2021-05-23, 11:13
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Så varför står det så då?

Du menar att advokaterna ljuger medvetet?
Eller att Esbjörn gör det?

Vi har att utgå från respektive personers uttalanden, inlagor.

Ser det som osannolikt att det är påhittat helt och hållet.

Advokaterna utgår ifrån vad de har fått höra av sina vittnen.
Att tanken var att hyra ut bostaden finns inte upptaget bland de muntliga förhören så vi får väl se om det överhuvudtaget kommer upp och vem som i så fall skulle vittna om detta.
Vi kan inte utgå ifrån att det kommer ifrån Esb.
2021-05-23, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Ungefär så.
Skulle hon hyra hus utan V/A som finns/fungerar samt en tomt hon inte skulle få röja samt
en fasad som hon inte vill/kan/får måla, det samma med tapeter och sånt inne huset.

Jag hade kunnat bo där utan barn och van vid "pålandetlösningar" men det är jag det.
Men fan inte som hyresgäst utan rätten att rusta huset,,absolut inte.

Kontext.

Detta skulle alltså handlat om INNAN det överhuvudtaget var något prat om att röja på tomten, eller att hus inte har v/a. Så hur skulle hon kunna fundera över sådana aspekter DÅ.

Du kan ju inte applicera kunskap vi vet nu, mot hur Ebba kände DÅ.

Jag har resonerat med privata hyresvärdar (av hus), och då har det var resonemang om att vi hyr om ni ordnar nytt värmesystem (ville inte elda), ni ordnar "nya" vitvaror och att vi får ok att fixa till ytskikt som vi vill.

Det är inget uppseendeväckande.
Sedan - om man i vidare diskussion (efter en visning tex) inser att vatten och avlopp etc inte funkar. Då är det ju mer som måste lösas innan man är intresserad.
Man att man börjar en diskussion om hyra är inget konstigt.

Så frågeställningen känns inte konstig.
Senast redigerad av Garre74 2021-05-23 kl. 11:32.
2021-05-23, 11:27
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Ungefär så.
Skulle hon hyra hus utan V/A som finns/fungerar samt en tomt hon inte skulle få röja samt
en fasad som hon inte vill/kan/får måla, det samma med tapeter och sånt inne huset.

Jag hade kunnat bo där utan barn och van vid "pålandetlösningar" men det är jag det.
Men fan inte som hyresgäst utan rätten att rusta huset,,absolut inte.

Det finns ingen normal människa som skulle vilja hyra det för åretruntboende.
Funkar säkert till att hysa in ett gäng marockanska gatubarn eller liknande för de som håller på med sådan verksamhet.
2021-05-23, 11:29
Medlem
Citat:
https://www.docdroid.net/Eopt5cm/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-71-yttrande-samt-bevisuppgift-fra-pdf#page=2

Stycke 2.

Att EB skulle varit intresserad av att hyra kåken i stället för att köpa den av Esb är ett löst påstående av Esbs nya ombud. Påståendet är totalt ointressant i sammanhanget.

Att EB skulle varit intresserad av att hyra detta råttbo av Esb är helt osannolikt. Frågan är om det ens skulle varit förenligt med en vårdnadshavares lagliga ansvar att bosätta sig där med sina barn. Om EB ens hyst tanken så blev hon nog avskräckt redan efter ett första besök.

Min uppfattning om inlagan från Esbs nya ombud är att han skjuter bredsidor från höften rakt in i mörkret i hopp om att något ska vara intressant för media att haka på.

För min del hoppas jag på att det hela går till domstolsförhandling så att man så småningom får veta vad som de facto blir sagt under ed i alla dessa planerade förhör. Min hypotes är att det troligtvis blir något helt annat än det som nu förutskickas i bevisuppgiften.
2021-05-23, 11:29
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
https://www.docdroid.net/Eopt5cm/uppsala-tr-t-8555-20-aktbil-71-yttrande-samt-bevisuppgift-fra-pdf#page=2

Stycke 2.

Jag förstår inte det här med hyra, vart kommer det ifrån?
Inte från Majkgård el. Esbjörn el. något annat vittne.
Endast vittna om övertalning att sälja, köpeavtal osv.
Ingenstans står något om att hyra.
2021-05-23, 11:40
Medlem
Varför ska man överanalysera varför Ebba frågade om hyra ?
Hon kanske nämnde det en gång, två gånger, väninnan sa det.

Det är ju inte som att det vänder på hela rättegången, eller något som "media" kan fastna för.
Inte heller som att hon tänkt att hyra, flytta in utan att huset är i bättre skick...
Vad ni spinner igång på det.

Men det är intressant - alla uppgifter som är det minsta tveksamma eller konstiga i relationen med Ebba slås ned.
Som att de inte förekommit alls, eller det måste varit påhittat, kanske inte ens uppgift från Esbjörn...

Detta är grupptänkande.

