• 1
  • 2
2021-05-21, 19:54
En kille jag kände för länge sedan berätta att han skicka ett paket från sverige till något land utanför EU. Han sa att det var jätte jobbigt. Att han var tvungen köpa en våg, alltså en som väger gram, inte kilo. Han var tvungen mäta allt han ska skicka så att han kan planera vilka paketstorlkar han behöver köpa för att få allt att passa. Sen var han tvungen leta fram någon konstig EU transport kod databas lista på nätet som var super svår att förstå. Fick spendera massor tid och klura ut vilken kategori de olika saker han vill skicka hamnar i, för han behöver koderna för varje sak. Sen ska han fylla i flera olika dokument och klistra fast på paketen. Kanske glömmer något.

Så det låter ju väldigt jobbigt, och inte något som en privatperson borde behöva kunna.

1. Kan man inte bara gå till t ex postnord och ge dem sakerna som man vill skicka och addressen, så sköter dem resten? Eller ett annat företag?

2. Om ja till ovanför fråga, vad är det för kontor man ska gå till isåfall? Jag tror inte att vilket postombud som helst går bra? Eller? Dem har inte gett mig så bra intryck iaf tidigare när jag hämtar paket.

3. Finns det åtminstånde något ställe jag kan gå till och väga sakerna så jag inte behöver köpa en våg?

4. Vad är det för dokument jag behöver? Kan jag printa ut dem från nätet?

5. Vad är det för någon databas hemsida som jag behöver hitta koder på?

6. Finns det några rekommenderade ställen att köpa paket eller spelar det ingen roll? Spelar storlekarna roll? Är det vikten eller storleken eller båda och som spelar roll?
Citera
2021-05-21, 19:57
Medlem
paerras avatar
Allt står här:

Använd ”skicka direkt” på PostNord. Där fyller man i tulldeklaration och mått/vikt

https://www.postnord.se/skicka-forsa...paket-till-usa
Citera
2021-05-21, 19:59
Medlem
Narutoshippchops avatar
Om du ska skicka ett vanligt paket är det inte mycket svårare än vad det är att skicka inom EU. Gå in på postnords hemsida och fyll i alla uppgifyer för paket utrikes/utanför EU. Oroa dig inte.
Du grejar det!

Obs! Du kan väga paketet och dess innehåll gratis hos valfritt postombud.

PaketID får du automatiskt skickat till dig via mail från postnord.
Citera
2021-05-21, 20:36
Så jag måste beställa en CN22 eller CN23 dokument beroende om innehållet i paketet är värt mer eller mindre än 2tkr?

Har det här med försäkring att göra? Ifall paketet förloras eller någonting? Så jag kan få pengar tillbaka? Måste jag då o kvitton? För jag inte har kvitton kvar, dessutom var det ett tag sedan dem köptes. Det mest dyrbara är inte ens köpt i Sverige och är flera år gammla.

Undrar också om jag alltså inte behöver skriva vitkten för varje enskild sak i paketet? Jag behöver alltså bara skriva den totala vikten för hela paketet?
Citera
2021-05-21, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av superduktig
Så jag måste beställa en CN22 eller CN23 dokument beroende om innehållet i paketet är värt mer eller mindre än 2tkr?

Har det här med försäkring att göra? Ifall paketet förloras eller någonting? Så jag kan få pengar tillbaka? Måste jag då o kvitton? För jag inte har kvitton kvar, dessutom var det ett tag sedan dem köptes. Det mest dyrbara är inte ens köpt i Sverige och är flera år gammla.

Undrar också om jag alltså inte behöver skriva vitkten för varje enskild sak i paketet? Jag behöver alltså bara skriva den totala vikten för hela paketet?

CN22 0-2 kg värde upp till €425
CN23 2-20 kg värde från €425 och mer

Som någon skrev tidigare, postnord.se
Citera
2021-05-21, 22:30
Medlem
miikoss avatar
Förut så krävdes en fullmakt av mottagaren om att de accepterade federala skatter, vet inte om det krävs idag dock.
Citera
2021-05-21, 23:30
Förstår inte riktigt hur skicka direkt fungerar. Vad är det som den sidan gör? Köper jag paketet genom den sidan? Det står ju inte storleken på paketet, utan bara den totala storleken, alltså längd + width + höjd = total. så det blir ju svårt att veta om det blir rätt storlek då.

Sen så vet jag inte vad allt väger. Är det meningen att jag går till en kiosk där postnord tar emot och skickar paket ifrån, och väga varje enskild sak jag vill skicka, sen plussa ihop allt, sen gå hem och beställa paketet genom skicka direkt? För jag måste ju veta om det är mindre än 3kg, eller om det är 4-5 kg eller mer, osv. Jag vet inte vad det väger.
Citera
2021-05-22, 13:56
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Förstår inte riktigt hur skicka direkt fungerar. Vad är det som den sidan gör? Köper jag paketet genom den sidan? Det står ju inte storleken på paketet, utan bara den totala storleken, alltså längd + width + höjd = total. så det blir ju svårt att veta om det blir rätt storlek då.

