2021-05-22, 23:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Höjningar kommer hamna på mellan 20-50% beroende på var man bor, i Stockholms län blir det hyreshöjningar på i snitt 46%. En normaltrea som idag kostar 10000kr/m att bo i kommer med marknadshyra alltså att kosta 14600kr/m. En kostnadsökning på 4600kr/m för den boende. Till vilken nytta, kan man undra?
Säger vem då? Attraktiva hyresrätter kommer såklart att bli dyrare, men kön försvinner samtidigt.

Citat:
Det finns inga rabatter på hyresrätter. Att andra inte får hyra alls beror på att det byggs för litet. Det som byggs kostar så mycket att bo i att efterfrågan blir för låg, det går inte att hyra ut.
Nej det går inte att bygga bort en "brist" på underprissatta bostäder. Bygga nytt är mycket dyrt och hur mkt det än byggs så kommer det inte påverka "bristen" som du och vänstern definierar den det minsta. Snarare kommer köerna öka bara.

Citat:
Hur hänger det ihop? Blir det fler lediga lägenheter om jag får betala högra hyra?
Ja det blir det eftersom man inte tjuvhåller på något som inte har ett övervärde i form av rabatt.

Citat:
Den som tror att det hjälper fattiga att höja hyrorna för alla hyresrätter kan nog tro på vad som helst.
De som förespråkar marknadshyra trasslar ofta in sig i långsökta resonemang om marknadskrafternas välgörande effekter, och försöker bevisa att det på något mirakulöst sätt skulle bli billigare att bo om det blir dyrare att bo...
Varför gör det bra i Finland då? De har europas lägsta hemlöshet och inte alls bostadsköer som vi känner dem. Ungefär lika många bostäder per capita som oss. Det är något som inte stämmer..
Citera
2021-05-23, 08:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Hyreshöjningen på 46% kommer ge dig nya tapeter och laminatgolv från Byggmax på sin höjd. Det är väl rättvist. Så betalar du av de där tapeterna och golvet med flera 100% varje månad livet ut. Är hyresvärden snäll så byter han laminatgolv och tapeter var 10e år från Byggmax.

Jag menar något ska du få för de 4600 extra kr i hyreshöjning att betala per månad. Det kommer bara att kosta 552000kr i hyreshöjning på en 10 års period. Ingen big deal för tapet och golv från Byggmax. Bästa dealen! Hyresvärden byter ju golv och tapet efter 10 år, hyresvärdar blir så givmilda med marknadshyror har jag lärt mig av Kurt Sune.

Sluta hyr din bostad. Det är inte svårare än så. Hyr du så är det någon annan som äger och tjänar pengar på dig. Äger du själv betalar du självkostnadspris och kan sätta in vilket golv du vill själv, utan att betala med hyreshöjning.

Varför går ni hyrestomtar frivilligt med på att låta någon annan bestämma åt er!?
Citera
2021-05-23, 11:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Säger vem då? Attraktiva hyresrätter kommer såklart att bli dyrare, men kön försvinner samtidigt.
Om kön försvinner så beror det på att det har blivit så dyrt att ingen längre är intresserad av att hyra. Så kan man ju förstås åtgärda alla brister. Det påminner om Miljöpartiets koncept för att ordna fler tillgängliga parkeringsplaster i Stockholm: man höjer priset så att folk inte har råd att parkera där = lediga p-platser. Smart.
Citat:
Nej det går inte att bygga bort en "brist" på underprissatta bostäder. Bygga nytt är mycket dyrt och hur mkt det än byggs så kommer det inte påverka "bristen" som du och vänstern definierar den det minsta. Snarare kommer köerna öka bara.
Om det stämmer så faller argumentet att fria hyror kommer öka utbudet. "Hur mkt det än byggs så kommer det inte påverka "bristen"...
Citat:

Ja det blir det eftersom man inte tjuvhåller på något som inte har ett övervärde i form av rabatt.

