2021-05-22, 12:11
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-factory-x
Alltid trevligt när bolånen inflateras bort. Huset går från 7 t 14 mkr. Lönen från 50 t 75. Lånet ligger kvar på 3.
Och med en sådan inflation går den nominella räntan på bolånen från 1% till 15 % ,eller?
Citera
2021-05-22, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Kan du förtydliga vad du menar med att pengarna inte kommit ur systemet?

Vad menar du alla fattar vad som är på g?

Det är mycket möjligt, till och med troligt, att det blir en krasch inom 3 år. Däremot att hänvisa till metallpriserna fördubbling på ett år är inte ett övertygande bevis för detta, eftersom metallprisernas sjönk kraftigt för ett år sedan och priset än så länge håller sig inom normala ramar (om än högt).

Sedan är jag inte övertygad om att en sådan krasch ökar inflationen "med hävstång". Det är löner framförallt som driver inflation. I en krasch ökar arbetslösheten och löneutvecklingen avstannar helt. I en perfekt ekonomi sänks till och med lönerna (med svenska fackförbund blir detta svårare).
Om du tittar på kraschen 1929, så kan du enkelt verifiera att länder tryckte pengar. Och detgjordes inte året innan, utan det tog ganska lång tid för pengarna att orsaka inflationen.

Jag har inte nämnt metall priserna specifikt. Jag tog upp fraktpriser och det faktum att 24% av alla pengar som finns, skapades 2020. Detta samtidigt som produktionen minskade.

Hävstången då. När människor börjar inse att börsen går upp mindre än vad inflationen är, såsöker de sig till råvaror samt ökar upp sina lager. Detta kommer driva upp inflationen genom spekulation. Hävstång. Finns klipp med Peter schiff som förklarar fenomenet.
Citera
2021-05-22, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkonomiskKatastrof
När obligationer auktioneras ut, i så sker det till en fixed ränta. Läs på om t Bonds.

När inflationen sätter fart, blir de obligationer på 30 år som har en ränta på 1 %, kanske inte värdelösa men vid högre inflation under 30 år, så finns kanske bara halva värdet kvar.

Detta gör att bara idioter(min åsikt) köper t 30 på1 % ränta.
Samma kille som tjänade 10 gånger pengarna på subprime Bonds, har nu köpt optioner att räntan kommer höjas på t20

Obligationerna faller i pris när nya emitteras till högre (ibland) fixed rate för att DA ska bli samma. Annars hade du alltid kunnat tjäna på arbitraget mellan att sälja de dyra (med låg ränta) och köpa de billiga med hög. Alltså stiger räntan på hela marknaden och de som innehar obligationer till lägre ränta förlorar pengar (de endast kan få tillbaka om de håller ut till lägre ränta igen eller till maturity.)

Så som sagt: räntan är inte 1% om det är hög inflation utan högre.

Du är inte i position att kalla folk för idioter. "Killen" som tjänade pengar på sub-prime bonds, tjänade alltså inte pengar på det utan på att korta dem med hjälp av ett försäkringsinstrument som skulle falla ut när underliggande förfaller.

Dessutom finns inflationsindexerade (TIPS) och _mängder_ av andra instrument på den här marknaden. Läs på lite, vettja.
Citera
2021-05-22, 12:18
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Om du tittar på kraschen 1929, så kan du enkelt verifiera att länder tryckte pengar. Och detgjordes inte året innan, utan det tog ganska lång tid för pengarna att orsaka inflationen.

Jag har inte nämnt metall priserna specifikt. Jag tog upp fraktpriser och det faktum att 24% av alla pengar som finns, skapades 2020. Detta samtidigt som produktionen minskade.

Hävstången då. När människor börjar inse att börsen går upp mindre än vad inflationen är, såsöker de sig till råvaror samt ökar upp sina lager. Detta kommer driva upp inflationen genom spekulation. Hävstång. Finns klipp med Peter schiff som förklarar fenomenet.
Jag håller egentligen med om att det finns en "dold" inflation som inte syns i RB:s mätningar.
Att mängden pengar ökar tillmäts inte betydelse, vilket var den "gamla" definition av inflation.
Men ekonomi är extremt mycket gruppsykologi och hur lång tid det tar innan det går upp för massorna att det finns en dold inflation är omöjligt att säga. Nästa fråga är vad skulle en sådan insikt att leda till. Hur reagerar allmänheten när man förstår att likvida medel snabbt tappar i värde. Rimligtvis genom att köpa något som är bestående i värde. Är råvaror en sådan tillgång? Råvaror är väl relativt volatila och konjunkturkänsliga. Fastigheter och (fysiskt) guld kan jag tänka mig. Inte Bitcoin, även om många trott det.
Senast redigerad av Enterprise 2021-05-22 kl. 12:21.
Citera
2021-05-22, 12:19
Medlem
Citat:

Inflationen du talar om skedde före 1929 (1923!) och i Tyskland. Det var (bland annat) guldets (guldmyntsfot) deflatoriska effekter som gjorde det svårt för USA (och världen) att återhämta sig effektivt _efter_ börskrashen 1929. Depressionen handlade om både arbetslöshet och mängder av problem i dess kölvatten och varade hela vägen in på 30-talet.

