Citat:
Ursprungligen postat av
revodneb
Jag vet faktiskt inte hur många de är, men det talas om uppåt 100K långtidssjuka, det skulle jag säga är ett problem. Men allt det du nämner är givetvis ett problem det med.
Jag förstår inte riktigt vad det är du vill att jag ska lyfta blicken och se? I min omgivning ser jag mina grannar, de gamla sitter och trycker i sin ensamhet, hälften av de yngre ger blanka fan i restriktioner medan den andra halvan försöker dra sitt strå till stacken.
De gamla har alltid suttit och tryckt i sin ensamhet, gick du och hälsa på dina gamla grannar innan pandemin och gav dem ett socialt sammanhang? Eller är det bara nu du plötsligt fått ett brinnande engagemang för dem?
Långtidssjuka är väldigt subjektivt, hostar du lite oftare nu än innan är det långtidscovid, är ditt luktsinne lite sämre är det långtidscovid, kan du bara springa 9 km på samma tid du sprang 10 km innan är det långtidscovid, mao det är inte 100k som sitter halvt förlamade i sina soffor efter en covidinfektion, och det har alltid funnits folk som utnyttjat modesjukdomar för att slippa jobba. Ett tag var alla utbrända, sen var alla deprimerade, nu är alla långtidscovidsjuka, ofta folk i nedre sociala skiktet med ett CV mer ihåligt än en grynpipig hårdost.. ja de finns folk som ändå drabbats av besvärande symptom, men knappast i närheten av 100k.