2021-05-23, 09:21
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Så nu har vi restriktionerna för underkapaciteten i sjukvården.. är det det du säger?
Är det ointressant när man påtvingar hela befolkningen helt orimliga restriktioner och tvångsvaccinering?

Du svävar ganska långt ut nu från anledning till varför regeringen satt befolkningen i denna odemokratiska frihetsberövande sits

Restriktionerna finns till för att inte sjukvården ska överbelastas, ja, frågor på det?

Jag tycker vi har ganska rimliga restriktioner (i alla fall i Sverige), någon tvångsvaccinering har jag inte sett någonstans, möjligtvis i Kina.

Jag är inte frihetsberövad, kan gå precis var jag vill. Du bor inte i Sverige?
Citera
2021-05-23, 09:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Bra, nu har du nog fattat!
Begreppet "mortality rate" används alltså för att jämföra olika tidsperioder med varandra, oftast år, men även månader.

Deaths occurring during a given time period divided by Size of the population among which
the deaths occurred
× 10 n

Man kan också jämföra olika populationer med varandra månadsvis eller årsvis.

Vet inte om du är en av dem som inte förstår skillnaden mellan lilla n och stora N. Idioter som inte kan räkna beräknar mortality-rate genom att dividera med HELA populationen, alltså inte bara den population som varit smittad. Därmed skulle alltså the death-rate (relativa), öka konstant vartefter pandemin löper på. Skitsmart. Men, alla har väl inte läst statistik och förstår matematiska formler och skillnaden mellan n och N...
Citera
2021-05-23, 09:23
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är viktigare att se på sjukhusbelastningen och de som får långtidscovid då det är det som belastar samhället. Med eran definition är skador i trafiken (svårt skadade och döda) exempelvis helt negligerbara. Min poäng är att covid-19 är ett problem, din poäng verkar vara att det inte är ett problem.

Problemet är inte C19 i den omfattning det framställs.. långt ifrån... alla Data är tydligt bevis.

Hade "vi" (dvs vakna intelligenta medborgare) efterfrågat lika proportionerliga restriktioner för dödstalen i trafiken som för C19 fallen så hade det varit ett minst lika stort problem.. men nu är inte så fallet.

C19 är ett politiskt projekt
Citera
2021-05-23, 09:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Så nu har vi restriktionerna för underkapaciteten i sjukvården.. är det det du säger?
Är det ointressant när man påtvingar hela befolkningen helt orimliga restriktioner och tvångsvaccinering?

Du svävar ganska långt ut nu från anledning till varför regeringen satt befolkningen i denna odemokratiska frihetsberövande sits

Det är ingen som blir tvångsvaccinerad. Möjligen i någon kommunistdiktatur i Kina, men ingen annanstans. Vad är det för restriktioner vi har i Sverige som du anser vara helt orimliga? Som jag ser det är det ju fritt att leva ungefär som vanligt. Man har ju för sjutton inte ens stängt skolorna.
Citera
2021-05-23, 09:30
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Problemet är inte C19 i den omfattning det framställs.. långt ifrån... alla Data är tydligt bevis.

Hade "vi" (dvs vakna intelligenta medborgare) efterfrågat lika proportionerliga restriktioner för dödstalen i trafiken som för C19 fallen så hade det varit ett minst lika stort problem.. men nu är inte så fallet.

C19 är ett politiskt projekt

Jag håller inte med dig, men det är ok, man måste inte tycka lika.
Citera
2021-05-23, 09:36
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Restriktionerna finns till för att inte sjukvården ska överbelastas, ja, frågor på det?

Jag tycker vi har ganska rimliga restriktioner (i alla fall i Sverige), någon tvångsvaccinering har jag inte sett någonstans, möjligtvis i Kina.

Jag är inte frihetsberövad, kan gå precis var jag vill. Du bor inte i Sverige?

Är du en regerings-shill? Inne och jobbar med Damage Control så Sverigebilden upprätthålls?

Ingen tvångsvaccinering?
Vad är det för sagor ni kommer med... tänker inte ens kommentera då folk är intelligenta nog att se vad som sker.
Förresten.. när är det dags för den 3e sprutan? osv osv osv osv osv

JAG går vart jag vill.. utan mask, utan social distansering, skakar hand och kramar bekanta.
JAG kommer INTE ta vaccinet och jobbar hårt för att förklara data för andra som svalt medias sagor.

och JA.. Sverige har närmat sig och påminner om Kina allt mer.. Makt är Roligt!

Frågor på det?
Citera
2021-05-23, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Om lika många människor samlas på en yta som bara är 1/15 av arealen är det ju högst rimligt att anta att risken att de smittar varandra blir större. Självklart sprids smittan lättare i tätbefolkade områden än i glesbefolkade. Frågan är då varför Sveriges höga smittspridning enbart ska jämföras med något kåkstadsområde i sydamerika, eller en tätbefolkad knutpunkt i centraleuropa?

Det naturliga är ju att Sverige jämförs med länder som delar demografiska och geografiska förutsättningar.

Sverige och Belgien har liknande demografi med många ghetton och befolkningstäthet i städer o s v till skillnad från Norge och Finland.

Men du undviker alltså grundfrågan igen för 3-4 gången: Hur kommer det sig att Belgien som har färre officiellt smittade än Sverige ändå har mer än dubbel så många på IVA?

