Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2021-05-23, 23:40
Medlem
idag körde jag på en 2+1 väg som jag sällna kör på, jag låg bakom en bil som körde en bra bit under hastighetsbegränsningen (runt 80 på 100 väg), när det blev tvåfiligt då körde jag om, längre fram så var det en annan bil som inte heller körde så fort jag försökte öka farten för att köra om den också, men det var två filer en ganska så kort sträcka så det blev ett gränsfall, bromsa och lägga sig bakom eller köra om? ofta så är det gott om plats och en längre sträcka efter skylten innan det blir just en fil igen, men just denna så blev det en fil mer eller mindre direkt efter skylten, jag tror att den andra bilen dessutom ökade farten, ja med facit i hand så skulle jag ju ha bromsat och lagt mig bakom, men nu vart det att jag fick köra lite på själva linjen exakt där filerna gick ihop...
hur som helst så vart den andra bilen skogstokig, jag ökade då hastigheten till 160 och han låg precis bakom ända bort fram till slutet av vägen där det kommer en rondell, här bromsade jag sent och hårt och tog vänster i rondellen, han körde också vänster, nu i höjd med en liten handelsplats och en lastbil svänger ut framför + att det blir kö, nu går det i kanske 10-20km/h, bilen bakom kommer då flygande över ett stort spärrområde och kör om mig i en lite prejande manöver, jag trodde att han antingen ville köra upp jämsides och se vad jag var för en idiot eller att han bara ville köra om och mosa sig in framför, men han kör först förbi mig utan att stanna jämsides (om han nu inte försökte med det men att han hade så dålig koll på bilen så att han körde för långt?), han bromsar sedan och lägger sig bakom mig, fortfarande utan egentlig möjlighet att se in och se mig, jag tar vänster i nästa rondell, det gör han också, jag börjar nu misstänka att han kanske förföljer mig, jag kör 60-70 på en 50 väg och han ligger precis bakom, jag har nu kört förbi dit jag egentligen var påväg, jag gör sedan en hastig högersväng in i ett industriområde, det är alltså söndag och chansen att han har något ärende här är minimal, jag sneglar på GPS kartan och ser att denna väg är en återvändsgränd, jag kör längst ner mot en vändzon, han ligger fortfarande precis efter, fuck... i höjd med vändzonen finns en parkering med separat in och utfart så där längst ner så kastar jag mig in på ena sidan av parkeringen och nu bränner full gas bort därifrån, först då slutar han jaga mig.
jag hade familjen i bilen så jag var inte så sugen på en konfrontation med någon potentiell galning.

jag undrar lite om han skulle ringa in till polisen och bara säga vad jag gjorde och kanske överdriva, finns det då med i någon form av misstankeregister eller hur fungerar det? han själv gjorde ju egentligen grövre saker då han körde över ett helt spärrområde.
Citera
2021-05-23, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valhall300
idag körde jag på en 2+1 väg som jag sällna kör på, jag låg bakom en bil som körde en bra bit under hastighetsbegränsningen (runt 80 på 100 väg), när det blev tvåfiligt då körde jag om, längre fram så var det en annan bil som inte heller körde så fort jag försökte öka farten för att köra om den också, men det var två filer en ganska så kort sträcka så det blev ett gränsfall, bromsa och lägga sig bakom eller köra om? ofta så är det gott om plats och en längre sträcka efter skylten innan det blir just en fil igen, men just denna så blev det en fil mer eller mindre direkt efter skylten, jag tror att den andra bilen dessutom ökade farten, ja med facit i hand så skulle jag ju ha bromsat och lagt mig bakom, men nu vart det att jag fick köra lite på själva linjen exakt där filerna gick ihop...
hur som helst så vart den andra bilen skogstokig, jag ökade då hastigheten till 160 och han låg precis bakom ända bort fram till slutet av vägen där det kommer en rondell, här bromsade jag sent och hårt och tog vänster i rondellen, han körde också vänster, nu i höjd med en liten handelsplats och en lastbil svänger ut framför + att det blir kö, nu går det i kanske 10-20km/h, bilen bakom kommer då flygande över ett stort spärrområde och kör om mig i en lite prejande manöver, jag trodde att han antingen ville köra upp jämsides och se vad jag var för en idiot eller att han bara ville köra om och mosa sig in framför, men han kör först förbi mig utan att stanna jämsides (om han nu inte försökte med det men att han hade så dålig koll på bilen så att han körde för långt?), han bromsar sedan och lägger sig bakom mig, fortfarande utan egentlig möjlighet att se in och se mig, jag tar vänster i nästa rondell, det gör han också, jag börjar nu misstänka att han kanske förföljer mig, jag kör 60-70 på en 50 väg och han ligger precis bakom, jag har nu kört förbi dit jag egentligen var påväg, jag gör sedan en hastig högersväng in i ett industriområde, det är alltså söndag och chansen att han har något ärende här är minimal, jag sneglar på GPS kartan och ser att denna väg är en återvändsgränd, jag kör längst ner mot en vändzon, han ligger fortfarande precis efter, fuck... i höjd med vändzonen finns en parkering med separat in och utfart så där längst ner så kastar jag mig in på ena sidan av parkeringen och nu bränner full gas bort därifrån, först då slutar han jaga mig.
jag hade familjen i bilen så jag var inte så sugen på en konfrontation med någon potentiell galning.

