Citat:
Ursprungligen postat av
Kumabjorn
Det är riktigt att deras atomkunnande 1945 var tämligen rudimentärt. De hade svårt hitta fysiker som kunde förklara vad som hänt i Hiroshima och Nagasaki. Men om japanerna är något så är det läraktiga. De tog snabbt igen sina bristfälliga kunskaper.
Inom LDP har det alltid funnits en fraktion av hökar, Sato, Kishi och även Abe, tillhörde dessa. Samtidigt är de medvetna om det bakslag allt för öppna diskussioner skulle ge i opinionen. Tittar man historiskt ser man att de mest hökaktiga uttalanden har en tendens att komma efter rejäla valsegrar. Jag tolkar det som att de känner sig på säkrare grund då. Direkt efter sådana uttalanden rasar de i opinionen och tvingas arbeta upp stöd igen.
Numera ser jag en trend bland näringslivsföreträdare som gradvis blir mer kritiska till Kina. Deras beroende av marknaden och kinesiska underleverantörer har lagt hårda band på dem tidigare. Om det beror på att de så smått flyttar tillverkning till Thailand och Vietnam låter jag vara osagt, men en miljard konsumenter som får mer och mer att spendera är också svårt att ignorera. En tidigare pragmatisk hållning får mer inslag av nationalism än tidigare, skulle jag nog vilja sammanfatta det.
Det är otvetydigt att Japans oro över utvecklingen i regionen, är högst reell.
Nordkoreas kärnvapen och Kinas aggressivitet innebär att Japan nu kommer att transfereras, (mycket snabbt), från att hitills ha varit en pacifistisk och relativt stabiliserande kärnvapenallergisk nation i regionen, till en helt annan spelare, med en helt annan agenda än tidigare.
Signalerna blev ännu tydligare för att Japan vaknat till en ny vardag och inlett en ny nationalistisk agenda
efter det att Nordkorea (framförallt med Trumps hjälp) blivit en kärnvapenmakt och Trump givit Japanerna ”kalla kårar”, och totalt förvirra Japanerna genom ett antal fullständigt idiotiska och motsägelsefulla uttalanden, som tex, ”Ni kan mycket möjligt snart stå inför det faktum att Ni får klara Er själva”, för att därefter bli fullkomligt ”rundad och blåst” av Kim och ge honom plats på världsarenan och etablera sina kärnvapen.
Dessbättre har Biden och Suga börjat reparera förhållandet som Trump infekterade, men Japanerna fick ett uppvaknande.
Suga deklarerade dessutom nyligen, att Japan inte kommer att underteckna och gå med i UN:s TPNW, Treaty on the Prohibition of Nuclear Weapons.
Samtidigt börjar näringslivstopparna i Japan, som Du mycket riktigt påpekade, inleda förhandlingar för att utöka produktion av underleverantörer i Vietnam-Thailand mfl.
Vi är på god väg in i ett nytt kallt krig!