2021-05-21, 10:17
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Palestinierna har inte fått rätt hjälp. De behöver hjälp att bli av med ockupanterna och bosättarna. FN har deklarerat att de är olagliga och borde se till så att Israel drar sig tillbaka och slutar sabotera 2-statslösningen.

Ursprungsfolk är kanske fel ord i det här sammanhanget, eftersom folkvandringar har varit vanligt i området. Men principen skulle ha varit att det folk som bodde i området innan sionisterna invandrade inte skulle ha tvingats bort. Folket som bodde där hade helt klart mer rätt till marken än invandrare.
Det är fel att tvinga folk på flykt! Tycker du inte det?

När Egypten hade Gazaremsan kunde de gett palestinierna en liten del av landet till att börja med, men de gjorde de inte. Likaså när Jordanien hade västbanken, inte blev det någon palestinsk stat av det heller. Men ekonomiskt bistånd och pengar, det får palestinierna mycket av.

Jag förstår vad du menar och håller delvis med, men Judarna var där, judarna har alltid varit där, de är inte invandrare i sitt eget land. Det går inte att kolonisera sitt eget land. Men de är ju inte ensamma där... som du säger folkvandringar har skett och ett antal civilisationer har funnits i landet. Så det borde ha skett på ett sätt så att alla kunde samsas. Det är fel att tvinga människor på flykt, det hoppas jag alla håller med om. Men det är vad som skett över hela mellanöstern, fast det är judar som kastats ut och mördats. Jag önskar bara att vi alla kunde vara konsekventa. Att bara angripa Judar och inte angreppen mot Judar. Judar har kommit till Israel för att de förföljts i arabiska länder, även innan Israel bildades. Araber attackerade judar långt innan Israel, 5 första attackerna var helt av araber mot Judar.

Bara ett exempel på hur Judar behandlats.

"The Zeibak sisters: Four Syrian-Jewish girls (three sisters and their cousin) who were raped, killed, and mutilated while trying to flee to Israel in 1974" Wiki

Det är liksom inget trevligt område överlag.

Deras law of return som du kritiserar håller jag med om är problematisk, men vet du varför den finns?

För när de flytt från förföljelse så har de inte tagits emot, exempelvis:

SS St Louis: The ship of Jewish refugees nobody wanted
https://www.bbc.com/news/magazine-27373131#:~:text=On%2013%20May%201939%2C%20more,we re%20killed%20by%20the%20Nazis.
Därför finns lagen, det ska iallafall finnas ETT land dit de alltid kan åka.

Jag VILL se och besöka ett land med både palestinier och israeler, bara lek med tanken hur det landet skulle kunna blomstra om folk slutade slå ihjäl varandra för religiösa texters skull?!

Ingen borde tvingas bort från sitt hem eller förföljas, jag hoppas på en bättre framtid för alla. Men det ligger inte i mina händer.
Senast redigerad av Termos99 2021-05-21 kl. 10:20.
Citera
2021-05-21, 10:51
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
När Egypten hade Gazaremsan kunde de gett palestinierna en liten del av landet till att börja med, men de gjorde de inte. Likaså när Jordanien hade västbanken, inte blev det någon palestinsk stat av det heller. Men ekonomiskt bistånd och pengar, det får palestinierna mycket av.

Jag förstår vad du menar och håller delvis med, men Judarna var där, judarna har alltid varit där, de är inte invandrare i sitt eget land. Det går inte att kolonisera sitt eget land. Men de är ju inte ensamma där... som du säger folkvandringar har skett och ett antal civilisationer har funnits i landet. Så det borde ha skett på ett sätt så att alla kunde samsas. Det är fel att tvinga människor på flykt, det hoppas jag alla håller med om. Men det är vad som skett över hela mellanöstern, fast det är judar som kastats ut och mördats. Jag önskar bara att vi alla kunde vara konsekventa. Att bara angripa Judar och inte angreppen mot Judar. Judar har kommit till Israel för att de förföljts i arabiska länder, även innan Israel bildades. Araber attackerade judar långt innan Israel, 5 första attackerna var helt av araber mot Judar.

Bara ett exempel på hur Judar behandlats.

"The Zeibak sisters: Four Syrian-Jewish girls (three sisters and their cousin) who were raped, killed, and mutilated while trying to flee to Israel in 1974" Wiki

Det är liksom inget trevligt område överlag.

Deras law of return som du kritiserar håller jag med om är problematisk, men vet du varför den finns?

