• 1
  • 2
2021-05-21, 20:51
Medlem
Hej,

Jag har köpt en begagnad Zbook G3. Den har tre USB 3-portar, varav endast en fungerar i nuläget. De två på ena sidan fungerar inte.

I enhetshanteraren ser det korrekt ut, även om jag kan tycka att det känns som de är få under USB-styrenheter (4 st).

Jag har provat att avinstallera dem och söka efter maskinvaruförändringar men det ändrar inget.
Installerat windows uppdateringar också.
Jag har provat att installera drivrutiner som finns på tillverkarens sida, åtminstone tror jag det då jag hade svårt att veta vilken som avser USB (Har installerat drivrutin-kretsuppsättning, och även drivrutiner för USB 3 portreplikator)
Kollat i bios också och där verkar alla portar vara aktiva.
Återställningspartition som brukar finnas på HP:s datorer finns inte på denna så det är inte möjligt med en sån återställning.

Låter det som att portarna är trasiga? Går det att undersöka på något sätt?

Finns något annat jag kan prova?
Senast redigerad av JackNorris 2021-05-21 kl. 20:55.
Citera
2021-05-21, 21:13
Medlem
konstits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackNorris
Hej,

Jag har köpt en begagnad Zbook G3. Den har tre USB 3-portar, varav endast en fungerar i nuläget. De två på ena sidan fungerar inte.

I enhetshanteraren ser det korrekt ut, även om jag kan tycka att det känns som de är få under USB-styrenheter (4 st).

Jag har provat att avinstallera dem och söka efter maskinvaruförändringar men det ändrar inget.
Installerat windows uppdateringar också.
Jag har provat att installera drivrutiner som finns på tillverkarens sida, åtminstone tror jag det då jag hade svårt att veta vilken som avser USB (Har installerat drivrutin-kretsuppsättning, och även drivrutiner för USB 3 portreplikator)
Kollat i bios också och där verkar alla portar vara aktiva.
Återställningspartition som brukar finnas på HP:s datorer finns inte på denna så det är inte möjligt med en sån återställning.

Låter det som att portarna är trasiga? Går det att undersöka på något sätt?

Finns något annat jag kan prova?

Dammsug portarna... Gammalt damm kan ibland krångla till det.
Citera
2021-05-21, 21:59
Medlem
KlappMungons avatar
Istället för att meka med drivrutiner och inställningar i Windows i det oändliga så fixa en USB-sticka med Linux och se om portarna funkar under Linux.
Citera
2021-05-21, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Istället för att meka med drivrutiner och inställningar i Windows i det oändliga så fixa en USB-sticka med Linux och se om portarna funkar under Linux.

Vill du vägleda mig lite, hur gör jag detta?
Citera
2021-05-21, 22:44
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Vill du vägleda mig lite, hur gör jag detta?

Du kan följa instruktionerna här t ex: https://linuxmint-installation-guide...test/burn.html

Meningen är inte att du verkligen sedan skall installera Linux på din hårddisk utan att du skall boota en "live"-variant där datorn laddar in Linux från USB-stickan.

OK har man aldrig någonsin intresserat sig för Linux eller använt det kanske det kräver lite ansträngning men det är värt det.
Citera
2021-05-21, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Du kan följa instruktionerna här t ex: https://linuxmint-installation-guide...test/burn.html

Meningen är inte att du verkligen sedan skall installera Linux på din hårddisk utan att du skall boota en "live"-variant där datorn laddar in Linux från USB-stickan.

OK har man aldrig någonsin intresserat sig för Linux eller använt det kanske det kräver lite ansträngning men det är värt det.

Tack, jag ska prova detta.
Senast redigerad av JackNorris 2021-05-21 kl. 23:44.
Citera
2021-05-21, 23:39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Tack, jag ska prova detta. Men när jag kommit in på linux, hur testar jag om usb-portarna fungerar? Är det bara att koppa in en USB-mus och se om den fungerar?

Undrar också hur jag går från Linux tillbaka till Windows efter det? Är det bara att stänga ner datorn och ta ut USB-minnet och starta datorn igen?

Ja, precis. Linux installeras inte ens på din hårddisk utan körs i RAM-minnet.
Start utan stickan startar Windows som vanligt.

Du väljer om du vill ha en fast installation eller en live första gången du startar med stickan i.

Kom ihåg att spara .iso-filen med Linux som en avbild (image) på stickan.
Senast redigerad av PeterNoster 2021-05-21 kl. 23:45.
Citera
2021-05-21, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Ja, precis. Linux installeras inte ens på din hårddisk utan körs i RAM-minnet.
Start utan stickan startar Windows som vanligt.

Du väljer om du vill ha en fast installation eller en live första gången du startar med stickan i.

Nu hann jag ändra mitt inlägg ovan. Men svarar här då. Jag kom in på Linux och kopplade in flera USB-minnen, och även en USB-mus, men inget hände.

Blir slutsatsen att det är något fel på portarna, och har inget med drivrutiner att göra?
Citera
2021-05-21, 23:59
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Nu hann jag ändra mitt inlägg ovan. Men svarar här då. Jag kom in på Linux och kopplade in flera USB-minnen, och även en USB-mus, men inget hände.

Blir slutsatsen att det är något fel på portarna, och har inget med drivrutiner att göra?

Vet du om det är USB 2.0 eller 3.0 på portarna?

I vissa datorer får man gå in i BIOS/UEFI och aktivera Legacy USB för att portarna av äldre typ skall aktiveras.

Kan du ladda telefonen genom portarna som inte vill hoppa igång?

/Lifooz
Citera
2021-05-22, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av j.loow
Vet du om det är USB 2.0 eller 3.0 på portarna?

I vissa datorer får man gå in i BIOS/UEFI och aktivera Legacy USB för att portarna av äldre typ skall aktiveras.

Kan du ladda telefonen genom portarna som inte vill hoppa igång?

/Lifooz

Portarna som inte fungerar är USB 3.0.
Testade ladda telefonen med dem men det händer inget, det är som om de två portarna inte finns. I bios däremot finns tre stycken 3.0 och även USB-C.
Citera
2021-05-22, 02:12
Medlem
j.loows avatar
Citat:
Portarna som inte fungerar är USB 3.0.
Testade ladda telefonen med dem men det händer inget, det är som om de två portarna inte finns. I bios däremot finns tre stycken 3.0 och även USB-C.

Hm, då kan det nog vara så att portarna faktiskt är döda.
För du har gjort allt man kan för att testa dem förutom att mäta på dem med multimeter typ.

/J
Citera
2021-05-22, 02:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av j.loow
Hm, då kan det nog vara så att portarna faktiskt är döda.
För du har gjort allt man kan för att testa dem förutom att mäta på dem med multimeter typ.

/J

Japp, man kan kolla om det finns 5 volt där.
Men verkar som om portarna är "döda i moderkortet". Händer tyvärr i bland.
Dock rätt sällan.

En grej kan också vara att lödningarna har släppt, speciellt om man använder portarna ofta/sätter i drar ut kontakter "hela tiden".

Kan löna sig att "öppna burken" och ta fram lödkolven alltså!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in