2021-05-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Sedan så skall det påpekas att behovet av större skottvidd, har drivits av den extrema terrängen i Afganistan och idiotisk ROE.

Har man 15,5cm haubits på brigadnivå, 12cm granatkastare på bataljonsnivå och 40mm akan eller 12,7mm ksp på grupp/fordonsnivå och därtill får använda dessa vapen, så är behovet att personliga vapen som kan verka bortom 300-400m försumbart. Särskilt om striden förs i annan terräng än just sparsamt bevuxen bergsterräng.

Så vi inte ska invadera Italien, genom att marschera över Alperna, så klarar vi oss alldeles utmärkt med räckvidden hos 5,56x45.
Vi har faktiskt fjällkedjor här också. Sedan återstår väl att se om en grupp får den hjälpen av de vapen som du nämnde. Även i luckor i skogsterräng kan det behövas vapen med längre räckvidd.

Sedan ska väl striden ske avsutten med AMW/Patg där striden inte ska ske från fordonet. Enligt den doktrinen som Sverige har. Även fast man övar på annat sätt. Ungefär som strv S och pbv 401 som skulle användas på ett sätt men användes på annat sätt.
Citera
2021-05-22, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Sedan så skall det påpekas att behovet av större skottvidd, har drivits av den extrema terrängen i Afganistan och idiotisk ROE.

Har man 15,5cm haubits på brigadnivå, 12cm granatkastare på bataljonsnivå och 40mm akan eller 12,7mm ksp på grupp/fordonsnivå och därtill får använda dessa vapen, så är behovet att personliga vapen som kan verka bortom 300-400m försumbart. Särskilt om striden förs i annan terräng än just sparsamt bevuxen bergsterräng.

Så vi inte ska invadera Italien, genom att marschera över Alperna, så klarar vi oss alldeles utmärkt med räckvidden hos 5,56x45.

Nu diskuterade vi kalibern i nästa generations psg (och ev. ksp), inte automatkarbin - men visst, jag nappar.

Vad gäller 5.56 är det ganska dumt att inte beakta de signaler omvärlden ger. Erfarenheten (ffa. SIB i Irak, inte bergsstrid i Afghanistan) visar att 5.56 inte är tillfredsställande. Räckvidd är en komponent, men framförallt verkan (i synnerhet mot kroppsskydd) är drivande. Ratnik (6b45) är idag standardutrustning i ryska markstridsförband och stoppar utan större problem både m855a1 och m995.

Om vi inte bara tror, utan faktiskt vet, att våra soldaters standardutrustning är bristfällig, varför ska vi inte göra något åt saken? Ser man på hur USA ser på det, så anser man att kostnaden att utrusta linjeförband med moderna handeldvapen är ganska försumbar sett till andra kostnader i försvarsmakten. För USAs del handlar det om cirka 50 000 man (US army/USMC + SF). För svensk del blir motsvarande vadå, 5 000? Att förmåga till indirekt finns är, i min mening, en helt annan fråga den organiska eldkraften hos enskild grupp/pluton. Nu finns förvisso GRG, men jag ser ingen poäng med att ge upp några som helst potentiella fördelar vi kan ge våra markstridsförband. Frågan "varför" besvaras bäst med motfrågan "varför inte".

På precis samma sätt så inser USA att logistiken inte heller är kvar på samma nivå som under andra världskriget - om man inte har några större problem att underhålla över 30 (!) olika MRAPs på andra sidan jordklotet är ytterligare en kaliber inte en utslagsgivande faktor.
Citera
2021-05-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad väger en sådan rustning som krävs för att stoppa 8,6 mm? Är det realistiskt att som soldat alltid gå runt i sådan klädsel när man är utanför sitt bepansrade fordon?

Hur stor andel av soldaterna beräknas skjutas med vanliga gevär/karbiner i ett krig idag? Mycket dödande sker väl på större avstånd med hjälp av tyngre vapen?

