2021-05-23, 19:12
Medlem
Prinzezzans avatar
Angående festen i Radbyn den aktuella kvällen. Det har talats om en innebandyfest i tråden (för ett par år sedan, kanske). Var denna fest den som hölls i Radbyn den 13 juni -92? BW ska ha varit tillsammans med en tjej, C, osäkert dock om det var under den aktuella perioden. Denna C spelade innebandy. Funderade på om det var denna tjej som BW hade ett bråk med den aktuella natten och att det var hon som dök upp hemma hos Ulrika på natten. Eller var det den innebandyfest senare, där BW skulle ha uttalat något konstigt?
Citera
2021-05-23, 19:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
B.W hade ju tillgång till sommarstuga på Dillö🤓

Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Var hade de båten förtöjd?

1) Kan du beskriva båten?
2) Var låg båten?
3) Varför gick inte din källa till polisen, vilka var skälen (du verkar känna till dem)?
4) Har du tipsat polisen? Om inte, tänker du göra det (åt din källa)? Du har ett stort ansvar att göra det i så fall, tycker jag.
5) Man får anta att din källa måste ha stått BW extremt nära för att först få veta och sedan bli uppmanad att vara tyst. Eller?
6) Har du kontakt med din källa och kan ställa fler frågor?
7) När fick du veta allt detta av din källa?
8) Kan din källa ha varit inblandad?
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-23 kl. 19:55.
Citera
2021-05-23, 19:36
Bannlyst
Citat:
B.W hade ju tillgång till sommarstuga på Dillö🤓

Platsen som Sten Ekholm pekade ut ligger mycket nära Steglan där jag har för mig att sommarstugan ligger. Tyvärr hittar jag inte artikeln, men det var strax söder om Kroppholmen, i farleden.

https://kartor.eniro.se/s%C3%B6k/mariestad-dill%C3%B6-steglan
Citera
2021-05-23, 19:39
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Greensky, du brukar ju ofta dra upp "psykologiska" aspekter. Vad tycker du om ebeneezer22:s resonemang?

Jodå, ebeneezers22:s resonemang stämmer! Vill folk tro något så blir det i deras ögon en sanning till slut.
Citera
2021-05-23, 19:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu ska det alltså finnas två källor (samma källa?) som sett BW panikartat slänga kläder i tvättmaskinen tidigt på söndagsmorgonen. Den här källan ska alltså också ha sett detta. Antingen en eller två personer, (eller fler?) som ska ha funnits där när BW kom hem, om denna uppgift stämmer.

Det här ska då ha varit i huset som BW delade tillsammans med Shane?

Var Shane hemma, eller var var han, när BW kom hem?

Var det fler som bodde i huset under denna sommar?

Skrev inte MK någonting (i samband med bilden på Facebook) om att han var "sambo" med BW under denna fotbolls-EM-sommar?

BW ska ha delat hus med Shane -> MK ska har skrivit att han var sambo med BW denna sommar (BW, som alltså delade hus med Shane) = BW, Shane och (åtminstone MK) bodde tillsammans denna sommar. (Antagligen inte MatOhl, då MK inte skriver något om honom som sambo, på bilden?)

OffT: Hur kunde Sverige förlora mot Belarus? (Retorisk fråga...)

Ja, nu verkar det alltså finnas två källor som ska ha sett BW panikartat slänga kläder i tvättmaskinen tidigt på söndagsmorgonen. För att detta ska ha varit möjligt måste det alltså ha funnits minst en till person i huset (sannolikt fler, som dessutom var vakna!) och som bevittnade det som hände. Någon av de här personerna måste ju då ha "läckt", så att säga. Som Prinzezzan frågar sig: Stämmer uppgiften?

