Citat:
Palestinierna har inte fått rätt hjälp. De behöver hjälp att bli av med ockupanterna och bosättarna. FN har deklarerat att de är olagliga och borde se till så att Israel drar sig tillbaka och slutar sabotera 2-statslösningen.
Ursprungsfolk är kanske fel ord i det här sammanhanget, eftersom folkvandringar har varit vanligt i området. Men principen skulle ha varit att det folk som bodde i området innan sionisterna invandrade inte skulle ha tvingats bort. Folket som bodde där hade helt klart mer rätt till marken än invandrare.
Det är fel att tvinga folk på flykt! Tycker du inte det?
Ursprungsfolk är kanske fel ord i det här sammanhanget, eftersom folkvandringar har varit vanligt i området. Men principen skulle ha varit att det folk som bodde i området innan sionisterna invandrade inte skulle ha tvingats bort. Folket som bodde där hade helt klart mer rätt till marken än invandrare.
Det är fel att tvinga folk på flykt! Tycker du inte det?
När Egypten hade Gazaremsan kunde de gett palestinierna en liten del av landet till att börja med, men de gjorde de inte. Likaså när Jordanien hade västbanken, inte blev det någon palestinsk stat av det heller. Men ekonomiskt bistånd och pengar, det får palestinierna mycket av.
Jag förstår vad du menar och håller delvis med, men Judarna var där, judarna har alltid varit där, de är inte invandrare i sitt eget land. Det går inte att kolonisera sitt eget land. Men de är ju inte ensamma där... som du säger folkvandringar har skett och ett antal civilisationer har funnits i landet. Så det borde ha skett på ett sätt så att alla kunde samsas. Det är fel att tvinga människor på flykt, det hoppas jag alla håller med om. Men det är vad som skett över hela mellanöstern, fast det är judar som kastats ut och mördats. Jag önskar bara att vi alla kunde vara konsekventa. Att bara angripa Judar och inte angreppen mot Judar. Judar har kommit till Israel för att de förföljts i arabiska länder, även innan Israel bildades. Araber attackerade judar långt innan Israel, 5 första attackerna var helt av araber mot Judar.
Bara ett exempel på hur Judar behandlats.
"The Zeibak sisters: Four Syrian-Jewish girls (three sisters and their cousin) who were raped, killed, and mutilated while trying to flee to Israel in 1974" Wiki
Det är liksom inget trevligt område överlag.
Deras law of return som du kritiserar håller jag med om är problematisk, men vet du varför den finns?
För när de flytt från förföljelse så har de inte tagits emot, exempelvis:
SS St Louis: The ship of Jewish refugees nobody wanted
https://www.bbc.com/news/magazine-27373131#:~:text=On%2013%20May%201939%2C%20more,we re%20killed%20by%20the%20Nazis.
Därför finns lagen, det ska iallafall finnas ETT land dit de alltid kan åka.
Jag VILL se och besöka ett land med både palestinier och israeler, bara lek med tanken hur det landet skulle kunna blomstra om folk slutade slå ihjäl varandra för religiösa texters skull?!
Ingen borde tvingas bort från sitt hem eller förföljas, jag hoppas på en bättre framtid för alla. Men det ligger inte i mina händer.
Senast redigerad av Termos99 2021-05-21 kl. 10:20.
Senast redigerad av Termos99 2021-05-21 kl. 10:20.

Om Mellanöstern hyser jag inga illusioner, du säger 300 år? Ingen aning om Israel finns då, området har bytt ägare och religioner alltför många gånger för att jag någonsin tror stabilitet uppnås där. Israel är kanske kvar i 5 år, eller 1000 år. Det kanske blir fred om 25 år, som varar i 100 år för att sedan bli krig igen. Ja då är ju vi döda så det blir nya generationers problem.