2021-05-21, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Haha, det som har kommet fram i media? Tror du ikke at journalister også kan få tunnelsyn? Vi har da hatt nok av saker hvor mennesker regelrett har blitt korsfestet i media, også før en dom. Ta litt lærdom av hva noen journalistene som jobbet med Baneheiasaken uttaler i dag, og det er helt likegyldig om Kristiansen faktisk er uskyldig eller ei.

Det er ikke uvanlig at media legger seg på en linje som er salgbar eller at politiet trekker forhastede konklusjoner. Jeg kan ikke se at vi har lest så mye i VG og Dagbladet som ikke peker på noe som helst annet enn TH? Som vi kan lese fra boken så er det mye informasjon fra avhør ol som er utelatt i media, hva tror du det gjør med det stoffet du bruker for å kunne gjøre deg opp en mening?

Så din konklusjon er at fordi politiet mener noe så må det være riktig? Skulle vi fulgt denne argumentasjonen så hadde det jo ikke vært behov for verken forsvarsadvokater eller domstoler i landet, all makt til politiet! Rykter er heller ikke pålitelig informasjon og man må huske på at alt vi tolker farges av våre begrensninger, derfor er det viktig at flere vurderer samme informasjon. Hvis man skulle tro på alt som har blitt postet her så måtte AEH gå for lut og kaldt vann på bryllupsdagen, og hun var skuffet - ergo ville hun ut av ekteskapet. Men så viser det seg at de faktisk har tilbrakt tid sammen og spist middag hos datter, tid er jo dyrebart eller hva? Det høres da hyggelig ut? Slik jeg kjenner skuffelser, både fra meg selv og andre, så må man ha en forventning for å bli skuffet. Ingen forventning - ingen skuffelse. Hvorfor skulle hun forvente noe fra et ekteskap som var dødt? Og hvorfor skal man på død og liv forvente gaver og oppmerksomhet når man "blir fortalt" og lært opp til at man skal få noe? Det er en svakhet i menneskelige sinn. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt koner klager på sine menn, en sa vel en gang at om mannen kom hjem med en oppvaskbørste til henne så skulle hun bli imponert! Ikke alle er opptatte av påtatt romantikk og TH er åpenbart ikke den typen. Er det en feil? Er det sykelig?
Hvor mange mener dere har tunnellsyn. Politiet?journalister? Rettsmedisinere? Alle som er kritisk til heltens forklaringsnekt og løgner. Snart har vel alle tunnellsyn.
Citera
2021-05-21, 19:01
Medlem
Citat:
Media utelater informasjon, det gjør at vår oppfatning kan bli feilaktig. Dette er også noe SH har påpekt.
Det er bra du har tiltro til forsvarere. Det er vel de og fulle folk som gir et objektivt bilde av saken. Vi har jo sett det i mange straffesaker. At klienten er uskyldig.
Citera
2021-05-21, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GG99Slayer
Hah du har så mye selvinnsikt selv, tror du glemmer helt her at du sitter bastant å forvarer en kone morder, det er jo du som er på kanten til psykotisk her, å mindreverdskompleksene dine lyser også igjennom, hele tiden har behov for å rakke ned på andre sin iq f.eks..

Men for all del er bare og fortsette, gleder meg til å quote alt svadaet ditt når TH er dømt..

Du tillegger meg meninger jeg ikke har, og sper på med at jeg "er på kanten av psykotisk".
Her har du, trolig uten å skjønne det selv, demonstrert at du er et ekte nett-troll.
Jeg tar meg ikke nær av dette, man skal være litt nøye med hvem man lar seg bli fornærmet av.
Citera
2021-05-21, 19:39
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Media utelater informasjon, det gjør at vår oppfatning kan bli feilaktig. Dette er også noe SH har påpekt.

Da må du nesten peke på konkrete eksempler i denne saken der media utelater
informasjon, og hvordan og hvorfor dette gir publikum et feilaktig inntrykk.