Det påstås alltså att BW ska ha delat huset med Shane (trots att BW var folkbokförd på Gärdesgatan). Då var det alltså två personer som på ett eller annat sätt hade tillgång till huset. En tredje person bör ha varit Mikael K, eftersom Mikael K skrev under sin bild på Facebook att "någon" var dåvarande "sambo", och då syftande på just BW. Denna bild tog ju Mikael K sedan bort, märkligt nog, medan BW har den kvar - dock med Mikael bortklippt. Den enda varianten som jag kan se varför BW och Mikael skulle ha varit "sambos", är att Mikael och BW delade lägenhet, men varför i hela friden skulle de göra det när BW hade en lägenhet på Gärdesgatan och Mikael hade en lägenhet på Prebendegatan, bara några rejäla stenkast bort? Nja, om BW och Mikael var "sambos" denna sommar, bör de tillfälligt ha varit det på en annan adress.

Så ja, Prinzezzan, du har nog förstått allt rätt. Men var det måhända en till person som hängde i det huset den sommaren? Om nu allt detta stämmer, vill säga.
Citera
2021-05-23, 19:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Platsen som Sten Ekholm pekade ut ligger mycket nära Steglan där jag har för mig att sommarstugan ligger. Tyvärr hittar jag inte artikeln, men det var strax söder om Kroppholmen, i farleden.

https://kartor.eniro.se/s%C3%B6k/mariestad-dill%C3%B6-steglan

Ja, platsen på kartan stämmer mycket bra med Stens utsaga om att han seglade på något tungt och mjukt i närheten av Mariestad. Så vem vet?

Men det stora problemet blir då: Hur tog sig personen (BW eller annan/andra) ut till Dillö? Jag kan knappast tro att han/de körde via dåvarande Torsö-färjan. Det hade varit ett regelrätt självmord att blotta sig så, iakttagen/iakttagna av en observerande färjekapten. Känns helt osannolikt. Alternativet? Båt från Mariestads småbåtshamn eller från Sjöängen och ut i Vänern? Visst, låtsades vara morgonpigga fritidsfiskare?

Men om vi ska gå på ebeneezer22:s inlägg skulle BW alltså i smyg ha lånat föräldrarnas båt. Det bör ju då förutsätta att båten låg på Dillö vid stugan - vilket i sin tur bör förutsätta att BW åkte över med Torsö-färjan med ett lik i bagageutrymmet mitt i natten mellan lördag och söndag. Är det realistiskt? Jag tycker inte det.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-23 kl. 20:48.
Citera
2021-05-23, 21:18
Medlem
Hej igen alla detektiver...jag vill tacka er för mkt intressanta inlägg!!
Jag vill försöka besvara Ugglans frågor:
1. Nej..jag vet inget om båten.
2. Svar: Vej ej. Men det finns som du skrev massor av småbåtshamnar från Ekudden och ner mot Sandviken samt vidare mot Sjöängen som du nämnde. Jag har oxå funderat på det här med Torsöfärjan🤔 Men det föreligger anledning att tro att de hade någon typ av båtförtöjningsplats/brygga etc. där de kunde placera båt när de var hemma i stan.
3. Ja..källan har personligen sagt till mig vid ett tillfälle: ”Nu sätter vi dit den där j-n, han ska f-n inte komma undan”. Hen hade druckit lite vin vill jag minnas. Detta var ett flertal år sedan. Hen hade alltså för avsikt att informera polisen om bla. den hemliga båtfärden men det rann tydligen ut i sanden precis som Sten tips till Karlsborgspolisen. Hen kanske förträngde och sköt upp detta; hen flyttade dessutom utomlands typ ’93. Olika anledningar.
4. Jag har kontaktat Kalla fall-gruppen i Götet..riktiga poliser🙄
5. Ja tillräckligt nära B.W; speciellt vid tiden för försvinnandet..hade unik insyn i B.Ws förehavanden.
6. Nej, inte sedan länge.
7. Absolut inte.
Jag hoppas det blev rätt nu, har extremt lågt blodsocker, glömt att äta😬
Citera
2021-05-23, 21:24
Medlem
Fel post
Senast redigerad av Legooo 2021-05-23 kl. 21:48.
Citera
2021-05-23, 21:32
Medlem
Ojsan..såg visst lite fel på slutet!
Jag har ingen kontakt med källan det var länge sedan förutom det här med båtfärden, jag blev påmind om detta för ett par år sedan. Jag ville ej kontakta Kling o Klang så det blev ett naturligt tillfälle när Göteborgare tog över.
Källan har i övrigt inget med dådet att göra.
Nu har jag besvarat alla frågor tror jag😌
Citera
2021-05-23, 21:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ojsan..såg visst lite fel på slutet!
Jag har ingen kontakt med källan det var länge sedan förutom det här med båtfärden, jag blev påmind om detta för ett par år sedan. Jag ville ej kontakta Kling o Klang så det blev ett naturligt tillfälle när Göteborgare tog över.
Källan har i övrigt inget med dådet att göra.
Nu har jag besvarat alla frågor tror jag😌

