2021-05-22, 14:30
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg har nevnt det meste tidligere.

Hint på facebook til "To Kill a Mockingbird" - en bok av Harper Lee, som skal handle om et drap på Halloween.

Siste livsbevis fra AE - 09:14-oppringingen, en samtale på 92-93 sekunder med TEH, en samtale som TEH angivelig hadde problemer med å huske innholdet av.

At TEH og RU skal ha kjent hverandre, og rykter på tråden her om at dette bekjentskapet skal ha hatt betydning for det oppsto kontakt mellom TH og RU.

At TH ringte TEH like før han dro fra Futurum forsvinningsdagen.

Generell mistenkeliggjøring av TEH her på tråden - ubekreftede rykter om rusproblemer, spilleproblemer, gjeldsproblemer, at han skal ha lånt mye penger fra sin mor. Tydelig at enkelte nick her inne har hatt som agenda å sverte og mistenkeliggjøre TEH.

Så kom boken i begynnelsen av mai.

Vi fikk bekreftet at TH ringte TEH før han dro fra jobb, (nå husker jeg ikke om han også ringte TEH én gang til etter at han kom til S4), TEH ankom iallfall i familiebilen Ford Focus under nødsamtalen med politiet.

TEH gikk inn og avsatte sannsynligvis skosåleavtrykk. (Apropos, det ville jo være svært mistenkelig om TEHs skoavtrykk ble sikret mens ingen skoavtrykk fra TH selv fra tiden etter hjemkomst ca 13:30 ble oppdaget og sikret da politiets teknikere undersøkte S4.)

Fra THs forklaringer til politiet:
- TH "oppdaget" ikke AEs telefon før etter at TEH ankom S4
- TH forklarer for politiet at TEH muligens kan ha tatt i trusselbrevet
- TH forteller politiet badekarhistorien

Det er også litt uklart om TH oppdaget slepesporet før eller etter at TEH kom.

Totalt, det er ganske mange hint fra TH mot TEH. Slik jeg oppfatter det.

Om TEH ankom i familiebilen Ford Focus under nødsamtalen med politiet,
hvilken bil åkte TH då till och från jobbet i på dagen då AEH forsvant ?
Citera
2021-05-22, 14:32
Medlem
Rettet opp feil

Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Det har blitt nevnt at TEH angivelig var "kortfattet" eller litt brysk mot sin mor i denne samtalen.
Og mulig derfor han forsøkte å ringe henne opp igjen kl 09.50.

Har det vært nevnt i media eller boken noen spesifikke navn TH antydet kunne stå bak?
Mistanken mot RU kom vel opp da TH nevnte "gutten" i et tidlig avhør.

Vel, TH svømmer angivelig 10 000 meter i uka. Sprekt til å være en mann i hans alder.
Men å bære en død kropp er normalt sett en vrien oppgave, ihvertfall ned en trapp.
Om de var to til å bære kroppen, vil jeg regne med de hadde satt ganske tydelige spor
etter seg, med tanke på ganglaget og parvise fotavtrykk. Dersom politiet har funnet
noe slikt, har de ihvertfall holdt helt tyst om det.

Forresten så dukket denne opp nå.
5000 tips også denne her blant de.

Sikkert et planlagt ledd i de mange villedninger 😉😂😉

https://www.dagbladet.no/nyheter/tipset-politiet---dette-har-plaget-meg/73649714
Senast redigerad av Bolony 2021-05-22 kl. 14:59. Anledning: Rettelse
Citera
2021-05-22, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Om TEH ankom i familiebilen Ford Focus under nødsamtalen med politiet,
hvilken bil åkte TH då till och från jobbet i på dagen då AEH forsvant ?

Tom Hagen brukte sin gamle Citroen Picasso.
Citera
2021-05-22, 15:04
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolony

https://www.dagbladet.no/nyheter/tipset-politiet---dette-har-plaget-meg/73649714

De har altså ikke lagt bort kidnappingshypotesen helt. Det er interessant.

Blusen havner vel ellers i samme kategori som parykken, tenker jeg.
Citera
2021-05-22, 15:14
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Tom Hagen brukte sin gamle Citroen Picasso.

Tak Kornblomst
Citera
2021-05-22, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
De har altså ikke lagt bort kidnappingshypotesen helt. Det er interessant.

Blusen havner vel ellers i samme kategori som parykken, tenker jeg.

Det er vel trolig, men det er ingen fysisk forståelig årsak til at en parykk som har noe med saken å gjøre har havnet der med mindre den har blitt dumpet i andre enden av langvannet eller en av de 3 bekkene som renner inn i ellingsrudbekken.

Da er blusen mer troverdig.

Som i alle yrker hvor det blir nedsatt forskjellige grupperinger danner seg forskjellige meninger.

Det er klart at norsk politi har vært involvert i forferdelig mye dårlige etterforskninger og talentløse avhør som har ført til uløste saker og justismord tidligere, men etter 30 mnd etterforskning ville de funnet nettverket om dette var planlagt ut i fra uttalelser om hvor grundig de skal ha lett.

Jeg blir rystet om ikke tiltalen mot RU blir frafalt i sommer og det blir tungt for statsadvokaten å forsøke seg i retten uten noe lik, uten en bekreftelse på at hun faktisk er død og i tillegg døde i s4.

