Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Du har både rätt och fel i ditt inlägg. Just detta med vems bil som användes till Töreboda lär ju inte bli avgörande för fallet, men själva grejen är att försöka få koll på vems uppgifter vi kan lita på även i andra sammanhang. Det var Prinzezzan som för några år sedan "bekräftade" resesällskapet till Töreboda genom att hänvisa till typ "mycket centrala källor". Prinzezzan har hänvisat till sådana källor tidigare. Men tänk om de här källorna har fel eller medvetet slirar på sanningen? Finns ens källorna? Jag menar inte att på något endaste litet sätt rikta någon kritik mot Prinzezzan eller vara oförskämt ifrågasättande eller otacksam med det här resonemanget, bara fästa uppmärksamheten på att det är viktigt att allt blir rätt och att tråden inte blir felunderrättad. Men, kan den danska journalisten ha fel? Jag vet inte, men hon verkar i vart fall citera vad folk med insyn har sagt. Vi har alltså två helt olika versioner om hur resan till Töreboda gick till - och det är inte bra för fortsättningen.
Vilka som var med i taxin tillbaka till stan framgick ju tydligt i radioprogramserien, och i den ska alltså Ulrika, Helena och "mannen med pilotglasögon" har varit passagerare - plus eventuellt en fjärde passagerare (man fick ju åka fyra personer i en vanlig taxi plus taxichauffören, alltså totalt fem personer.)
Källorna finns! Men någonstans felar det. Och det är viktigt att det blir rätt!
* Minns källa 1 (som egentligen är två personer) fel och har tagit fel på datum/tillfälle? (Här tycker jag att risken att de minns fel är relativt liten, detta med tanke på deras position i händelsen. Men helt omöjligt är det väl inte.)
* Minns källa 1 rätt, men det var Ulrikas/Helenas bil KJ körde? (Som någon i tråden föreslog.) Att källa 1
medvetet skulle ljuga om detta, det finns inte på kartan!
* Minns U fel? (Det vore osannolikt, då hennes syster försvann den kvällen? Borde minnas. Lite märkligt dock att hon inte kom ihåg hur hon/de kom tillbaka till Mariestad efter inflyttningsfesten och med vem/vilka. U citerad i boken: "Jag kommer inte ihåg vem vi delade taxin med tillbaka in till Mariestad, men vi slog följe med flera personer från festen." Åtminstone personerna i deras taxi borde hon kanske komma ihåg: hon själv, Helena, MMPG och ev. en till. Eller var det en stor taxi, typ "limousine", så att de var många i samma bil?)
* Minns U rätt och bilen stod kvar i Töreboda? (För att i så fall hämta bilen i Töreboda, så borde U har fått skjuts dit för att hämta Helenas plånbok, för jag har svårt att tänka mig att man sätter sig på en buss och skumpar runt några mil, då en försvunnen syster ev. skulle kunna dyka upp hemma. Det har, vad jag känner till, aldrig kommit fram att U och H tog egen bil till festen och att den sedan behövde hämtas.)
* Talar U osanning om detta? (Varför i så fall? Skulle vara ett dåligt val, då alla (?) vill veta sanningen, och då behövs korrekta fakta att utgå ifrån.)
* Har författaren missuppfattat och därmed skrivit fel?
* Har författaren råkat skriva fel?
* Har det blivit fel i översättningen? (Om något av de tre sista, om detta har upptäckts, varför då inte gå ut och dementera/lämna rättelse?
* Det finns säkert andra alternativ också.
Var ligger felet, det som gör att just denna del skevar i pusslet?