2021-05-21, 13:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Skulle du vara lika entusiastisk om det var ditt, dina vänners eller dina närståendes besparingar som den kriminella regimen i Nordkorea stal?
Du är alltså utav den uppfattningen att privata sparare som blivit drabbade inte fått ersättning?
Citera
2021-05-21, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Chips AB med OLW som flaggskepp har ett finskt ursprung och utgår än idag därifrån, trots att ägarna är Norska nuförtin.
FELIX har sina pommesfabriker i Finska österbotten.
Dom dominerar potatisodlarkulturen och det var därför Nordkorea valde att samarbeta med just Finland.
Beklagar att detta är mycket offtopic, men saker behöver redas ut.

Från OLWs hemsida:
Citat:
Vår potatis odlas och skördas av utvalda odlare runt om i södra Sverige. Vi ställer mycket höga krav på potatisens kvalitet för att kunna göra de allra finaste och godaste chipsen. Vår potatis lagras efter skörd i vårt egna potatislager i skånska Nöbbelöv under året.
Från Felix hemsida:
Citat:
Underbart krispiga pommes frites med räfflad yta. Gjorda av 100% svensk potatis från utvalda gårdar runt om i Sverige och friterade i rapsolja för bästa krispighet.
Från Estrellas hemsida:
Citat:
Estrella har egna kontrakterade potatisodlare i Halland och Skåne
Företagen redovisar också att de impoterar potatis vid behov, främst från Danmark och Tyskland. Må så vara att Orlka är norskt paraplyföretag, men våra goda pommes och chips görs av svenskodlad potatis. Jag har i min ungdom suttit på päresättare och stått på päreplockare i Skåne med ok betalning. Undrar om ungdomarna i nk har samma möjlighet?
Citera
2021-05-21, 14:44
Medlem
Citat:
Du är alltså utav den uppfattningen att privata sparare som blivit drabbade inte fått ersättning?
Varför tycker du att det är OK med bankstöld? Vadan denna entusiasm över stöld och kriminalitet?
Citera
2021-05-21, 14:46
Medlem
Kumabjorns avatar
Nöbbelöv, platsen där Lund övergår i Danmark.
Citera
2021-05-21, 15:00
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Beklagar att detta är mycket offtopic, men saker behöver redas ut.

Från OLWs hemsida:

Från Felix hemsida:

Från Estrellas hemsida:

Företagen redovisar också att de impoterar potatis vid behov, främst från Danmark och Tyskland. Må så vara att Orlka är norskt paraplyföretag, men våra goda pommes och chips görs av svenskodlad potatis. Jag har i min ungdom suttit på päresättare och stått på päreplockare i Skåne med ok betalning. Undrar om ungdomarna i nk har samma möjlighet?

Ok,

"Chips Ab is a Scandinavian manufacturer of potato chips. Chips Ab is market Leader in the snack segment in the Nordic and Baltic Countries.

Chips Ab brands include Taffel, OLW, Kim's Denmark, Kim's Norge, Adazu Cipsi, Polly (nuts and nut mixes), Kantolan (biscuits) and Oolannin (frozen potato products and meals)

Chips Ab was the first potato chip producer in Finland, and its brand Taffel has always been the market leader on the Finnish market"

Bara det att dom har ett varumärke som heter Kims's säger ju allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Varför tycker du att det är OK med bankstöld? Vadan denna entusiasm över stöld och kriminalitet?
Är det någon fattig som blivit drabbad? Du inser väl att spekulatörer och banker själva ofta begår tvivelaktiga manövrar. Medans du anser att alla attacker mot Nordkorea är justifierade.
Citera
2021-05-21, 15:01
Medlem
Citat:
… och om du nu skulle få dina pengar på ditt bankkonto överförda till regimens konton av nordkoreanska hackare, vem ersätter dig då? Om du svarar ”banken” så är det fel svar.
Citera
2021-05-21, 16:00
Medlem
Citat:
Ok,

"Chips Ab is a Scandinavian manufacturer of potato chips. Chips Ab is market Leader in the snack segment in the Nordic and Baltic Countries.

Chips Ab brands include Taffel, OLW, Kim's Denmark, Kim's Norge, Adazu Cipsi, Polly (nuts and nut mixes), Kantolan (biscuits) and Oolannin (frozen potato products and meals)

Chips Ab was the first potato chip producer in Finland, and its brand Taffel has always been the market leader on the Finnish market"

Bara det att dom har ett varumärke som heter Kims's säger ju allt.
.
Fortfarande var ditt påstående:
Citat:
Mellersta Finland är landets potatisbälte, det är stor chans att den pommes och chips man äter har sitt ursprung därifrån
Då förutsatte jag att "man" bor i Sverige, för i Sverige tillverkar vi egna pommes och chips vilket jag visat dig. Ber om ursäkt, trodde inte du var finländare. Dock är svensk potatisproduktion fortfarande större än Finlands men rejält liten i förhållande till de stora ländernas enorma produktion. NK borde ju ta hjälp av Kina som är störst och har liknande jordmåner.
Citera
2021-05-21, 16:09
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Fortfarande var ditt påstående:

Då förutsatte jag att "man" bor i Sverige, för i Sverige tillverkar vi egna pommes och chips vilket jag visat dig. Ber om ursäkt, trodde inte du var finländare. Dock är svensk potatisproduktion fortfarande större än Finlands men rejält liten i förhållande till de stora ländernas enorma produktion. NK borde ju ta hjälp av Kina som är störst och har liknande jordmåner.
Allt handlar inte om volymer, utan om kvalitet och hur mycket man kan skörda på en viss yta. Där är Finland outstanding med den jordmån dom har. Knapra gärna du på dina skånska chips.
Citera
2021-05-21, 16:43
Medlem
Citat:
Allt handlar inte om volymer, utan om kvalitet och hur mycket man kan skörda på en viss yta. Där är Finland outstanding med den jordmån dom har. Knapra gärna du på dina skånska chips.
Beviset på en ohederlig debattör, kan inte erkänna när denne har fel. Inte konstigt att du vurmar för ett land där allt är fel.
Citera
2021-05-21, 16:48
Medlem
Expressen har en artikel om syster Kim:
Citat:
Kim Jong-Uns syster sprider skräck bland Nordkoreas högt uppsatta tjänstemän.

Kim Yo-Jong har enligt Radio Free Asia på senare tid beordrat ett större antal avrättningar, ofta gällande personer som ”går henne på nerverna”.

https://www.expressen.se/nyheter/skracken-for-kim-jong-uns-syster-kallas-djavulskvinnan/

Men det är väl västerlädskt ljug det med kan jag tro, om NK-vurmarna får bestämma.
Citera
2021-05-21, 16:57
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Expressen har en artikel om syster Kim:

https://www.expressen.se/nyheter/skracken-for-kim-jong-uns-syster-kallas-djavulskvinnan/

Men det är väl västerlädskt ljug det med kan jag tro, om NK-vurmarna får bestämma.
Du vet att RFA är en CIA output från grunden?

"From 1951 to 1955, the Central Intelligence Agency, through the Committee for Free Asia, operated a news agency named Radio Free Asia (RFA) which broadcast anti-Communist propaganda"
Senast redigerad av Giant Squid 2021-05-21 kl. 17:00.
Citera
2021-05-21, 17:00
Medlem
Citat:
Beviset på en ohederlig debattör, kan inte erkänna när denne har fel. Inte konstigt att du vurmar för ett land där allt är fel.
Det är nog inte bara i debatten bläckfisken är ohederlig, denne avgudar ju de som sysslar med brott och kriminella aktiviteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in