Varför gör det bra i Finland då? De har europas lägsta hemlöshet och inte alls bostadsköer som vi känner dem. Ungefär lika många bostäder per capita som oss. Det är något som inte stämmer..
Inget konstigt alls. I Finland höjdes hyrorna med 40% när marknadshyra infördes, och därmed föll efterfrågan på hyresrätter. På grund av de höga hyrorna har Finland i dag tvingats inför systemet med sociala bostäder med reglerad hyra. Marknadshyra skapar fler problem än det löser.
Citera
2021-05-23, 11:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Om kön försvinner så beror det på att det har blivit så dyrt att ingen längre är intresserad av att hyra. Så kan man ju förstås åtgärda alla brister. Det påminner om Miljöpartiets koncept för att ordna fler tillgängliga parkeringsplaster i Stockholm: man höjer priset så att folk inte har råd att parkera där = lediga p-platser. Smart.
och de har rätt. Om det är för billigt så missbrukas p-platserna och det blir svårt för alla att parkera. Jag vet själv många som är positiva till att avgifter höjts eller införts. För nu går det att hitta en p-plats utan problem. Vad är det för glädje med gratis p-platser om de aldrig är lediga? Exakt samma princip som med hyresrätt till för låga hyror.

Citat:
Om det stämmer så faller argumentet att fria hyror kommer öka utbudet. "Hur mkt det än byggs så kommer det inte påverka "bristen"...
nej det kommer inte att öka antalet nyproducerade hyresrätter men det är heller inte poängen.

Citat:
Inget konstigt alls. I Finland höjdes hyrorna med 40% när marknadshyra infördes, och därmed föll efterfrågan på hyresrätter. På grund av de höga hyrorna har Finland i dag tvingats inför systemet med sociala bostäder med reglerad hyra. Marknadshyra skapar fler problem än det löser.
Vad spelar det för roll? Är det inte bra att färre är hemlösa och att alla som vill får möjlighet att hyra en bostad?
Citera
2021-05-23, 11:48
Medlem
Tammers avatar
Citat:
och de har rätt. Om det är för billigt så missbrukas p-platserna och det blir svårt för alla att parkera. Jag vet själv många som är positiva till att avgifter höjts eller införts. För nu går det att hitta en p-plats utan problem. Vad är det för glädje med gratis p-platser om de aldrig är lediga? Exakt samma princip som med hyresrätt till för låga hyror.
Logiskt sätt bör man avhjälpa en brist genom att öka utbudet, inte genom att göra det som finns mer svåråtkomligt. Om det är trångt på Stockholm lokaltrafik så ska man alltså höja biljettpriset istället för att köra tätare turer?
Citat:
Vad spelar det för roll? Är det inte bra att färre är hemlösa och att alla som vill får möjlighet att hyra en bostad?
Det innebär att samhället får betala notan för att fastighetsägarna ska kunna höja hyran för de som har råd. Alla som inte har råd med marknadshyra måste försörjas av skattebetalarna.
Citera
2021-05-23, 12:17
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
...En kostnadsökning på 4600kr/m för den boende. Till vilken nytta, kan man undra...

Det vore bra med en bättre allokering av resurser. Unga arbetande personer i barnafödande ålder i storstäder skjuter upp familjebildande. Troligtvis är en delförklaring att man inte kan få tag på ett fast hyreskontrakt på en trea-fyra nånstans utan är hänvisade till osäkra, små lhg.

Inne i staden är hyrorna artificiellt låga, samtidigt som bostadstillägg till pensionen gör att gamla änkor kan bo kvar på sina 100 kvm nära arbetstillfällena. De unga får bo med 1 timmes pendelavstånd till jobbet, eller bo med 50-talets boendestandard per familjemedlem. Varje system har sina vinnare och förlorare, som nu tjänar 40-talisterna på rådande ordning. Vad betyder det för kommande generationer?
Citera
2021-05-23, 12:21
Medlem
Citat:
De flesta hyresgäster skulle inte påverkas särskilt mycket. Vissa skulle tillochmed få sänkta hyror har det visat sig.*

Vad är det som säger att vissa ska ha rätt till 3000 kr i månaden i rabatt medan andra inte får hyra alls?**

Nej det är du som vill berika dig själv med låga kostnader på bostadslösas bekostnad. Ungefär så.

