Citat:
Ursprungligen postat av
pinnpelle88
Körde total avhållsamhet (har dock fru) och åt bra och tränade varannan dag + daglig cardio (gick ca 1.5 mil om dagen på jobb och motion) och när jag var i min fysiskt bästa form låg jag ändå runt 14 nmol (mellan 26-30 år gammal). Drack inget alkohol, ingen tobak och inga droger skall nämnas.
edit: Jag mådde bra och var pigg, driven och motiverad när jag låg på 14 nmol, min poäng är, hur mår jag om jag lägger mig i övre spannet, runt 35? Att "fixa" sina nivåer och optimera dem är 2 olika saker skulle jag påstå.
Personligen anser jag att alla män bör försöka _optimera_ sina hormoner, även om man ligger inom "normal" gränsen. Varför inte lägga sig i övre normal iallafall?

Man får nog då även väga in hur känsliga ens androgena receptorer är?
Om man kört nofap länge så kanske 14nmol motsvarar 30nmol vid avtrubbade receptorer ?
Jag vet inget specifikt om detta.
Vet bara att jag höjt testosteron mha mineraler som magnesium zink och selen .
Samt att man känner sig mycket starkare ibland på nofap, skägg växer snabbare etc .
Life har ett libidokostillskott med zink och selen - och man förlorar mycket zink och selen vid utlösning . Dock är det nog bäst att ta tillskott med Alla mineraler.
Shilajit diskuteras ibland i detta avseende .