För när de flytt från förföljelse så har de inte tagits emot, exempelvis:

SS St Louis: The ship of Jewish refugees nobody wanted
https://www.bbc.com/news/magazine-27373131#:~:text=On%2013%20May%201939%2C%20more,we re%20killed%20by%20the%20Nazis.
Därför finns lagen, det ska iallafall finnas ETT land dit de alltid kan åka.

Jag VILL se och besöka ett land med både palestinier och israeler, bara lek med tanken hur det landet skulle kunna blomstra om folk slutade slå ihjäl varandra för religiösa texters skull?!

Ingen borde tvingas bort från sitt hem eller förföljas, jag hoppas på en bättre framtid för alla. Men det ligger inte i mina händer.
Judarna som redan bodde i Palestina var sällan överens med sionisterna. Det var invandrade sionister som drev en aggressiv idé om ett judiskt land.
Citera
2021-05-21, 10:54
Medlem
humanlifes avatar
FN:s Generalförsamling höll möte om Israel-Palestina igår. Här talar Guterres i 9 minuter. Bra inställning, Jag hoppas att han har ryggrad att driva igenom att ockupationen måste upphöra, att 2-statslösningen måste genomföras.

http://webtv.un.org/watch/ant%C3%B3nio-guterres-un-secretary-general-on-the-middle-east-palestine-general-assembly-67th-plenar y-meeting/6255232902001/?term=
Citera
2021-05-21, 11:02
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Judarna som redan bodde i Palestina var sällan överens med sionisterna. Det var invandrade sionister som drev en aggressiv idé om ett judiskt land.

Stämmer bra att Judar är väldigt olika, "nästa år i Jerusalem" som du säkert hört har dock sagts i 500-600 år. Långt innan 1948, så drömmen om att komma tillbaka har funnits länge. Förmodligen redan för 2000 år sedan då de blev utslängda.

The Talmud is replete with statements affirming the superior religious status of the Holy Land, the obligation of Jews to live there, and the confidence in the ultimate collective return of the Jewish people.[14]

https://en.wikipedia.org/wiki/L%27Shana_Haba%27ah#:~:text=%22Next%20year%20in%20 Jerusalem%22%2C,Minhaggim%20of%20various%20Ashkena zi%20communities.
Senast redigerad av Termos99 2021-05-21 kl. 11:04.
Citera
2021-05-21, 11:03
Medlem
adolf512s avatar
Det var ett misstag av israels regering att gå med på vapenvila, de fick ingenting för detta.

Nu kan hamas bygga upp sin kapacitet igen och sen har vi samma sak om 4 år igen.
Citera
2021-05-21, 11:08
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Det är en del av de ortodoxa som inte gillar eller erkänner Israel, Naturei Karta kan vara de mest kända.

För en del är det en nyhet men både bland Judar i världen och inom Israel finns det många diskussioner som pågår och många åsikter om vad Judendom är och vad Israel, ska, eller inte ska vara. Det har jag alltid sett som någonting bra, visar på att folk tänker och att diskussioner kring dessa stora ämnen är av godo.

Sedan är ultraortodoxa inte alltid de mest sympatiska med deras stenkastande på bilar och hur de attackerar ortodoxa som är inom IDF. Israel är ett land med många religioner och politiska åsikter, det tycker jag är väldigt nice. Hamas och Gaza framstår som helt annorlunda, en enda religion med en tolkning och jag tror olika politiska åsikter kan vara lite vådligare att framföra. Jag menar i Israel kan du demonstrera för Palestina, prova nu att visa ditt stöd för Israel i Gaza.
Man får inte glömma den gruppen judiska israeler som går i frivillig exil. Den är större än vad man ana. Man skulle kunna kalla dom för politiska flyktingar från sin egen regim. De finns överallt på alla kontinenter, många i Asien och Sydamerika där de har falafelrestauranger och guesthouses m,m. IDF har haft stora problem med vapenvägrare som rymt från den obligatoriska värnplikten. Det brukar vara vanligt att Israeliska ungdomar ger sig ut och reser efter skolan innan dom ska rycka in i armeen. Och när de väl gör det så upptäcker de ofta friheten, och åker inte hem igen.
På 80-90 talet var detta så vanligt förekommande att IDF och Mossad försökte leta upp sådana i alla dessa länder och föra dom tillbaks till Israel, där dom straffas rättsligt.

Israel har vid större utbrott av IDF desertörer lyckats att få vissa länder att inte utföra visum till unga Israeler.

