2021-05-22, 19:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Vet man något mer om Ulrikas (den relativt nya uppgiften) sällskap den kvällen? Hans förehavanden innan han låg i hennes säng?

Nja, det har ju pratats om en "pojkvän" som var med Ulrika i hemmet, men det är ju vad jag förstår en obekräftad uppgift i tråden (som verkar ha blivit en trådsanning). Nu säger annan information att Ulrika hade besök av en ledsen tjejkompis, som hade grälat med sin pojkvän. Nu blir det rörigt även på den här fronten, tyvärr. Om historien om den ledsna tjejkompisen stämmer, vem var det? En som i vart fall borde ha varit ledsen är ju BW:s flickvän - om uppgiften att BW och flickvännen var på den påstådda festen i Radbyn och hade grälat. Men självklart kan den tjejkompisen ha varit någon annan (om uppgiften stämmer).
Citera
2021-05-22, 19:39
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Nja, det har ju pratats om en "pojkvän" som var med Ulrika i hemmet, men det är ju vad jag förstår en obekräftad uppgift i tråden (som verkar ha blivit en trådsanning). Nu säger annan information att Ulrika hade besök av en ledsen tjejkompis, som hade grälat med sin pojkvän. Nu blir det rörigt även på den här fronten, tyvärr. Om historien om den ledsna tjejkompisen stämmer, vem var det? En som i vart fall borde ha varit ledsen är ju BW:s flickvän - om uppgiften att BW och flickvännen var på den påstådda festen i Radbyn och hade grälat. Men självklart kan den tjejkompisen ha varit någon annan (om uppgiften stämmer).

Jaså, jaha. Intressant. Finns uppgifterna annanstans?
Citera
2021-05-22, 19:39
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag ska försöka att ta reda på mer om detta. Någonstans har det blivit fel - medvetet eller omedvetet. Det är något som skaver, men vad, och var felar det?

Skulle lätt kunna sätta en stor peng på att felet är missförstånd/språkproblem kontra danska/svenska, två språk som är väldigt lika men ändå väldigt olika.

Har själv haft att en hel del att göra med danskar och det är som uppgjort för missförstånd från början om man inte pratar engelska.

Men självklart kanske det finns andra förklaringar? Fyllekörning som döljs typ?
Citera
2021-05-22, 19:45
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det var bara några få sidor i inledningen av boken som var tillgängliga (utan att köpa e-boken/ljudboken), så det står säkert längre fram.

Så kan det naturligtvis vara, men varför utelämna detta i inledningen av boken? Man kan läsa en ganska detaljerad redogörelse från UA om vad hon gjorde på söndagen, men inte ett ord om resan till Töreboda.
Citera
2021-05-22, 19:52
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Man kan väl fråga sig om just detta med vems bil de tog till Töreboda på något sätt är avgörande för fallet. Jag antar att det kanske är intressantare vilka som var med I bilen till Töreboda o kanske även vilka som var med I taxin tillbaka till M-stad. KM sägs som sagt ha varit med oavsett. UA ska ha gjort en vända till Töreboda på söndags fm, även om hon enbart hämtade en plånbok eller också en bil.

Citat:
Du har både rätt och fel i ditt inlägg. Just detta med vems bil som användes till Töreboda lär ju inte bli avgörande för fallet, men själva grejen är att försöka få koll på vems uppgifter vi kan lita på även i andra sammanhang. Det var Prinzezzan som för några år sedan "bekräftade" resesällskapet till Töreboda genom att hänvisa till typ "mycket centrala källor". Prinzezzan har hänvisat till sådana källor tidigare. Men tänk om de här källorna har fel eller medvetet slirar på sanningen? Finns ens källorna? Jag menar inte att på något endaste litet sätt rikta någon kritik mot Prinzezzan eller vara oförskämt ifrågasättande eller otacksam med det här resonemanget, bara fästa uppmärksamheten på att det är viktigt att allt blir rätt och att tråden inte blir felunderrättad. Men, kan den danska journalisten ha fel? Jag vet inte, men hon verkar i vart fall citera vad folk med insyn har sagt. Vi har alltså två helt olika versioner om hur resan till Töreboda gick till - och det är inte bra för fortsättningen.

Vilka som var med i taxin tillbaka till stan framgick ju tydligt i radioprogramserien, och i den ska alltså Ulrika, Helena och "mannen med pilotglasögon" har varit passagerare - plus eventuellt en fjärde passagerare (man fick ju åka fyra personer i en vanlig taxi plus taxichauffören, alltså totalt fem personer.)

