2021-05-22, 20:11
Medlem
essteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarOrso
Det som beskådas just nu - DET mina vänner, är en anledning till att klyftor skapas.
Människor som har rötter från ett annat land och kommer till (eller som i Narcos fall till och med FÖDS I ) Sverige och på alla sätt och vis måste sätta sig emot precis allt som har med Sverige, svenskar och svensk kultur och uppfostran att göra. Narcos ska skratta sig lycklig att hon inte "hamnat" i exempelvis Frankrike (som hon ÄlSkAaR) eller Italien. Här hade hon behandlats som skit. Här skriker ALLA "negro di merda" på gatan till mörkhyade, utan att det skulle kommas på tal att ens höja på ögonbrynet åt det. Och accepteras inte den katolska kulturen av invandrare så är man körd. Jag säger inte att det är rätt, jag ställer mig inte bakom ngn form av rasism, tvärtom så förespråkar jag ofta Sverige i deras öppenhet, och ifrågasätter "vardagsrasism" i landet jag bor. Men jag mår fruktansvärt illa över att se det här..

Nu fick jag stänga av. DJUPANDAS långsamt.

Men vad fan snackar du om egentligen? För att hon hatar skaldjur betyder det väl fan inte att hon sätter sig emot allt som har med Sverige att göra? Visst, jag tycker att hon beter sig fett illa nu, men det här har fan noll om svensk kultur att göra, vad är det med dig? Hon har ju fan tillochmed yttrat sin uppskattning för Sverige flera gånger. Hade för mig att du skrev rimligare saker?
Bannlyst
Förra året efter middagen tog Sami och Lennie och tejpade upp Jasse på väggen i sin prinsessklänning ✌️
Medlem
Spajdors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
"Ät ät sug!"
"Så suger du på den lemmen där"

Emelie på skaldjursmiddag är galant! Är nog första gången idag som jag dragit på smilbanden.
https://imgur.com/a/6X91cdT
2021-05-22, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatestmaddaeff
Haha inte brydda att bli kladdiga är en sak! Att äta som om man aldrig fått mat är något helt annat 😂🤣

Jo, men har man typ levt på halvfabrikat o ketchup ….

Jag hade oxå kastat mig över skaldjuren. Sitter här är jättesugen nu 😂
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladvanilj
Emelie och hummern https://imgur.com/B6hOnDR
Helt jävla underbart! Blir fan kär i Emelie under den här måltiden. Kul att hon kallar alla delar lemmar dessutom. 🤣🤣🤣🤣
Medlem
Mouchinos avatar
Om vi tar Pridefestivalen som ett mycket bra exempel, varför har man arrangerat den? Man vill att människor ska vara stolta över sin sexuella läggning eller könsidentitet och att det är en viktig del av personligheten. Såklart är det först många HBTQ personer som samlas men många, många andra medmänniskor som också vill visa solidaritet samt vara med i gemenskapen och gå med i paraden.

Vi måste samla oss och först då kan vi genom kunskap med tiden krossa dessa fördomar kring det som många anser annorlunda och konstigt.

Jag tycker det är kanon att folk står upp mot rasism men vi får inte göra skillnad på fördomar som föds ur samma känslor som okunskap. rädsla, hat och därför blir jag så upprörd över att man inte heller står upp för resterande personer i huset som fått oförtjänt mycket hat precis som Nardos!

Alla som ser annorlunda ut, alla som är annorlunda, talar annorlunda, känner annorlunda skapar frågetecken men att vara nyfiken är nog det bästa sättet att bli av med fördomar och genom att gå till sig själv med frågeställningen, varför känner jag så här och vad beror det på och sen våga möta just detta. Vissa fördomar är liksom gjutet i sten där man bara bestämt att, nej så här är det eller man kan ha tagit över färdigpakterade åsikter .Våra värderingar är som en vägvisare och efter dessa väljer vi vilken riktning man går och kommer att påverka attityder och beteenden och valen vi gör i livet.

Teorier finns som betonar själva grupptillhörigheten som den främsta källan till fördomar mot andra grupper rör social kategorisering och social identifikation. Social kategorisering ser till hur människor mentalt ordnar sin sociala omgivning.

En flicka (Kerstin) i skolan hade en bästa kompis (Lisa säger vi) ,de gick i samma klass och umgicks varje dag men så en dag började Lisa umgås med en annan tjej (Maria) i klassen och Kerstin fick inte vara med längre. Samtidigt förbjöd Lisa Kerstin att umgås med andra än henne. Kerstin trotsade då Lisa genom att börja umgås med Anna som gick i en annan klass.

