2021-05-22, 12:05
Medlem
Mopsans avatar
[quote=Skorpan91|75967839]
Citat:
Ursprungligen postat av Mopsan

"Kom ihåg att vi måste behålla dina uppgifter i 6 år för att uppfylla lagstadgade krav, till exempel lagstiftning mot penningtvätt."
Då får dom göra det. Går man in i leken så får man den tåla. Det är inte miljoner det handlar om. Det är väl bara att betala det som dom kräver en på och hitta en lösning om man tycker att det är värt att jobba med det här.
Det funkar inte att stressa upp sig.
2021-05-22, 12:27
Medlem
artigass avatar
Tror de stora bankerna och Skatteverket har fått nys om denna typ av verksamhet och alla andra jobb som är inom gigekonomin. Vet inte om det är lönt att fortsätta med detta jobb. Sista man vill är att åka på en rejäl skattesmäll. Ska man skatta på detta jobb tjänar jag mer om jag går ut och plockar blåbär och säljer det på torget...
2021-05-22, 12:39
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av artigas
Tror de stora bankerna och Skatteverket har fått nys om denna typ av verksamhet och alla andra jobb som är inom gigekonomin. Vet inte om det är lönt att fortsätta med detta jobb. Sista man vill är att åka på en rejäl skattesmäll. Ska man skatta på detta jobb tjänar jag mer om jag går ut och plockar blåbär och säljer det på torget...
Eller så är man ingen åsna som använder rev.
2021-05-22, 12:42
Medlem
artigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av se8035
Eller så är man ingen åsna som använder rev.
Jag har en polare som gör detta med och har fört över till sitt svenska bankkonto och har fått brev pga överföringar under en längre tid och att de vill veta om de mindre transaktionerna pga anti-terroristlagar och penningtvättslagen. Tror nog myndigheterna har börjat bli lite mer vaksamma nu och att de fattar att mycket går förlorat när fler jobbar inom gigekonomin även i Sverige.
2021-05-22, 13:08
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Jag har en polare som gör detta med och har fört över till sitt svenska bankkonto och har fått brev pga överföringar under en längre tid och att de vill veta om de mindre transaktionerna pga anti-terroristlagar och penningtvättslagen. Tror nog myndigheterna har börjat bli lite mer vaksamma nu och att de fattar att mycket går förlorat när fler jobbar inom gigekonomin även i Sverige.
Ja men det är klart har man gjort detta i flera år och skickat till sitt Svenska konto så ser det suspekt ut oavsett summa.
2021-05-22, 13:15
Medlem
artigass avatar
Citat:
Ja men det är klart har man gjort detta i flera år och skickat till sitt Svenska konto så ser det suspekt ut oavsett summa.
Ja men har även fått höra att detta gäller för folk som börjat jobba för typ 2-3 månader sedan. Det är min poäng. Detta omfattar inte bara retroaktivt utan även mindre överföringar under kortare tidsperiod. Någon som nyss börjat jobba får gärna bekräfta eller dementera ifall de också fått brev/notiser från sin svenska bank på senare tid.
2021-05-22, 13:16
Bannlyst
Men varför för ni över till svenska kontot under flera års tid?

Lyssna, att göra det nån gång ibland, ett par tusen, 5-10 lax är inga problem, det är inget någon höjer ögonbrynen för.

Men frekvent under flera år? Ja, då kommer någon snart undra vad som pågår.

Hur svårt ska det vara att förstå?!

Använd kortet ni får hemskickat, handla på det. Sen om ni måste föra över så gör det IBLAND, okej, inte varje månad!

Är inte detta sunt jävla förnuft så vet jag inte
2021-05-22, 13:17
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Ja men har även fått höra att detta gäller för folk som börjat jobba för typ 2-3 månader sedan. Det är min poäng. Detta omfattar inte bara retroaktivt utan även mindre överföringar under kortare tidsperiod. Någon som nyss börjat jobba får gärna bekräfta eller dementera ifall de också fått brev/notiser från sin svenska bank på senare tid.
Var har du fått höra det?

Känns som du bara försöker skrämma iväg operatörer. Var det inte du som skulle byta till operador förra veckan ?
2021-05-22, 13:17
Medlem
artigass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RaserBall
Men varför för ni över till svenska kontot under flera års tid?

Lyssna, att göra det nån gång ibland, ett par tusen, 5-10 lax är inga problem, det är inget någon höjer ögonbrynen för.

Men frekvent under flera år? Ja, då kommer någon snart undra vad som pågår.

Hur svårt ska det vara att förstå?!

Använd kortet ni får hemskickat, handla på det. Sen om ni måste föra över så gör det IBLAND, okej, inte varje månad!

Är inte detta sunt jävla förnuft så vet jag inte
Läs mitt inlägg. Det är nog nya bullar nu.
2021-05-22, 13:18
Bannlyst
Citat:

Men tror du ärligt talat bankerna har tid att sitta och screena 11 miljoner människors bankonton efter överföringar av 5-10000 då och då?!

För över ibland! Inte månadsvis! Jösses.
2021-05-22, 13:20
Medlem
artigass avatar
Citat:

Känns som du bara försöker skrämma iväg operatörer. Var det inte du som skulle byta till operador förra veckan ?
Skiter faktiskt i dig och alla andra i denna tråden. Var man för en själv tänker jag. Jag kan bara nämna att jag och två av mina polare gör detta på varsitt håll varav den ena som började efter årsskiftet nu med har fått brev från Swedbank om någon sätt att bekräfta uttag och så.

Jag har ju använt Revolut ett tag men har skitit i det nu när det har visat sig att de begär att man ska ange sin skattehemvist.
2021-05-22, 13:20
Bannlyst
Citat:

Finns ingen logik i det han säger. 11 miljoner människor, bankerna ska alltså sätta resurser till att screena varje konto efter överföringar av några få tusenlappar då och då

Lyssna, det är en sak som du varje månad under två år skickar över 30-40 lax, eller en stor jävla summa av 100, men 5000 i januari, en annan i mars, 8000 i juni, etc etc? Nej bara nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in