Citat:
Jag ska försöka att ta reda på mer om detta. Någonstans har det blivit fel - medvetet eller omedvetet. Det är något som skaver, men vad, och var felar det?

Citat:
Källorna finns! Men någonstans felar det. Och det är viktigt att det blir rätt!

* Minns källa 1 (som egentligen är två personer) fel och har tagit fel på datum/tillfälle? (Här tycker jag att risken att de minns fel är relativt liten, detta med tanke på deras position i händelsen. Men helt omöjligt är det väl inte.)
* Minns källa 1 rätt, men det var Ulrikas/Helenas bil KJ körde? (Som någon i tråden föreslog.) Att källa 1 medvetet skulle ljuga om detta, det finns inte på kartan!
* Minns U fel? (Det vore osannolikt, då hennes syster försvann den kvällen? Borde minnas. Lite märkligt dock att hon inte kom ihåg hur hon/de kom tillbaka till Mariestad efter inflyttningsfesten och med vem/vilka. U citerad i boken: "Jag kommer inte ihåg vem vi delade taxin med tillbaka in till Mariestad, men vi slog följe med flera personer från festen." Åtminstone personerna i deras taxi borde hon kanske komma ihåg: hon själv, Helena, MMPG och ev. en till. Eller var det en stor taxi, typ "limousine", så att de var många i samma bil?)
* Minns U rätt och bilen stod kvar i Töreboda? (För att i så fall hämta bilen i Töreboda, så borde U har fått skjuts dit för att hämta Helenas plånbok, för jag har svårt att tänka mig att man sätter sig på en buss och skumpar runt några mil, då en försvunnen syster ev. skulle kunna dyka upp hemma. Det har, vad jag känner till, aldrig kommit fram att U och H tog egen bil till festen och att den sedan behövde hämtas.)
* Talar U osanning om detta? (Varför i så fall? Skulle vara ett dåligt val, då alla (?) vill veta sanningen, och då behövs korrekta fakta att utgå ifrån.)
* Har författaren missuppfattat och därmed skrivit fel?
* Har författaren råkat skriva fel?
* Har det blivit fel i översättningen? (Om något av de tre sista, om detta har upptäckts, varför då inte gå ut och dementera/lämna rättelse?
* Det finns säkert andra alternativ också.

Var ligger felet, det som gör att just denna del skevar i pusslet?

Citat:
Det var bara några få sidor i inledningen av boken som var tillgängliga (utan att köpa e-boken/ljudboken), så det står säkert längre fram.

Sedan finns det en annan sida av det här med nödvändigheten att vi får rätt information, nämligen:

Om det nu skulle visa sig att KM:s ex inte körde bilen (oavsett vems bil) med sig själv, Ulrika, Helena och den påstådde KM till Töreboda - som Prinzezzan hittills i tråden via källor har hävdat skulle vara fallet -, faller också en mycket viktig parameter, nämligen den som "bekräftade" att "mannen med pilotglasögon" (den påstådde KM) skulle ha varit med i bilen. Detta är viktigt på det sättet att vi i tråden i så fall skulle förlora en parameter som skulle hävda att just KM skulle vara "mannen med pilotglasögon". Den enda "bekräftelsen" som vi då skulle ha kvar är de anonyma tipsen via PM till några användare i tråden (bland andra jag) från två användarnamn - PM som dessutom kom nästan samtidigt och som passande nog - direkt efter radioprogramserien - unisont pekade ut just KM. Jag är ytterst obekväm med denna situation!

Men: Den som först pekade ut KM (2017-07-19 klockan 20:47) var användaren Zeke8, men den användaren hade fel om var KM bodde 1992 ("Enligt uppgifter från en polis ca år2000, så bodde han i Hasslerör när Ha försvann, och heter Cla*s-G*ran M*almgr*n. Allt jag vet om honom.") Dessutom hade han stavat fel på förnamnet. När jag ställer motfrågor får jag inga fler svar mer än "Jag inte säga något mer".

Men 2017-07-20 klockan 07:18 får jag följande PM från användaren danujska. danujska skriver exakt så här: "Hej Ugglan! Satt och läste att du, och några till verkar det som, fått PM om en Clas Göran Malmberg. Jag tror att den som PM'at er har fått det om bakfoten. Det finns nämligen en man, som fortfarande bor i Mariestad, vid namn Klas Göran Malmgren. Vid -92 var han tillsammans med Karin Bergqvist och Klas var ute på Stadt natten då Helena försvann. Enligt mina källor, som bl.a är gamla kompisar till Helena, så var denne Klas väldigt klängig på Helena denna kväll. Tycker bara att det är väldigt märkligt att det kommer ut så lika initialer här, CGM och KGM. Klas Göran Malmgren bor på Ladukärrsvägen och är en het vanlig Svensson som gått under radarn. Med vänlig hälsning, ANONYM"

Döm själva, men Zeke8 känns som "simmig och slibbig", medan danujska är betydligt mer "direkt och exakt".

