• 1
  • 2
2021-05-22, 11:32
Medlem
Silvermoons avatar
Jag har alltid varit väldigt försiktig med pengar och haft goda marginaler jämfört med mina vänner. Troligen pga fattig uppväxt och att jag inte vill hamna där igen.

Nu är jag väldigt sugen på att flytta till hus men tycker det är lite läskigt att det inte blir så mycket kvar när alla budgetposter är betalda.

Här är min nuvarande budget:
https://i.imgur.com/8GnizzA.png

Som ni ser så har jag en rätt bra lön och nästan 5 tusen kvar i månaden även efter sparanden och lyxutgifter som restaurangbesök och sånt. Bilen är privatleasad och bostaden är en hyresrätt som är rätt dyr(bredband ingår, därav 0 kr där).

Jag har senaste åren varit van att ha 5-10 tusen kvar efter alla utgifter pga levt snålt, tycker redan att dagens budget känns lite läskig även om det ju på pappret går ihop alldeles utmärkt även om jag blir sjukt eller arbetslös(låg risk pga ingenjör). Bytte nyligen till den dyrare lägenheten jag bor i samt skaffade privatleasingen.

Om jag skulle köpa ett hus så skulle bostadsutgifterna gå upp några tusen till, till runt 11-12k/månad.
Då blir det bara strax över 2 tusen kvar... De pengarna är ju sånt som går till typ ny dator, motorcykel, oplanerade saker, bio, frisör osv. Iofs skulle jag kunna minska fondsparet då eftersom syftet med det är att spara till hus...

Samtidigt så innebär ju hus vissa utgifter som kanske inte syns på pappret samt risken om något händer, dock så räknar jag med att ha en buffert på iaf 50 tusen liggandes.

Som ni märker vet jag inte riktigt vad jag ska göra, har ni några bra råd?
Citera
2021-05-22, 11:39
Medlem
Jag hade nog tagit bort fondsparande som en utgift.

Bostadskostnaden är hög ja, har du möjlighet att dela det med någon? Det borde kapa bort ganska rejält från utgifterna.

Nästa steg är väl att dokumentera utgifterna över en period (typ 1-2 månader) och se vilka småsaker man kan kapa bort.

Efter det så får man öka inkomsten via extrajobb.
Citera
2021-05-22, 11:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon

Nu är jag väldigt sugen på att flytta till hus men tycker det är lite läskigt att det inte blir så mycket kvar när alla budgetposter är betalda.

Bytte nyligen till den dyrare lägenheten jag bor i samt skaffade privatleasingen.

Varför är du sugen på att flytta till hus när du nyligen har flyttat till en ny lägenhet?

Det finns mycket att kosta pengar på när man är husägare. Tror inte du har pengar nog.

Sen som ensam har du verkligen behov av så mycket yta? Bättre bo billigt och spara till nöjen.
Citera
2021-05-22, 11:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Jävligt drygt att sitta med en hög boendekostnad. Man det är ju ett personligt val man gör ifall man värderar ett dyrt boende högt. Tyvärr är det dock många som bor på de större orterna som inte kan komma undan en hög boendekostnad hur de än gör.

I övrigt såg det väl ganska sunt ut. Du lär inte få vara med i Lyxfällan de närmaste säsongerna!
Citera
2021-05-22, 12:19
Medlem
sasos avatar
Billig försäkring du har. Vad har du för företag?
Citera
2021-05-22, 12:50
Medlem
TattooedFuckers avatar
Jag sålde lägenheten . Ja hade iofs inga lån men idag betalar jag bara el , sophämtning men har lagt ner ca 300.000 renovering och ska in med 200.000 till nu i juni.

Har du råd med oförutsedda utgifter så bor du i hus

Inte ens jag handlar kläder för 1000 kr / månad så den kan du plocka bort 500 minst .

