2021-05-19, 11:20
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
En tanke som slog mig och som jag inte sett diskuterats. Om vi fann ett icke av naturen eller människan skapat objekt som kretsar i omlopp kring jorden eller eventuellt skulle kraschat någonstans på jorden.

Skulle inte det finnas en möjlighet att detta faktiskt är skapat av en tidigare högstående civilisation som levde här på jorden för låt säga 100 miljoner år sedan. Eftersom den kretsat runt jorden har den bibevarats i ett bättre skick än om den skulle hittats via en utgrävning på jorden.

Om vi tänker sannolkhetsmässigt. Vad är mest sannolikt. Att något liv uppstått någon annanstans, utvecklats och till sist kunnat ta sig mellan solsystem för att besöka just oss trots alla avstånd och problem det skulle medföra eller att det då funnits mer avancerade civilisationer på jorden som vi inte ännu funnit spåren av. Att liv frodas och utvecklas på jorden vet, att det nästintill resettats i alla fall 5 gånger vet vi med.

Frågan är om en kapsel skulle överleva i övre atmosfären/stratosfären en längre tid.

Det finns faktiskt forskare som har tittat på det. Det startade med att de funderade över hur länge mänskligheten skulle kunna upptäckas om den dör ut i dag. Nu var det ett tag sedan jag läste artikeln ( https://arxiv.org/pdf/1804.03748.pdf ) så jag kan minnas lite fel, men när det handlar om storleksordningen 100 miljoner år eller mer, så skulle det finnas observerbara tecken på en industriell civilisation, men om man inte tittar specifikt efter det så kan det vara lätt att missa.

Några kännetecken:
* Radioaktiva isotoper som inte förekommer naturligt (annat än som produkt av supernovor och dylika processer). Här menar vi i synnerhet transuraniska ämnen, från Neptunium till Fermium. Neptunium och Plutonium förekommer naturligt, men från Americium och uppåt så är naturliga förekomster extremt sällsynta. Det enda kända exemplet där merparten av dessa fanns var en naturlig kärnreaktor som var aktiv för 1.7 miljarder år sedan. De förekom troligtvis också till viss del när Jorden var nybildad.

Problemet med dessa är dock att de har väldigt korta halvtider, och i praktiken är det bara två isotoper, Plutonium-244 och Curium-247 med halvtider om 80 respektive 16 miljoner år, som är intressanta. Pu-244 förekommer redan naturligt i spårmängder, så där skulle man behöva hitta en koncentration eller distribution av dem som inte kan förklaras naturligt. Vad gäller Cm-247 så har inga naturliga förekomster påvisats (förutom den naturliga kärnreaktorn för 1.7 miljarder år sedan, men allt Cm som producerades där har förfallit), så skulle man hitta någonting i naturen är det väldigt sannolikt att det är artificiellt.

* Massiva kol-utsläpp. En avancerad civilisation kräver energi, och energi fås lättast genom förbränning av kol. Det har funnits mycket högre nivåer av kol i atmosfären under Jordens historia, men en lika stor ökning som sker nu har inte kunnat påvisas i historien. Här får vi dock automatiskt svårigheter pga precision i tidsbestämning, och skarpa peak:ar tenderar att smetas ut. Skulle en arkeolog om 100 miljoner år studera vår tid just nu, så är det mycket möjligt att den inte skulle notera hur mycket kol som har släppts ut under vår tid, alternativt att det skulle framstå som att det släpptes ut under mycket längre tid.

* Sällsynta jordartsmetaller. Dessa används i extremt liten utsträckning naturligt och ligger för det mesta i marken. För modern teknik är de dock nödvändiga (och fysiken bakom halvledare mm ser likadan ut nu som den hade gjort för 100 miljoner år sedan), vilket skapar en stor omförflyttning av dem över Jorden. Något som eventuellt skulle kunna upptäckas, men liksom med kolet är tidsprecisionen i historiska lämningar väldigt svår och eventuella peakar kan lätt försvinna.