Förut hade vi två indikationer om "mannen med pilotglasögon", men om den danska journalisten har rätt om resan till Töreboda, är vi alltså nere på bara en indikation - som dessutom känns oerhört svajig och konstig sett till hur den såg trådens ljus.
Senast redigerad av Ugglan. 2021-05-22 kl. 20:23.
Citera
2021-05-22, 19:55
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Så kan det naturligtvis vara, men varför utelämna detta i inledningen av boken? Man kan läsa en ganska detaljerad redogörelse från UA om vad hon gjorde på söndagen, men inte ett ord om resan till Töreboda.

Som jag har förstått det har Ulrika i tv-program sagt att hon var hemma i villan ifall Helena skulle ringa. Jag tror att hon till och med har sagt att hon typ "inte vågade/ville lämna huset". Tyvärr är det mycket om Ulrikas utsagor som skapar nya frågor.
Citera
2021-05-22, 20:21
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Jag kan hålla med dig här. Om man utgår ifrån att detta verkligen är inledningen av boken (vilket indikeras genom att skriva "Del 1" efter titel/försättsblad), så kan jag också tycka att den uppgiften kan fattas här. Men jag tycker - av de få sidor jag kan se och läsa - att boken överhuvudtaget verkar lite ostrukturerad. Nu har jag inte sett fler sidor, men jag skulle kunna tänka mig ett bättre intryck om U:s mail hade ingått med resten av det som hände på söndagen, t ex under ett gemensamt kapitel: "Söndagen", eller liknande. Nu blir det lite rörigt. Kanske bättre med en kronologisk kapitelindelning efter en inledning som talar lite allmänt och kort om fallet. Men det är väl en smaksak, antar jag. Nu vet vi väl inte heller om mailtexten från U är hela hennes mail, eller om det är enbart en passus ur texten och författaren valt att plocka ut denna del, för att ha just i inledningen (av någon anledning).
Citera
2021-05-22, 20:36
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Sedan finns det en annan sida av det här med nödvändigheten att vi får rätt information, nämligen:

Om det nu skulle visa sig att KM:s ex inte körde bilen (oavsett vems bil) med sig själv, Ulrika, Helena och den påstådde KM till Töreboda - som Prinzezzan hittills i tråden via källor har hävdat skulle vara fallet -, faller också en mycket viktig parameter, nämligen den som "bekräftade" att "mannen med pilotglasögon" (den påstådde KM) skulle ha varit med i bilen. Detta är viktigt på det sättet att vi i tråden i så fall skulle förlora en parameter som skulle hävda att just KM skulle vara "mannen med pilotglasögon". Den enda "bekräftelsen" som vi då skulle ha kvar är de anonyma tipsen via PM till några användare i tråden (bland andra jag) från två användarnamn - PM som dessutom kom nästan samtidigt och som passande nog - direkt efter radioprogramserien - unisont pekade ut just KM. Jag är ytterst obekväm med denna situation!

Men: Den som först pekade ut KM (2017-07-19 klockan 20:47) var användaren Zeke8, men den användaren hade fel om var KM bodde 1992 ("Enligt uppgifter från en polis ca år2000, så bodde han i Hasslerör när Ha försvann, och heter Cla*s-G*ran M*almgr*n. Allt jag vet om honom.") Dessutom hade han stavat fel på förnamnet. När jag ställer motfrågor får jag inga fler svar mer än "Jag inte säga något mer".

Men 2017-07-20 klockan 07:18 får jag följande PM från användaren danujska. danujska skriver exakt så här: "Hej Ugglan! Satt och läste att du, och några till verkar det som, fått PM om en Clas Göran Malmberg. Jag tror att den som PM'at er har fått det om bakfoten. Det finns nämligen en man, som fortfarande bor i Mariestad, vid namn Klas Göran Malmgren. Vid -92 var han tillsammans med Karin Bergqvist och Klas var ute på Stadt natten då Helena försvann. Enligt mina källor, som bl.a är gamla kompisar till Helena, så var denne Klas väldigt klängig på Helena denna kväll. Tycker bara att det är väldigt märkligt att det kommer ut så lika initialer här, CGM och KGM. Klas Göran Malmgren bor på Ladukärrsvägen och är en het vanlig Svensson som gått under radarn. Med vänlig hälsning, ANONYM"

Döm själva, men Zeke8 känns som "simmig och slibbig", medan danujska är betydligt mer "direkt och exakt".