Du får en sista chans att svara det uppenbara svaret som du undvikit att göra 3-4 gånger.
Citera
2021-05-23, 09:40
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Vet inte om du är en av dem som inte förstår skillnaden mellan lilla n och stora N. Idioter som inte kan räkna beräknar mortality-rate genom att dividera med HELA populationen, alltså inte bara den population som varit smittad. Därmed skulle alltså the death-rate (relativa), öka konstant vartefter pandemin löper på. Skitsmart. Men, alla har väl inte läst statistik och förstår matematiska formler och skillnaden mellan n och N...

Vet inte om du är en av dem som inte förstår skillnaden mellan Mortality Rate, CFR och IFR.

Det du så envist tjatar om.. och fått om bakfoten.. är CFR och i viss mån IFR.

Läs på lite innan du glappar...
https://www.who.int/news-room/commentaries/detail/estimating-mortality-from-covid-19

(Death rate kommer inte öka konstant då den mäts över en given tid.. oftast ett år.. dvs man kommer jämföra Mortality Rate Case Specific år för år.. precis som man redovisar dödstal i trafiken... enkelt när man förstår.. jobbigt när man inte gör det)
Citera
2021-05-23, 09:41
Medlem
Absolutinte800s avatar
Citat:
Det är viktigare att se på sjukhusbelastningen och de som får långtidscovid då det är det som belastar samhället. Med eran definition är skador i trafiken (svårt skadade och döda) exempelvis helt negligerbara. Min poäng är att covid-19 är ett problem, din poäng verkar vara att det inte är ett problem.

Viktigt att se på hur de (relativt få fall) av långtidscovid belastar samhället? Det är ett ganska kasst argument, restriktionerna belastar samhället betydligt mer genom ensamhet och depressioner, förlorade livsdrömmar, konkursade företag, förlorat utbildningsår för barnen (som ju är vår framtid) m.m. m.m. m.m.

Det är märkligt detta otroligt kortsiktiga tänk... Som vanligt bristen på sunt förnuft hos folk i detta samhället. För mig personligen har restriktionerna knappt förändrat mitt liv nämnvärt, men det betyder ju inte att jag är inkapabel att lyfta blicken och se hur andra individer och samhället kommer påverkas. Du borde kanske ta dig en funderare på den saken du också?

Jag säger inte att C19 inte är något problem, och du har förstås rätt i att sjukvården belastas hårt. Men jag har svårt att förstå detta obalanserade synsätt - från båda hållen för den delen. Du verkar nämligen vara en av dem som har ett mycket snävt synsätt.
Citera
2021-05-23, 09:45
Medlem
Citat:
Du får svara på frågan själv rörande din begåvning. Vi har avrundat 1 miljon officiella fall och cirka 15 tusen döda. Det ger en dödlighet om cirka 1,5%. Nu rymmer ju visserligen siffran om bekräftade fall ett visst mörkertal, men säg att det är 2 miljoner som varit smittade då. Då uppgår dödligheten till cirka 0,75%.

Även du måste ju fatta att man inte kan beräkna dödligheten i en sjukdom på folk som inte har haft sjukdomen. Då skulle ju dessutom bara dödligheten öka undan för undan, ju fler som blir smittade. En person med din begåvning kanske inte förstår det, men du gör ju bort dig rätt duktigt i det här forumet när du vill hävda att dödligheten ska beräknas på hela populationen och inte bara de som varit smittade. Du är faktiskt rätt underhållande (om än väldigt trög).

Skilj på mortality rate och infektion fatality rate.
Citera
2021-05-23, 09:51
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Sverige och Belgien har liknande demografi med många ghetton och befolkningstäthet i städer o s v till skillnad från Norge och Finland.

Men du undviker alltså grundfrågan igen för 3-4 gången: Hur kommer det sig att Belgien som har färre officiellt smittade än Sverige ändå har mer än dubbel så många på IVA?

Du får en sista chans att svara det uppenbara svaret som du undvikit att göra 3-4 gånger.

Jag har ju redan givet dig två tänkbara anledningar till det. Det har jag gjort flera gånger. Men vi tar det ännu en gång då.

1) Man kan tänka sig att Belgien har fler fall av muterat virus. Virus som gör folk svårare sjuka. Finns lite olika varianter på mutationer där man befarar att det är på det viset.

2) Belgien har högre kapacitet i sin vård. Sverige har trots läkarlarm från hela Sverige, trots begäran om att få skicka patienter utomlands, alltid haft "ledig" kapacitet inom IVA. Anledningen till det är garanterat politisk. Man vill inte signalera att det stundtals skitit sig totalt i Sverige. Att folk har dött helt i onödan för att det inte har funnits vård. En tes som också stöds av att den relativa dödligheten alltid varit högre per intagen under perioder då vi haft högsta belastningen. Man har kort och gott inte hunnit med och den "lediga" kapaciteten har inte funnits annat än i fantasin.
Citera
2021-05-23, 09:54
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Är du en regerings-shill? Inne och jobbar med Damage Control så Sverigebilden upprätthålls?

Ingen tvångsvaccinering?
Vad är det för sagor ni kommer med... tänker inte ens kommentera då folk är intelligenta nog att se vad som sker.
Förresten.. när är det dags för den 3e sprutan? osv osv osv osv osv

JAG går vart jag vill.. utan mask, utan social distansering, skakar hand och kramar bekanta.
JAG kommer INTE ta vaccinet och jobbar hårt för att förklara data för andra som svalt medias sagor.

och JA.. Sverige har närmat sig och påminner om Kina allt mer.. Makt är Roligt!

Frågor på det?

Nej jag jobbar inte för regeringen, snarare är jag väldigt anti densamma och hur de hanterat pandemin.

Nej det finns ingen tvångsvaccinering - du verkar vara väldigt rädd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in