Finns en video på Youtube där en platta i klass RMA level IV stoppar en .338 Lapua. Säkert inte så skönt för bäraren, dock.
Citera
2021-05-23, 00:37
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Finns en video på Youtube där en platta i klass RMA level IV stoppar en .338 Lapua. Säkert inte så skönt för bäraren, dock.
https://tactiforce.com/produits/en/ncstar/level-iv-balistic-protection-plates-p216/
Platta 30cm*25 cm väger 2,5 kg.
För att få en acceptabel täckning av överkroppen behövs nog ca 4 sådana på framsidan, lika många på baksidan samt minskt lika många till för att skydda kuk och andra bra att ha-organ.
12 * 2,5 = 30 kg.
Jag tror det blir svårt att ha på sig det under ett helt krig.
Citera
2021-05-23, 08:29
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Det verkar som pansargenomslag är den drivande faktorn i vad folk tycker är viktigt i en ny AK6. Jag är inte så säker på att det är allom givet att just den faktorn är det som kommer att fälla avgörandet. En ny AK måste vara kapabel i kaliberhänseende, men framförallt så måste den följa omgivande vänliga nationers standard avseende logistikkedjan, med standardkaliber, och gärna både reservdelskedja och utbildningspaket. Tills vi ser en förändring i vår närmiljö kommer man sannolikt inte att gå ifrån 5.56 som kaliber. Det är en alltför stor och kostsam förmågeökning, som givet att ingen annan gör samma byte, kommer att måla in oss i ett hörn.
Sen finns ett antal andra detaljer som jag tror kommer att finnas med i beräkningen om man köper.
Lätt att rengöra (kommer med stor sannolikhet bli en pistongbössa om man går på traditionella koncept)
Kompakt (vikten av att kunna medföra vapnet i ett fordon blir allt större, då ödemarkskrig inte är ett scenario)
Citera
2021-05-23, 09:33
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det verkar som pansargenomslag är den drivande faktorn i vad folk tycker är viktigt i en ny AK6. Jag är inte så säker på att det är allom givet att just den faktorn är det som kommer att fälla avgörandet. En ny AK måste vara kapabel i kaliberhänseende, men framförallt så måste den följa omgivande vänliga nationers standard avseende logistikkedjan, med standardkaliber, och gärna både reservdelskedja och utbildningspaket. Tills vi ser en förändring i vår närmiljö kommer man sannolikt inte att gå ifrån 5.56 som kaliber. Det är en alltför stor och kostsam förmågeökning, som givet att ingen annan gör samma byte, kommer att måla in oss i ett hörn.
Sen finns ett antal andra detaljer som jag tror kommer att finnas med i beräkningen om man köper.
Lätt att rengöra (kommer med stor sannolikhet bli en pistongbössa om man går på traditionella koncept)
Kompakt (vikten av att kunna medföra vapnet i ett fordon blir allt större, då ödemarkskrig inte är ett scenario)

Skulle vilja påstå att den måste vara förberedd för elektrisk avfyrning och ha monteringspunkter för olika typer av sensorer - t ex mot överhettning, kvarvarande ammunition mm.

Det är alltså här vi kommer att se en framtida utveckling. Kalibern och själva grundvapnet är svårt att få bättre än vad det redan är. Möjligen kan man få en viktreduktion. Detta är i likhet med stridsyxan och kastspjutet - de förbättringar som kan göras är ytterst marginella och därtill mycket dyra.
Citera
2021-05-23, 11:26
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Fast byter USA så byter hela Nato, det blir då en tidsfråga. Byter inte USA så byter inte Nato.
Citera
2021-05-23, 12:25
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Exakt min poäng! Byter inte USA så kommer inte Sverige att greja på med nåt eget.
Därtill så kommer man att invänta större förändringar oerhört försiktigt. Man vill inte sitta fast i ett system som innebär elektronisk avfyring med system-unik kaliber och annat som målar in oss i ett hörn, utan att andra redan hoppat på tåget. Så min slutsats är att om AK6 ska driftsättas inom en hyggligt snar framtid så blir det en 5.56-bössa med pistong och modulärt utförande, möjligen nåt AR15-derivat med förbättringar avseende fästen och annat. Ingen gamechanger med andra ord.
Citera
2021-05-23, 12:47
Medlem
Epimaness avatar
Men det kommer nog ta tid innan övriga Nato-länder byter till det USA eventuellt byter till så varför vänta? Vi kan nog få ammo från dessa länder om det skulle skorpa sig för oss.

I övrigt är det viktiga numerären, att vi säkrar att vi kan förse samtliga skyttesoldater och fler därtill med ett ok vapen samt att vi har ammunition till det.
Citera
2021-05-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armatura
Nu diskuterade vi kalibern i nästa generations psg (och ev. ksp), inte automatkarbin - men visst, jag nappar.