Rörande rymdsonder, eller relaterade saker, så tror jag att de skulle kunna vara den bästa metoden att hitta en gammal civilisation. Vi har skickat ut enormt mycket skräp runt vår planet. Den absoluta merparten av detta kommer att falla tillbaka till Jorden, eftersom den långsamt bromsas av en väldigt tunn atmosfär, men om en rymdsond befinner sig tillräckligt lång ut, och har turen att inte krocka med något, så skulle den överleva mer eller mindre intakt. Det finns gott om strålning i rymden, så eventuell data och elektronik på den hade varit förstörd för länge sedan. Vad gäller kraschade sonder så är jag tveksam, det brukar bli väldigt lite kvar av dem och även om en hel byggnad hade kraschat för en miljon år sedan så hade den numera rörts runt så mycket att vi troligtvis inte skulle kunna hitta den.

Det skulle kunna vara en idé att titta i Lagrange-punkterna. Lagrange-punkter är punkter i rymden där gravitationen från tex Solen och Jorden kompenserar varandra på så sätt att det skapas statiska punkter. Tex L1 ligger rakt mellan Jorden och Solen, L2 bortom Jorden från Solen sett, L3 bortom Solen från Jorden sett, och L4 och L5 triangulärt från Jord-Sol-axeln. L1, L2 och L3 är instabila (tänk dig att du löst håller änden av en penna med andra änden av pennan rakt uppåt), men L4 och L5 är stabila (du håller pennan så att andra änden är riktad nedåt). L4 och L5 skulle därmed kunna vara kandidater för att hitta skräp eller satelliter från en tidigare civilisation. Av naturliga skäl blir dock dessa punkter väl befolkade av allmänt rymdskräp, så eventuella sonder skulle kanske förstöras/sändas ut ganska snabbt.

Mig veterligen har människan ännu bara besökt Jord-Solens L1 och L2-punkter.

Vad gäller liv på Mars så är det nog svårt att kunna avgöra om de var teknologiskt avancerade eller inte. Mars blev av med sin atmosfär någonstans mellan 3.7 och 4.2 miljarder år sedan. Det är ju dock intressant att tänka sig att det skulle kunna ha funnits en avancerad civilisation där. Om det fanns, så skulle de vara fullt medvetna om den kommande apokalypsen (magnetfältet stagnerade vilket ledde till att atmosfären förlorades ut i rymden), och, om de fungerade som människor, skulle de säkerligen försöka skicka liv till Jorden för att på något sätt bevara sig i en form eller annan. Livet på Jorden uppstod ungefär för 3.7 miljarder år sedan.
Citera
2021-05-20, 01:59
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Ja tack, jag har varit intresserad av det här i många år, men kan ju givetvis ha missat något.

Ber om ursäkt - missat ditt svar.

Ja, av nyfikenheten och för att gärna kanske önskan om inledande till en bra och påläst diskussion slänger jag ut några fall/uttalanden jag gärna hör din åsikt om.

1. De meriterande talarna under "Disclosure project" konferensens.

2. Betty & Barney Hill

3. The Phoenix lights

4. Project Blue book
Citera
2021-05-20, 11:35
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Ber om ursäkt - missat ditt svar.

Ja, av nyfikenheten och för att gärna kanske önskan om inledande till en bra och påläst diskussion slänger jag ut några fall/uttalanden jag gärna hör din åsikt om.

1. De meriterande talarna under "Disclosure project" konferensens.

2. Betty & Barney Hill

3. The Phoenix lights

4. Project Blue book

1. Hur meriterande talarna i Steven Greers DP än var så fördes inga bevis fram. Enbart fantastiskta historier om 57 olika sorters utomjordingar. Greers löften om bevis kom inte ens i närheten.

2. Ännu en underhållande historia men noll bevis... och deras starmap med några punkter på ett papper kan i princip passa in på dom flesta konstellationer.

3. PL var en blandning av två events, där den första var flares och den andra en formation flygplan. Det bekräftas av vittnen som faktiskt var där.

4. BB var det första seriösa försöket som jag känner till, men som Alan J Hynec avslutade med att hur intressant det än var så var bevisvärdet för ursprunget av UFOs NOLL.

Tyvärr
Citera
2021-05-20, 14:48
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Dom gör inte det överhuvudtaget, dom vandrar på jorden och har alltid gjort bara att dom visar sig nuförtiden.

All utomjordisk kontakt är 100.0% chans att vara ett demoniskt andeväsen för det finns inte några andra alternativ där ute i universum.

Så uteslutnings förmågan avslöjar att det är demoniska väsen.