IDF stor också inför mycket stora demografiska utmaningar, just nu och värre i en nära framtid. Två grupper som är exkluderade från värnplikten är ultra ortodoxa judar och Israeliska Palestinier. Dessa grupper beräknas utgöra 60% procent utav befolkningen 2050, om 30 år bara. De växer lavinartat pga, det höga barnafödandet i dessa grupper.

Samtidigt som allt fler Israeler lyckas mygla till sig frisedel. Man får alltså svårt att ha en större arme.

Vad kan IDF göra?
-Man satsar naturligtvis på tekniklösningar och cyberwar. Och det funkar kanske i vissa situationer mot en underlägsen fiende, men alltid på avstånd. IDF saknar erfarenhet för markstrider och det är deras akilleshäl.

Deras fiender har naturligtvis denna utveckling under uppsikt och behöver bara bida sin tid och vänta ut tills övertaget blir övermäktigt .

Annars måste dom få hjälp med "boots on the ground" från utlandet, USA tex,. Eller privata legoknekts företag. Det är man i dagsläget väldigt motvilliga till.

Världen är i ständig förändring, det finns få riken och civilisationer som överlevt historiens vindar i slutändan, hur stora de än har varit under sina glansdagar. om 300 år, kommer mycket utav planeten se helt annorlunda ut. Hur det karga landet Israel ska överleva klimatutmaningarna är en gåta, de tillhör en utav de regioner som kommer drabbas tidigt och mycket hårt.
Citera
2021-05-21, 11:11
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Det var ett misstag av israels regering att gå med på vapenvila, de fick ingenting för detta.

Nu kan hamas bygga upp sin kapacitet igen och sen har vi samma sak om 4 år igen.
Israel skulle gått med på kraven att lägga ned bosättarplanerna i Jerusalem, annekteringarna av västbanken , och dragit sig tillbaks från Tempelberget.

Nu har Palestinierna enats och Jerusalemkonflikterna är ett öppet sår som kan bubbla upp igen vid minsta lilla.
Citera
2021-05-21, 11:14
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Israel skulle gått med på kraven att lägga ned bosättarplanerna i Jerusalem, annekteringarna av västbanken , och dragit sig tillbaks från Tempelberget.
Och vad hade de fått i utbyte mot det?

Hamas har som mål att utplåna staten israel, enda orsaken till att de är intresserade av fred är att de i nuläget inte kan vinna.

Citat:
Nu har Palestinierna enats och Jerusalemkonflikterna är ett öppet sår som kan bubbla upp igen vid minsta lilla.
Då kan israel ge ett enat svar i form av fosforbomber, fungerar varje gång.
Citera
2021-05-21, 11:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adolf512
Och vad hade de fått i utbyte mot det?

Hamas har som mål att utplåna staten israel, enda orsaken till att de är intresserade av fred är att de i nuläget inte kan vinna.

Då kan israel ge ett enat svar i form av fosforbomber, fungerar varje gång.
En mer stabil fred och en grogrund för förhandlingar

Narrativet att Hamas vill utplåna Israel är inte legitimt, man går numera med på att leva sida vid sida med en Israelisk stat efter 67 års gränser .

EDIT: Det är ingen större hemlighet att det i själva verket är så att det är Israel som håller på att utplåna Palestina.
Citera
2021-05-21, 11:22
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Man får inte glömma den gruppen judiska israeler som går i frivillig exil. Den är större än vad man ana. Man skulle kunna kalla dom för politiska flyktingar från sin egen regim. De finns överallt på alla kontinenter, många i Asien och Sydamerika där de har falafelrestauranger och guesthouses m,m. IDF har haft stora problem med vapenvägrare som rymt från den obligatoriska värnplikten. Det brukar vara vanligt att Israeliska ungdomar ger sig ut och reser efter skolan innan dom ska rycka in i armeen. Och när de väl gör det så upptäcker de ofta friheten, och åker inte hem igen.
På 80-90 talet var detta så vanligt förekommande att IDF och Mossad försökte leta upp sådana i alla dessa länder och föra dom tillbaks till Israel, där dom straffas rättsligt.

Israel har vid större utbrott av IDF desertörer lyckats att få vissa länder att inte utföra visum till unga Israeler.

IDF stor också inför mycket stora demografiska utmaningar, just nu och värre i en nära framtid. Två grupper som är exkluderade från värnplikten är ultra ortodoxa judar och Israeliska Palestinier. Dessa grupper beräknas utgöra 60% procent utav befolkningen 2050, om 30 år bara. De växer lavinartat pga, det höga barnafödandet i dessa grupper.

Samtidigt som allt fler Israeler lyckas mygla till sig frisedel. Man får alltså svårt att ha en större arme.