Resor även de . Inget nödvändigt 👍🏻

Och du kan få in 4-5000 kr om du skulle ha en inneboende 👍🏻
Senast redigerad av TattooedFucker 2021-05-22 kl. 12:54.
Citera
2021-05-22, 12:55
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Jag har alltid varit väldigt försiktig med pengar och haft goda marginaler jämfört med mina vänner. Troligen pga fattig uppväxt och att jag inte vill hamna där igen.

Här är min nuvarande budget:
https://i.imgur.com/8GnizzA.png

Som ni ser så har jag en rätt bra lön och nästan 5 tusen kvar i månaden även efter sparanden och lyxutgifter som restaurangbesök och sånt. Bilen är privatleasad och bostaden är en hyresrätt som är rätt dyr(bredband ingår, därav 0 kr där).

Jag har senaste åren varit van att ha 5-10 tusen kvar efter alla utgifter pga levt snålt, tycker redan att dagens budget känns lite läskig även om det ju på pappret går ihop alldeles utmärkt även om jag blir sjukt eller arbetslös(låg risk pga ingenjör). Bytte nyligen till den dyrare lägenheten jag bor i samt skaffade privatleasingen.

Om jag skulle köpa ett hus så skulle bostadsutgifterna gå upp några tusen till, till runt 11-12k/månad.
Då blir det bara strax över 2 tusen kvar... De pengarna är ju sånt som går till typ ny dator, motorcykel, oplanerade saker, bio, frisör osv. Iofs skulle jag kunna minska fondsparet då eftersom syftet med det är att spara till hus...

Samtidigt så innebär ju hus vissa utgifter som kanske inte syns på pappret samt risken om något händer, dock så räknar jag med att ha en buffert på iaf 50 tusen liggandes.

Som ni märker vet jag inte riktigt vad jag ska göra, har ni några bra råd?

Alldeles för små marginaler. Vad gör du om nåt går sönder på huset?
Citera
2021-05-22, 12:59
Medlem
TattooedFuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73

Jag har inte haft nåt som gått sönder så sett men renoverat badrum och kök då grejerna va 30 år gamla .

Pajar luftvärmepump , vattenpump . Värmepannan m m eller man inte räkna me slamtömning ? De är de billiga men pajar el centraler m m blir de minst 50000 kr
Citera
2021-05-22, 13:12
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Då får väl TS ta ett lån för att renovera och betala av detta på 40-50 år vilket är standard på huslån.

TS har stora marginaler bara han minskade ner "lyxutgifterna". Dessutom går ju även att spara på nödvändiga utgifter, exempelvis bilägande för nästan 4000 kronor per månad etc.

Sedan finns det en aspekt till, TS lön kommer växa med inflation och erfarenhet, huslånet kommer minska med inflation och amortering. Om lånet är på 4 miljoner kommer TS efter tio år ha betalat av cirka en halv miljon av skulden samtidigt som hans inkomst säkert vuxit med ytterligare 5000-10000 kronor.

Frågan TS bär ställa sig är ju inte om han har råd utan om det är värt det, både ekonomiskt och tidsmässigt.
Citera
2021-05-22, 13:15
Medlem
Vad har du för A-kassa som kostar 315kr/månad? Är det med extra inkomstförsäkring?

Tycker som en del andra att fondsparande inte är en kostnad utan att den borde ligga på ”pengar över” eller som sparande tillsammans med de pengar du inte gör av med.
Citera
2021-05-22, 14:35
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
Billig försäkring du har. Vad har du för företag?
ICA försäkring, ser nu att den är på 129 kr, 100 kr var nog min förra lägenhet.

Citat:
Ursprungligen postat av TattooedFucker
Jag sålde lägenheten . Ja hade iofs inga lån men idag betalar jag bara el , sophämtning men har lagt ner ca 300.000 renovering och ska in med 200.000 till nu i juni.

Har du råd med oförutsedda utgifter så bor du i hus

Inte ens jag handlar kläder för 1000 kr / månad så den kan du plocka bort 500 minst .