Hva som blir inkludert eller utelatt i nyhetsoppslag er uansett redaktøren sitt ansvar, og
kan basere seg på vurderinger av bl.a. saklighet, kontekst, relevans og presseetiske hensyn.

Dersom journalister har det du kaller "tunnelsyn", vil en redaktørs oppgave være å
sørge for at vinklingen blir mer balansert. De kan selvsagt ikke skrive og trykke artikler
etter sitt eget forgodtbefinnende.

Dette har du også kanskje fått med deg fra "Krimpodden", der det understrekes at
deres oppgave ikke er å ta stilling til skyldsspørsmål, men å referere så balansert
som overhodet mulig.
Citera
2021-05-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Kryptorigget og løsepengebrevet fordret dessuten at de brukte masse tid og ressurser på
å "kommunisere" med den antatte motparten, og samtidig prøve å spore opp hvem som
angivelig satt i "andre enden". Så statisk som den "kommunikasjonen" viste seg å være,
kan det forsåvidt ha vært utført av et program/script.
Så du mener det var et program som satt og ventet åtte dager med å svare. Etter at politiet sendte en melding om at de ville betale innen syv dager? Var programmet slik at det viset hva det skulle svare dersom pengene ikke ble betalt i samsvar med meldingen som ble sendt ? praktisk talt AI ?

Nei, jeg tror nok politiet skjønner at det sitter en lys levende person i andre enden og at han så sent som for noen uker siden sendte en melding til TH.
Citera
2021-05-21, 19:56
Medlem
Citat:
Nemlig, og på grunn av dette ble altså jobben deres mye mer omfattende på
grunn av mengden data de etterhvert måtte forholde seg til.

Selvsagt må de etterforske alt som kan være relevante spor. Igjen kryptorigget og jakten
på "kidnappere" gjorde jobben deres mye større og omfattende.

Ja, det har blitt en ressurskrevende sak, men jeg klarer ikke å se det geniale med å prøve å forvirre politiet på denne måten. De har jo bare satt inn flere folk. Det ville vært mye bedre å legge en plan som tiltrakk seg minst mulig oppmerksomhet, og politiressurser.

Hvis TH står bak, er det nok et drap i affekt. Da har krypto-greiene hatt et annet formål, og blitt en nødløsning. Men det rimer enda bedre med at en annen person står bak.
Citera
2021-05-21, 20:05
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Ja, det har blitt en ressurskrevende sak, men jeg klarer ikke å se det geniale med å prøve å forvirre politiet på denne måten. De har jo bare satt inn flere folk. Det ville vært mye bedre å legge en plan som tiltrakk seg minst mulig oppmerksomhet, og politiressurser.

En forsvinning eller et drap tiltrekker seg naturligvis oppmerksomhet, og utløser selvsagt bruk
av politiressurser. Det hadde med andre ord vært bedre å la vær å drepe AEH.
Citera
2021-05-21, 20:13
Medlem
TH er sponsor og regissør for dette prosjektet "kidnapping ",. 100 % skyldig
Citera
2021-05-21, 20:31
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slettsnoken
Ingenting av det som er offentliggjort etter jeg lanserte hypotesen 7.6.20 har svekket den, tvert imot.

Det aller viktigste kodesignalet ble gitt 0906 i form av det «avbrutte» anropet. Dette var trolig startsignalet som fikk TH til å ringe nøyaktig på minuttet én time senere 1006. At han også ringte 1306 er heller ikke tilfeldig.

Edit: Selvsagt må man ikke glemme 0856 hvor avslutningen på AE’s samtale med MB sammenfaller nøyaktig med bilen på gangveien, 10 minutter før det avbrutte anropet.