Fast du glömde att svara på frågan: "När fick du veta allt detta av din källa?" Var det väldigt nära inpå försvinnandet, då?

Och att din källa flyttade utomlands runt 1993: Det råkar inte vara EF?
Citera
2021-05-23, 21:48
Medlem
Ljudboken "Mardrömmen i Mariestad" av danska journalisten Lotte Dalgaard finns att köpa för 32 kr på appen Bokus Dito (berättarrösten är på svenska).
8:00 minuter in i kapitel 1 citeras Ullrikas:
"Vi tog vår egen bil till Töreboda och parkerade den där." ../..
"En av våra gemensamma vänner hade blivit osams med sin pojkvän och hon kom hem till mig på natten då hon var upprörd och orolig över bråket. När hon är hos mig ringer Helena och berättar hur kul hon har haft det. Vi snackar en kort stund och berättar att vår vän är hemma hos mig men att hon är påväg in till stan igen.” ../.. 15:25 minuter in i kapitel 1 citeras Pernilla W: "Ullrika kom ut till Töreboda och hämtade plånboken" ../.. "Jag fortsatte att ringa runt bland annat till min lillasyster som bodde i Mariestad och sen åkte jag hem till Ullrika."

Enligt TSL 31 juli 1992:
"Klockan 01:30 ringer hon till sin syster som gått hem tidigare från diskoteket. Hon vill att systern lägger ut nycklar för hon är på väg hem till bostaden på Ekudden. Helena berättar att hon inte har pengar till Taxi utan tänker gå hem.".

Frågorna kvarstår:
Hur kom mannen med pilotglasögon till Töreboda?
Vem är den gemensamma tjejen som var hemma hos Ullrika?
Missa hon Helena precis? annars borde dem ha mött varandra? (ca: 20minuter in till stan + 5–10 minuter att få på sig ytterkläderna och säga hej då till Ullrika?)
Om tjejkompisen skulle till Stat? kunde väl hon ta med nyckeln till Helena? Och plånboken?
Citera
2021-05-23, 22:11
Medlem
Min bild är att medan B.W hämtar båten så tar P.U hand om kroppen som han kör ner till Sandviken, strax bortom Golfbanan, nere mot vattenlinjen. Där ”mellanlagras” kroppen i ett snårigt/buskigt område. Efter ett tag kommer B.W dit med båten. Klockan är nu ca: 04. Tillsammans placerar de kroppen i båten. Därefter kör P.U tillbaks mot stan men svänger ner till Sjukhusparkeringen där han parkerar sitt fordon, en vit Toyota Camry.
B.W transporterar kroppen som dumpas efter paketering. Polishundar markerade tydligen där nere..vid Sandviken.
Ett vittne hade väl iakttagit en vit bil som parkerade på sjukhusparkeringen varefter en man skyndsamt avvikit, mannen hade shorts om jag minns rätt, finns i tråden.
P.U bodde i närheten, i Bråten, granne med P.K.
B.W, i sin tur avslutar båtfärden och sticker hem för att byta om samt för att tvätta sina smutsiga kläder. Extrem stress, adrenalin, droger (alkohol, anabola samt amfetamin). Dessutom ska han träffa U.A snart🤔
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in