Sen ifall demon dyrkare påstår att det är utomjordiska makter och krafter för att lura människor så fanns det alltid en del av befolkningen som förstod händelseförloppet på rätt sätt.

Men sluta!

Påven och Vatikanen har väl öppnat för att det kan finnas annat liv i våran galax, kanske till och med intelligent liv.

”Utomjordingen är min broder”, så lyder den intresseväckande rubriken i onsdagens upplaga av Vatikanens egen dagstidning Osservatore Romano, där påvens chefsastronom, José Gabriel Funes, intervjuas.

https://sverigesradio.se/artikel/2071171

Det gäller att anpassa sig för religiösa nu om dom inte ska bli ifrån åkta helt och hållet.

Rätt som det är så hittar NASAs rullande laborationer bevis för att det funnits (eller finns) liv på Mars.
Senast redigerad av FladderFarfar 2021-05-20 kl. 15:03.
Citera
2021-05-20, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Tja, men samtidigt så är ju allt annat som vi känner från universum - som är gjort av samma grundämnen, samma byggstenar - mer eller mindre så likadant att det blir förutsägbart.

Så varför inte liv då också ...

Varför måste just liv - i grunden samma organiska ämnen som är likadana överallt man hittat spåren efter dem - skilja sig från det ???

Att "ta höjd för väldigt annorlunda livsformer" som du skriver, borde alltså inte innebära något som är så annorlunda att det bryter mot den grundläggande naturvetenskap vi förstått som fundamental.
Det "väldigt annorlunda" är väl mer i stil med den enastående variation mellan arter som vi redan ser här - till utseendet.
Inte till grund.

Egentligen finns det bara en anledning för någon att tro att utomjordiskt liv minsann bara måste vara så himla annorlunda att det blir omöjligt för oss att ens föreställa oss det - och den anledningen är att de med det uttalandet, den teorin, egentligen menar att motsäga de "tefatstroende Gröna Män-dyrkarna" du vet.

De som för fram sådana idéer menar alltså inte att föra fram en välgrundad, vetenskapligt baserad, teori om hur utomjordiskt liv skulle kunna se ut.
Utan de vill bara säga Emot "Sci Fi-versionerna."
De vänder sig alltså mot "Greys" och "Tall Nordics" och Gud vet vad det nu påstås finnas för olika rymdtroll ...

Men det är ovetenskapligt.

Och även om man inte kan Se en utomjordisk livsform, eller utomjordisk ekologi, så Kan man ändå säga en hel del om vad som hade varit rimligt och inte.
Både i form av "primitivt" liv liksom avancerat, mångcelligt och intelligent liv.

Du vet den där "Blobben" som den efterblivne Neil DeGrasse Tyson jämt och ständigt hånflabbar om ?
Som han alltså menar skulle vara "så mycket mer trolig än, tex, Greys".
Den "Blobben" är direkt vetenskapligt Omöjlig, Orimlig och så löjlig att han själv borde förstå det.
Men han har fastnat i tron att han verkligen gör något viktigt som "säger emot" och "rättar" de "okunniga tefatstroende".

Men han hade faktiskt kunnat säga emot dem utan att tvunget behöva vara ovetenskaplig.
Det hade inte ens varit svårt. Men så är han ju inte direkt känd för att vara "klassens ljus" precis.

---

Vi Vet hur allt annat i universum bildas.
Vi vet hur stärnor och planeter, planetsystem och månar, osv skapas.
Vi vet vad allt detta består av.
Vi vet att även vi - allt levande - har samma byggstenar som allt annat i universum.
Vi är gjorda av rymdstoft som det heter.

Och bara just pga det så borde vi faktiskt kunna säga att allt annat liv i universum OCKSÅ är gjort av precis samma rymdstoft.
Visst hade det varit direkt Ovetenskapligt att hävda motsatsen ...
Bara en Religiös människa, som tror att det är "Gud" som skapat livet på just Jorden, hade kunnat hävda motsatsen.

Och vetenskap ska ju inte vara religiös, utan just vetenskap.
Religion har inte mycket med vetenskap att göra.
Vetenskap är vetenskap - oavsett vad man själv vill - eller inte vill - TRO på, så måste man ändå acceptera att vetenskap är vetenskap.

