En kille jag kände för länge sedan berätta att han skicka ett paket från sverige till något land utanför EU. Han sa att det var jätte jobbigt. Att han var tvungen köpa en våg, alltså en som väger gram, inte kilo. Han var tvungen mäta allt han ska skicka så att han kan planera vilka paketstorlkar han behöver köpa för att få allt att passa. Sen var han tvungen leta fram någon konstig EU transport kod databas lista på nätet som var super svår att förstå. Fick spendera massor tid och klura ut vilken kategori de olika saker han vill skicka hamnar i, för han behöver koderna för varje sak. Sen ska han fylla i flera olika dokument och klistra fast på paketen. Kanske glömmer något.
Så det låter ju väldigt jobbigt, och inte något som en privatperson borde behöva kunna.
1. Kan man inte bara gå till t ex postnord och ge dem sakerna som man vill skicka och addressen, så sköter dem resten? Eller ett annat företag?
2. Om ja till ovanför fråga, vad är det för kontor man ska gå till isåfall? Jag tror inte att vilket postombud som helst går bra? Eller? Dem har inte gett mig så bra intryck iaf tidigare när jag hämtar paket.
3. Finns det åtminstånde något ställe jag kan gå till och väga sakerna så jag inte behöver köpa en våg?
4. Vad är det för dokument jag behöver? Kan jag printa ut dem från nätet?
5. Vad är det för någon databas hemsida som jag behöver hitta koder på?
6. Finns det några rekommenderade ställen att köpa paket eller spelar det ingen roll? Spelar storlekarna roll? Är det vikten eller storleken eller båda och som spelar roll?
Så det låter ju väldigt jobbigt, och inte något som en privatperson borde behöva kunna.
1. Kan man inte bara gå till t ex postnord och ge dem sakerna som man vill skicka och addressen, så sköter dem resten? Eller ett annat företag?
2. Om ja till ovanför fråga, vad är det för kontor man ska gå till isåfall? Jag tror inte att vilket postombud som helst går bra? Eller? Dem har inte gett mig så bra intryck iaf tidigare när jag hämtar paket.
3. Finns det åtminstånde något ställe jag kan gå till och väga sakerna så jag inte behöver köpa en våg?
4. Vad är det för dokument jag behöver? Kan jag printa ut dem från nätet?
5. Vad är det för någon databas hemsida som jag behöver hitta koder på?
6. Finns det några rekommenderade ställen att köpa paket eller spelar det ingen roll? Spelar storlekarna roll? Är det vikten eller storleken eller båda och som spelar roll?