Citat:
Ursprungligen postat av
Ormen Långe
Sedan så skall det påpekas att behovet av större skottvidd, har drivits av den extrema terrängen i Afganistan och idiotisk ROE.
Har man 15,5cm haubits på brigadnivå, 12cm granatkastare på bataljonsnivå och 40mm akan eller 12,7mm ksp på grupp/fordonsnivå och därtill får använda dessa vapen, så är behovet att personliga vapen som kan verka bortom 300-400m försumbart. Särskilt om striden förs i annan terräng än just sparsamt bevuxen bergsterräng.
Så vi inte ska invadera Italien, genom att marschera över Alperna, så klarar vi oss alldeles utmärkt med räckvidden hos 5,56x45.
Nu diskuterade vi kalibern i nästa generations psg (och ev. ksp), inte automatkarbin - men visst, jag nappar.
Vad gäller 5.56 är det ganska dumt att inte beakta de signaler omvärlden ger. Erfarenheten (ffa. SIB i
Irak, inte bergsstrid i Afghanistan) visar att 5.56 inte är tillfredsställande. Räckvidd är en komponent, men framförallt verkan (i synnerhet mot kroppsskydd) är drivande. Ratnik (6b45) är idag standardutrustning i ryska markstridsförband och stoppar utan större problem både m855a1 och m995.
Om vi inte bara tror, utan faktiskt vet, att våra soldaters standardutrustning är bristfällig, varför ska vi inte göra något åt saken? Ser man på hur USA ser på det, så anser man att kostnaden att utrusta
linjeförband med moderna handeldvapen är ganska försumbar sett till andra kostnader i försvarsmakten. För USAs del handlar det om cirka 50 000 man (US army/USMC + SF). För svensk del blir motsvarande vadå, 5 000? Att förmåga till indirekt finns är, i min mening, en helt annan fråga den organiska eldkraften hos enskild grupp/pluton. Nu finns förvisso GRG, men jag ser ingen poäng med att ge upp några som helst potentiella fördelar vi kan ge våra markstridsförband. Frågan "varför" besvaras bäst med motfrågan "varför inte".
På precis samma sätt så inser USA att logistiken inte heller är kvar på samma nivå som under andra världskriget - om man inte har några större problem att underhålla över 30 (!) olika MRAPs på andra sidan jordklotet är ytterligare en kaliber inte en utslagsgivande faktor.