon som suttit och klurat på det här, eller att det kommit fram i avlyssningarna?

4. Om det är något fån JG, borde väl det framkommit i förhören som vi har i FUP. Känns osannolikt att ingen i tråden skulle ha settt en sådan kommentar.

5.Jag minns (ganska säker)på att SD inte tillfrågades i första förhöret iaf om vad han gjort under mordnatten.

6. Om det inte är någon missuppfattning (hört fel, sagt fel) borde väl både SD och HD ha manglats om det under 2019 när de satt häktade?

7. Kan det ha varit någon granne, arbetskamrat till HD, eller någon av Lenas avförda män?

Kan det vara något som inte stämmer här? Annars borde vi sett att båda bombas med frågor om det, men också att uppgiften kommer så sent?

I värsta fall är det något vittne som har ändrat sig? Blivit påverkad av SD/HD? Men då borde det förhöret väl finnas med i FUP?

Varför finns det med först 2019?

Lite konstigt är det, men intressant.

Ja det är ju så funderingarna går här.

Finns det nån uppgift om att HD pratat husrannsakan med t.ex JG?

Anonymt tips annars men det är ju inget att dra några stora växlar på.
Citera
2021-05-24, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Det kan vara så att barnen D blev förhörda först efter att HD blev satt i kurran.
Finns Wilmas förhör nånstans? Jag har inte sett något. Hon kan ha vaknat om SD kom in i sovrummet och väckte HD. Alternativt att HD var vaken och väntade på honom. SD blev lite högljudd så barnen vaknade av hans röst. Man kan ha sekretessbelagt Ws förhör och lyft ur det innan allmänheten "fick" fupen?
Citera
2021-05-24, 10:16
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det där har ju dryftats lite och är något av ett mysterium fortfarande va.

Uppgiftslämnaren kommer med info om både SD i bostaden på natten och lättnad över utebliven husrannsakan.

Vem skulle ha lämnat dessa uppgifter? Och vem skulle vetat om/hon ha anförtrott främst nattbesöket? Barnen källan? JG? Men borde framgå av förhör då.

Finns kanske nån naturlig förklaring till att polisen inte gått djupare med detta? För det borde de ju ha gjort då det inte lär vara många som kan ha lämnat dessa uppgifter. Har de kört en liten fuling? Inte särskilt troligt heller.

Men framförallt så ligger det ju i åklagarens intresse att placera SD närmare brottsplatsen så därför är en utebliven djupdykning rätt märklig här oavsett var uppgifterna kommer från.

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hur det än är så lär vi inte hitta några ”uppgifter till utredningen” som fhl hänvisade till? Det om husrannsakan (lättnaden om utebliven) finns det kanske nån uppgift om och då skulle alltså infon om nattbesöket komma från samma källa isf. Men det var kanske bara en trevare av polisen.

Det ska ju enligt förhöret vara specifikt natten mellan14-15/5. Ramlade han in med sånt buller och bång på nedervåningen så nåt barn kan ha vaknat? Och samma barn ska ha uttryckt moderns lättnad att ingen husrannsakan gjorts?
Jaja, bevismässigt inget att hänga upp sig på då det inte gjorts npn grej av det i åtalet.

Det jag hoppade till över när jag läste var mest att det sades, inte så mycket egentligen vad som sades. Plus att jag tänkte att herregud, har jag läst detta tidigare (jepp, mycket tidigare!) utan att reagera.
Jag ska läsa fortsättningen senare idag, för att se ifall HD eller fhl tar upp det igen.

När jag läste dessa förhör för första gången, när vi just fått tillgång till FUP, var ju allt nytt.
När jag läser det nu så reagerar jag på sånt som dryftats i tråden och som HD besvarar, och då särskilt i de första förhören, då hon är mera meddelsam.

När man kommer längre fram är det färre svar, mycket beroende på att hon säger: det där har jag redan svarat på så många gånger.

Det finns i alla fall ett undantag, och det är det här med blodsex. Hon berättar ju inget om det i de tidiga förhören, men tar upp det i augusti -19 (sitter inte med FUP framför mej men tror att det är då). Att hon då säger något i förhöret är för att fhl presenterar TB:s uppgifter. HD menar på att det är TB som varit så ihärdig med sina frågor om utredningen, vad bygger den på, vad finns det för spår mm, vilket gjorde att HD börjar berätta om detta som hon inte sagt till någon förut. HD har inte velat prata om det i förhör tidigare, för hon menar på att det är väldigt privat, typ.
Citera
2021-05-24, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Finns Wilmas förhör nånstans? Jag har inte sett något. Hon kan ha vaknat om SD kom in i sovrummet och väckte HD. Alternativt att HD var vaken och väntade på honom. SD blev lite högljudd så barnen vaknade av hans röst. Man kan ha sekretessbelagt Ws förhör och lyft ur det innan allmänheten "fick" fupen?

Oavsett sammanhang så borde det vara ett starkt indicium isf. Kanske det starkaste.
Citera
2021-05-24, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Jag har inte sett något förhör i FUP eller i tråden med D-barnen.

Kanske har de blivit förskonade från förhör ända till deras mamma blev hämtad. Inte lätt då att komma ihåg vilket datum pappan varit på besök. Kanske de sagt att han är där ofta men inte kommer ihåg exakt vilken kväll/natt.
Citera
2021-05-24, 10:30
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Eller någon avundsjuk karl, typ PJ eller JS.