Vad kan IDF göra?
-Man satsar naturligtvis på tekniklösningar och cyberwar. Och det funkar kanske i vissa situationer mot en underlägsen fiende, men alltid på avstånd. IDF saknar erfarenhet för markstrider och det är deras akilleshäl.

Deras fiender har naturligtvis denna utveckling under uppsikt och behöver bara bida sin tid och vänta ut tills övertaget blir övermäktigt .

Annars måste dom få hjälp med "boots on the ground" från utlandet, USA tex,. Eller privata legoknekts företag. Det är man i dagsläget väldigt motvilliga till.

Världen är i ständig förändring, det finns få riken och civilisationer som överlevt historiens vindar i slutändan, hur stora de än har varit under sina glansdagar. om 300 år, kommer mycket utav planeten se helt annorlunda ut. Hur det karga landet Israel ska överleva klimatutmaningarna är en gåta, de tillhör en utav de regioner som kommer drabbas tidigt och mycket hårt.

Ja vad vet vi om framtiden? Om Mellanöstern hyser jag inga illusioner, du säger 300 år? Ingen aning om Israel finns då, området har bytt ägare och religioner alltför många gånger för att jag någonsin tror stabilitet uppnås där. Israel är kanske kvar i 5 år, eller 1000 år. Det kanske blir fred om 25 år, som varar i 100 år för att sedan bli krig igen. Ja då är ju vi döda så det blir nya generationers problem.

Om man tror på Gud och tror på någon av de 3 stora så kan det ju vara ett test, ge landet till olika människor för att se vad de gör med makten. Vem vet, jag tror att Gud förmodligen inte finns så jag vet inte, men något för Guds anhängare att fundera över, whats the plan? Något att tänka på för alla de som säger sig ha Gud på sin sida.

Citera
2021-05-21, 11:25
Medlem
adolf512s avatar
Citat:
En mer stabil fred och en grogrund för förhandlingar
Varför ska israel ge upp land för fred när israel har det militära övertaget? det är rent vansinne.

Nu har israel redan gått med på sådanna vansinniga affärer (Sinai, Gaza) så det kan säkert ske igen men det är inte direkt i israels intresse när de redan nu har brist på land.
Citera
2021-05-21, 11:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressanta reflektioner från en judisk man, som anser att han var indoktrinerad under uppväxten. Han växte upp med en ensidig bild av Israel-Palestina-konflikten men tvingades tänka om. Att en jude skriver en sådan här artikel i en stor amerikansk tidning, tror jag är sällsynt. Något håller på att hända mentalt.

Han beskriver bla judarnas extrema sammanhållning och segregationen i Israel..

https://www.washingtonpost.com/opinions/2021/05/20/israel-gaza-war-zionism-apartheid-injustice-pressure/

Det han beskriver är vad jag skulle kalla stamtänkande - ett livsnödvändigt stamtänkande.

Jag tror att stamtänkandet (både i Israel och Gaza) bidrar till den totala låsningen och det segdragna kriget. Stamtänkandet skapar en orubblig , djupt solidarisk grupp, men skapar samtidigt akut orättvisa. Att prioritera stammen är att bortpriotera alla andra, utanför stammen. Det är att leva med vissa fixerade värden (tex det judarna kallar traditioner), samtidigt som den moderna västvärlden fungerar på ett helt annat sätt.

Både israelerna och palestinierna är i otakt med samtiden och grupperna är nog mer lika än vad de vill erkänna. Någonstans har man samma j-a problem.. man lever i det förflutna.

Att be nutida svenskar identifiera sig med 3000 år gamla boplatser, skulle vara helt j-a absurt. Om man bad svenskar flytta tillbaka till "de gamla stammarnas trakter", skulle man bli utskrattad.

Vi har inget klassiskt stamtänkande kvar. Vi har vår solidaritet någon annanstans.

Att be en jude, en palestinier eller en amerikansk urinvånare göra samma sak, är däremot okontroversiellt. Dessa grupper har stamtänkandet kvar, på gott och ont..

Och när allt kommer omkring, är starka stammar urusla på att förhandla med varandra.
En mycket bra artikel som försöker bena ut hjärntvätten. Sionismen kan i dessa fall närmast betraktas som en sekt
En väckarklocka för alla som är intresserade utav verkligheten. Ibland undrar man om dagens debattörer som försvarar Israel får sin kunskapsbas från twitter .

"Varför ser man flisan i sin broders öga, men inte bjälken i sitt eget?"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in