I detta uppstod en konflikt där Kerstin och Anna stod på en sida och Lisa och Maria på den andra. Konflikten växte då flera tog ställning för vilken sida de skulle stå på.

Det slutar med att konflikten består av 50 personer och det eskalerar så pass att när flera tar Kerstin och Annas parti och Lisa och Maria får ta emot hån, skratt och nedvärderande blickar och t.om sparkar och slag.

Så kan gruppindelningar leda till fördomar?

Fördomar kan definieras som negativa känslor och förväntningar eller ett
beteende mot en annan person baserad på dess tillhörighet socialt samt då ett beteende mot en
annan person förändras baserat på dess tillhörighet.

Dessa kan vara djupt rotade vilket kan
innebära att människor delas in i fack och döms automatiskt utan att vi tänker på det.

Forskningen förefaller att återkomma till varför det uppstår fördomar och huruvida det mest
beror på klyftor grupper emellan.

Inom socialpsykologin skiljer man på in-grupper, den egna
gruppen, och ut-grupper som är andra grupper än sin egen.

In-gruppens framgång tillskrivs bero på inre egenskaper, medan ansvaret för misslyckanden läggs på yttre faktorer.

Misslyckanden hos medlemmarna i ut-gruppen menar man däremot beror på inre dispositioner och deras framgång på yttre faktorer. Detta kan förklaras som felattribution, det vill säga att felaktiga
egenskaper tillskrivs grupper.

Att människor grupperas in i olika kategorier är oftast baserat på stereotypifiering, vilket
innefattar ett antagande om att gruppen delar personliga egenskaper.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greatestmaddaeff
Faktiskt, fyfan! Man kan tro att de aldrig fått mat stackarna 😂

Har dom gjort ngt annat än att äta?
Mc Donalds hit och pizza dit och Thai mat och gud vet allt vad det har varit ett evigt tjat om MAT.
Medlem
Nu blir det en liten paus från flashback och liven för den delen (skit tråkigt)
Röstar du på nardos är du en HORunge =)

EDIT : TANJA KOMMER ATT KORAS VINNARE PÅ MÅNDAG

FACIT ÄR KUL ATT HA
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av essted
Men vad fan snackar du om egentligen? För att hon hatar skaldjur betyder det väl fan inte att hon sätter sig emot allt som har med Sverige att göra? Visst, jag tycker att hon beter sig fett illa nu, men det här har fan noll om svensk kultur att göra, vad är det med dig? Hon har ju fan tillochmed yttrat sin uppskattning för Sverige flera gånger. Hade för mig att du skrev rimligare saker?

Handlar om hennes äckliga attityd och uppfostran. Inte just att hon inte vill äta räkor.
Både Tanja eller Emelie kommer väl från från helt vanliga familjer. Inte fan så heller skulle någon av dom få för sig att STÅ upp och trycka i sig pizza samtidigt vråla om hur äckligt det andra ser ut. Det tillhör normal hyfs. Sorry, finns väl MASSOR svenskar också som beter sig så - men jag ser just nu två vanliga, helt normalt uppfostrade tjejer och ett dagisbarn.
Jag tycker hon sätter sig emot det mesta som har med Sverige att göra. Förutom hennes kusiner och vänner som INTE kommer härifrån. Hon har flera gånger nämnt hur hon ALDRIG skulle kunna vara med en svensk kille, att svenskar generellt är tråkiga osv. För att bara inte tala om hur hon uttalat sig om sverige och svenskar i tjafs. (Men visst. det var ju längesen=har aldrig hänt!!)

Det är väldigt synd tycker jag, att välja att ta med en person med dessa åsikter.
Senast redigerad av OscarOrso 2021-05-22 kl. 20:18.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ketchupalskaren
Nu tror jag i och för sig Emelie och Tanja överdriver deluxe med humrarna för att jävlas med Narcos som skriker om att det är så äckligt. Slickar hummern i ”ansiktet” och häller spad över hela sig. 🤣

💯 and i like it 😎
2021-05-22, 20:13
Medlem
Pippi-Ks avatar
Hahahah emelie och Tanja under den här middagen är fan hysteriskt roliga
2021-05-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spajdor
Emelie på skaldjursmiddag är galant! Är nog första gången idag som jag dragit på smilbanden.
https://imgur.com/a/6X91cdT

Fnittrar en del åt deras slabbande

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in