Förut hade vi två indikationer om "mannen med pilotglasögon", men om den danska journalisten har rätt om resan till Töreboda, är vi alltså nere på bara en indikation - som dessutom känns oerhört svajig och konstig sett till hur den såg trådens ljus.

För min del var det så att jag frågade personen om h*n visste vem KM var. (Jag hade också fått namnet via PM.) Då sa personen: "Men han var ju med i bilen till festen i Töreboda!" H*n berättade att KM var ihop med Karin, Helenas kompis. Någon av dem i bilen hade berättat detta. (Även källan som sa att KJ körde, menar att KM var med i bilen till inflyttningsfesten. Därför har jag utgått ifrån att KM är MMPG.)
Citera
2021-05-22, 20:54
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
För min del var det så att jag frågade personen om h*n visste vem KM var. (Jag hade också fått namnet via PM.) Då sa personen: "Men han var ju med i bilen till festen i Töreboda!" H*n berättade att KM var ihop med Karin, Helenas kompis. Någon av dem i bilen hade berättat detta. (Även källan som sa att KJ körde, menar att KM var med i bilen till inflyttningsfesten. Därför har jag utgått ifrån att KM är MMPG.)

I de följande PM:en från danujska förefaller han/hon ha en viss koll, ändå. Om danujska inte hade varit i kontakt Skatteverket och kollat upp saker och ting innan han/hon PM:ade mig, visste danujska exakt var KM bodde när det begav sig, vem som var flickvännen, hur hans familjesituation ser ut idag och så vidare.

Synd bara att du; Prinzezzan, inte redan när det här var aktuellt skrev i tråden att också du hade fått de här PM:en. Det hade faktiskt underlättat. Jag fick PM:en, tikimon likaså - och nu också du. Detta visar också hur oerhört viktigt det är att vi alla delger information och samlas kring den.

Du skriver: "För min del var det så att jag frågade personen om h*n visste vem KM var. (Jag hade också fått namnet via PM.)" Är "personen" alltså din källa, då?
Citera
2021-05-22, 21:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
I de följande PM:en från danujska förefaller han/hon ha en viss koll, ändå. Om danujska inte hade varit i kontakt Skatteverket och kollat upp saker och ting innan han/hon PM:ade mig, visste danujska exakt var KM bodde när det begav sig, vem som var flickvännen, hur hans familjesituation ser ut idag och så vidare.

Synd bara att du; Prinzezzan, inte redan när det här var aktuellt skrev i tråden att också du hade fått de här PM:en. Det hade faktiskt underlättat. Jag fick PM:en, tikimon likaså - och nu också du. Detta visar också hur oerhört viktigt det är att vi alla delger information och samlas kring den.

Du skriver: "För min del var det så att jag frågade personen om h*n visste vem KM var. (Jag hade också fått namnet via PM.)" Är "personen" alltså din källa, då?

Personen är tidigare nämnda källa 2.

Jag uttryckte mig nog lite oklart. Jag fick inte namnet direkt. Däremot skrevs beskrivningar av den som skulle vara MMPG, typ att han bor kvar i stan och andra "hintar". När sedan namnet nämndes i tråden fick jag bekräftelser via PM, att namnet skulle stämma. Jag hade inte fått namn innan namnet skrevs i tråden. Beskrivningarna jag fick är jag ganska säker på att jag skrev i tråden då.
Senast redigerad av Prinzezzan 2021-05-22 kl. 21:23.
Citera
2021-05-22, 21:22
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Skulle lätt kunna sätta en stor peng på att felet är missförstånd/språkproblem kontra danska/svenska, två språk som är väldigt lika men ändå väldigt olika.

Har själv haft att en hel del att göra med danskar och det är som uppgjort för missförstånd från början om man inte pratar engelska.

Det finns många frågor. Desto färre svar. Tyvärr.
Citera
2021-05-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky

Jo, fast det är ju skillnad på talad danska och skriftlig danska.
Eller tror du översättaren lyssnat på boken vid översättningen?

Man får ju hoppas att översättaren faktiskt kan LÄSA danska och inte bara använd Google translate
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in