Du tror inte på uppgiften att PJ var i Göteborg och bodde på hotell, med sin dotter, under mordnatten?

Så vitt jag kan bedöma (från förhör med JS) så har polisen kollat var hans mobil befann sej, och även stegräknaren i den. Då borde man ha kunnat antingen utesluta honom (om hans mobil befann sej i hemmet, och om den rörde sej lite lagomt som under en normal packnings-kväll) eller gått vidare med honom, eftersom uppgifter finns att han haft/hade en relation med LW, samt att LW sagt att han kunde vara svartsjuk, plus att vittnen noterat en ”aggressivitet” mellan dem på ett event.

Jag tror att han, och även PJ, är utredda och avförda. På sakliga grunder.
Citera
2021-05-24, 10:33
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Kanske har de blivit förskonade från förhör ända till deras mamma blev hämtad. Inte lätt då att komma ihåg vilket datum pappan varit på besök. Kanske de sagt att han är där ofta men inte kommer ihåg exakt vilken kväll/natt.

Jag tänker att om barnen D märkt av att SD varit där på natten, så har de säkert pratat om det med sin mamma redan. Så då borde HD ha vetat varifrån ”uppgifterna till utredningen” kom.
Citera
2021-05-24, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det jag hoppade till över när jag läste var mest att det sades, inte så mycket egentligen vad som sades. Plus att jag tänkte att herregud, har jag läst detta tidigare (jepp, mycket tidigare!) utan att reagera.
Jag ska läsa fortsättningen senare idag, för att se ifall HD eller fhl tar upp det igen.

När jag läste dessa förhör för första gången, när vi just fått tillgång till FUP, var ju allt nytt.
När jag läser det nu så reagerar jag på sånt som dryftats i tråden och som HD besvarar, och då särskilt i de första förhören, då hon är mera meddelsam.

När man kommer längre fram är det färre svar, mycket beroende på att hon säger: det där har jag redan svarat på så många gånger.

Det finns i alla fall ett undantag, och det är det här med blodsex. Hon berättar ju inget om det i de tidiga förhören, men tar upp det i augusti -19 (sitter inte med FUP framför mej men tror att det är då). Att hon då säger något i förhöret är för att fhl presenterar TB:s uppgifter. HD menar på att det är TB som varit så ihärdig med sina frågor om utredningen, vad bygger den på, vad finns det för spår mm, vilket gjorde att HD börjar berätta om detta som hon inte sagt till någon förut. HD har inte velat prata om det i förhör tidigare, för hon menar på att det är väldigt privat, typ.

Får se om man blir klokare på det där men verkar stanna vid att fhl menar att det finns ”uppgifter” men de gör inget av det mer än frågar HD inledningsvis där runt 3-4/9 2019.

TB:s vittnesmål är intressant vad gäller SD:s beteende då med sms kort efter TB:s träff med HD.
Tyvärr så läser man i Messenger-konverstion mellan TB och SD att hon ställer mycket frågor kopplat till utredningen. Hon skriver dessutom ”This too shall pass” och den utbildning hon diskuterar med SD är vidareutbildning inom kriminologi och nu jobbar hon inom polisen med kommunikation.

Vittnesmålet är toppen men just den här biten med att hon menar att hon inte skulle ha nåt intresse av utredningen utan känner att HD pådyvlat henne massa info just vad gäller blod gör tyvärr vittnesmålet om blod och den ”påträngande infon” lite svagare.

Sen verkar hon ju tyvärr ha varit på rätt väg att ”This too shall pass” då det ser lite mörkt ut inför domen här.

Hursom så var det synd att polisen inte kunde göra mer med de evtl uppgifter de fått om nattbesök från SD.
Har fhl ljugit under förhöret så är problemet större än så.
Citera
2021-05-24, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag tänker att om barnen D märkt av att SD varit där på natten, så har de säkert pratat om det med sin mamma redan. Så då borde HD ha vetat varifrån ”uppgifterna till utredningen” kom.

Ett nattbesök borde ha varit en rätt ”stor grej” i sammanhanget ”pappa kom på natten Lena mördades” ja.

Barnen vittnar väl ju knappast om sådant som inte redan ”avhandlats” i familjen. Förhöret med HD är som sagt i början av sept 2019.
Citera
2021-05-24, 10:45
Medlem
Citat:

Frågan HD får menar ju att det finns uppgift på att SD varit där specifikt natten mellan 14-15/5.
Tänker att de inte kan säga så om uppgiften varit väldigt osäker från barnen. Särskilt om det är från barnen också menar jag.
Vrida den misstänktes barns ord är lite väl avancerat i polisförhör kan man tänka vidare typ.
Citera
2021-05-24, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds
Kan Geocaching och mordet på LW vara relaterat ?
Nerikes Allehanda Länk:
Polisen om brottsutredningen på USÖ: ”Gigantiskt material att gå igenom”
Tiotals miljoner kronor kan ha försvunnit från en avdelning på USÖ.
Ännu har polisen ingen misstänkt i utredningen som rör brottet trolöshet mot huvudman.
– Vi håller på för fullt med att gå igenom ett gigantiskt material, säger K*v*n Mol*ni, gruppchef på Bedrägeri hos polisen.

Intressant. Försnillande av pengar, iaf från kommunen men kanske även från USÖ alltså? Men att mordet har direkt eller indirekt ett samband med geocaching att göra är ju inget nytt. Loggade/icke godkänt loggande av cacher. Eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in