Sen så vet jag inte vad allt väger. Är det meningen att jag går till en kiosk där postnord tar emot och skickar paket ifrån, och väga varje enskild sak jag vill skicka, sen plussa ihop allt, sen gå hem och beställa paketet genom skicka direkt? För jag måste ju veta om det är mindre än 3kg, eller om det är 4-5 kg eller mer, osv. Jag vet inte vad det väger.
Man köper en fraktsedel på skicka direkt ungefär som frimärke fast för paket, har du inget måttband eller linjal? Ikea har gratis måttband i papper och har sett att det är mått på sidan av katalogen från Clas Ohlson.

Har du ingen badrumsvåg? Annars kan du beställa från skicka direkt från din mobil när du är i kiosken så får du en streckkod som personalen scannar och skriver ut etikett utan extra avgift och de har även postnord tejp samt måttband som du kan låna men du får ha med dig någon gammal låda från t.ex återvinningen i soprummet eller wellpapp och tidningspapper.
Det kan löna sig att köpa en XL kartong hos ombudet istället för skicka direkt om sakerna får plats i den lådan för 36kr + 454kr upp till 5kg.
Citera
2021-05-22, 17:09
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Man köper en fraktsedel på skicka direkt ungefär som frimärke fast för paket, har du inget måttband eller linjal? Ikea har gratis måttband i papper och har sett att det är mått på sidan av katalogen från Clas Ohlson.

Har du ingen badrumsvåg? Annars kan du beställa från skicka direkt från din mobil när du är i kiosken så får du en streckkod som personalen scannar och skriver ut etikett utan extra avgift och de har även postnord tejp samt måttband som du kan låna men du får ha med dig någon gammal låda från t.ex återvinningen i soprummet eller wellpapp och tidningspapper.
Det kan löna sig att köpa en XL kartong hos ombudet istället för skicka direkt om sakerna får plats i den lådan för 36kr + 454kr upp till 5kg.

Nix har ingen badrumsvåg.
Tror jag måste köpa en sån XL paket för dem andra är så små. Så jag måste betala 36 kr för paketet. Då får jag paketet alltså? Dem där 454kr behöver jag bara betala för att skicka paketet? Men inte för att ta hem paketet?

Efter att jag köpt paketet, så packar jag in allt som ska i den medans jag är i postombudet, sen ber jag dem att väga paketet?

Efter det använder jag skicka direkt för att beställa fraktsedel hem som kostar 470kr om den väger max 3kg.

Efter det tar jag paketet till postombudet tillsammans med fraktsedeln och ber dem sätta fast fraktsedeln där den ska sitta och sen skicka iväg den. Blir det fler kostnader då? Eller är det bara 36kr för paketet och sen 470kr för fraktsedeln så är allt klart?
Citera
2021-05-22, 17:22
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Nix har ingen badrumsvåg.
Tror jag måste köpa en sån XL paket för dem andra är så små. Så jag måste betala 36 kr för paketet. Då får jag paketet alltså? Dem där 454kr behöver jag bara betala för att skicka paketet? Men inte för att ta hem paketet?

Efter att jag köpt paketet, så packar jag in allt som ska i den medans jag är i postombudet, sen ber jag dem att väga paketet?

Efter det använder jag skicka direkt för att beställa fraktsedel hem som kostar 470kr om den väger max 3kg.

Efter det tar jag paketet till postombudet tillsammans med fraktsedeln och ber dem sätta fast fraktsedeln där den ska sitta och sen skicka iväg den. Blir det fler kostnader då? Eller är det bara 36kr för paketet och sen 470kr för fraktsedeln så är allt klart?
Du missförstår lite, om du använder en XL låda så skall du inte köpa frakten via skicka direkt utan betalar 454kr hos ombudet och får en frakthandling att fylla i och klistra på XL lådan.

Är XL lådan för liten för dina saker så får du packa i en egen låda ...Det var därför jag skrev att du kan ta någon du hittar i kartongåtervinningen och tejpa ihop samt beställa på skicka direkt från din mobil för att slippa gå hem och skriva ut etiketten.

Det stämmer att själva lådan kostar 36 kr bara om du vill ta hem den.
Citera
2021-05-22, 18:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tillägg ...såg att 2kg kostar 216kr och 1kg 152kr med skicka direkt så går det att dela upp till 2 mindre paket blir det billigare för dig.
Citera
2021-05-22, 19:03
Medlem
miikoss avatar
Man får tänka på att vanliga brev är oförsäkade, och till andra länder så är försäkringsvärdet på paket begränsat, ersättningen ges per kg och inte marknadsvärde på godset. Undantaget om man skickar REK eller paket med separat transportförsäkring.

Vilken risk man vill ta beror ju förstås på värdet och hur viktigt det man kan få vettig ersätting för skada.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in