2021-05-20, 20:05
Medlem
utan.att.stannas avatar
Annan fråga, borde inte tråden ligga i medicin och hälsa?
Citera
2021-05-20, 21:40
Medlem
Jaggermeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Haha det är fan sant 😂
Citera
2021-05-20, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Körde total avhållsamhet (har dock fru) och åt bra och tränade varannan dag + daglig cardio (gick ca 1.5 mil om dagen på jobb och motion) och när jag var i min fysiskt bästa form låg jag ändå runt 14 nmol (mellan 26-30 år gammal). Drack inget alkohol, ingen tobak och inga droger skall nämnas.

edit: Jag mådde bra och var pigg, driven och motiverad när jag låg på 14 nmol, min poäng är, hur mår jag om jag lägger mig i övre spannet, runt 35? Att "fixa" sina nivåer och optimera dem är 2 olika saker skulle jag påstå.

Personligen anser jag att alla män bör försöka _optimera_ sina hormoner, även om man ligger inom "normal" gränsen. Varför inte lägga sig i övre normal iallafall?

Man får nog då även väga in hur känsliga ens androgena receptorer är?

Om man kört nofap länge så kanske 14nmol motsvarar 30nmol vid avtrubbade receptorer ?

Jag vet inget specifikt om detta.
Vet bara att jag höjt testosteron mha mineraler som magnesium zink och selen .
Samt att man känner sig mycket starkare ibland på nofap, skägg växer snabbare etc .

Life har ett libidokostillskott med zink och selen - och man förlorar mycket zink och selen vid utlösning . Dock är det nog bäst att ta tillskott med Alla mineraler.
Shilajit diskuteras ibland i detta avseende .
Citera
2021-05-20, 23:16
Medlem
Citat:
Körde total avhållsamhet (har dock fru) och åt bra och tränade varannan dag + daglig cardio (gick ca 1.5 mil om dagen på jobb och motion) och när jag var i min fysiskt bästa form låg jag ändå runt 14 nmol (mellan 26-30 år gammal). Drack inget alkohol, ingen tobak och inga droger skall nämnas.

edit: Jag mådde bra och var pigg, driven och motiverad när jag låg på 14 nmol, min poäng är, hur mår jag om jag lägger mig i övre spannet, runt 35? Att "fixa" sina nivåer och optimera dem är 2 olika saker skulle jag påstå.

Personligen anser jag att alla män bör försöka _optimera_ sina hormoner, även om man ligger inom "normal" gränsen. Varför inte lägga sig i övre normal iallafall?

Hur "perfekt" man tror sig leva är ju alltid relativt. Måendet handlar om mycket mer än hur det totala testosteronet ser ut i kroppen.

Jag har aldrig legat på nivåer över 30 men de personer jag lyssnat på som berättat hur det är att köra TRT och lägga sig runt 30-45 nmol säger att man är kåt jämt, mycket piggare, hungrigare framförallt och har snabbare återhämtning av träning.

Alla bör givetvis försöka optimera sina hormoner naturligt. Man bör även undersöka sina järnnivåer. Många hävdar att mäns testosteron går utför efter 30 just pga inlagring av järn i kroppen. Järn försvinner inte ur kroppen utan lagras i kroppens alla vävnader, även i hjärnan och testiklar och förstör mycket. Alla män bör ge blod minst ett par ggr om året.
Citera
2021-05-20, 23:27
Medlem
Citat:

Hur "perfekt" man tror sig leva är ju alltid relativt. Måendet handlar om mycket mer än hur det totala testosteronet ser ut i kroppen. Tillväxthormon är ganska viktigt om man vill bygga muskler och rent generellt för välmåendet.

Jag har aldrig legat på nivåer över 30 men de personer jag lyssnat på som berättat hur det är att köra TRT och lägga sig runt 30-45 nmol säger att man är kåt jämt, mycket piggare, hungrigare framförallt och har snabbare återhämtning av träning. Man behöver inte heller slita ihjäl sig för att hålla en bra kropp.

Alla bör givetvis försöka optimera sina hormoner naturligt. Man bör även undersöka sina järnnivåer. Många hävdar att mäns testosteron går utför efter 30 just pga inlagring av järn i kroppen. Järn försvinner inte ur kroppen utan lagras i kroppens alla vävnader, även i hjärnan och testiklar och förstör mycket. Alla män bör ge blod minst ett par ggr om året.
Citera
2021-05-21, 10:44
Medlem
LazerGazers avatar
Nån som har koll på om testosteronbehandling (exempelvis mha. Nebido) påverkar ev. biverkningar av Covid-vaccin? Vad har era läkare sagt?

Jag hittader bara den om själva virusinfektionen (ej vaccin) här för några veckor sedan men har inte sökt runt så mkt mer:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7546237/
Citat:
These results suggest that TRT is not associated with a worse clinical outcome in men diagnosed with COVID-19.

Tänker själv att det ändå vore bäst att slippa få Covid.
Citera
2021-05-21, 10:48
Medlem
LazerGazers avatar
Citat:
Tycker det borde finnas två trådar, en där du beskriver, och en för hemmatrixare som labbar med "högkvalitativa" substanser från nån källare. Nämner inga namn för då blir det ett jäkla liv
Citera
2021-05-21, 11:02
Medlem
utan.att.stannas avatar
Funderar på gå till blodlabb idag. Hur långt brukar ett sånt tillfälle vara?
Citera
2021-05-21, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LazerGazer
Tycker det borde finnas två trådar, en där du beskriver, och en för hemmatrixare som labbar med "högkvalitativa" substanser från nån källare. Nämner inga namn för då blir det ett jäkla liv

Om jag skulle plocka ut Nebido på apoteket och sen sälja vidare från min källare så är det ju fortfarande samma produkt
Citera
2021-05-21, 11:08
Medlem
Vad jag själv har märkt när det gäller trt är att högre Nmol inte alltid är bättre
Citera
2021-05-21, 11:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Funderar på gå till blodlabb idag. Hur långt brukar ett sånt tillfälle vara?

Provtagningen tar några minuter, väntetiden varierar.
Citera
2021-05-21, 11:41
Medlem
utan.att.stannas avatar
Vad är era erfarenheter av ett bra östro värde som dalvärde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in