Nu är det inte så det fungerar. I de mest attraktiva hyresrätterna bor det inte fattiga människor. Och de vill inte dela med sig till fattiga. De låter sina lgh ärvas som ägodelar och gå i arv i generationer. Alternativt säljs de svart... Hur man tror att man hjälper fattiga med ett sådant system är för mig mycket främmande.***

* låter juste som faan - varför bor inte du själv i sådan billig hyresOrätt

** varför skall vissa ha rätt att bo i köpebostad med NOLL i avgift o varför skall vissa ha rätt
att bo i paradvåningar i egna hyreshus (som 90% inte har skapat själva utan bakomvarande generationer)

*** du har sagt det själv - man hjälper fattiga o outbildade bäst genom att ge dom betalda hyreshus i bra skick - det är ett Enklare Arbete att hantera dessa
Citera
2021-05-23, 12:23
Medlem
Citat:
Mycket har jag hört och läst. Men att vissa hyror skulle gå ner ja då måste man leva på en helt annan planet/galax om man tror på det. Eller så röker du roliga svampar och blir så förvirrad? Undrar vad du röker för något för att tappa fotfästet med verkligheten så extremt.

Du vet det är kö på flera år till att bo i ghetton runt storstäder. Varför skulle hyresvärden sänka hyran med fri hyressättning i dessa områden? Det finns alltid någon som betalar dom extra tusenlappar som skulle krävas att bo. Desperationen har ingen ände när det gäller hyreslägenheter. Om inte person 1, 2, 3, 4 eller 5 kan betala den höjda hyran pga fri hyressättning så kommer person 6 att göra det. Det finns liksom flera hundra i denna kö att välja på. *

Du vill ha marknadshyra men du fattar inte att plånboken kommer att avgöra vem som bor i ghettot.

Det enda du svamlar om i dina inlägg är lägenheter på Östermalm och liknande där endast en promille av Sveriges befolkning bor. Du borde fatta att det finns en värld utanför dessa områden där hyreshöjningar kommer bli ett faktum.

Bekämpa trångboddhet, brist på lägenheter med att höja hyror för mindre bemedlade människor på mindre bemedlade adresser. Kommer endast leda till hemlösa som har inte har råd bo kvar. Och det kommer även försämra köpkraften då fler måste lägga pengarna på hyran istället till en girig hyresvärd. Därmed kommer arbetslösheten öka kraftigt när färre kan konsumera lika mycket varor och tjänster.

Allt detta för att du vill att du och dina kompisar som är hyresvärdar ska roffa åt er så mycket pengar som möjligt.

* att det finns ocker andrahandshyror o överhyressvarthyror t o m i ghettona säger ju allt

Kurt-Sune är eller vill bli Hyreshaj
Citera
2021-05-23, 12:43
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Det vore bra med en bättre allokering av resurser. Unga arbetande personer i barnafödande ålder i storstäder skjuter upp familjebildande. Troligtvis är en delförklaring att man inte kan få tag på ett fast hyreskontrakt på en trea-fyra nånstans utan är hänvisade till osäkra, små lhg.

Inne i staden är hyrorna artificiellt låga, samtidigt som bostadstillägg till pensionen gör att gamla änkor kan bo kvar på sina 100 kvm nära arbetstillfällena. De unga får bo med 1 timmes pendelavstånd till jobbet, eller bo med 50-talets boendestandard per familjemedlem. Varje system har sina vinnare och förlorare, som nu tjänar 40-talisterna på rådande ordning. Vad betyder det för kommande generationer?
Det finns fler problem. Avskaffandet av fastighetsslatten gör att det är alldeles för billigt för gamla att bo kvar i sina stora hus som barnfamiljer skulle ha mer nytta av.
Ett annat problem är att de höga hyrorna skapar inlåsningseffekter. För folk som bor i en bostadsrätt med låg månadsavgift blir det alltför dyrt att flytta till en hyresrätt som kan kosta flera gånger så mycket att bo i.
Citera
2021-05-23, 14:48
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Sluta hyr din bostad. Det är inte svårare än så. Hyr du så är det någon annan som äger och tjänar pengar på dig. Äger du själv betalar du självkostnadspris och kan sätta in vilket golv du vill själv, utan att betala med hyreshöjning.

