2021-05-22, 05:46
Medlem
Bara en sån grej som vilka som var med i bilen och vems bil H åkte i till Töreboda borde ju vara avklarade grejer sen långt tillbaka. Ni som var hennes vänner och bekanta, varför kan ni inte bara berätta? Något i detta fall är riktigt jäkla fel. Det har gått så lång tid nu men ingen verkar vilja tala ut? Vad/ vem är det som får alla att hålla tyst?
Citera
2021-05-22, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag upprepar detta. Om den här ekvationen ska gå ihop, saknar vi fortfarande en mycket central bit. Men den borde ju du med dina "centrala källor" kunna bidra med!

Alltså ... Du: "Enligt källa 1 så körde KM:s ex KJ bilen, och hon körde därefter till sitt jobb i Skövde."

Jag: "Om KM:s ex körde bilen och sedan tog den till jobbet i Skövde (sannolikt då till KSS), hur i hela friden kan då Ulrika hämta bilen i Töreboda på söndagen - ihop med plånboken? För det verkar ju nu som att Ulrika faktiskt hämtade bilen i Töreboda på söndagen. KM:s ex kör väl knappast bilen tillbaka till Töreboda efter nattskiftet - boende i Mariestad som hon är - och lämnar den där för att själv ta bussen tillbaka till Mariestad runt 07:30?"

Hur går detta ihop? Det är ju du som skriver att KM:s ex körde bilen till jobbet i Skövde efter färden från Mariestad till inflyttningsfesten i Töreboda. Var blev då bilen av sen? Knappast tillbakakörd till Töreboda under tidig söndag morgon där Ulrika sedan hämtade den, enligt journalisten. Eller? Den enda utvägen ur allt detta är den danska journalisten har totalfel. Någon har fel, så enkelt är det.

Var har du fått informationen att UA/HAs bil har körts tillbaka på söndagmorgonen?

Antar att du avser Legoos inlägg: https://www.flashback.org/sp75935196, men där står inget om vilkens bil som körts tillbaks.

Du bortser från en möjlighet i detta.

KMs ex har kört dem till Töreboda, men har det sagts vems bil hon kört? Hon han ju ha lånat UAs bil under förutsättning att hon skjutsar dem till Töreboda innan hon åker till jobbet.
Det är då fullt möjligt att hon lämnat tillbaks bilen under söndagen och UA kan köra den för att hämta plånboken.
Citera
2021-05-22, 10:23
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det står verkligen så här i boken (man kan läsa några sidor av inledningen av boken):

"Vi tog vår egen bil till Töreboda och parkerade den där."

https://books.google.se/books/about/Mardr%C3%B6mmen_i_Mariestad_Historien_om_Hel.html? id=qmokEAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read _button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Det står i ett mail som författaren skriver att hon fått från syster U. Märkligt.

Skulle inte syster U åkt till Töreboda på Söndagen? Det står inget om denna resa i beskrivningen av Söndagen.
Citera
2021-05-22, 10:29
Medlem
Citat:
Jag har inte läst boken, men enligt Legooo (som jag länkade till på sidan 3045) ska det vara så, ja. Så: Står det rätt i boken? Har den danska journalisten missförstått något, skrivit fel? Jag vet inte, men det blir onekligen tilltrasslat nu.

Men visst, du - och dina källor - kan självklart ha rätt. Kärnan i den danska journalistens bok är alltså att Ulrika hämtade en bil i Töreboda på söndagen. Rätt eller fel?
Du utgår alltså från att Legooo har gjort rätta antaganden utifrån vad denne tolkat ur boken?

Detta är vad Legooo skrev
Citat:
Lyssnade på ljudboken "Mardrömmen i Mariestad" av danska journalisten Lotte Dalgaard.
Kanske redan har ventilerats i tråden men Ullrika och Helena tar deras bil till Töreboda och parkerar den där. Sen taxi tillbaka och Ullrika har ont i magen och vill därför åka hem. På natten kommer en orolig och upprörd tjejkompis hem till Ullrika efter ett bråk med sin pojkvän. Under tiden när tjejkompisen är hemma hos Ullrika på natten ringer Helena från stadshotellet och berättar hur kul hon haft det. Efter samtalet beger sig tjejkompisen in mot stan igen. Dagen efter beger sig Ullrika till Pernilla W i Töreboda för att hämta plånboken de åker tillbaka till Mariestad och vid lunchtid kommer vänner hem till Ullrika och de hjälps åt att leta i närområdet. Senare kommer Ullrikas föräldrar och på kvällen kommer en polis och hittar sandalerna efter att ha letat på den tänkbara vägen Helena kan ha tänkt sig gå hem.