Resor även de . Inget nödvändigt 👍🏻

Och du kan få in 4-5000 kr om du skulle ha en inneboende 👍🏻

Nej, kläder kan nog gå ner lite realistiskt sett men jag lägger in nya glasögon där också så då blir det lite mer.

Resor är inte nödvändigt men de ligger också under extra-kategorin och jag vill ju fortfarande kunna resa även om jag flyttar till hus.

Anledningen till att jag vill flytta från lägenhet till hus är för att jag vill slippa bo vägg i vägg med folk så inneboende kommer inte på tal. Möjligen i ett mindre hus på tomten nån gång i framtiden.

Citat:
Tar från min buffert.
Dessutom är 12k i månaden under förutsättning att huset är rätt fräscht och risken för oförutsedda utgifter är liten. Köper jag ett billigare hus med större risk/renoveringsbehov så räknar jag nog med 7-ish tusen i månaden. Men det är inte direkt att bara välja i dagens bostadsmarknad.

Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Då får väl TS ta ett lån för att renovera och betala av detta på 40-50 år vilket är standard på huslån.

TS har stora marginaler bara han minskade ner "lyxutgifterna". Dessutom går ju även att spara på nödvändiga utgifter, exempelvis bilägande för nästan 4000 kronor per månad etc.

Sedan finns det en aspekt till, TS lön kommer växa med inflation och erfarenhet, huslånet kommer minska med inflation och amortering. Om lånet är på 4 miljoner kommer TS efter tio år ha betalat av cirka en halv miljon av skulden samtidigt som hans inkomst säkert vuxit med ytterligare 5000-10000 kronor.

Frågan TS bär ställa sig är ju inte om han har råd utan om det är värt det, både ekonomiskt och tidsmässigt.
Ja, rent ekonomiskt långsiktigt så är det ju sunt att äga istället för att hyra. Samtidigt vill jag fortsätta ha min standard jag har idag i övrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Vad har du för A-kassa som kostar 315kr/månad? Är det med extra inkomstförsäkring?

Tycker som en del andra att fondsparande inte är en kostnad utan att den borde ligga på ”pengar över” eller som sparande tillsammans med de pengar du inte gör av med.

A-kassan är akademikernas akassa inkl inkomstförsäkring.

Fondsparandet är ju inte en kostnad i sig, men det är en utgift eftersom de dras från kontot varje månad till ett annat konto.

Citat:
Ursprungligen postat av mengan1111
Jag hade nog tagit bort fondsparande som en utgift.

Bostadskostnaden är hög ja, har du möjlighet att dela det med någon? Det borde kapa bort ganska rejält från utgifterna.

Nästa steg är väl att dokumentera utgifterna över en period (typ 1-2 månader) och se vilka småsaker man kan kapa bort.

Efter det så får man öka inkomsten via extrajobb.

Fondsparandet är ju inte en kostnad i sig, men det är en utgift eftersom de dras från kontot varje månad till ett annat konto.

Jag vill inte dela med någon, annat än om jag har en partner, vilket jag inte har idag. Sen vill jag inte plocka bort småsaker eftersom de bidrar till min levnadsstandard som jag är väldigt nöjd med.

Har iofs tänkt köra företag vid sidan av, men inte för att få in extra stålar utan för att minska utgifter på hobbies.
Citera
2021-05-22, 14:37
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hinkfitta
Varför är du sugen på att flytta till hus när du nyligen har flyttat till en ny lägenhet?

Det finns mycket att kosta pengar på när man är husägare. Tror inte du har pengar nog.

Sen som ensam har du verkligen behov av så mycket yta? Bättre bo billigt och spara till nöjen.

Jag har egentligen varit sugen på att flytta till hus länge, men marknaden är galen och det är svårt att hitta, så jag bytte upp mig till en bättre lägenhet så länge.

Har inte behov nej, men jag är trött på att bo i lägenhet och ha folk inpå hela tiden. Ska flytta ut på landet där det är lugnare, det är ett nöje för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in