Varför går ni hyrestomtar frivilligt med på att låta någon annan bestämma åt er!?

Ja du. Jag har BR (utan lån) med låg avgift. Däremot föredrar jag hyresrätt då jag inte gillar att fixa och dona. En trygghet i sig att slippa stå för kostnader som uppstår i BR. Så nej alla vill inte bo i BR men jag var så illa tvingad när det bekom sig p.g.a bristen på hyresrätter. Så jag kan undra lite vad du fått för dig att alla som bor i BR vill bo i ett sådant boende? Jag gör det men ville egentligen inte det.
Citera
2021-05-23, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture

Inne i staden är hyrorna artificiellt låga*, samtidigt som bostadstillägg till pensionen gör att gamla änkor kan bo kvar på sina 100 kvm nära arbetstillfällena. De unga får bo med 1 timmes pendelavstånd till jobbet, eller bo med 50-talets boendestandard per familjemedlem. Varje system har sina vinnare och förlorare, som nu tjänar 40-talisterna på rådande ordning. Vad betyder det för kommande generationer?

* du är ju en förbannad jävla lögnare - Enskildnyttan* Familjebostäder vill ha typ 40,000 kr/mån när
det gäller bra citybostäder - slöddertäljes är så dyra så de vill ha in kollektiv.

* för de enskilda som har råd (o vill betala)

Det är lite konstigt med hela jävla samhällssystemet - vill man ha juste bil som är tung o har stor motor o förbrukar bränsle så ifrågasätts man - men att bo stort o förbruka bränsle ink resor ifrågasätts inte.

TILL KURT-SUNE som är beredd att betala vad det kostar (att hyra) o kritiserar subventioner/hyresreglering/bruksvärde

De största o äckligaste subventionerna är att soc o migrationsverk betalar hyror plus bostadsbidrag i alla former - invandringen o deras jävla gratisboende har skapat största bristen o är roten till högre hyror.

BEHÖVS NYPRODUKTION Ö H T - nej om vi minskar befolkningen tillräckligt mycket så räcker gamla beståndet mer än väl

Det nya ordet är privatleasing/delningsekonomi - folk som jobbar skift delar bostad med de som inte jobbar skift - halva hyran - halva kostnaden för möblemang (dock hela kostnaderna för mat o dryck trots allt) - man bor helt enkelt i skift för att klara bostadskostnaderna - kan även göras på köpebostäder - kanske redan har hänt vi vet ju inte hur överbudarna kommer att bo resp hur många.
Invandrarfamiljer har ju gjort så länge - de bor många i vissa fall är 40 skrivna i samma bostad.

Anstalter o dårhus/militära o sjukhus har löst detta
Senast redigerad av SisterJones 2021-05-23 kl. 15:15.
Citera
2021-05-23, 18:08
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ja du. Jag har BR (utan lån) med låg avgift. Däremot föredrar jag hyresrätt då jag inte gillar att fixa och dona. En trygghet i sig att slippa stå för kostnader som uppstår i BR. Så nej alla vill inte bo i BR men jag var så illa tvingad när det bekom sig p.g.a bristen på hyresrätter. Så jag kan undra lite vad du fått för dig att alla som bor i BR vill bo i ett sådant boende? Jag gör det men ville egentligen inte det.
Jag förstår mycket väl att en del föredrar HR.
Och du och andra skulle kunna få er en HR där ni vill bo bara hyresregleringen togs bort och det blev marknadshyra.
Då kommer också Fastighetsbolagen bygga så mycket HR som folket är beredda att betala för.

Och det kan nog bli så då att det är mest HR som byggs. För en tid i alla fall. Tills den balans folket föredrar uppstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in