Heller ikke 0914 hvor samtalen mellom AE’s telefon og sønnen sammenfaller nøyaktig med da bilen til TH parkerer ved Futurum.
Jada, du fortjener russeknute for denne! Er det dere som kjører rundt i "Tom Hagen the Killer"- russebussen?
Citera
2021-05-21, 20:32
Medlem
Legokatts avatar
Citat:
Samtidig hadde ikke en fremmed GM hatt tilgang til huset, og måtte sannsynligvis ha
brutt eller lurt seg inn, noe som både hadde økt risiko for å sette spor og bli sett av
vitner. Ingen tegn til innbrudd.

Igjen - hvem hadde fri tilkomst til huset, hvem hadde alt å tjene på å rigge åstedet til å se ut som om AEH var kidnappet?

Ingen "vanlige" mordere har behov for å vaske og rigge et åsted.

Politiet gikk også glipp av muligheten til å aktivt søke etter AEHi to måneder, fordi de var tvunget til å legge lokk på saken. De hadde generelt veldig begrensede muligheter for å drive
aktiv etterforskning

Mange spørsmål. Enkelt å svare på gjennom Gone Girl hypotesen:
En GM som kjente AEH hadde ingen problem med å ankomme S4 uten risiko. GM trengte ikke å bryte seg inn. GM vasket og rigget åsted for å rette mistanken mot TH. GM lurte i tillegg politiet og fikk et forsprang tidsmessig før saken kunne etterforskes fullt ut.

At TH ble siktet i denne saken selv om han var på jobb tyder på et

Gone Girl plott

Politiet har kartlagt 122 steder i Norge og utlandet uten å finne AEH. Merk "utlandet".
Utlandet tyder på at politiet ikke er sikker på om AEH ble drept i S4, noe de også har vært tydelige på.
Citera
2021-05-21, 20:41
Medlem
Legokatts avatar
True Crime fra virkeligheten - Pizza Bomber-saken.

Et pizzabud ranet en bank i Pennsylvania med en bombe rundt halsen. Rett etter bankranet ble han anholdt av politiet, men bomben gikk av før bombegruppen ankom. Pizzabudet ble sprengt i fillebiter live på TV.

Flere instruksjoner ble funnet i pizzabudets bil. Det viste seg at han hadde blitt tvunget til å rane banken med en bombe festet rundt halsen. Leverte han ikke pengene til GM innen en viss tid ville bomben gå av.

GM viste seg å være kvinnen Marjorie. Det kom frem at hun tidligere hadde stått bak drap av 5 menn hun hadde hatt et forhold til. Plottet ble klekket ut for å skaffe nok penger til å betale en vennen Barnes USD 200.000 for å drepe Marjorie's far.

Marjorie var en intelligent kvinne med master-grad, intens personlighet, god på manipulasjon, men også mentalt syk. Hun hadde bipolar lidelse. En av krimhistoriens mest kompliserte saker. En vanvittig sak som FBI avslørte etter en lang og omfattende etterforskning.

Litt off-topic i forhold til Hagen-saken, men den kan også ha paralleller hvis man ser Hagen-saken fra ulike perspektiver. En komplisert sak, penger, manipulasjon, en GM med mental lidelse?

Kan GM ha utnyttet AEH? Hadde AEH i overført betydning en bombe rundt halsen?

Har forståelse om noen ikke ønsker å spekulere i dette, men da får jeg gjøre det. Det er absolutt en teoretisk mulighet for at en GM har lurt både TH og AEH i denne saken, og utnyttet AEH til sin fordel.

Kunne AEH ha forpliktet seg økonomisk i noe?
Kunne GM ha utnyttet henne til sin egen fordel?
Var hun lenket fast i en hemmelig relasjon hun ikke kom seg ut av?
Citera
2021-05-21, 20:43
Medlem
Citat:
En forsvinning eller et drap tiltrekker seg naturligvis oppmerksomhet, og utløser selvsagt bruk
av politiressurser. Det hadde med andre ord vært bedre å la vær å drepe AEH.

Nei, det finnes saker der folk forsvinner eller dør, som ikke fører til en stor etterforskning. Det har jeg vært inne på tidligere.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in