jag undrar lite om han skulle ringa in till polisen och bara säga vad jag gjorde och kanske överdriva, finns det då med i någon form av misstankeregister eller hur fungerar det? han själv gjorde ju egentligen grövre saker då han körde över ett helt spärrområde.
Klart du ska kontakta polisen, bra också att försöka få regnr . Inte så konstigt med de eviga problemen i Mellanöstern med en sån mentalitet.
Citera
2021-05-24, 00:14
Bannlyst
Kör du sådär med din familj i bilen? Du kanske skulle låtit bli att köra om i sista sekunden som en annan idiot då. Blir så jävla sne när jag ser puckon som dig utsätta barn för fara. Denna gång blev faran dubbel, dessutom.

Ja, polisen hade kommit om du ljög och överdrev hotbilden.
Citera
2021-05-24, 00:17
Medlem
zurfarns avatar
TS, ta det lugnt därute. Finns massa dårar. 2+1 vägar fattar inte blattarna. Sista racet innan enkelväg kan bli förödande. Ta det lugnt.

Har sett bilar bli totalt mosade av långtradare som inte ville lämna plats före enkelvägen.

Ska du köra om på sträckan emellan så trampa gasen i botten. Hajar du? Just nu har jag 250 hk under foten och behöver inte vifta så mycket. Men har du 120 hk så kanske du ska tänka dig för.

Somalier är xxxxx, jag menar inte så xxxx, särskilt läskunniga. Men de får lappen av värdegrundsutbildade lite halvtjocka damer på LST, Som skickar ett intyg till Transportstyrelsen.
Citera
2021-05-24, 00:18
Medlem
mikaelss avatar
Ingen tvingar dig att köra om på 2+1-vägar, håll hastigheten och kör som en normal människa så blir det inte dessa problem.
Citera
2021-05-24, 00:34
Medlem
Du utsätter din familj för livsfara.

Vad gäller psykot som följde efter dig. Han har ju ditt regnummer nu.
Citera
2021-05-24, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocinar
Klart du ska kontakta polisen, bra också att försöka få regnr . Inte så konstigt med de eviga problemen i Mellanöstern med en sån mentalitet.
jag hade inte tänkt kontakta polisen, jag var mest intresserad över vad som händer ifall han hade anmält mig och ljugit ihop något värre än vad det var.

Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Kör du sådär med din familj i bilen? Du kanske skulle låtit bli att köra om i sista sekunden som en annan idiot då. Blir så jävla sne när jag ser puckon som dig utsätta barn för fara. Denna gång blev faran dubbel, dessutom.