Roaring 20:ies - alltså börsyran mer-eller-mindre hela 20-talet kom i kölvattnet av den krash som var i början av 20-talet, efter första världskriget, ytterligare en krash och spanska sjukan. Det finns så fruktansvärt mycket mer att kunna här än något simpelt inflationssnack - sannolikt drivet av för mycket konsumtion av kryptokonspirationer och Great Reset-masturbation.
Citera
2021-05-22, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Pengar är per definition avista och kan användas vilket ögonblick som helst.

Att de däremot inte används är en helt annan sak. Men ett faktum.
I många år har velocity gått ned. Folk/företag blir mindre och mindre benägna att konsumera upp sina besparingar.
Buffertsparandet ökar.

Det har sagts i minst 20 år.
Hittills har de haft fel i 20 år.

Påstår man att detta skall hända nu bör man förstå varför folk haft fel i 20 år. Vet man inte det är risken nära 100% att man själv har fel om man påstår samma saker.
Förra året trycktes alltså 24% av alla pengar som finns. Så har man inte gjort i 20 år. Per definition så är det inflation drivande. Om man därefter söker efter verifikationspunkter för att belägga sin tes, så anser jag att inflationen är belagd.

Du samt riksbanksfolk kommer hävda temporär inflation, tills dess det är riktigt illa. Därefter kommer räntehöjningarna.
Citera
2021-05-22, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
Inflationen du talar om skedde före 1929 (1923!) och i Tyskland. Det var (bland annat) guldets (guldmyntsfot) deflatoriska effekter som gjorde det svårt för USA (och världen) att återhämta sig effektivt _efter_ börskrashen 1929. Depressionen handlade om både arbetslöshet och mängder av problem i dess kölvatten och varade hela vägen in på 30-talet.

Roaring 20:ies - alltså börsyran mer-eller-mindre hela 20-talet kom i kölvattnet av den krash som var i början av 20-talet, efter första världskriget, ytterligare en krash och spanska sjukan. Det finns så fruktansvärt mycket mer att kunna här än något simpelt inflationssnack - sannolikt drivet av för mycket konsumtion av kryptokonspirationer och Great Reset-masturbation.
Eller så kanske du skall tänka såhär. Börsyran som skedde då, skedde pga inflation. Börsyran som skett de senaste åren har skett av samma sak. Slutresultatet blir detsamma.

Det är bara att se på p/e så inser man att värdeökningen på aktier inte har någon grund.
Citera
2021-05-22, 12:30
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
När obligationer auktioneras ut, i så sker det till en fixed ränta. Läs på om t Bonds.

När inflationen sätter fart, blir de obligationer på 30 år som har en ränta på 1 %, kanske inte värdelösa men vid högre inflation under 30 år, så finns kanske bara halva värdet kvar.

Detta gör att bara idioter(min åsikt) köper t 30 på1 % ränta.
Samma kille som tjänade 10 gånger pengarna på subprime Bonds, har nu köpt optioner att räntan kommer höjas på t20
Som du skriver så auktioneras de ut. Dvs priset kan anpassas efter marknadsränta.
Dvs effektiv ränta för obligationen kan vara något helt annat än vad kupongen ger.

Du behöver titta på marknadsräntor. Inte kupongen.
Och vad ser du när du tittar på marknadsräntor?

Citat:
Ursprungligen postat av x-factory-x
Alltid trevligt när bolånen inflateras bort. Huset går från 7 t 14 mkr. Lönen från 50 t 75. Lånet ligger kvar på 3.
Nja, det innebär att staten plundrar dig.
Dvs när du skall flytta åker du på flyttskatt. I form av reavinstskatt på inflation.
Det är bättre att priserna står still. Då kan man flytta utan att bli plundrad.

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Jag levererar i realtid
Ja, så är det nog.
Problemet är att det du levererar har värdet 0.

Eftersom du levererar 0 så kan du mycket riktigt leverera i realtid.

Vad har du att rapportera ang ditt uppdrag att utbilda skatteverket?

Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du skämmer ut dig. Alla på forumet skrattar åt dig.