Det er jo noen trollene her inne som påstår at det er bekreftet at hun døde i s4, men det er langt fra sannheten. Biologiske spor som aerosoldråper, ørlite blod og avføring kan hverken bekrefte eller avkrefte det.

Jeg tror derfor siktelsen mot TH også frafaller i sommer.

Det har vært mye kritikk rundt politiets fremgangsmåte under arrestasjonen av TH og man forsøkte seg nok på et skremmeskudd mot en gammel mann og håpet det ville komme en tilståelse. Det er mulig etterforskningsledelsen følte seg under press på det tidspunktet både fra høyere hold og fra media om at nå må noe skje og man forsøkte seg på en variant som mislyktes.

Derfor har man også vært stille i dørene etterpå og det Jan jo tenkes de har litt mer å gå på nå uten at de vil avsløre det.

Jeg tror det er to nøkler man må finne om man ikke får presset enkelte i avhør.

Det ene er oppstarten av bitcoinkontoen og det andre er selve åstedet. I det siste har man kanskje bedt om hjelp fra utlandet. Hvis ikke trenger det ikke være dumt og i det minste få helt nye øyne på et åsted.
Citera
2021-05-22, 15:38
Medlem
Citat:
Ja.

Advokaten skal beskytte klienten mot å inkriminere seg selv og eller sine nærstående. Vanligvis gjøres dette ved å råde klienten til å nekte flere politiavhør. Og da beveger advokatens rolle seg fra bistandsadvokat og over til forsvarsadvokat.

Jeg synes det er en del detaljer i saken som hinter til at TH forsøker å fremstille seg selv som beskytter av TEH. Altså at TH har møtt i flere avhør hvor han har forsøkt å kaste mistanke over på TEH, RU med venner og muligens mange andre.

Og politiet har en etterforskningsplikt. Men med dagens teknologi legger de fleste av oss igjen digitale og elektroniske spor hvor vi enn beveger oss. Det gjør politiets oppgave med å utelukke falske mistanker mye enklere. Det er lettere å bevise at uskyldige mennesker befant seg på annet sted langt unna åstedet på tidspunktet forbrytelsen skjedde. Og umulig kan ha hatt noe med forbrytelsen å gjøre.
Det hører med til sjeldenhetene at forsvarere anbefaler å nekte avhør. Særlig rart er det her hvor ektefellen er kidnappet.
Citera
2021-05-22, 17:12
Medlem
Slettsnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Fetteren var i nærheten da BT ble voldtatt og drept, og ble tatt i "løgn" om hvor han var. Han tilstod til og med, men nå er det vel ikke mange som tror han er skyldig.
Hvor har du det fra? De fleste tror nok fortsatt at han utførte drapet, inntil en annen skulle bli dømt. Han ble tross alt dømt i tingretten, frikjent i lagmannsretten da han trakk tilståelsen, men idømt erstatning stadfestet av Høyesterett.
Citera
2021-05-22, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Det hører med til sjeldenhetene at forsvarere anbefaler å nekte avhør. Særlig rart er det her hvor ektefellen er kidnappet.

Nettopp derfor Holden har forsøkt å skape inntrykk av at politiet har tunnelsyn og at TH skal være forhåndsdømt av mediene.

I håp om at avhørsnekt ikke skal peke alt for tydelig på at Tom Hagen er skyldig.
Citera
2021-05-22, 17:26
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg tror derfor siktelsen mot TH også frafaller i sommer.

Siktelsen frafalles nok ikke før de evt. har en bedre kandidat, eller saken blir henlagt.

Citat:
Det ene er oppstarten av bitcoinkontoen

Undres på om de har oversikt hvor TH befant seg på de tidspunktene "motparten"
sende sine BTC-meldinger.

Citat:
og det andre er selve åstedet.

De har vel antageligvis en rimelig grei oversikt over hendelsesforløpet i S4, og
kanskje også hvor mange som var tilstede. I "Krimpodden" har det vært nevnt at
rekonstruksjoner var blant undersøkelsene som ble gjort mens politiet fremdeles
hadde beslag på huset.
Citera
2021-05-22, 17:27
Medlem
Citat:

- Hypotesen om drap anses fortsatt som den mest sannsynlige, men kidnappingshypotesen etterforskes fortsatt aktivt, blant annet gjennom de spor vi kan utlede av trusselbrevet, kommunikasjonen i kryptovaluta og krypterte e-poster, og bevegelser rundt åstedet, sier Hanssen.

Den enkle forklaring er, hun ble kidnappet, kidnapperen fikk ikke det han ville ha, hun ble derfor drept.
Citera
2021-05-22, 17:29
Medlem
Citat:
Jeg tolker det slik at TH hinter mot TEH, ved at TH forsøker å fremstille seg selv som om han beskytter TEH.

Men, at TH aktivt tilkaller TEH, og at TEH ankommer under nødsamtalen, og at TEH dro fra S4, med eller uten hund, før TH dro til bensinstasjonen for å møte politiet, eller, før TH forventet at sivile politifolk skulle ankomme S4 ... ja jeg synes det virker som om TH forsøker å trekke TEH inn i saken.

At du har et annet syn på det er helt ok for meg.

Planen til TH var altså å drepe AE, og legge skylden på TEH?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in