Ja, polisen hade kommit om du ljög och överdrev hotbilden.
det var aldrig meningen att det skulle bli någon farlig situation, flera saker spelade in här till min nackdel som gjorde att det blev som det blev, en av dom var ju att han antagligen gasade på för att försöka hindra mig från att köra om...
jag hade en liknande situation igår där jag valde att inte köra om, då var det istället jättelångt från skylten till att det gick ihop så att jag hade då kunnat göra en helt säker omkörning

Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
TS, ta det lugnt därute. Finns massa dårar. 2+1 vägar fattar inte blattarna. Sista racet innan enkelväg kan bli förödande. Ta det lugnt.

Har sett bilar bli totalt mosade av långtradare som inte ville lämna plats före enkelvägen.

Ska du köra om på sträckan emellan så trampa gasen i botten. Hajar du? Just nu har jag 250 hk under foten och behöver inte vifta så mycket. Men har du 120 hk så kanske du ska tänka dig för.

Somalier är xxxxx, jag menar inte så xxxx, särskilt läskunniga. Men de får lappen av värdegrundsutbildade lite halvtjocka damer på LST, Som skickar ett intyg till Transportstyrelsen.
jag kör i vanliga fall en bil med nästan dubbelt så stark motor, det var antagligen en bidragande orsak till att jag missbedömde detta.
jag tror förresten att det var en svensk som körde, jag tyckte mig se en yngre man

Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Du utsätter din familj för livsfara.

Vad gäller psykot som följde efter dig. Han har ju ditt regnummer nu.
omkörningen var inte riktigt så illa så att det var livsfara, men den var inte snygg.
ja han har säkert mitt regnummer, det som är lite obehagligt med Sverige att allt är så öppet, jag såg tyvärr inte hans, men han lugnade nog ner sig tillslut där längst in i industriområdet så det är nog lugnt nu
Citera
2021-05-24, 06:23
Medlem
Varför kör du i 160 med familjen i bilen?
Varför är du inte en man o står upp för dig själv vid konfrontation?
Kanske du kunde ha skickat din kvinna som förlåtelse?
Kan du titta i backspegeln medans hon blir påsatt av den lika mesiga förföljaren, som inte heller vågade kliva ut ur bilen.
Citera
2021-05-24, 07:32
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Varför kör du i 160 med familjen i bilen?
Varför är du inte en man o står upp för dig själv vid konfrontation?
Kanske du kunde ha skickat din kvinna som förlåtelse?
Kan du titta i backspegeln medans hon blir påsatt av den lika mesiga förföljaren, som inte heller vågade kliva ut ur bilen.

Hur tänkte du att det var en bra idé att gå ut och ”stå upp” vid är en konfrontation där det beskrivna scenariot just utspelat sig när han har fru och barn i bilen.?

Om motparten nu drar upp ett vapen, och du på något sätt blir satt ur förmåga, så sitter din fru och barn utlämnade nu.
Citera
2021-05-24, 07:57
Medlem
EnLitenFryss avatar
1.

Citat:
idag körde jag på en 2+1 väg ... men nu vart det att jag fick köra lite på själva linjen exakt där filerna gick ihop...

2.

Citat:
jag ökade då hastigheten till 160...
....här bromsade jag sent och hårt och tog vänster i rondellen...
...jag kör 60-70 på en 50 väg och han ligger precis bakom....
....jag har nu kört förbi dit jag egentligen var påväg, jag gör sedan en hastig högersväng in i ett industriområde....
...där längst ner så kastar jag mig in på ena sidan av parkeringen och nu bränner full gas bort därifrån....jag hade familjen i bilen...

1 kan hända den bäste. En felbedömning till följd av för aggressiv körning och dåligt tålamod. När bakomvarande bil sätter sig på tutan eller blinkar med helljusen vinkar man i backspegeln för att visa att man förstod att det blev fel.

Alla stör sig på folk som kör på 2+1-väg och kör 80 på enkelfiligt, 120 på dubbelfiligt. Rimligt.