Vilken tid ringde Helena hem till Ullrika? Var inte det precis innan stängningen?
Vem var tjejen som kom hem till Ullrika på natten?
Hur tog sig Ullrika till Töreboda om hennes bil var där?
Vilka vänner letade i närområdet?
Letade man inte då på den tänkbara vägen Helena kan ha tänkt sig gå?

Nytt för mig var också att man funnit fotavtryck i buskarna i närheten till hjulspåren i sanden. Borde man kanske ha en fot storlek åtminstone? Eller sjabbla polisen bort det också

Har Legooo tolkat detta rätt ur boken?
Kan någon annan som läst/lyssnat på boken verifiera detta?

Om inte riskerar detta att bli trådsanning pga en enda persons (kanske felaktiga) tolkande från en bok, som i sin tur kanske feltolkat/ändrat till skönlitteratur?
Senast redigerad av DisappointedTuna 2021-05-22 kl. 10:33.
Citera
2021-05-22, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, det står verkligen så här i boken (man kan läsa några sidor av inledningen av boken):

"Vi tog vår egen bil till Töreboda och parkerade den där."

https://books.google.se/books/about/Mardr%C3%B6mmen_i_Mariestad_Historien_om_Hel.html? id=qmokEAAAQBAJ&printsec=frontcover&source=kp_read _button&redir_esc=y#v=onepage&q&f=false

Det står i ett mail som författaren skriver att hon fått från syster U. Märkligt.

I det här läget måste nog din källa ifrågasättas, om denna källa verkligen är i pudelns kärna, kan denne ändå missförstått eller komma ihåg totalt fel.....
om nu inte UA kommer ihåg fel eller av någon anledning ljuger
Citera
2021-05-22, 11:00
Medlem
zoomlanders avatar
Det här tycker jag är intressant enligt boken du länkade. Helena vikarierade på sjukhuset den sommaren. enligt den sista observationen av den vita bilen ska den ju ha parkerats på sjukhusparkeringen. märkligt ..

Har polisen kikat på vilka hon jobbade med eller träffade där på sjukhuset?
Citera
2021-05-22, 11:28
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
I det här läget måste nog din källa ifrågasättas, om denna källa verkligen är i pudelns kärna, kan denne ändå missförstått eller komma ihåg totalt fel.....

Man kan väl fråga sig om just detta med vems bil de tog till Töreboda på något sätt är avgörande för fallet. Jag antar att det kanske är intressantare vilka som var med I bilen till Töreboda o kanske även vilka som var med I taxin tillbaka till M-stad. KM sägs som sagt ha varit med oavsett. UA ska ha gjort en vända till Töreboda på söndags fm, även om hon enbart hämtade en plånbok eller också en bil.
Citera
2021-05-22, 12:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Man kan väl fråga sig om just detta med vems bil de tog till Töreboda på något sätt är avgörande för fallet. Jag antar att det kanske är intressantare vilka som var med I bilen till Töreboda o kanske även vilka som var med I taxin tillbaka till M-stad. KM sägs som sagt ha varit med oavsett. UA ska ha gjort en vända till Töreboda på söndags fm, även om hon enbart hämtade en plånbok eller också en bil.

Du har både rätt och fel i ditt inlägg. Just detta med vems bil som användes till Töreboda lär ju inte bli avgörande för fallet, men själva grejen är att försöka få koll på vems uppgifter vi kan lita på även i andra sammanhang. Det var Prinzezzan som för några år sedan "bekräftade" resesällskapet till Töreboda genom att hänvisa till typ "mycket centrala källor". Prinzezzan har hänvisat till sådana källor tidigare. Men tänk om de här källorna har fel eller medvetet slirar på sanningen? Finns ens källorna? Jag menar inte att på något endaste litet sätt rikta någon kritik mot Prinzezzan eller vara oförskämt ifrågasättande eller otacksam med det här resonemanget, bara fästa uppmärksamheten på att det är viktigt att allt blir rätt och att tråden inte blir felunderrättad. Men, kan den danska journalisten ha fel? Jag vet inte, men hon verkar i vart fall citera vad folk med insyn har sagt. Vi har alltså två helt olika versioner om hur resan till Töreboda gick till - och det är inte bra för fortsättningen.