Funderar inte över hela bilden, tänker in en uppgift i dess rätta kontext.
Utan lägger in vad Ebba lärde sig i augusti som något Ebba kunde tänkt på tidigare....
Vad sa vi "ovettiga"?
2021-05-23, 12:12
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Varför ska man överanalysera varför Ebba frågade om hyra ?
Hon kanske nämnde det en gång, två gånger, väninnan sa det.

Det är ju inte som att det vänder på hela rättegången, eller något som "media" kan fastna för.
Inte heller som att hon tänkt att hyra, flytta in utan att huset är i bättre skick...
Vad ni spinner igång på det.

Men det är intressant - alla uppgifter som är det minsta tveksamma eller konstiga i relationen med Ebba slås ned.
Som att de inte förekommit alls, eller det måste varit påhittat, kanske inte ens uppgift från Esbjörn...

Detta är grupptänkande.
Nej du, det är enkel logik.
Hon har länge bott i trakten, huset ligger 300-400m bort, hon känner till skicket.
Varför hyra ett hus man inte kan bo i?
Esbjörn har inte visat några tendenser för att få huset i bättre skick tidigare.
Citat:

Funderar inte över hela bilden, tänker in en uppgift i dess rätta kontext.
Utan lägger in vad Ebba lärde sig i augusti som något Ebba kunde tänkt på tidigare....
Vad sa vi "ovettiga"?
2021-05-23, 12:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:

Stycke 2.

Hela det inlägget är ju en ny vinkling att försöka få kontraktet upplöst och det finns ingen juridisk grund i det.
Att EB skulle med hjälp av vänner övertala honom har endast kommit från några postare här.
Den sakluga grunden saknas och har mer eller mindre blivit en trådsanning,
precis som priset , han minns inte eller han såg knappt inte.
Nä denna ev hyra tror inte jag på.

Däremot har har han sagt att han skrev på av fri vilja.
Att han dessutom skulle vara i så pass dåligt skick att han ej skulle kunna ta hand om sin dagliga hygien eller utan att det fans mat lagad inte skulle klara sig är ju endast skrattretande.
Uppenbart kan han ju köra bil och således införskaffa sig map på vilket matställe som helst.
Klart han är där det serveras mat och någon tar hand om honom.
Han är ju inte dum.
Senast redigerad av braattha 2021-05-23 kl. 12:31.
2021-05-23, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Hela det inlägget är ju en ny vinkling att försöka få kontraktet upplöst och det finns ingen juridisk grund i det.
Att EB skulle med hjälp av vänner övertala honom har endast kommit från några postare här.
Den sakluga grunden saknas och har mer eller mindre blivit en trådsanning,
precis som priset , han minns inte eller han såg knappt inte.
Nä denna ev hyra tror inte jag på.

Däremot har har han sagt att han skrev på av fri vilja.
Att han dessutom skulle vara i så pass dåligt skick att han ej skulle kunna ta hand om sin dagliga hygien eller utan att det fans mat lagad inte skulle klara sig är ju endast skrattretande.
Uppenbart kan han ju köra bil och således införskaffa sig map på vilket matställe som helst.
Klart han är där det serveras mat och någon tar hand om honom.
Han är ju inte dum.

Ny vinkling? Oj, det togs upp hyra - ja shit, det ändrar ju allt.

Är det bara från några postare här att det tjatades på Esbjörn?
Jahadu. Skygglappar på?

Det Esbjörn gjorde gällandes var att han inte skrev på under tvång.
Men det läggs konstant fram som att det var "fri vilja" - det är inte samma sak.

Det finns ingen som tvingar mig att städa här varje dag, men inte fn är det min fria vilja att göra det.
Det förekommer alltså inget tvång, skulle jag vittna om någon frågar.
Men jag vill inte städa. Förstår du skillnaden?
2021-05-23, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Nej du, det är enkel logik.
Hon har länge bott i trakten, huset ligger 300-400m bort, hon känner till skicket.
Varför hyra ett hus man inte kan bo i?
Esbjörn har inte visat några tendenser för att få huset i bättre skick tidigare.

Enkel logik? Så vad - människan är inte logisk.

Med lika enkel logik så kan jag säga att det skulle väcka Esbjörns intresse att ta upp om hyra.
Logik. Hon tog upp om hyra.
2021-05-23, 13:14
Medlem
Citat:

Med lika enkel logik så kan jag säga att det skulle väcka Esbjörns intresse att ta upp om hyra.

Det behöver inte ens ha varit specifierat den första gången. (hyra/köpa)
- Hej Esb, jag har en väninnan som är intresserad av ditt hus, vill du träffa?

Esb har tidigare sagt nej till andra med låga bud så varför skulle han inte kunna säga nej en gång till?
2021-05-23, 13:15
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:

Känns långsökt, hyra kräver att han röjer upp, slänger en massa av sitt älskade skrot och renoverar.
Enklare att sälja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in