---

Jag skulle emellertid kunna vara beredd att åtminstone se det Rimliga i att utomjordiskt liv mycket väl kan vara Anpassad efter "lokala förutsättningar" som skiljer sig från de som finns på Jorden.
Men även ett sådant liv hade ändå varit byggt av samma byggstenar som allt annat liv.

Enda skillnaden hade varit att det utvecklats anpassat efter de lokala förutsättningarna.
Jag menar, tänk dig tex liv på månen Titan ...
Där finns flytande substanser, bara det att det inte är H2O.
Men flytande ändå.

Det som Jag hade tyckt var som allra mest "annorlunda" och oväntat, hade väl isf varit om det hade levt livsformer mitt ute i själva rymden.
Men kanske inte Så oväntat ändå, eftersom det visat sig att livsformer faktiskt kunnat överleva i rymden - iaf med ursprung från Jorden, som följt med raketerna osv upp.

Så tänk dig om det hade funnits riktigt Gigantiska "organiska nät" som någon slags "sammanhängande bakteriekultur" (som det kan finnas i våra hav, som ser ut som jättestora halvt genomskinliga plastpresenningar, eller som jättelånga tuber, som flyter omkring.).
Men i rymden - stora som planeter kanske ... som har levt på mineraler i asteroidbälten när de växte sig stora, och till slut blivit veritabla planetätare ...

Kan du tänka dig att vår planet, Jorden, plötsligt blivit infångad av en sån ... ???
Där kan du snacka "Blobb."
Som bara suger upp vår atmosfär, och vi kan ingenting göra åt det.
Sen omvandlar den luften till kemiskt giftiga, frätande, ämnen som omvandlar allt på ytan till en slags sörja, som den lätt kan suga upp. Och sen är det bara mineralerna i berg och hav som är kvar - och det sitter den sen kvar i eoner och suger upp, samtidigt som den omvandlar det till smältbar föda.
Till slut finns det inget kvar av Jorden ...

Fast den kommer säkert att börja sin måltid med någon av de yttra planeterna.
Och vi kan titta på när den sakta men säkert äter upp den ena efter den andra planeten och månen, och kommer närmare och närmare.
Snart är det slut ...
Vägg av svammel.
Vad vill du ha sagt?
Du vet, den där lilla strängen kan vara väldigt mysig att få stimulerad...
Men du bara svamlar ju, ET är här, vi måste lära oss leva med det!
Citera
2021-05-20, 17:23
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Men sluta!

Påven och Vatikanen har väl öppnat för att det kan finnas annat liv i våran galax, kanske till och med intelligent liv.

”Utomjordingen är min broder”, så lyder den intresseväckande rubriken i onsdagens upplaga av Vatikanens egen dagstidning Osservatore Romano, där påvens chefsastronom, José Gabriel Funes, intervjuas.

https://sverigesradio.se/artikel/2071171

Det gäller att anpassa sig för religiösa nu om dom inte ska bli ifrån åkta helt och hållet.

Rätt som det är så hittar NASAs rullande laborationer bevis för att det funnits (eller finns) liv på Mars.

Värst vad du hittar på falska nyheter, värst vad du lyssnar på falska religiösa..

Värst vad du saknar kunskap om världen att du förnekar Guds existens.

Sammanfattar nog allting..

Den som trodde på utomjordingar var ännu mer lurad än den som inte trodde Gud fanns.
Citera
2021-05-20, 17:31
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Värst vad du hittar på falska nyheter, värst vad du lyssnar på falska religiösa..

Värst vad du saknar kunskap om världen att du förnekar Guds existens.

Sammanfattar nog allting..

Den som trodde på utomjordingar var ännu mer lurad än den som inte trodde Gud fanns.

Jag tar för givet att du utför en noggrann faktakoll angående mitt påstående... och sedan kommer tillbaka hit och skäms med dumstrut på huvudet och en stor röd clown näsa!

Jag har rätt, och du har fel.

Så, bevisa att jag har fel eller håll käften!
Citera
2021-05-20, 17:33
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Jag tar för givet att du utför en noggrann faktakoll angående mitt påstående... och sedan kommer tillbaka hit och skäms med dumstrut på huvudet och en stor röd clown näsa!

Jag har rätt, och du har fel.

Så, bevisa att jag har fel eller håll käften!