Vad gäller 5.56 är det ganska dumt att inte beakta de signaler omvärlden ger. Erfarenheten (ffa. SIB i Irak, inte bergsstrid i Afghanistan) visar att 5.56 inte är tillfredsställande. Räckvidd är en komponent, men framförallt verkan (i synnerhet mot kroppsskydd) är drivande. Ratnik (6b45) är idag standardutrustning i ryska markstridsförband och stoppar utan större problem både m855a1 och m995.

Vad gäller Ratnik så är det är de hårda skyddsplattorna ("Granit") som stoppar M855A1 o.s.v. Men den stoppar också 6,8 och 7,62 NATO utan problem, enligt ryssarna upp till .30-06 AP i den starkaste versionen. Kort sagt, det finns ingen vinst med grövre kaliber än 5,56 ur den synvinkeln. Det går helt enkelt inte att beväpna vanliga soldater med ett skjutvapen som pålitligt penetrerar skyddsplattorna i moderna kroppsskydd. Däremot är det inte så svårt att skjuta igenom de mjuka skyddsdelarna på såväl Ratnik som andra kroppsskydd, detta klarar förmodligen M855A1 bättre än många andra.
Citera
2021-05-23, 13:18
Medlem
Tittar man på Tyskland så verkade de inte vara inne på att byta kaliber. Då de förslog 120.000 MK556. Som sedan blev överklagat. Jag tror inte att 5.56 kommer att försvinna. Utan att den snarare kompletteras med en ammunition som fungerar som ett kraftigare mellanting mellan 5.56x45 och 7.62x51. Vilket gör att bara ett mindre antal 1/5 del kanske får dessa vapen. För det är lite som Ormen långe mfl nämner. De flesta har oftast något understödsvapen i närheten.

Britannien slutar använda sina lätta ksp i 5.56 samt lite annat. Utan använder fler vapen med kraftigare kaliber. Vi har ju själva varit inne på det. Då man behöll Ak5B med den längre pipan för att ge bättre effekt. Samt att vi nu har återigen infört skarpskyttar med 7.62.

Fler och fler mindre styrkor från poliser till militära specialstyrkor och mp har valt vapen med en ammunition som är kraftfullare än 5.56 men ändå inte 7.62x51. Problemet är väl att även de kalibrarna tappar sin bättre effekt snabbare. Vilket gör att räckvidden försämras. Där man jobbar på att lösa den frågan. Så tror jag fler kommer att gå över mer till den kraftfullare ammunitionen. Där typ KSP90 borde då få även den kalibern.

Sedan hoppas jag även på prickskyttegevär och LWMG i 338NM. För att dels kunna hämma en motståndare. Då de behöver mer skydd och långa avstånd ca 1000-1700 m med rekord på 2475 m. Samt LWMG som ett mellanting mellan ksp och Tksp. Även Ryssarna har börjat använda 338LP. Samt ett lättare SVDK vapen med annan kaliber 9.1? som slår igenom en tung skyddsväst på 600 m.
Senast redigerad av slurppen 2021-05-23 kl. 13:22.
Citera
2021-05-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Skulle vilja påstå att den måste vara förberedd för elektrisk avfyrning och ha monteringspunkter för olika typer av sensorer - t ex mot överhettning, kvarvarande ammunition mm.

Det är alltså här vi kommer att se en framtida utveckling. Kalibern och själva grundvapnet är svårt att få bättre än vad det redan är. Möjligen kan man få en viktreduktion. Detta är i likhet med stridsyxan och kastspjutet - de förbättringar som kan göras är ytterst marginella och därtill mycket dyra.

Håller med dig, automatkarbinen är snart så förfinad den kan bli. Lättare är snart de enda man kan förbättra, men heller inte får den göras för lätt för att kunna hantera mekaniken på ett bekvämt sätt.

Lite nyfiken på det där med elektrisk avfyrning och sådant. Nu kanske jag ställer en fråga som vore för en annan tråd - men borde man inte i framtida krigföring vilja slå ut motståndaren med EMP? Forskas det i hur man kan göra det utan kärnladdning, finns det redan? På något sätt känns det ju som att framtidens krigsmakter även borde förberedas för strid helt analogt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in