Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
En dräkt baserad på sådana plattor som skyddar min överkropp (exklusive armar, hals och huvud) skulle väga mer än 19 kg. I sammanhanget kan det vara värt att nämna att jag inte är jättestor.
Men är det realistiskt att en soldat alltid ska gå runt iklädd 19 kg kroppskydd? För vissa befattningar finns det säkert situationer där det är praktiskt användbart, men för medelsoldaten?
Och är det vettigt att byta till en standardammunition (8,6) där själva kulan väger ca 4 gånger mer än dagens standardammunition (5,56)?
De fyra magasinen jag knatade runt med till AK5 i lumpen, en tjänst där man knappast räknade med att dödas av fiendens automatkarbiner, skulle väga minst 1,5 kg mer.
Tror du har missat min åsikt. Då jag inte har förordat att alla vapen ska bytas till 8.6 mm. Utan snarare en väldigt liten del på några hundra stycken. Den andra mellan kalibern skulle givetvis komma upp i lite mer. Sedan är frågan om man hellre vill bära på en pistol och eller kpist istället.
5.56 kommer säkerligen vara kvar en tid. Men då den inte har så bra stoppande effekt så pratar man också om annan kaliber till andra vapen som åtminstone ett komplement. Eller som ett nytt framtida enhetsvapen.
Nu är ju AK5 ursprungligen känd för att vara tung och blev även tyngre med AK5C vill jag minnas.
Även de som bär omkring med KSP90 eller motsvarande med fyra magasin eller ammunitionslådor är nog inte heller nöjda med vikterna. Men givetvis lättare än KSP. Inte heller den som måste bära på en PSG 90 och även en Ak5 plus skyddsväst. Så visst behöver man hålla nere vikterna.
En del tittar även på vapen för skarpskyttar som ska ersättas med en medelkaliber. Som vi även tittade på lösningen med AK5B (5000 st) och senare AK5E med även längre pipa som man ansåg skulle bli för dyrt. Då tyckte man att även sista skottspärr skulle bli för dyrt.

Nu senare blev det Ak4 i kaliber 7.62x51 istället för våra skarpskyttar. Då man insåg behovet av ett vapen med bättre räckvidd och verkan.
De andra vapnen i 8.6 mm skulle nog bara att komma upp i några hundratal vardera som en komplettering. Då LWMG skulle främst finnas på farkoster där viktskillnaden inte var så stor mot en standard ksp. Medan kraften och mängden ammunition skulle göra en viss skillnad. Vi har redan tunga prickskyttegevär AG 90 i 12.7 mm med en vikt på drygt 15/16 kg. Så jag förstår inte motståndet mot denna typ av ny kaliber. Försvaret vill i varje fall ha 200 prickskyttegevär i 338 (8.6 mm).