2 = SSIH 2021. Men för diskussionens skull leker vi med tanken att det hände. Ett felbeslut genererade ytterligare värdelösa beslut. Du körde för fort, fullkomligt vårdslöst, riskerade tredje persons och din familjs säkerhet.

Du borde sluta köra som en dåre. I synnerhet ifall du inte kan hantera att folk kommer bli förbannade på din aggressiva körning, att du börjar leka biljakt sekunden någon vädrar sitt missnöje. Även med familjen i bilen.

Du är orolig för att mannen som följde efter dig är en "potentiell galning". Jag hade börjat med personen du ser i spegeln, för han visar ganska stora varningsflaggor på att vara den potentiella galningen så dåligt omdöme som du visar prov på.
Citera
2021-05-24, 08:08
Medlem
Idiot-tråd…

Trafiken är ett ställe där vi alla har lagar att följa, samt bästa praxis (utan att bryta lagar) i massor av situationer som är synnerligen dynamiska. Det är det vi ska lära oss i körskolan och sen ha med i skallen och försöka efterleva, alltid! Och en av de allra viktigaste sakerna är att köra aktivt men defensivt, samt visa hänsyn och hålla säkerheten som högsta prio (inte att komma fram i tid etc…)

Att då börja hata 2+1 vägar för att man själv gör en grov blunder är bara korkat. Lär av misstaget och anpassa din körning bättre nästa gång. Ingen är perfekt och kan allt i trafiken, inte ens de som liksom jag är extremt erfarna i trafiken med över 40 års kuskande på allehanda vägar över Europa i alla möjliga fordon och väderlek. Vi gör alla misstag ändå ibland, även jag, missuppfattar nån situation ibland, eller nån annans signal eller intention, eller klantar oss med egen signalgivning.

Därför är det extra viktigt att träna in rutiner, vanor, hållningar, så vi gör lika varje gång, och att detta är korrekt enligt lagar och regler, samt bästa praxis.

Det kan t ex vara en så förbannat enkel sak (som tyvärr förbannat många ändå missar eller helt skiter i…) som att alltid använda blinkers vid alla manövrar där så är krav, eller bästa praxis utan konflikt med lagar. Det kan ex handla om att alltid blinka ordentligt vid alla filbyten, omkörningar, stanna/starta vid vägkant/trottoar, in/igenom/ut cirkulationsplatser (vänsterblink vid fortsatt färd till ”tredje utfart” etc), och se till att göra detta även om man så är helt ensam på platsen. Detta för att det skall sitta i ryggmärgen och att man alltid skall blinka ändå för att inte lära in nån ful ovana att inte blinka när man tror man är själv på platsen, för rätt vad det är så misstar kan sig och det var nån annan i närheten som skulle ha nytta av att man blinkade.

Sen detta med hur man blinkar… Att man ser till att göra det korrekt så det inte blir helt meningslöst ändå. Typ, inte blinka när man vrider på ratten och redan påbörjat det man skulle varsla andra om att man var på väg att göra strax…. Alltså, inför en sväng i en korsning, först i god tid kontrollera området (kan man göra svängen….?) sen ge tecken med blinkers i god tid, sen börja bromsa och slutligen genomföra manövern. Då hinner andra med att se vad som är på gång och börja anpassa sig själva till det. Att t ex börja med att bromsa och först på slutet slå på blinkers, så blir det svårare för t ex de bakom att förstå vad man ska göra.
Citera
2021-05-24, 08:42
Medlem
Bra tråd.

STRESSVÄGAR är precis vad det är. Som gjorda för att skapa farliga situationer.
-Stress som du skriver
-Agressioner
-Olycksfällor i vinterväglag
-Hinder för blåljus
-Dödsfällor för motorcyklister iom ståvajrarna du har bara några decimeter(!) ifrån dig.

Jävla miljöpartistiska skitvägar som inte ens platsar i ett U-land. Inga andra länder vill bygga dessa vansinnes b-vägar.

Bort med skräpet och bygg om till riktiga fyrfiliga vägar.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-05-24 kl. 08:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in