Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Nja, om du läser igenom det hela ordentligt upptäcker du snabbt att det saknas ett uppsåtsrekvisit. Det är avsiktligt. Genom att det är en militärövning, om än storskalig, blir det Nordkoreas respons på det som blir den avgörande faktorn och då den ligger utanför rekvisitkatalogen blir det heller inga resolutioner i FN som kräver att övningarna skall dras tillbaka. Det är till och med så att den totala flottblockad som LEMMOR förespråkar inte heller utgör ett brott mot de mänskliga rättigheterna så länge livsmedel kan passera över Yalu och Tumen.
Betydligt intressantare - åtminstone utifrån perspektivet Realpolitik - är att när dessa SKUSA övningar genomförs är såväl Kina som Ryssland passiva. Det är förmodligen något som oroar ledningen i Pyongyang betydligt mer än en militärövning. De är fullt medvetna om att den inte kan övergå i något mer aggressivt utan att Sydkorea och USA skulle få världsopinionen över sig. Det faktum att Beijing och Moskva avgränsar sig till retorisk respons blir för Pyongyang beviset på just hur isolerade de är. Uttrycket är ju att ”en vän hjälper dig att flytta, en RIKTIG vän hjälper dig att flytta lik” och Ryssland och Kina visar därför tydligt att de inte faller in i den senare kategorin.
En mycket habil beskrivning.
Även detta är en intelligensfråga, så förmodligen är också detta överkurs för vänsterextremisterna i tråden.
———
Mycket riktigt, så är en total flottblockad inget brott mot de MR.
Dessutom, vilket jag konstant påpekat, när jag förordat en total blockad, är det ett utmärkt tillfälle att ”syna” både Kina och Ryssland, jag är fullständigt övertygad om att passiviteten hos båda kommer att kvarstå om än med lite förhöjd temperatur på retoriken, men endast inledningsvis.
Det kan till och med vara så, att både Kina och Ryssland skulle se en total blockad som ett gyllene tillfälle att tvinga fram en medgörlig KJU och ett avvecklande av kärnvapnen, naturligtvis under teatraliska protester som förespeglar omvärlden ett Nordkorea är under ”kanonbåtsdiplomati” av väst.
Jag hävdar fortarande att en total flottblockad borde övervägas, trots de stora kostnaderna, dessa kan visa sig vara väl investerade pengar.
Budskapet, från Kina och Ryssland, för det fall dom förblir passiva, (förutom höjda brösttoner och komplicerad retorik) vid en blockad, blir mycket svårsmält för KJU.
Han kommer då inse att han de facto är fullkomligt isolerad.