Vilka som var med i taxin tillbaka till stan framgick ju tydligt i radioprogramserien, och i den ska alltså Ulrika, Helena och "mannen med pilotglasögon" har varit passagerare - plus eventuellt en fjärde passagerare (man fick ju åka fyra personer i en vanlig taxi plus taxichauffören, alltså totalt fem personer.)
Citera
2021-05-22, 17:10
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna

Jag ska försöka att ta reda på mer om detta. Någonstans har det blivit fel - medvetet eller omedvetet. Det är något som skaver, men vad, och var felar det?
Citera
2021-05-22, 17:59
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Du har både rätt och fel i ditt inlägg. Just detta med vems bil som användes till Töreboda lär ju inte bli avgörande för fallet, men själva grejen är att försöka få koll på vems uppgifter vi kan lita på även i andra sammanhang. Det var Prinzezzan som för några år sedan "bekräftade" resesällskapet till Töreboda genom att hänvisa till typ "mycket centrala källor". Prinzezzan har hänvisat till sådana källor tidigare. Men tänk om de här källorna har fel eller medvetet slirar på sanningen? Finns ens källorna? Jag menar inte att på något endaste litet sätt rikta någon kritik mot Prinzezzan eller vara oförskämt ifrågasättande eller otacksam med det här resonemanget, bara fästa uppmärksamheten på att det är viktigt att allt blir rätt och att tråden inte blir felunderrättad. Men, kan den danska journalisten ha fel? Jag vet inte, men hon verkar i vart fall citera vad folk med insyn har sagt. Vi har alltså två helt olika versioner om hur resan till Töreboda gick till - och det är inte bra för fortsättningen.

Vilka som var med i taxin tillbaka till stan framgick ju tydligt i radioprogramserien, och i den ska alltså Ulrika, Helena och "mannen med pilotglasögon" har varit passagerare - plus eventuellt en fjärde passagerare (man fick ju åka fyra personer i en vanlig taxi plus taxichauffören, alltså totalt fem personer.)

Källorna finns! Men någonstans felar det. Och det är viktigt att det blir rätt!

* Minns källa 1 (som egentligen är två personer) fel och har tagit fel på datum/tillfälle? (Här tycker jag att risken att de minns fel är relativt liten, detta med tanke på deras position i händelsen. Men helt omöjligt är det väl inte.)
* Minns källa 1 rätt, men det var Ulrikas/Helenas bil KJ körde? (Som någon i tråden föreslog.) Att källa 1 medvetet skulle ljuga om detta, det finns inte på kartan!
* Minns U fel? (Det vore osannolikt, då hennes syster försvann den kvällen? Borde minnas. Lite märkligt dock att hon inte kom ihåg hur hon/de kom tillbaka till Mariestad efter inflyttningsfesten och med vem/vilka. U citerad i boken: "Jag kommer inte ihåg vem vi delade taxin med tillbaka in till Mariestad, men vi slog följe med flera personer från festen." Åtminstone personerna i deras taxi borde hon kanske komma ihåg: hon själv, Helena, MMPG och ev. en till. Eller var det en stor taxi, typ "limousine", så att de var många i samma bil?)
* Minns U rätt och bilen stod kvar i Töreboda? (För att i så fall hämta bilen i Töreboda, så borde U har fått skjuts dit för att hämta Helenas plånbok, för jag har svårt att tänka mig att man sätter sig på en buss och skumpar runt några mil, då en försvunnen syster ev. skulle kunna dyka upp hemma. Det har, vad jag känner till, aldrig kommit fram att U och H tog egen bil till festen och att den sedan behövde hämtas.)
* Talar U osanning om detta? (Varför i så fall? Skulle vara ett dåligt val, då alla (?) vill veta sanningen, och då behövs korrekta fakta att utgå ifrån.)
* Har författaren missuppfattat och därmed skrivit fel?
* Har författaren råkat skriva fel?
* Har det blivit fel i översättningen? (Om något av de tre sista, om detta har upptäckts, varför då inte gå ut och dementera/lämna rättelse?
* Det finns säkert andra alternativ också.

Var ligger felet, det som gör att just denna del skevar i pusslet?
Citera
2021-05-22, 18:04
Medlem
FedupFlorences avatar
Vet man något mer om Ulrikas (den relativt nya uppgiften) sällskap den kvällen? Hans förehavanden innan han låg i hennes säng?
Citera
2021-05-22, 18:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Skulle inte syster U åkt till Töreboda på Söndagen? Det står inget om denna resa i beskrivningen av Söndagen.

Det var bara några få sidor i inledningen av boken som var tillgängliga (utan att köpa e-boken/ljudboken), så det står säkert längre fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in