Du har inga positiva egenskaper. Du är inte smart, inte hederlig, kan aldrig medge när du har fel, etc. Hoppas att du är en bättre människa irl än ditt internet-persona.
Citera
2021-05-22, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av divineparadiso
Obligationerna faller i pris när nya emitteras till högre (ibland) fixed rate för att DA ska bli samma. Annars hade du alltid kunnat tjäna på arbitraget mellan att sälja de dyra (med låg ränta) och köpa de billiga med hög. Alltså stiger räntan på hela marknaden och de som innehar obligationer till lägre ränta förlorar pengar (de endast kan få tillbaka om de håller ut till lägre ränta igen eller till maturity.)

Så som sagt: räntan är inte 1% om det är hög inflation utan högre.

Du är inte i position att kalla folk för idioter. "Killen" som tjänade pengar på sub-prime bonds, tjänade alltså inte pengar på det utan på att korta dem med hjälp av ett försäkringsinstrument som skulle falla ut när underliggande förfaller.

Dessutom finns inflationsindexerade (TIPS) och _mängder_ av andra instrument på den här marknaden. Läs på lite, vettja.
Exakt tbonds som har en lägre ränta tappar i värde när räntan höjs för de nya. I övrigt repeterar du exakt vad jag sagt, fast hävdar att jag har fel.

Kanske börjar du inse att mitt resonemang är ganska skrämmande fast välgrundat.
Citera
2021-05-22, 12:34
Medlem
Citat:
Eller så kanske du skall tänka såhär. Börsyran som skedde då, skedde pga inflation. Börsyran som skett de senaste åren har skett av samma sak. Slutresultatet blir detsamma.

Det är bara att se på p/e så inser man att värdeökningen på aktier inte har någon grund.

Men då slår du ihop tillgångsinflation med prisinflation och det är två olika saker. Jag försöker inte påstå att The Roaring 20:ies var något bra - jag har faktiskt ingen åsikt öht om det. Kanske är det samma sak som händer nu, kanske inte.

Det finns en boom (vad säger vi på svenska?) på fastigheter, en på börsen och en på kryptomarknaden. Jag tror på både TINA och FOMO där men det finns mängder av orsaker till att sådana saker händer. Rekommenderar starkt att man läser Robert Schillers bok Irrational Exuberance, den går igenom hela skiten rätt bra.

Om du sen tar och undersöker fakta så ser du att det _inte_ var inflation under 20-talet - faktum är att det var deflation typ hälften av månaderna och framförallt mot slutet. Alltså negativ prisinflation, positiv tillgångsinflation. På många sätt samma scenario vi haft fram till typ nu i västvärlden.

Och ja: det har skett en multipelexpansion på börsen och med tanke på den obefintliga prisinflationen på valutan i övrigt så är det alltså en realökning av priserna som skett där. Detta är uselt eftersom den saken i sig är det som orsakar ökade klyftor. _OM_ vi hade haft en samtidig inflation så hade folkets ökade löner åtminstone i teorin kunnat hänga med men å andra sidan hade den högre ränta som följer med territoriet sannolikt både bromsat in tillgångsinflationen _och_ ändå sabbat köpkraften på tillgångsmarknaden.
Citera
2021-05-22, 12:34
Medlem
Turist i tiden
Citat:
Är vi på väg mot en ny lågkonjunktur?

Ja! Det är vi alltid. Men ingen vet när och ingen kan svara på det.
Innan den möjligen kommer så har vi kanske en ny högkonjunktur.

Finns ingen som med säkerhet kan besvara denna fråga.
Det blir bara svammel och individuella gissningar.

Blir så trött på dessa frågor om lågkonjunktur och börskrasch sput i ett.

Börskrascher från förr
https://www.aktiekunskap.nu/aktier-nyborjare/borskrasch/
Senast redigerad av bosseriks 2021-05-22 kl. 12:36.
Citera
2021-05-22, 12:36
Medlem
Citat:
Exakt tbonds som har en lägre ränta tappar i värde när räntan höjs för de nya. I övrigt repeterar du exakt vad jag sagt, fast hävdar att jag har fel.

Kanske börjar du inse att mitt resonemang är ganska skrämmande fast välgrundat.

Nej du påstod att det var inflationen som helt urholkade värdet och lämnade det så. Helt klart finns urholkningseffekten och det är _RISKEN_ för detta som höjer marknadsräntorna och därmed sänker priset på existerande obligationer. Detta är inte samma sak som du redan sagt, det får du allt ta och erkänna om du tänker ha någon jäkla heder.

Marknaden prisar in risken för stigande inflation genom att kräva en högre ränta som kompensation. Samma mekanism marknaden använder för att ge dig högre ränta på lån eftersom du inte är tillförlitlig och dessutom lågavlönad, alltså för att prisa in risken för kreditförluster.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in