Tror du misstar mig för någon annan..

Låter på dig som om du tror att du har någonting att säga i denna sak?
Citera
2021-05-20, 17:36
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Tror du misstar mig för någon annan..

Låter på dig som om du tror att du har någonting att säga i denna sak?

Är du schizofren också!?
Citera
2021-05-21, 21:45
Medlem
Ambelain skriver förbluffande vettiga texter - Utbildande om 1800 talets astronomer och blinkande sken från Mars, Venus med mera, och jag visste inte att USA militär telegraferade till planeterna, och månen - undra om de inte använde extremt kraftiga strålkastare också, det hade jag gjort lol

1800 talet skulle man kanske vilja vara i - där Jules Verne är den mest radikala författaren som finnes på denna jord - samt han borde förbjudas...haha
Citera
2021-05-21, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
En tanke som slog mig och som jag inte sett diskuterats. Om vi fann ett icke av naturen eller människan skapat objekt som kretsar i omlopp kring jorden eller eventuellt skulle kraschat någonstans på jorden.

Skulle inte det finnas en möjlighet att detta faktiskt är skapat av en tidigare högstående civilisation som levde här på jorden för låt säga 100 miljoner år sedan. Eftersom den kretsat runt jorden har den bibevarats i ett bättre skick än om den skulle hittats via en utgrävning på jorden.

Om vi tänker sannolkhetsmässigt. Vad är mest sannolikt. Att något liv uppstått någon annanstans, utvecklats och till sist kunnat ta sig mellan solsystem för att besöka just oss trots alla avstånd och problem det skulle medföra eller att det då funnits mer avancerade civilisationer på jorden som vi inte ännu funnit spåren av. Att liv frodas och utvecklas på jorden vet, att det nästintill resettats i alla fall 5 gånger vet vi med.

Frågan är om en kapsel skulle överleva i övre atmosfären/stratosfären en längre tid.

De byggde aldrig några andra strukturer som broar, vägar, hus, eller underjordiska strukturer? Utan plötsligt en dag i djungeln vaknade de upp, tog sig en banan och sen tillverkade de ett flygande tefat?
Citera
2021-05-21, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Det finns faktiskt forskare som har tittat på det. Det startade med att de funderade över hur länge mänskligheten skulle

Det skulle kunna vara en idé att titta i Lagrange-punkterna. Lagrange-punkter är punkter i rymden där gravitationen från tex Solen och Jorden kompenserar varandra på så sätt att det skapas statiska punkter. Tex L1 ligger rakt mellan Jorden och Solen, L2 bortom Jorden från Solen sett, L3 bortom Solen från Jorden sett, och L4 och L5 triangulärt från Jord-Sol-axeln. L1, L2 och L3 är instabila (tänk dig att du löst håller änden av en penna med andra änden av pennan rakt uppåt), men L4 och L5 är stabila (du håller pennan så att andra änden är riktad nedåt). L4 och L5 skulle därmed kunna vara kandidater för att hitta skräp eller satelliter från en tidigare civilisation. Av naturliga skäl blir dock dessa punkter väl befolkade av allmänt rymdskräp, så eventuella sonder skulle kanske förstöras/sändas ut ganska snabbt.

Mig veterligen har människan ännu bara besökt Jord-Solens L1 och L2-punkter.

Vad gäller liv på Mars så är det nog svårt att kunna avgöra om de var teknologiskt avancerade eller inte. Mars blev av med sin atmosfär någonstans mellan 3.7 och 4.2 miljarder år sedan. Det är ju dock intressant att tänka sig att det skulle kunna ha funnits en avancerad civilisation där. Om det fanns, så skulle de vara fullt medvetna om den kommande apokalypsen (magnetfältet stagnerade vilket ledde till att atmosfären förlorades ut i rymden), och, om de fungerade som människor, skulle de säkerligen försöka skicka liv till Jorden för att på något sätt bevara sig i en form eller annan. Livet på Jorden uppstod ungefär för 3.7 miljarder år sedan.

Minst sagt intressant text som alla borde läsa! Tex alla Joe Rogan fans och dyrkare av ancient civilizations.

Filmen First Signal https://www.imdb.com/title/tt7851428/

Handlar om just dessa egendomliga L punkterna - kass film intressant synopsis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in