Citat:
Ursprungligen postat av
Lorentsen
Politiet sendte få timer etter de møtte TH på bensinstasjonen, ut en melding til alle nabodistrikter og grenseoverganger om at AE var kidnappet. De hadde alle muligheter til å drive en aktiv etterforskning, bortsett fra å bruke media.
Nemlig, og på grunn av dette ble altså jobben deres mye mer omfattende på
grunn av mengden data de etterhvert måtte forholde seg til.
Citat:
Når det gjelder kryptorigget, så har ikke hele politistaben jobbet med det. Hvis politiet hadde fått valget om å prøve å løse saken med eller uten kryptorigget, så tror jeg de hadde valgt med, selv om det skulle vise seg å være en drapssak. De er nok glade for de sporene de har å jobbe med. Det samme gjelder nok alle andre beviser som noen mener TH har plassert på åstedet. Så mye villeding som han skal ha drevet med, så burde man klare å knytte ham til noe. (Sprox-sko, trusselbrev, konvolutt, strips eller bakhon)
Selvsagt må de etterforske alt som kan være relevante spor. Igjen kryptorigget og jakten
på "kidnappere" gjorde jobben deres mye større og omfattende.
Citat:
At politiet har nedprioritert elektroniske spor rundt åstedet, for å gjennomgå hele regionen høres etter min mening ikke helt sannsynlig ut. Selv om de trodde det var en kidnapping, så var åstedet det viktigste å få oversikten over.
Jeg mener ikke at de har nedprioritert, men at de hadde hatt mer tid og ressurser til å konsentrere
etterforskningen mot den virkelige GM dersom de ikke var blitt forledet til å anta at GM kunne tatt
nær sagt "hvilken som helst" vei ut av området.
Hovedpoenget er at de måtte anta at GM var nødt å reise avgårde med AEH i live.
Kall det et godt eksempel på en "red herring".